Auteur Topic: Panagor 400mm/5.6 vraagje  (gelezen 3574 keer)

RonHendriks

• Gast
Re:Panagor 400mm/5.6 vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 1 mei 2010, 00:21:08 »
Dat ziet er nog niet eens zo gek uit. De lens waar ik naar het kijken was is weg, dus het momentum is voorbij gegaan.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #8 Gepost op: 1 mei 2010, 00:21:08 »

PraktiPent

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2010, 23:48:57 »
"Echte prut is het natuurlijk niet....."
Tja mijn Panagor 5.6 400mm dateert wel van eind 70-er jaren. Ik heb 'm (met P-draad) toen voor bijna € 270,-  gekocht voor mijn Fuijica 801. Maar ja, om 'm goed te kunnen gebruiken moest je wel een 400  ASA (dia)film gebruiken en die was voor meer  alledaagse doeleinden juist weer niet  ideaal. Vandaar dat ik er niet zoveel mee op jacht ben geweest als ik eigenlijk wilde. Maar goed, in de jaren zeventig en begin 80 was Panagor een aantrekkelijk merk: veel kwaliteit voor een niet al te hoog bedrag. Met een adapter van Pentax is ie nu bruikbaar op m'n Pentax K100D Super. Kon ik vroeger met het schouderstatief met de rechterhand scherpstellen en met de linkerhand afdrukken , nu moet ik rechts zowel scherpstellen als  afdrukken. Voor het snelle  werk dus niet zo geschikt... Maar ik ben nog steeds blij met dit gave stuk. Digitaal heb ik nu alle ASA's/ISO's tot mijn beschikking. En ik heb vorig jaar op ebay een oculair van Pentax gekocht waarmee het een 40 x vergrotende kijker is geworden! Dan komen wel wat lensfouten (de blauwe en groene lijntjes) te voorschijn, maar  scherp blijft ie!
Onder de onderstaande link zijn een aantal foto's te vinden die ik de eerste keer in voorjaar 2008 met bovenstaande combinatie gemaakt heb. Ze zijn met behulp van een schouderstatief gemaakt, sommige zijn daarom niet scherp. Het zijn maar probeersels moet je maar bedenken. Als je interesse hebt kan ik je een pdfje van een overdruk van een test uit FOTO toesturen.

http://gallery.me.com/verhoeff#100031
« Laatst bewerkt op: 1 mei 2010, 08:36:02 door PraktiPent »

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2010, 23:03:55 »
Heb je deze en gebruik je hem eigenlijk? Kortom kun je zelf de vragen beantwoorden? Ovrigens kwam ik eentje met nikonvatting tegen en dacht die past misschie ook wel op de adapter die ik nog bestellen moet.

Sja, Ron; als ik hem zelf al had dan had ik hem natuurlijk getest, en deze vraag niet gesteld.
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2010, 16:49:25 »
Deze lens is geloof ik hetzelfde als de vivitar equilevant.
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.pentaxforums.com/userreviews/showproduct.php?product=375&cat=85

RonHendriks

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2010, 19:07:08 »
Sja, ze komen nog wel eens voorbij op marktplaats, vaak heb je zo'n ding voor een euro of 60-70 wel, echte prut is het natuurlijk niet, maar ik hoor graag van gebruikers wat hun ervaringen zijn.......

Heb je deze en gebruik je hem eigenlijk? Kortom kun je zelf de vragen beantwoorden? Ovrigens kwam ik eentje met nikonvatting tegen en dacht die past misschie ook wel op de adapter die ik nog bestellen moet.

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2010, 18:29:56 »
Sja, ze komen nog wel eens voorbij op marktplaats, vaak heb je zo'n ding voor een euro of 60-70 wel, echte prut is het natuurlijk niet, maar ik hoor graag van gebruikers wat hun ervaringen zijn.......

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2010, 23:35:54 »
Jammer dat je geen antwoorden gekregen hebt, want vond deze link via google. :(

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
Panagor 400mm/5.6 vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 5 maart 2010, 01:43:29 »
Beste mensen,

Er zijn er hier geloof ik een paar met zo'n lens........

Wat zijn de ervaringen?, scherpte, CA, etc?, en wat mag het kosten?

Alvast bedankt voor de reacties.

Hans