Auteur Topic: Spiegelloze camera's  (gelezen 2042 keer)

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Spiegelloze camera's
« Reactie #19 Gepost op: 28 april 2010, 11:40:57 »
Citaat
Saillant detail, ik heb eens geprobeerd om in de firmware van mijn pentax istDL2 te rommelen, je kunt de doorvoersnelheden softwarematig nog wel opschroeven. Ik weet alleen niet wat er gebeurt als je dat werkelijk doet, dat durf ik niet aan. Was trouwens wel erg goed beveiligd... net alsof ze niet willen dat je daar in rommelt.
Als je in het stuk software wilt knoeien waar de  I/O (Input/Output) met de buitenwereld wordt geregeld moet je wel heeeel goed weten wat je doet. Komt overeen met zelf sleutelen aan je BIOS software. Niet vreemd opkijken als PC of camera het dan opeens niet meer doet en dan hoef je echt niet te denken dat je nog garantie hebt.  :evil:
Was in de 70-er jaren systeem pogrammeur en heb zelf device drivers geschreven, heel aparte tak van programmeren.  :)

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 28 april 2010, 11:46:59 door andre-mz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #19 Gepost op: 28 april 2010, 11:40:57 »

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 28 april 2010, 10:08:50 »
Mensen die de techniek links willen laten liggen en gewoon lekker creatief bezig willen zijn.

Die hebben een Leica meetzoeker. ;)

Ik denk juist dat de spiegelloze systeemcamera's juist worden gekocht door mensen die het gemakt van een compact willen maar de kwaliteit van hun spiegelreflex. Veel mensen combineren een PEN ook met een DSLR. Mensen die bereid zijn veel geld uit te geven aan fotografie en daarom in feitte een hele dure compact kopen. En dat de markt daarvoor gaat aantrekken ben ik met je eens...

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #17 Gepost op: 28 april 2010, 09:56:35 »
Ik denk dat deze discussie niet goed wordt gevoerd. De spiegelloze systeemcamera's zijn niet bedoeld voor de "freak" waarvan er heel wat op dit forum zitten (waaronder ikzelf). De spiegelloze camera's zijn niet voor de mensen die zoom, chip etc lezen, maar de mensen die Glossy's lezen etc. Mensen die de techniek links willen laten liggen en gewoon lekker creatief bezig willen zijn. Nu is de markt verdeeld in twee segmenten. Compact en dSLR. Daar komt nu gewoon een groep tussen. (hierbij even midden en grootformaat erbuiten gelaten, die zijn wat minder bepalend voor de markt en hebben een zeer kleine doelgroep).

Ik denk dat over 2 jaar de camera's zoals de Olympus Pen en de Panasonic G*x lijn zo'n 20% van de markt bedienen. Niet overtuigd? klik dan hier

Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

asplx

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 28 april 2010, 08:56:41 »
Asahi corp. is van huis uit, letterlijk en figuurlijk overigens, een optische industrie, die aanvankelijk als familiebedrijf o.m. brillenglazen maakte en naderhand camera's is gaan bouwen.

En net wat Keen zegt: De heldere zoeker was het visitekaartje van Pentax en 27 jaar geleden voor mij de reden om voor Pentax te kiezen. Nu was de mount de reden om dat in digtaal voort te zetten.

Ja, en dan is afstappen van je sterke punt voor Pentax niet voordehandliggend in een eventuele andere cameralijn.
Ik verwacht die lijn eigenlijk ook niet bij Pentax, want dan hadden ze m.i. de samenwerking met Samsung beter kunnen voortzetten.

Groeten,
Ruurd

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 28 april 2010, 08:42:07 »
Op dit moment zou ik dat (als ik Pentax was) niet doen. De techniek voor digitale zoekers is nog dusdanig dat ze echt inferieur zijn aan de optische zoekers. En 1 van de sterke punten van Pentax is altijd al de mooie heldere zoeker geweest. De naam is er zelfs vanaf geleid. Kan me niet voorstellen dat ze die zomaar gaan inruilen voor een mini LCD schermpje. Zeker zolang Canon/Nikon niet meedoen met de spiegelloze rage, is de nood er ook nog echt niet. Misschien een Optio met verwisselbare objectieven, maar dan moet je toch naar een andere mount toe. Micro 4/3? Sony E? Samsung NX? De oude 110 mount afstoffen? Een nieuwe bedenken? Zeg het maar...

RonHendriks

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 27 april 2010, 20:59:11 »
Misschien komt juist Pentax wel met zo'n spiegelloze reflex. Ik denk dat de afstand geen probleem hoieft te zijn. Voor een professionele FF camera gaat het niet om die 2 cm ruimte, dus de huidige K-mount mag gebruikt worden. Geheugengebruik en processor (duo PRIME II processor) en misschien een intern geheugen als buffer met een flink RAM geheugen kan het werk wel verzetten. Voor Pentax is 10 fps al een hoog genoeg gesteld doel. Ik zie het nog wel als mogelijkheid. De camera wordt zeker niet goedkoper van zulke toepassingen.

Is ook iets heel anders als de spiegelloze die momenteel door panasonic/olympus en samsung op de markt worden gebracht.

Offline arjen

• Junior Member
  • Pentax rules!
« Reactie #13 Gepost op: 27 april 2010, 13:44:23 »
True, maar je geeft de stroom een andere functie, dus je hebt minder geheugen nodig. De PC moet alle soort info, stacks/heaps kunnen verwerken, maar vervolgens ook nog eens vasthouden voor een snellere verwerking. Een camera hoeft dit niet, en Ron had het over professionele camera's dus de toekomstige gebruikers die malen niet om een prijzige verwerkingseenheid.

Ik sta er niet raar van te kijken als het allemaal snel mogelijk is. Hardware prijzen worden overigens kunstmatig erg hoog gehouden, 2 jaar geleden lachte je bij het afrekenen van een geheugenstripje RAM, die tijden zijn wel veranderd helaas. Wie en hoe dat hoog gehouden wordt? geen idee, maar er zijn voldoende theorieën over op het web.

Saillant detail, ik heb eens geprobeerd om in de firmware van mijn pentax istDL2 te rommelen, je kunt de doorvoersnelheden softwarematig nog wel opschroeven. Ik weet alleen niet wat er gebeurt als je dat werkelijk doet, dat durf ik niet aan. Was trouwens wel erg goed beveiligd... net alsof ze niet willen dat je daar in rommelt.  :evil:

A civilization which leaves so large a number of its participants unsatisfied and drives them into revolt neither has nor deserves the prospect of a lasting existence.
-Sigmund Freud-

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #12 Gepost op: 27 april 2010, 12:27:12 »
Citaat
Zo'n buffer heeft een doorvoersnelheid vergelijkbaar met die van je PC RAM geheugen
Vergeet dan ook niet dat de prijs van PC RAM geheugen behoorlijk hoog is,  25-30 euri per GB. Voor eens SSD disk, ook gebaseerd op RAM geheugen is dat zo'n 2-3 euri per GB en dat is ook zo'n beetje de prijs per Giga van onze SD kaartjes.

grtz, Andre

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #11 Gepost op: 27 april 2010, 12:26:50 »
Ik stel me dan een simpele platte body voor, type ME-super, waar een lens op gezet wordt, een compact met verwisselbare lenzen dus...............
Mijn lenzen zijn allemaal FF, dus laat dat ding maar komen............

Die FF lenzen zijn gemaakt voor spiegelreflexcamera's, wat betekent dat er een relatief grote afstand zit tussen lens en beeldvlak - omdat daar extra plaats moet zijn voor de opklapspiegel en diens draaibeweging. Als je de oude FF lenzen dan toch wilt gebruiken, zal een tussenring - zoals in de macrofotografie - nodig zijn, hetgeen betekent dat het zwaartepunt van zo'n combinatie wat onconfortabel naar voren wordt verschoven en het voordeel van jouw platte body verdwijnt.

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 27 april 2010, 12:25:07 »
Hoe dan ook, een spiegelloze Pentax zal toch een andere mount moeten hebben. Een EVIL camera met een K-mount heeft geen zin...

Offline arjen

• Junior Member
  • Pentax rules!
« Reactie #9 Gepost op: 27 april 2010, 11:48:10 »
Hier wil ik met mijn beperkte technische kennis nog wat aan toevoegen. Ik denk dat men al zulke snelheden behaalt, immers kun je in een camera een dedicated buffer inbouwen. Zo'n buffer heeft een doorvoersnelheid vergelijkbaar met die van je PC RAM geheugen. De schijf zal inderdaad een bottleneck vormen met de huidige harde schijven. Toch denk ik dat dit soort systemen behoorlijk snel op de markt zullen verschijnen. Ik las in januari al dat er een club was (OCZ en vertex?) al snelheden behaald van 550MB/s.

Maar of dat nu allemaal de lol van het fotograferen verhoogd? Ik vraag het mij af, ik heb liever dat ze werken aan betrouwbare AF, ruisreductie bij hogere ISO waarden etc.

A civilization which leaves so large a number of its participants unsatisfied and drives them into revolt neither has nor deserves the prospect of a lasting existence.
-Sigmund Freud-

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2010, 13:49:37 »
Citaat
En idd, die datastroom wordt vanzelf een groot probleem!
Even rekenen : 30 x 10Mb = 300 Mb/sec, dat is dan 3 Gb per 10 seconden, 60 Gb 200 sec.
Om 300Mb/sec doorvoer snelheid te halen zit je al aardig tegen de limiet van Sata II met een high performance SSD disk, als die het nu al halen. Er zal nog wel het een en ander bedacht moeten worden in de laboratoria.

grtz, Andre

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #7 Gepost op: 24 april 2010, 22:38:56 »
Daar heb je absoluut een punt Erik! De megapixels tellen uiteraard erg zwaar mee! En idd, die datastroom wordt vanzelf een groot probleem!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2010, 22:33:01 »
Even wat anders?! Begrijp ik dat goed? 30 fps? Kun je dan niet gewoon beter gaan filmen? Dan schiet je in PAL formaat ook al 25 fps?! Of zie ik dat nu niet goed?!

30 FPS fullframe opnamen in de hoogste resolutie zijn natuurlijk wel kwalitatief beter dan bijvoorbeeld HD-video dat 2 megapixels haalt. Als echter video gecaptured moet worden in een soort van Mega Ultra HD wat 24 megapixel wel zou zijn dan krijg je te maken met een datastroom die geen enkele camera aan kan op dit moment.

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2010, 22:24:17 »
Even wat anders?! Begrijp ik dat goed? 30 fps? Kun je dan niet gewoon beter gaan filmen? Dan schiet je in PAL formaat ook al 25 fps?! Of zie ik dat nu niet goed?!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2010, 22:15:16 »
Het probleem van een elektronische sluiter is het feit dat die de sensor lijn voor lijn uitleest, daardoor zal bij sport bijvoorbeeld beelvervorming ontstaan. verticale lijnen zullen wat schuin worden. Daarnaast is er nog veel te ontwikkelen voor de autofocus. Deze is toch trager bij bijvoorbeeld de Olympus Pen.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2010, 21:54:47 »
Volgens mij wordt de spiegelloze fullframe het nieuwe ding.

Sony heeft al zoiets, maar zover ik weet niet FF.

Voor mij zou het wel of niet aanwezig zijn van een normale zoeker een waterscheiding zijn, maar het ontbreken van een spiegel vind ik geen punt.

Ik stel me dan een simpele platte body voor, type ME-super, waar een lens op gezet wordt, een compact met verwisselbare lenzen dus...............

Mijn lenzen zijn allemaal FF, dus laat dat ding maar komen............
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2010, 21:29:34 »
Als de vertraging van een EVF of Liveview zo goed als kan worden opgelost kan het een uitkomst zijn bij actiefotografie maar anders mis je nog wel eens wat van de actie. Of je moet dat ding gewoon op repeteergeweerstand zetten tot dat de kaart of buffer vol zit.

De techniek zal in ieder geval nog wel een stuk moeten verbeteren wil een camera met alleen een EVF of Liveview ook doordringen tot het professionele segment.

RonHendriks

• Gast
Spiegelloze camera's
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2010, 20:51:56 »
Ik was bij cameranu.nl in Urk. Ik moet zeggen dat ik dat een erg prettige winkel vindt. Niet dat ik er alles koop wat ik nodig heb, want verdeel ook nog wat. Ze hebben er op het moment wel weer heel weinig van Pentax liggen. Simpelweg omdat er te weinig doorstroming in de producten is. Daar ook nog even over gehad, want als het niet op voorraad is dan kopen/bestellen mensen het ook sneller elders, waardoor je in zo'n circel omlaag zit. Geen demo-producten omdat die niet ter beschikking worden gesteld door de importeur. Een klacht die ze hadden (en ook wel terecht denk ik) was dat er op geen enkele wijze iets gedaan werd aan marketing rondom Pentax.

Ook nog even boven bij het professionele spul wezen kijken en kletsen. Zo kom je ook nog eens wat te weten. Er werd verwacht dat in het professionele segment camera's zouden komen zonder spiegelhuis. Dit omdat dit de enige manier is om op te gaan voor 30 fps op volle pixelhoeveelheid. Dat klinkt eigenlijk zelfs heel logisch, want als je alleen een electronische sluiter gebruikt dan heb je geen fysieke beperking meer anders dan die het electronisch circuit je geeft.

Ze hebben er nog geen Midden formaat camera's, maar zijn wel bezig om dat te onderzoeken. Dus ook even de 645D aangetikt. Tsja dan moet er wel aan marketing worden gedaan, want anders investeer je (als camera-winkel) in iets waar niet aan gewerkt wordt door alle partijen.