Auteur Topic: FA 31mm vraagje  (gelezen 5919 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #50 Gepost op: 14 januari 2011, 23:52:12 »
Niet als ze een goeie adapter leveren, ze zouden de eerste modellen zelf kunnen leveren met adapter om maar iets te noemen.
Het voordeel zal zijn is dat de lenzen sneller (f/2 zooms f/0.7~f/1 primes) kunnen worden gemaakt en dat je meteen een formaat hebt dat geschikter is voor EVIL, je slaat dan twee vliegen in 1 klap.
Met APS-C hebt je een bredere DOF dan 135formaat dus dat trek je dan gelijk.
Ik zie wel een voordeel, in de combi met evil, waardoor er in de toekomst voor Pentax 1 mount is. Echter alleen als er in cameraland meer merken samen dezelfde mount willen voeren. Helaas heeft ieder zijn eigen eilandje en is er voor Pentax geen ruimte om te wisselen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #50 Gepost op: 14 januari 2011, 23:52:12 »

Serpiente

  • Gast
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #49 Gepost op: 14 januari 2011, 23:42:18 »
Niet als ze een goeie adapter leveren, ze zouden de eerste modellen zelf kunnen leveren met adapter om maar iets te noemen.
Het voordeel zal zijn is dat de lenzen sneller (f/2 zooms f/0.7~f/1 primes) kunnen worden gemaakt en dat je meteen een formaat hebt dat geschikter is voor EVIL, je slaat dan twee vliegen in 1 klap.
Met APS-C hebt je een bredere DOF dan 135formaat dus dat trek je dan gelijk.
Dure grap.. Als fotografen van andere merken hier voor zouden willen switchen dan kan het wat woorden. Zo niet, dan is het inderdaad zelfmoord.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #48 Gepost op: 14 januari 2011, 23:37:49 »
Tsja, alleen zelfmoord is nog effectiever om van de wereld te verdwijnen. Blijft geen klant meer over.
Niet als ze een goeie adapter leveren, ze zouden de eerste modellen zelf kunnen leveren met adapter om maar iets te noemen.
Het voordeel zal zijn is dat de lenzen sneller (f/2 zooms f/0.7~f/1 primes) kunnen worden gemaakt en dat je meteen een formaat hebt dat geschikter is voor EVIL, je slaat dan twee vliegen in 1 klap.
Met APS-C hebt je een bredere DOF dan 135formaat dus dat trek je dan gelijk.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

  • Gast
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #47 Gepost op: 14 januari 2011, 23:24:31 »
Ik hoop nog steeds dat pentax de register afstand kleiner gaan maken van de APS-C camera's

Tsja, alleen zelfmoord is nog effectiever om van de wereld te verdwijnen. Blijft geen klant meer over.

Serpiente

  • Gast
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #46 Gepost op: 14 januari 2011, 23:20:39 »
Ja, die ken ik. Heb Steve's site een poosje gevolgd maar als ik heel eerlijk ben heb ik geen hoge pet op van hem; hij koopt om de week een nieuwe camera die dan weer even de beste van de wereld is en een week later is het hem toch weer niet helemaal en koopt hij weer een nieuwe. Nou ja, hij moet ook een boterham verdienen.
Hij heeft trouwens wel een leuke wedstrijd; degene die de mooiste serie van 2 foto's inlevert kan de M9 van Seal winnen!!!
Scherpte vergelijken tussen een M9 en een K7 is ook een beetje moeilijk omdat ze een hele andere nabewerking nodig hebben, maar potverdikke wat geeft die f1.4 een boel onscherpte. De Summicron (f2) die ik had was que scherpte-diepte meer met de Pentax te vergelijken en had naar mijn smaak ook mooiere onscherpte dan de Summilux.
Tjah.. als "professioneel" blogger moet je veel clicks genereren. Als je elke keer een andere camera hebt om over te vertellen en mee te vergelijken komen de mensen wel. Als je dat met fotograferen wil bereiken moet je wel erg goed en productief zijn. Alsnog denk ik dat spullen meer aantrekken dan foto's zelf.
Het is sowieso moeilijk om een M9+35mm Sammilux met een Pentax K7+FA 31 te vergelijken. Er zijn wel erg veel variabelen. Sowieso is de M9 van een heel ander kaliber dan de K7. Daarnaast is het 35mm vs 31mm, 1.4 vs. 1.8 en APS-C vs. APS. Appels met peren. Toch is het wel interessant om te zien wat de verschillen zijn en hoe groot die zijn. De Leica is beter, maar zeker niet 4x zo goed. De bokeh van de Pentax is ook erg goed. Al neemt het kwaliteitsverschil af naarmate de lenzen duurder worden. Tot ongeveer €1000 zijn de verschillen enorm, daarna worden het kleinere stapjes.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #45 Gepost op: 14 januari 2011, 21:29:56 »
maar potverdikke wat geeft die f1.4 een boel onscherpte. De Summicron (f2) die ik had was que scherpte-diepte meer met de Pentax te vergelijken en had naar mijn smaak ook mooiere onscherpte dan de Summilux.
Ik hoop nog steeds dat pentax de register afstand kleiner gaan maken van de APS-C camera's, de register zal net zo klein kunnen zijn als de 4/3 formaat van Olympus en Panasonic, moet je eens kijken wat voor lenzen die hebben.
14-35mm f/2
35-100mm f/2
90-250mm f/2.8

Kan je al voorstellen dat Pentax met de DA*16-50 & DA*50-135 f/2 komen en de DA*60-250 f/2.8
En inplaats van de DA*55 f/1.4 een f/1  ;D

En ja dit heeft met de register te maken maar ook de opening van de vatting.
Als ze de register kleiner maken en de opening misschien ietsje groter dan is het relatief simpel.

Ik zal het niet erg vinden als ze maar een goeie adapter leveren.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

nickmeertens

  • Gast
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #44 Gepost op: 14 januari 2011, 21:06:31 »
dan vind je deze review vast interessant: http://www.stevehuffphoto.com/2010/03/17/wide-open-pentax-31-limited-leica-35-summilux-asph/
Ja, die ken ik. Heb Steve's site een poosje gevolgd maar als ik heel eerlijk ben heb ik geen hoge pet op van hem; hij koopt om de week een nieuwe camera die dan weer even de beste van de wereld is en een week later is het hem toch weer niet helemaal en koopt hij weer een nieuwe. Nou ja, hij moet ook een boterham verdienen.
Hij heeft trouwens wel een leuke wedstrijd; degene die de mooiste serie van 2 foto's inlevert kan de M9 van Seal winnen!!!
Scherpte vergelijken tussen een M9 en een K7 is ook een beetje moeilijk omdat ze een hele andere nabewerking nodig hebben, maar potverdikke wat geeft die f1.4 een boel onscherpte. De Summicron (f2) die ik had was que scherpte-diepte meer met de Pentax te vergelijken en had naar mijn smaak ook mooiere onscherpte dan de Summilux.

RonHendriks

  • Gast
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #43 Gepost op: 14 januari 2011, 17:51:37 »
Ik heb er eentje uit Vietnam en hij doet op geen enkele wijze onder voor de fantastische 35mm Leica Summicron die ik op mijn vorige camera gebruikte. Dit lijkt me een typisch broodje aap verhaal van mensen die meer tijd besteden aan pixelpeepen dan aan foto's maken  :o
dan vind je deze review vast interessant: http://www.stevehuffphoto.com/2010/03/17/wide-open-pentax-31-limited-leica-35-summilux-asph/

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #42 Gepost op: 14 januari 2011, 14:31:06 »
Citaat
Ik denk ook niet dat Japanners per definitie beter een lens in elkaar kunnen zetten dan Vietnamezen. Al die Limiteds worden met de hand in elkaar gezet, maar die onderdelen zijn gewoon hetzelfde. Vietnam is gewoon een lagelonenland voor de Japanners.
Het is precies zoals Serpiente zegt. Die Limiteds worden door de Vietnamezen met de hand in elkaar gezet, maar de onderdelen komen uit Japan. Op die Limiteds staat dan ook "Assembled in Vietnam" ipv "Made in Vietnam".
Naar aanleiding van wat andere probleempje is de Quality Control (QC) in Vietnam een of twee jaar geleden flink verbeterd.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Serpiente

  • Gast
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #41 Gepost op: 14 januari 2011, 13:54:39 »
Ik heb er eentje uit Vietnam en hij doet op geen enkele wijze onder voor de fantastische 35mm Leica Summicron die ik op mijn vorige camera gebruikte. Dit lijkt me een typisch broodje aap verhaal van mensen die meer tijd besteden aan pixelpeepen dan aan foto's maken  :o
Dat is trouwens wel een groot compliment voor de FA 31. Die Leica is een stuk duurder. :)

Ik denk ook niet dat Japanners per definitie beter een lens in elkaar kunnen zetten dan Vietnamezen. Al die Limiteds worden met de hand in elkaar gezet, maar die onderdelen zijn gewoon hetzelfde. Vietnam is gewoon een lagelonenland voor de Japanners.

Tjah je hebt pixelpeepers en fotografen. Ook heb je fotografen die alles uit hun spullen willen halen ;)


nickmeertens

  • Gast
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #40 Gepost op: 14 januari 2011, 13:42:46 »
Ik denk er over na een FA 31mm aan te schaffen. Nu lees ik her en der dat de huidige serie in Vietnam wordt geproduceerd en minder van kwaliteit is.
Iemand hier bekend met dit verhaal? Of heeft iemand hier 'toevallig' een FA 31 van Vietnamese makelij?

Mocht ik inderdaad overgaan te kopen, dan is de kans groot dat de lens besteld moet worden. Nu wil is natuurlijk voorkomen dat er gedoe ontstaat als de lens binnenkomt en toch niet zo scherp is als hij behoort te zijn, want hoe ga ik dat bewijzen.

Alle hulp/advies is welkom.
Ik heb er eentje uit Vietnam en hij doet op geen enkele wijze onder voor de fantastische 35mm Leica Summicron die ik op mijn vorige camera gebruikte. Dit lijkt me een typisch broodje aap verhaal van mensen die meer tijd besteden aan pixelpeepen dan aan foto's maken  :o

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #39 Gepost op: 23 december 2010, 01:47:20 »
Succes bij het kiezen en eventueel speuren naar een betaalbaar 2e hands exemplaar!

Bedankt.
Nu ik een K-5 heb gekocht, moet de FA31 wachten ... of 't zou moeten zijn dat iemand mij zo'n betaalbaar exemplaar aanbiedt.

Serpiente

  • Gast
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #38 Gepost op: 22 december 2010, 23:52:11 »
Meestal is Sigma zwaarder en lomper. In de vergelijking FA 31 en Sigma 30mm F1.4 valt die 100g nog wel mee. Ik denk dat die Pentax Ltd. wel waarde vast zijn. Al denk ik dat je een FA 31 nooit meer kwijt wil. De DA 35 2.8 Ltd lijkt me ook wel erg goed. Daar kan je ook mooie macro's mee maken. Die staat wel op de nominatie om mijn Sigma 17-70 op te volgen. Vanwege het formaat laat ik die vaak thuis.

Offline Monique

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Vrouw
    • Sakura-Lelystad
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #37 Gepost op: 22 december 2010, 22:26:12 »
Tja... heel veel zinnigs heb ik er niet aan toe te voegen...
 
Ik heb de zwarte FA 31 tweedehands overgenomen een tijdje terug en het is gewoon mijn lievelingslens!!!!  ;D
Mijn FA 43 komt daar direkt achteraan, gevolgd door de DA* 50-135...

Nu ik erover nadenk zijn al mijn lenzen trouwens 2e hands....  :)

Succes bij het kiezen en eventueel speuren naar een betaalbaar 2e hands exemplaar!

Groetjes,
Monique

Pentax K-7, K-5II, DA 12-24mm, FA 43mm, DA* 50-135 en de oudjes:  Pentax-A 50mm F1.7, de 100-300mm F4.7-5.6, 2x handmatige flitsers, Metz 48 AF, Cactus V4 en een studio-setje.
www.pentaxphotogallery.com/moniquesplint

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #36 Gepost op: 28 oktober 2010, 22:36:09 »
Als je een goed exemplaar van de lens te pakken hebt, dan is het een pracht ding, maar ik zou wel in de winkel gaan testen & vragen wat het beleid is m.b.t. back-focus problemen en retourneren.

Dat is net mijn probleem. Als je iets kunt testen voordat je het koopt, is de situatie ideaal. Met Pentax heb je die luxe zelden. Ik (als Belg) bestel mijn fotogerief zelfs gewoonlijk via Nederlandse internetshops. Dat maakt retourneren en afhandelen van geschillen nog iets moeilijker. Dat geldt zowel voor de eventuele aankoop van een Sigma 30/1.4 (of desnoods een 28/1.8 ) als voor de aankoop van de Pentax FA 31/1.8. Laatstgenoemde uit Vietnam zou volgens sommigen niet zo goed zijn als een Japans exemplaar.

Kortom : het blijft een kat in een zak kopen (... met het verschil dat de Pentax viermaal zo duur is als de Sigma en minder lichtsterk). Niet alleen goede raad is in mijn geval dus duur.  ;D

macsterdam

  • Gast
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #35 Gepost op: 28 oktober 2010, 15:04:05 »
Thanks.  :)

Eerlijk is eerlijk, ik heb nu wel twee goeie voorbeelden geupload, omdat ik geen foto's met het back-focus probleem bewaard heb. Als je een goed exemplaar van de lens te pakken hebt, dan is het een pracht ding, maar ik zou wel in de winkel gaan testen & vragen wat het beleid is m.b.t. back-focus problemen en retourneren.

De close-focus afstand van de lens is trouwens best groot: 40 cm

Offline frederik9111

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
  • Geslacht: Man
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #34 Gepost op: 28 oktober 2010, 15:02:26 »
Met foto 1 kan ik niet zo veel, vrees ik... (niet omwille van de esthetiek van het beeld, maar vanuit technisch perspectief is de foto te "moeilijk" om iets over de lenskwaliteit te constateren).

Foto 2 is zeer vreemd daarentegen! De scherpe delen zijn zo te zien vrij soft (behalve het topje van het linkeroor zie ik nergens iets écht heel scherp). Verder zie ik ook 2 scherpere zone's (snoet én linkerdij), terwijl het dijbeen overduidelijk meer vooraan ligt?! Lijkt wel een schuin scherpste vlak! Wellicht één of andere optische illusie?!

Desalniettemin vind ik 2 een erg sfeervol dierenportret!
*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #33 Gepost op: 28 oktober 2010, 14:08:26 »
Bedankt voor jouw indrukken en foto's. Van backfocus is op de tweede foto niets te bekennen en de randscherpte vind ik oke (voor F1.4). De eerste foto pleit ook voor de Sigma ('t is wel met F11) en natuurlijk eveneens voor de fotograaf.  :good:

macsterdam

  • Gast
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #32 Gepost op: 28 oktober 2010, 12:50:06 »
ik heb heel kort met de Sigma 30mm mogen spelen, en was erg te spreken over de lens qua kleur en scherpte. Mijn versie had echter flink last van het bekende backfocus probleem. Zal straks even twee foto's uploaden die ik met de K20D/sigma 30mm heb gemaakt.

twee grote foto's hieronder:

foto 1 - f/11

foto 2 - f/1.4
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2010, 13:07:07 door macsterdam »

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #31 Gepost op: 28 oktober 2010, 00:07:12 »
Een paar alternatieven waar je evt. naar zou kunnen kijken:
- FA 35mm f2.0 [300-350 euro 2e hands]*
- DA 35mm ltd. macro f2.8 [429 euro]
- Sigma 30mm EX DC f1.4 [369 euro]*
- Sigma 28mm EX DG f1.8 [277 euro]

Heeft hier iemand een van die Sigma's? Kwaliteit, ervaringen?

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #30 Gepost op: 26 oktober 2010, 09:51:06 »
Ik zal zelf niet gauw in voor mij onbekende software gaan hacken, ben zelf te lang systeem programmeur geweest  :)

In feite is het geen hacken. Hackers disassembleren of gediscompileren om een specifieke verandering tot stand te brengen.
Hier gaat het m.i. om voorzieningen die door de programmeurs werden aangebracht voor de cameraherstellers om ontregelde functies softwarematig aan te passen ("time is money"). Omdat goed bijregelen enige deskundigheid of bepaalde meetapparatuur vergt, is het natuurlijk verstandig dat die voorzieningen niet via het gewone gebruikersmenu toegankelijk zijn. Daarom denk ik dat deze manier van debuggen niet echt gevaarlijk is als je goed weet wat je wilt bereiken (en dus niet zomaar er op los experimenteert).
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2010, 09:54:10 door Jazzer »

BenK10

  • Gast
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #29 Gepost op: 7 juli 2010, 20:48:20 »
Citaat
De aanpassing van de AF voor correctie op front- en backfocus doe je in je menu op nummer 37

Nummer 6 gaat over de koppeling van het AF-punt aan het 77-segment meetsysteem, dus iets totaal anders.

OK, Ron, ik ben er! Jij hebt gelijk en nu snap ik het. Mijn dank!

RonHendriks

  • Gast
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #28 Gepost op: 6 juli 2010, 22:59:18 »
Sorry, jongens, deze amateur breekt even in, in de discussie. In de handleiding van de K7 staat het onderwerp: AF-aanpassing. Onder: C-pers.instellingen, 6, kun je volgens mij het punt waarop de camera scherpstelt, iets verschuiven. Is dat NIET wat jullie bedoelen?

De aanpassing van de AF voor correctie op front- en backfocus doe je in je menu op nummer 37

Nummer 6 gaat over de koppeling van het AF-punt aan het 77-segment meetsysteem, dus iets totaal anders.

BenK10

  • Gast
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #27 Gepost op: 6 juli 2010, 21:56:15 »
Soms is het heerlijk om een amateur te zijn: Ron, ik snap je uitleg niet!
Als ik op pagina 163/164 kijk van de MAGIC LANTERN GUIDES: PENTAX K7 dan lees ik:
"you can instruct the camera to focus slightly more closely or to a slightly greater distance than it would do at default."
Iets verder wordt gesproken over "front focus" en "back focus".
Uit dit verhaal kan ik toch niet veel meer concluderen dan dat de camera met deze ver-/instelling scherpstelt op een ander punt dan hij doet bij de fabrieksnstelling. Het mooie is, volgens M.L.G., dat je dit vor een specifieke lens kunt instellen of voor alle lenzen.
Nog een vraagje: ik kan me voorstellen dat je bij macro opnames last kunt krijgen van de focusfout van de camera. Dan zijn scherptedieptes toch minimaal? Maar bij de gewone fotografie, landschap, steden, valt deze fout dan ook op?

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:FA 31mm vraagje
« Reactie #26 Gepost op: 6 juli 2010, 12:04:59 »
Citaat
In de handleiding van de K7 staat het onderwerp: AF-aanpassing. Onder: C-pers.instellingen, 6, kun je volgens mij het punt waarop de camera scherpstelt, iets verschuiven.
Dat is inderdaad de AF finetuning. Zowel K20 als K7 hebben de optie om voor 20 verschillende objectieven deze finetuning vast te leggen in hun geheugen. Als je een objectief op je camera zet dan controleert ie of er zo'n fine-tuning mbt AF moet worden gebruikt.
Frederik is op zoek naar een optie om in de firmware van de K7 te komen, op sommige sites wordt ook wel de term debug mode gebruikt. Je verandert dan instellingen binnen de firmware en als je niet weet wat je doet kan de firmware er dus zomaar mee stoppen, einde oefening en einde camera.  :(

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm