De dslr markt is in dat opzicht niet anders dan b.v. de computer markt, of de tv markt. Alles groter, sneller, etc, terwijl de meeste mensen het niet nodig hebben, dat is helaas nu eenmaal zo. Gevolg is wel dat je als kleiner merk wel mee moet omdat je anders omzet mist. En daarbij wordt behoefte natuurlijk ook gecreëerd, ook niet vreemd. Uiteindelijk dicteert de gemiddelde consument de markt voor een groot deel, ook daar ontkom je vaak niet aan.
Dat Pentax de onderkant van de dslr markt heeft opgezocht (met een hele goeie camera overigens, daar is vriend en vijand het volgens mij wel over eens), vind ik heel goed. Het genereert aandacht en geld, geld dat nodig is om te overleven en om modellen voor de pro-markt te ontwikkelen, precies zoals ze nu gedaan hebben met de 645D. En het professionele imago van de 645D heeft dan vanzelf weer invloed op de instap modellen.
De meeste mensen denken nu eenmaal dat als er b.v. Nikon op staat, dan zal het wel goed zijn, want ja, op tv zie je altijd fotografen met een Nikon. Dus als er straks opeens meer bekende fotografen met een 645D fotograferen, zal er ongetwijfeld een groep zijn die dan ook een Pentax wil.
Toen ik zelf begon, heb ik natuurlijk eerst de specificaties vergeleken, en kwam daarna uit op eos1000, D60 en K20D, omdat die binnen mij budget vielen. Na veel lezen de camera's gaan bekijken en vasthouden. Nou, voor mij vielen de Canon en Nikon meteen af. 'Wat een speelgoed', was m'n gedachte. Beiden lagen beroerd in de hand en voelde extreem plastic. Toch voor de zekerheid alles opnieuw vergeleken, en toen de K20D gekocht, waar ik nog steeds verschrikkelijk blij mee ben. Ik zou alleen dolgraag de iso kwaliteit van de K-x willen hebben, maar that's all.
In de loop de tijd heb ik ook de camera beter onder de knie gekregen waardoor ik de eerst ruis-problemen bij iso 1600 niet meer heb, simpelweg, omdat ik beter snap hoe het werkt. Maar hoeveel mensen nemen al die moeite?
Ik ben het er trouwens mee eens dat de dslr een mode accessoire is geworden voor veel mensen, maar daar is ook niets mis mee. The more, the merrier. De goeie komen vanzelf bovendrijven.