Auteur Topic: smc DA 21 mm / 3,2 AL Limited - ervaringen?  (gelezen 3453 keer)

Offline frederik9111

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
Re:smc DA 21 mm / 3,2 AL Limited - ervaringen?
« Reactie #24 Gepost op: 15 april 2010, 10:37:43 »
Ahja, zit achter het 'besloten' gedeelte!
De verkoopster is hier ook actief -> "Monique".
*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #24 Gepost op: 15 april 2010, 10:37:43 »

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #23 Gepost op: 15 april 2010, 08:56:29 »
Hallo Frederik,

Bedankt voor je reactie. Als rechtgeaard monogaam ben ik - uiteraard ... - geen lid van pentaxian.nl. Kan je me wat meer gegevens direct bezorgen?

Thanks,
Yves

Offline frederik9111

• Super Pentaxian
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
« Reactie #22 Gepost op: 14 april 2010, 23:48:15 »
Je zou ook nog de sigma 20mm 1.8 kunnen overwegen, maar die is echt groot.

Heb ik gehad, en die smolt weg voor de DA21/3.2. Scherpte aan de raden was om te huilen.
Verder volg ik 6*7 ivm de DA21/3.2. Leuk opvallend anoniem lensje, niet meer niet minder.
Qua scherpte zeker geen hoogvlieger, IMHO.

Maar heb jij even geluk -> mijn ex-exemplaar staat weer te koop -> http://www.pentaxian.nl/index.php/topic,8033.0.html
*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 11 april 2010, 12:10:52 »

@6x7: vervorming eventueel wegwerken levert dus blijkbaar niet teveel afval op. Doe je dat op het zicht, ev. met een raster, of doet dat programma dat automatisch (genre DA21 = d'office een bepaalde, altijd dezelfde,  correctie)?

Dat gaat geheel automatisch met een vaste correctie per objectief.
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Lodewijkvw

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 10 april 2010, 23:44:09 »
Hoi,

De beeldhoek bevalt mij goed, toen ik nog veel met de kitlens fotografeerde gebruikte ik ook het meest deze beeldhoek. Scherpte is ook prima, af en toe ben ik verbaasd hoe mooi bijv. portretten met deze lens worden. Kleuren zijn, net als met de andere DA lenzen erg goed, alhoewel dat ook vooral aan de witbalans van je camera ligt. De lens kan heeft ook erg weinig flare. Wat wel wat minder is soms is de grote hoeveelheid vignettering bij grote lensopening (f3.2, f4)
De tonvervorming kan je met de K-x in-camera laten corrigeren.

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #19 Gepost op: 10 april 2010, 17:11:31 »
Iedereen nog bedankt voor de extra reacties !

@EricR: die sigma is voor mij niet echt een alternatief, gezien het verschil in grootte; 't voordeel van de DA21 is dat ie heel compact is, en dat kan je bezwaarlijk van de sigma zeggen.

@6x7: vervorming eventueel wegwerken levert dus blijkbaar niet teveel afval op. Doe je dat op het zicht, ev. met een raster, of doet dat programma dat automatisch (genre DA21 = d'office een bepaalde, altijd dezelfde,  correctie)?

@Ruurd: je corrigeert maar indien je wilt, en in de mate dat je wilt

@Lodewijk: ook een leuke reactie, die mij zeer aanstaat: voordeel is dat je inderdaad een lichte, compacte, niet-intimiderende combo hebt. Bevalt de beeldhoek jou (31.5  in KB)? Nog input in verband met scherpte, kleuren, ....?

Lodewijkvw

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 10 april 2010, 16:49:37 »
Ik heb de DA 21mm sinds een tijdje, het is een erg goeie combo met de K-x, goed als zgn "walkaround" lens te gebruiken. De zonnekap heeft als voordeel dat hij erg klein is en je hem er dus altijd op kan hebben zonder dat hij in de weg zit, nadeel is dat hij eraf moet om een 49mm filter te bevestigen (of je moet een extra lineair 43mm polarisatiefilter kopen en dit in de lensdop schroeven.
Mensen vragen vaak of het wel een spiegelreflex is wat ik heb, zo klein is de combo DA21/K-x.

asplx

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 7 april 2010, 21:05:11 »
Hoi Ruurd,

deze groothoeken horen gecorigeerd te zijn, anders hadden we wel een fisheye lens gekocht ;D

Horen...

Sorry, ik ben nogal doof...  :(

:evil: ;D

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 7 april 2010, 21:03:34 »
Hoi Ruurd,

deze groothoeken horen gecorigeerd te zijn, anders hadden we wel een fisheye lens gekocht ;D

foto's op FlicR

asplx

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 7 april 2010, 20:48:40 »
Ik wilt effetjes wat kwijt, beste mensen.

Er wordt opgemorken, dat het centrum van een 15 of 21 mm groothoek naar voren komt....  ??? ???

Laat dát nu net een van de kenmerkende eigenschappen zijn van (ultra)groothoek.

Het enige wat mij verbaast in deze, is dat het effect jullie verbaast.
Een klein beetje verdiepen in lens-eigenschappen kan zeker geen kwaad.  ???

Groeten,
Ruurd

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 6 april 2010, 22:20:09 »
Hier een voorbeeldje van voor/na correctie in lensfix Lens DA21 3.2

Door het raamwerk kun je mooi  ::) zien hoe de vertekening zich gedraagt

voor correctie

Na correctie

Het scheelt maar een kleinbeetje wat je kwijt raakt hoor!

foto's op FlicR

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #13 Gepost op: 6 april 2010, 13:52:06 »
Krijg binnenkort de Sigma AF 24mm Superwide binnen. Op Photodo getest als 1 van de scherpste 24mm's en op Photozone ook een goede review met gemiddeld 3 sterren.

Heb dus nog geen persoonlijke ervaring met de Sigma maar afgaande op de foto's die ik er van gezien heb en de MTF-cijfers is het een prima objectief. Tweedehands een stuk goedkoper dan de 21 limited en volgens sommigen op Pentaxforums.com is de 24mm Sigma scherper.

Heb er zelf nog net geen 150 euro voor betaald en waarschijnlijk zijn ze nog wel goedkoper te vinden.

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #12 Gepost op: 6 april 2010, 13:28:44 »

Iedereen alvast bedankt voor de feedback !

Misschien toch de bedoeling van mijn vraag even verduidelijken? Naast de DA 17-70, schroef ik nogal vaak de SMC FA 35 2.0 op, waar ik heel tevreden van ben. Ik werk ook graag met die prime (heeft er allicht ook mee te maken dat, als ik de 35 opsteek, ik dan heel bewust, en alleen, op fotojacht ga ...) Soit. Ik ben dus op zoek naar nog een leuke prime, en liefst een tikkeltje breder dan de 35mm. Ik zou die vooral willen inzetten voor straatfotografie: "mensen met context".

De 15mm. valt daarom voor mijn doel af want die is echt veel te veel groothoek (voor dat extreme groothoekbereik heb ik de sigma 10-20 op het oog). De 15 mm. (en zeker de de 14 mm) zijn denk ik ook veel te lomp om aan lichte straatfotografie te doen.

In de recente Pentax primes kom je dus op de DA 21 uit: compact, optisch wel ok (zonder euforie), beetje rare zonnekap, ...  In reviews had ik ook al gelezen dat hij niet echt "top notch" was -  OK maar zonder veel meer -,  maar precies daarom heb ik naar jullie ervaringen gevraagd. Jullie bevesigen wat ik dus al een beetje vermoedde ...

Wat wel nieuw is voor mij is de vervorming die optreedt in het centrum. Je leest daar wel eens over, maar de laatste foto die Ron heeft geplaatst is wat dat betreft echt wel sprekend  :o Anderzijds gebruik je zulk objectief uiteraard niet voor normale portretten tenzij je dat effect specifiek wil opzoeken. Is die vervorming overigens ook echt storend bij vb. straatscenes??

aandachtspunt is ook dat de bokeh niet zo rustig zou zijn? Blijkt al wat uit de laatste van Ron (op vole opening,  f=3.2 ...), maar daar heeft het soort achtergrond uiteraard veel mee te maken. Heeft iemand van jullie nog voorbeeldfoto's om dat te illustreren?

@ 6x7: als je die vervorming er uit haalt, moet je dan veel van je beeld bijsnijden ?? (misschien kom ik dan wel weer uit op mijn 35 mm.  :( )

@ Ron: ik had die eerste 2 beelden van jou uiteraard al gezien, maar 't was me een beetje ontgaan dat ze met de 21 waren geschoten ...  :schaam: Het vooruitspringen van het centrum valt mij bij deze foto's overigens toch niet zo op.

Iedereen nogmaals bedankt voor de moeite om mij verder te helpen !

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 4 april 2010, 17:52:22 »
Voor PC, PTLens
Ik gebruik op mijn MAC met een G4 processor LensFix.
Beide programma's gebruiken de zelfde database.

foto's op FlicR

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 4 april 2010, 15:59:10 »
Hoi,

Ik Heb zowel de 15 als de 21mm

De 21 is een gematigde groothoek lekker klein om mee te nemen.
Overigens Ron met de 15 mm krijg je 2X zo veel op de foto dus dat is echt een wereld van verschil en ze zijn echt niet tegen elkaar uit te wisselen!

Ik heb een haat liefde verhouding met de 21 mm hij is lekker scherp, al van af volle opening te gebruiken
en heeft weinig last van kleur fouten, wat hij wel heeft is teveel vervorming het lijkt of het midden naar je toe komt, wat soms ook wel mooi werkt, ik gebruik standaard een programma wat op basis van de exif info de lens herkent en dan de vertekening er uit trekt.
Wat ik ook niet zo mooi vind is de onscherpte weergave, te onrustig.

Hoe heet dat programma?

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 4 april 2010, 15:56:56 »
Belangrijker is waar wil je de lens voor gebruiken?
Wil je veel beeld vangen bijv. met landschapppen dan heb je niks aan lichtsterkte.
Dan gebruik je toch alleen maar f8-f13 om tot een 'technisch correct' resultaat te komen.
Wil je meer een standaard lens dan kun je beter naar de 35 ltd. of 31 ltd. gaan kijken.

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 3 april 2010, 20:27:07 »
Uit de DA limited serie kan ik zonder reserve de 35mm macro en de 70 mm aanbevelen.
De groothoek kant is minder. De 15 en 21 zijn het eigelijk net niet, als je naar de optische kwaliteit kijkt, aan de andere kant zijn er in dit formaat/gewicht geen alternatieven. Als je naar een zoom gaat is de DA12-24 zeker niet slechter.
Je zou ook nog de sigma 20mm 1.8 kunnen overwegen, maar die is echt groot.

foto's op FlicR

RonHendriks

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 3 april 2010, 20:16:47 »
Overigens Ron met de 15 mm krijg je 2X zo veel op de foto dus dat is echt een wereld van verschil en ze zijn echt niet tegen elkaar uit te wisselen!
Is ook wat ik bedoelde. De 15mm is hooguit een vervanging van de 14mm. De 15mm lekker klein en praktisch in gebruik, terwijl de 14mm een lichtstop sneller is.

wat hij wel heeft is teveel vervorming het lijkt of het midden naar je toe komt, wat soms ook wel mooi werkt

He hoe bedoel je het midden komt naar je toe? :D Kan wel grappig werken.

Overigens hebben de zoomlenzen op hun 16mm(16-50) en 17mm(17-70) een nog veel grotere vertekening. Zo gek zijn de primes nog niet. De 14mm en 15mm zijn nou eenmaal wat beter op dat gebied, net als de 12-24mm.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #6 Gepost op: 3 april 2010, 19:07:26 »
[...]wat hij wel heeft is teveel vervorming het lijkt of het midden naar je toe komt [...]

Dat lijkt overeen te komen met de review van Photozone.de.

greetz,
Erik

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 3 april 2010, 18:24:12 »
Hoi,

Ik Heb zowel de 15 als de 21mm

De 21 is een gematigde groothoek lekker klein om mee te nemen.

Ik heb een haat liefde verhouding met de 21 mm hij is lekker scherp, al van af volle opening te gebruiken
en heeft weinig last van kleur fouten, wat hij wel heeft is teveel vervorming het lijkt of het midden naar je toe komt, wat soms ook wel mooi werkt, ik gebruik standaard een programma wat op basis van de exif info de lens herkent en dan de vertekening er uit trekt.
Wat ik ook niet zo mooi vind is de onscherpte weergave, te onrustig.

foto's op FlicR

RonHendriks

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 3 april 2010, 18:12:07 »
Daar kun je natuurlijk altijd nog de lenscorrectie voor inzetten. Ik weet niet of het verschil zo enorm groot is. Uiteraard heeft de 21mm meer barreldistortion, maar het onderlinge verschil is ook weer niet zo heel groot (+37% voor de 21mm t.o.v. de 15mm). Geen idee of dat het nou doet. Ook een heel ander FOV, bij mijn 14mm vind ik dat echt enorm groot als ik dat vergelijk met de 21mm en dat andere beeld moet je ook willen hebben.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 3 april 2010, 13:52:09 »
Ligt eraan waar je hem voor wilt gebruiken.
Ik heb hem ook overwogen, maar hij word niet zo goed getest bij photozone...kan aan het exemplaar liggen.
Ik heb voor de 15 limited gekozen, meer groothoek minder lensvervorming-> ideaal voor panorama werk
« Laatst bewerkt op: 3 april 2010, 13:57:44 door Berend »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2010, 13:21:43 »
Ik heb hem en dat is een prachtig scherp lensje.

Ik gebruik hem maar afentoe, dat is het nadeel van een grotere lenscollectie, maar is een uitstekend tekenend lensje aan de korte groothoek kant.

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
smc DA 21 mm / 3,2 AL Limited - ervaringen?
« Reactie #1 Gepost op: 2 april 2010, 13:04:23 »
Hallo iedereen,

De LBA steekt weer de kop op ... Hebben jullie ervaring met de smc DA 21 mm / 3,2 AL Limited? Goe of niet? Interessant of niet? betere alternatieven?

Alvast bedankt voor wat feedback.