Auteur Topic: Groter tft-scherm voor de camera  (gelezen 3532 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #25 Gepost op: 21 november 2010, 00:35:46 »
Ik heb een Field Monitor gekocht. Dat is een 7 inch LCD scherm met in mijn geval een HDMI ingang. Nu is er nog een klein probleempje met de HDMI-uitgang van de K-5 die in de filmmodus het beeld niet in zijn geheel, maar geknepen weergeeft, iets wat niet handig is voor het handmatig bijstellen van de scherpstelling. Ook heel bruikbaar in LiveView en voor het nakijken van foto's of films.

Ik heb er een kleine tutorial van gemaakt. In het engels, vanwege de plaatsing op het int. forum waar een draadje is voor alle wensen voor aanpassing van de volgende Firmware versie (ik weet we hebben er net een, maar de wensenlijst is lang).

Pentax K-5 HDMI-output to a Field Monitor
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2013, 20:36:39 door RonHendriks »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #25 Gepost op: 21 november 2010, 00:35:46 »

RonHendriks

  • Gast
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #24 Gepost op: 29 oktober 2010, 20:08:09 »
Afgelopen donderdag in Turnhout geweest bij broer Konijn. Daar ook even naar de Hoodman gekeken en dat is toch niet zo'n heel geweldig product. Voelde niet lekker aan en gaf ook niet zo'n geweldig zicht op het scherm en een mooie oogschelp is er ook niet.

Ze hadden er ook de Zacuto Z-Finder Pro 2,5x en die kijkt echt heerlijk. Vergroot je beeld en geeft een perfect zicht op het achterscherm waarbij er dus geen last meer is van strooilicht. Nadeel van deze is wel de toch nogal hoge prijs van rond de 400 euro.

http://vimeo.com/13331033

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UnahZeUiYrE&feature=fvw[/youtube]

Waarvoor nodig? Als je wil scherpstellen, handmatige correctie tijdens gebruik liveview of filmen dan kun je beter zien waar je spot-on bent. Alternatief is een groter scherm dat ook goedkoper is als dit.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2010, 20:12:38 door RonHendriks »

RonHendriks

  • Gast
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #23 Gepost op: 24 mei 2010, 22:51:56 »
(en waar is die Ron toch allemaal mee bezig, zeg ???).
HEY, RON! STOP EENS MET DAT GEAR-FETISJISME EN GA BETER WAT FOTO'S MAKEN (EN/OF BEOORDELEN).
O nou zo af en toe maak ik ook nog wel eens een foto. Ik heb echter erg veel nieuw spul op het moment. Daar moet ik dan ook weer mee oefenen, zodat ik ook een beetje het idee heb waar ik mee bezig ben als ik de spullen in handen heb. Ook wat meer foto's gemaakt die niet voor plaatsing hier zijn bedoeld.

Een bonusfotootje mag nog wel: bij de portretten.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2010, 23:07:37 door RonHendriks »

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #22 Gepost op: 24 mei 2010, 22:42:36 »
Joh, Yves, gaat het zo slecht met je, dat je geen telefoon meer kunt vasthouden...  :o :o :o

Schreeuwen is therapeutischer, zelfs via een toetsenbord.

Trouwens, hebben jullie in Holland dan al telefoon  :P? (oh-oh, wat heb ik nu gezegd ...? Dat gaat reactie uitlokken ... ;) )

asplx

  • Gast
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #21 Gepost op: 24 mei 2010, 22:35:04 »
Ik ben zelfs nog niet in de buurt van dit topic geweest ....  :D

(en waar is die Ron toch allemaal mee bezig, zeg ???).
HEY, RON! STOP EENS MET DAT GEAR-FETISJISME EN GA BETER WAT FOTO'S MAKEN (EN/OF BEOORDELEN).
Excuus voor het schreeuwen, maar het is een hele afstand van hier tot in Holland.

Joh, Yves, gaat het zo slecht met je, dat je geen telefoon meer kunt vasthouden...  :o :o :o

RonHendriks

  • Gast
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #20 Gepost op: 24 mei 2010, 22:33:33 »
Gewoon overstappen op de K-x: dan draai je op penlites, en die zijn overal te vinden  :yahoo:

Jan.
Die gaan vast ook heel snel leeg. De K-x heeft helaas geen aansluiting voor HDMI of een mini-jack voor de aansluiting van een externe microfoon.

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #19 Gepost op: 24 mei 2010, 22:32:29 »
...
Yves????  :D
...

greetz,
Erik


Ik ben zelfs nog niet in de buurt van dit topic geweest ....  :D

(en waar is die Ron toch allemaal mee bezig, zeg ???).
HEY, RON! STOP EENS MET DAT GEAR-FETISJISME EN GA BETER WAT FOTO'S MAKEN (EN/OF BEOORDELEN).
Excuus voor het schreeuwen, maar het is een hele afstand van hier tot in Holland.

asplx

  • Gast
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #18 Gepost op: 24 mei 2010, 22:31:26 »
Nah, Ron, wasdanou...

Natuurbewust: Zonnecellen en een schoepenrad met dynamo voor als het regent....  ;D

gnodde

  • Gast
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #17 Gepost op: 24 mei 2010, 22:30:25 »
...wat denk je: de accu gaat razend snel leeg. Heb nu een derde accu op komst, zodat ik zeker niet eens ergens sta en geen stroom heb.
Gewoon overstappen op de K-x: dan draai je op penlites, en die zijn overal te vinden  :yahoo:

Jan.

RonHendriks

  • Gast
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #16 Gepost op: 24 mei 2010, 22:28:08 »
Als ik er aan denk dan ga ik toch nog eens experimenteren met deze functie.
Dat lijkt me een goed plan. Zoals met alles, oefening baart kunst. Overigens ik heb de laatste tijd veel oefeningen gedaan met filmen en ook liveview veel gebruikt tijdens foto's maken en de nieuwe stereomicrofoon getest en het aansluiten van de camera op de TV en wat denk je: de accu gaat razend snel leeg. Heb nu een derde accu op komst, zodat ik zeker niet eens ergens sta en geen stroom heb.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8284
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #15 Gepost op: 24 mei 2010, 22:23:22 »
Gewoon even nu een zelfportretfilmpje maken en posten, dan kijken wij wel of je er goed op staat :D

 :D :D :D :D :D
Laat ik dat de kijkers maar niet aan doen........

Ik baal er wel van.....want wie weet waren de opnames toch wel geslaagd (?).

Als ik er aan denk dan ga ik toch nog eens experimenteren met deze functie.

greetz,
Erik

asplx

  • Gast
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2010, 22:17:23 »
Citaat
Citaat van: asplx op Vandaag om 22:04:27
Nou, in ieder geval op jouw posting, Yves.

Jouw zoeker bleef zwart, vandaar....

Yves?Huh?   :D

Gecorrigeerd....

RonHendriks

  • Gast
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2010, 22:17:04 »
Ook in de verkenner geen film te zien  :(
Gewoon even nu een zelfportretfilmpje maken en posten, dan kijken wij wel of je er goed op staat :D

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8284
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2010, 22:15:53 »
Ook in de verkenner geen film te zien  :(

RonHendriks

  • Gast
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2010, 22:13:52 »
Dat ziet er cool uit. En kennelijk heb ik nog iets verkeerd gedaan, want na het leeghalen van mijn kaartje met Bridge, zie ik geen filmpje ???????????
Even met de verkenner kijken of de file er toch op staat. Misschien dat je bridge hebt ingesteld om alleen foto's op te halen.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8284
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2010, 22:08:10 »
Ook daar is een oplossing voor. Hoodman 3.0 met eventueel nog wat hulpstukken. Geen idee of dat prettig werkt.
[...]

Dat ziet er cool uit. En kennelijk heb ik nog iets verkeerd gedaan, want na het leeghalen van mijn kaartje met Bridge, zie ik geen filmpje ???????????

Nou, in ieder geval op jouw posting, Yves.

Jouw zoeker bleef zwart, vandaar....

Yves????  :D
Filmen werkt in de 'live view modus' en dan blijft de zoeker zwart; dat was ik ff vergeten  :schaam:

greetz,
Erik

asplx

  • Gast
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2010, 22:04:27 »
Sloeg dat terug op mij?

Nou, in ieder geval op jouw posting, Yves Erik...  :schaam: :schaam: :schaam:

Jouw zoeker bleef zwart, vandaar....

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2010, 22:16:05 door asplx »

RonHendriks

  • Gast
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2010, 22:03:57 »
hoewel vandaag voor het eerst een kort filmpje gemaakt, maar 't scherpstellen was 'hell' ivm zonlicht op het scherm (ik zat eerst door de zoeker te turen, maar die bleef zwart  :schaam: :schaam: :schaam: :schaam: :schaam: :D)
Ook daar is een oplossing voor. Hoodman 3.0 met eventueel nog wat hulpstukken. Geen idee of dat prettig werkt.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z4kUDOLIsds&feature=player_embedded[/youtube]

@Ruurd, ja die zonsverduistering en het zoekerbeeld dat zwart bleef was toch net iets te moeilijk :D

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8284
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2010, 22:00:25 »
Er was toch geen zonsverduistering gemeld?

En de vulcaan op IJsland gaf alleen nog stoom...  :o

Sloeg dat terug op mij?

asplx

  • Gast
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2010, 21:54:22 »
Er was toch geen zonsverduistering gemeld?

En de vulcaan op IJsland gaf alleen nog stoom...  :o

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8284
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2010, 21:28:05 »
Wat een set up!

@ Ron, volgens mij ben jij de enige op het forum (of in elk geval een van de weinige) die de filmfunctie gebruikt.
Ik vergeet zelf steeds dat die functie er is......hoewel vandaag voor het eerst een kort filmpje gemaakt, maar 't scherpstellen was 'hell' ivm zonlicht op het scherm (ik zat eerst door de zoeker te turen, maar die bleef zwart  :schaam: :schaam: :schaam: :schaam: :schaam: :D)

greetz,
Erik

Buksbeest

  • Gast
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2010, 16:20:09 »
Nou zo snel zal dat niet gaan. Ik zie er wel wat mogelijkheden voor. Is echter ook niet een ding dat je altijd meesleept, want je set wordt zo wel aardig groot. Camera, bracket met daarop een lichtset (die heb ik ook nog niet), microfoon en erachter nog een tft-schermpje. Lekker compact is anders.

Ziet er wel heel professioneel uit  :) Maar video wordt wel helemaal jouw ding?

RonHendriks

  • Gast
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2010, 16:04:55 »
Hieruit begrijp ik dat we 30 mei een K7 met uitgebouwde videofuncties kunnen verwachten?  ;)
Nou zo snel zal dat niet gaan. Ik zie er wel wat mogelijkheden voor. Is echter ook niet een ding dat je altijd meesleept, want je set wordt zo wel aardig groot. Camera, bracket met daarop een lichtset (die heb ik ook nog niet), microfoon en erachter nog een tft-schermpje. Lekker compact is anders.

Buksbeest

  • Gast
Re:Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2010, 15:56:14 »
Hieruit begrijp ik dat we 30 mei een K7 met uitgebouwde videofuncties kunnen verwachten?  ;)

RonHendriks

  • Gast
Groter tft-scherm voor de camera
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2010, 15:40:44 »
    Je kent het vast wel. Het gepriegel op dat kleine scherm dat achter op de camera zit. Bij de K-7 een ieniemienie 3 inch scherm van zo'n 6 x 4,5 cm waar je dan alles op moet kunnen zien.

    Deze kwam ik tegen, al zoekende naar iets wat erop zou kunnen lijken.


Eens de handleiding van de K-7 erop nageslagen. We hebben twee aansluitmogelijkheden.
  • De USB aansluiting op het videokanaal. Bij deze aansluiting is het uitgangssignaal gelijk aan een dvd-grootte. Hierbij functioneert de TV als extra scherm, dus alle gegevens zijn ook te zien op het scherm van de camera. Tijdens het filmen echter wordt alleen het scherm van de camera gebruikt en is de TV dus niet ingeschakelt. Ik moet zeggen dat dat er niet heel erg geweldig uitziet. Het oogt wat blokkerig, maar wel op mijn TV een redelijk groot scherm die echter geen gebruik maakt van de breedbeeldmogelijkheden die mijn TV biedt. Het uitgangssignaal in deze is bij PAL-instelling: 720 x 576 pixels.
  • De HDMI aansluiting op een TFT scherm. Nog niet geprobeerd, want mijn kabeltje is nog niet binnen. In deze modus schakelt het scherm van de camera uit en wordt de externe TV gebruikt als het scherm van de camera. Dat zou dus wel wat betere kwaliteit moeten geven. Echter tijdens de video-opname modus is de uitgang van het HDMI kanaal beperkt tot de 480p (of de PAL instelling), oftewel de DVD-kwaliteit. Ik ben wel benieuwd of dan wel de breedbeeld functie het scherm vult of dat ook hier een 4:3 verhouding aangehouden wordt. Er staat in de handleiding dat er wel op Full HD uitgangssignaal mogelijk is als het oontvangende apparaat dat ondersteund.

Zo bekeken is de HDMI uitgang toch bruikbaarder dan de video-uitgang. Voor zowel bekijken van film en foto met de camera als hosting, als voor gebruik als scherm om de opnames te finetunen.

P.S. : Die hendeltjes aan de ringen van de lens lijken ook wel handig met het manueel bedienen tijdens het filmen. Het scherm heeft ook wel iets.

Zou zomaar zoiets kunnen zijn:
http://www.beetronics.nl/c/1/mini-LCD-schermen

Er is slechts 1 exemplaar in deze categorie met een HDMI aansluiting. De keuze is dus redelijk beperkt. Een 7 inch scherm ( dat zal zo ruim 15 x 9 cm groot zijn) dat zo'n 5 keer groter is dan het scherm achter op de K-7. Voor de filmweergave is het verschil zelfs nog groter door de breedbeeldweergave, zou het effectieve gebruik van het scherm zelfs ruim 6 keer groter zijn.





Overigens is het scherm ook te krijgen met een accu, een aansluiting op een statief en met touchscreen. Hierdoor is het ook bruikbaar voor bv een navigatiesysteem of voor in de toekomst als onze camera's ook een touchscreen ondersteunen. Ook in de auto op te hangen om voor de kids achterin een dvd te laten kijken.[/list]