Auteur Topic: Probleem K10D i.c.m. kou  (gelezen 2966 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #21 Gepost op: 5 januari 2010, 13:07:22 »
Je kan in het menu aan zetten wat die wel en niet onthoud.
In de K10D is het in het eerste menu (Rec. Mode) en de één na laatste optie (Memory).
Sorry ik heb mijn camera in het Engels staan maar je komt er wel uit denk ik.
Ik heb daar de wit balans en bracketing uit staan, dus als ik de camera aan zet heb ik altijd auto wit balans en geen bracketing.

Kan daar niet diafragma vinden trouwens dus het kan misschien iets anders zijn....
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #21 Gepost op: 5 januari 2010, 13:07:22 »

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #20 Gepost op: 5 januari 2010, 03:21:14 »
Ik heb al de nieuwste firmware, maar zal kijken of ik die er op nieuw op kan zetten.

volgens mij kan dat niet, maar is sowieso overbodig, die firmware gaat er echt niet af door een beetje water!
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline Alexander

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 122
Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #19 Gepost op: 3 januari 2010, 16:36:06 »
Ik heb al de nieuwste firmware, maar zal kijken of ik die er op nieuw op kan zetten.

De geheugenkaartjes die ik gebruik zijn allen van Sandisk (Extreme II & III). Ik gebruik de door Pentax geleverde accu. De stoffilter heb ik ingeschakeld dus bij het aanzetten van de cam, doet deze zijn werk. Alleen wil het nu ook weleens gebeuren dat de stoffilter zijn werk doet, voordat ik een foto maak. Snap er niets van.

bbwijdieks

  • Gast
Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #18 Gepost op: 3 januari 2010, 15:44:04 »
Bedankt nog voor alle reacties!

De lens betrof de kitlens (18-55mm) en dan versie II. Condens zat inderdaad op de camera. Elke keer als ik weer in de hotelkamer was, maakte ik mijn tas open zodat de camera weer wat op temperatuur kon komen. De tas die ik gebruik, is wel spatwaterdicht (Crumpler) dus de camera is niet nat geworden door de sneeuwval. Alleen dan een beetje tijdens het fotograferen in de sneeuw. Ik merk nu trouwens dat ook al is de cam op temperatuur, het diafragma niet op het diafragma blijft staan die ik als laatste gebruikt heb. Gisteren trad ook 1x binnenshuis de stoffilter in werking. Daarna niet meer, maar het diafragma blijft teruggaan in de P-standm terwijl me lijkt dat de cam het laatst gekozen diafragma zou moeten onthouden?

Raar, mijn k20 onthoud het laatst gebruikte diafragma wel, geen idee waar dat aan kan liggen.
De stofwerking kan aangaan als de camera op stand-by staat of als je hem aanzet.
Je kunt evt. de firmware er opnieuw opzetten:
http://www.pentax.nl/nl/photo/software_updates/

Wat betreft de batterij problemen:
Wat voor merk accu's gebruik je?
En wat voor geheugenkaart heb je?
Sommige geheugenkaartjes werken niet in de kou
Of kunnen niet goed communiceren met de camera
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2010, 15:49:49 door Berend »

Offline Alexander

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 122
Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #17 Gepost op: 3 januari 2010, 11:51:42 »
Da`s condens aan de buitenkant  ;)

Ik weet niet welke lens er is gebruikt maar als het geen WR/DA* was maar een 3th party zoom dan kan haal je een hoop ijskoude lucht naar binnen met wat in-/uitzoomen. Als de camera net daarvoor een hele nacht in een lekker vochtig appartementje/hotelkamer (waterbakjes, drogende sneeuwkleding) knus bij de kachel (20-22gr) heeft gelegen en dan binnen 5 min zo`n koude plens met lucht over zich heen krijgt... is toch 25gr verschil.

Dit is natuurlijk maar een situatieschets, de TS zal dit moeten bevestigen of uitsluiten.

Bedankt nog voor alle reacties!

De lens betrof de kitlens (18-55mm) en dan versie II. Condens zat inderdaad op de camera. Elke keer als ik weer in de hotelkamer was, maakte ik mijn tas open zodat de camera weer wat op temperatuur kon komen. De tas die ik gebruik, is wel spatwaterdicht (Crumpler) dus de camera is niet nat geworden door de sneeuwval. Alleen dan een beetje tijdens het fotograferen in de sneeuw. Ik merk nu trouwens dat ook al is de cam op temperatuur, het diafragma niet op het diafragma blijft staan die ik als laatste gebruikt heb. Gisteren trad ook 1x binnenshuis de stoffilter in werking. Daarna niet meer, maar het diafragma blijft teruggaan in de P-standm terwijl me lijkt dat de cam het laatst gekozen diafragma zou moeten onthouden?

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #16 Gepost op: 2 januari 2010, 00:38:27 »
Da`s condens aan de buitenkant  ;)
Ook als je van lens wisselt terwijl je bezig bent, dan komt de koude binnenkant ook in aanraking met de vochtige zwembad lucht likt mij?
Ik had dat niet gezegd de eerste keer dus dat is mijn fout.  ;)

Je situatieschets ziet er kloppend uit dus geen enkel commentaar daarop.  :)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #15 Gepost op: 2 januari 2010, 00:29:14 »
Da`s condens aan de buitenkant  ;)

Ik weet niet welke lens er is gebruikt maar als het geen WR/DA* was maar een 3th party zoom dan kan haal je een hoop ijskoude lucht naar binnen met wat in-/uitzoomen. Als de camera net daarvoor een hele nacht in een lekker vochtig appartementje/hotelkamer (waterbakjes, drogende sneeuwkleding) knus bij de kachel (20-22gr) heeft gelegen en dan binnen 5 min zo`n koude plens met lucht over zich heen krijgt... is toch 25gr verschil.

Dit is natuurlijk maar een situatieschets, de TS zal dit moeten bevestigen of uitsluiten.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #14 Gepost op: 1 januari 2010, 23:25:18 »
Heb al een paar keer foto's gemaakt in een zwembad terwijl mijn lenzen allemaal besloegen en ik heb daar geen problemen mee gehad.
Ook is het met het kouder weer vaak minder vochtig de lucht dus vindt het moeilijker condens de schuld te geven maar natuurlijk kan alles.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #13 Gepost op: 1 januari 2010, 22:49:05 »
De K20d is op 3500mtr met -20 geweest (gletscher foto`s), ne pas de problem. Ook niet met een halve accu.
Vandaar dat ik de condens-optie ook aangaf.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8284
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #12 Gepost op: 1 januari 2010, 21:13:47 »
Ik laat mijn batterijen altijd op voor ik de koude inga. Met mijn K10 nog geen problemen gehad, ook niet bij min 10 graden (en een veel veel veel koudere gevoelstemparatuur).

greetz,
Erik

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #11 Gepost op: 1 januari 2010, 15:49:18 »
de oplossing is: een reserve-accu in je broekzak meenemen!
Borst zak van je trui/shirt of binnen zak jas is nog beter.
Een ander oplossing is om live view aan te zetten omdat de sensor aan staat creëert dat wat warmte, of niet stoppen met foto's maken is ook een idee.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #10 Gepost op: 31 december 2009, 22:50:58 »
de oplossing is: een reserve-accu in je broekzak meenemen!
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #9 Gepost op: 31 december 2009, 11:49:07 »
Ga ook uit van een accuprobleem. -5 is niet echt extreem koud en een K10D zou 'gewoon' moeten kunnen functioneren.
Leg hem eens zo'n 5 minuten in de diepvries, met een volle accu en probeer direct daarna je instellingen te testen.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2009, 20:24:13 »
Als het koud is dan loopt de kracht (spanning) van de accu terug. Denk maar aan de accu in je auto, als die niet goed opgeladen is dan heeft je auto ook moeite om te starten. Als je accu dus een beetje op het randje zit dan kan dit mogelijk tot dit soort problemen leiden.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2009, 19:38:05 »
Bedankt voor je reactie! Ik ben echter een leek op technisch gebied. Zou je me kunnen uitleggen waarom zulke problemen op een probleem met de accu kan duiden?
Als het koud is wordt de reactie in de batterij om stroom op te wekken minder sterk.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2009, 18:18:02 »
Het zou ook nog condensvorming kunnen zijn, te snel van warm naar koud. Bij het opwarmen verdwijnt de condens weer en fuctioneert alles weer normaal.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Alexander

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 122
Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2009, 12:12:49 »
Het mag bij matige vorst geen probleem zijn! Ik verdenk eerder je batterijen...



Bedankt voor je reactie! Ik ben echter een leek op technisch gebied. Zou je me kunnen uitleggen waarom zulke problemen op een probleem met de accu kan duiden?

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2009, 11:23:59 »
Het mag bij matige vorst geen probleem zijn! Ik verdenk eerder je batterijen...

Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Alexander

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 122
Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2009, 11:21:35 »
Bedankt voor je reactie! In Litouwen heeft het uiteindelijk gedooid en toen had ik het probleem ook (paar graden boven 0). Als het echt een koudeprobleem is, vind ik het wel erg jammer. Dacht juist dat Pentax bekend stond om zijn degelijkheid. De Canon spiegelreflex van mijn vriendin (een 350d, dus nog een oude ook) functioneerde perfect... :(

RonHendriks

  • Gast
Re:Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2009, 13:24:12 »
Kan toch ook gewoon koudeprobleem zijn. De K10D is net als de meeste camera's gemaakt om te funtioneren tussen de 0-40 graden celcius.

Mijn K-7 werkt uitstekend in de koude, maar wordt wel een erg koude klomp in je handen, wellicht ook door de magnesium-body.

Offline Alexander

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 122
Probleem K10D i.c.m. kou
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2009, 12:20:03 »
Dag allemaal,

Ik ben net terug uit Letland en Litouwen en uiteraard ging mijn K10D mee. Ik ondervond echter een vreemd probleem tijdens het fotograferen. De camera stond in de P-stand en voordat ik kon afdrukken van de foto, trad de reiniging van de sensor in werking (normaal gesproken gebeurt dit alleen bij aanzetten) en daarna kon ik pas afdrukken. Daarnaast sprong het diafragma telekens terug naar F5,6 na het maken van iedere foto en na het uit- en weer aanzetten, ook als ik de foto gemaakt had met een ander diafragma.

Zodra ik in de hotelkamer was en de camera weer opgewarmd was, was dit probleem verholpen. Dit terwijl ik niet onder extreme temperaturen gefotografeerd heb, hooguit -5 graden celcius.

Hebben jullie enig idee wat hier gaande is of moet mijn cam terug naar Pentax?