Iedereen alvast bedankt voor de feedback !
Misschien toch de bedoeling van mijn vraag even verduidelijken? Naast de DA 17-70, schroef ik nogal vaak de SMC FA 35 2.0 op, waar ik heel tevreden van ben. Ik werk ook graag met die prime (heeft er allicht ook mee te maken dat, als ik de 35 opsteek, ik dan heel bewust, en alleen, op fotojacht ga ...) Soit. Ik ben dus op zoek naar nog een leuke prime, en liefst een tikkeltje breder dan de 35mm. Ik zou die vooral willen inzetten voor straatfotografie: "mensen met context".
De 15mm. valt daarom voor mijn doel af want die is echt veel te veel groothoek (voor dat extreme groothoekbereik heb ik de sigma 10-20 op het oog). De 15 mm. (en zeker de de 14 mm) zijn denk ik ook veel te lomp om aan lichte straatfotografie te doen.
In de recente Pentax primes kom je dus op de DA 21 uit: compact, optisch wel ok (zonder euforie), beetje rare zonnekap, ... In reviews had ik ook al gelezen dat hij niet echt "top notch" was - OK maar zonder veel meer -, maar precies daarom heb ik naar jullie ervaringen gevraagd. Jullie bevesigen wat ik dus al een beetje vermoedde ...
Wat wel nieuw is voor mij is de vervorming die optreedt in het centrum. Je leest daar wel eens over, maar de laatste foto die Ron heeft geplaatst is wat dat betreft echt wel sprekend

Anderzijds gebruik je zulk objectief uiteraard niet voor normale portretten tenzij je dat effect specifiek wil opzoeken. Is die vervorming overigens ook echt storend bij vb. straatscenes??
aandachtspunt is ook dat de bokeh niet zo rustig zou zijn? Blijkt al wat uit de laatste van Ron (op vole opening, f=3.2 ...), maar daar heeft het soort achtergrond uiteraard veel mee te maken. Heeft iemand van jullie nog voorbeeldfoto's om dat te illustreren?
@ 6x7: als je die vervorming er uit haalt, moet je dan veel van je beeld bijsnijden ?? (misschien kom ik dan wel weer uit op mijn 35 mm.

)
@ Ron: ik had die eerste 2 beelden van jou uiteraard al gezien, maar 't was me een beetje ontgaan dat ze met de 21 waren geschoten ... :schaam: Het vooruitspringen van het centrum valt mij bij deze foto's overigens toch niet zo op.
Iedereen nogmaals bedankt voor de moeite om mij verder te helpen !