Auteur Topic: Orbs  (gelezen 3586 keer)

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re:Orbs
« Reactie #24 Gepost op: 9 juli 2010, 13:48:37 »
Dat is wetenschap voor ongelovigen lijkt me :D :D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Orbs
« Reactie #24 Gepost op: 9 juli 2010, 13:48:37 »

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Orbs
« Reactie #23 Gepost op: 9 juli 2010, 10:52:51 »
die flauwe wetenschappers moeten ook altijd alles bederven
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re:Orbs
« Reactie #22 Gepost op: 9 juli 2010, 08:36:38 »
Ha! De verklaring.
We hoeven niet bij nacht en ontij de natuur in te trekken om orbs te fotograferen. Een pakje maizena is voldoende.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline KeesvanA

  • Junior Member
  • Berichten: 48
  • Pentax rules!
Re:Orbs
« Reactie #21 Gepost op: 8 juli 2010, 13:46:09 »

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Orbs
« Reactie #20 Gepost op: 6 juli 2010, 16:02:17 »
op de onderste foto lijkt het wel of één van de orbs een beetje de weg kwijt is, die groen daar, in het midden...
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Karin

  • Gast
Re:Orbs
« Reactie #19 Gepost op: 6 juli 2010, 15:22:48 »
ik heb even de onweerfoto opgezocht. De onweerbui was toen voorbij.
De andere foto is tijdens een bowlingavondje. Maar heb nog veel meer foto's waar orbs opstaan.
Hier had ik nog geen spiegelreflexcamera. Met een compact camera gemaakt.

gr. Karin








RonHendriks

  • Gast
Re:Orbs
« Reactie #18 Gepost op: 6 juli 2010, 15:17:30 »
Toch een bijzonder fenomeen. Ik heb wel eens meer geld uit gegeven voor minder genot. Daar denk ik dus nog even over na.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Orbs
« Reactie #17 Gepost op: 6 juli 2010, 14:18:25 »
Mijn neefje maakte een paar jaar geleden gewoon thuis ook van die "orbs" foto's met een P&S camera.
Ik neem een aan dat ze dit verschijnsel bedoelen.





grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Karin

  • Gast
Re:Orbs
« Reactie #16 Gepost op: 6 juli 2010, 13:33:04 »
Heb jaren terug al van dit verschijnsel gehoord. Zelf regelmatig ' orbs' op een foto staan.
Ik weet nog dat ik tijdens een zware onweersbui een foto maakte hier uit mijn slaapkm.raam
Een en al 'orb' te zien. Zal eens kijken of ik deze foto nog ergens heb. Is al van jaren terug.

Ron, heb jij interesse in zo'n orb-tour?? Ben dan wel heel benieuwd naar je foto's .
Lijkt me wel interessant om mee te maken om te kijken met welke foto's je thuis komt.

Ikzelf weet in ieder geval al heel lang van dit bestaan. Heb ze zelf regelmatig op een foto staan.

gr. Karin.
« Laatst bewerkt op: 6 juli 2010, 14:52:59 door Karin »

bbwijdieks

  • Gast
Re:Orbs
« Reactie #15 Gepost op: 6 juli 2010, 13:14:37 »
Je kunt ook wat vuurwerk kopen, dan kun je een orb orgie meemaken :D  :evil:

Buksbeest

  • Gast
Re:Orbs
« Reactie #14 Gepost op: 6 juli 2010, 13:03:50 »
Orbs zijn heel goed te fotograferen als je een kamer een tijdje niet schoonmaakt. Om één of andere reden zijn Orbs verzot op stof ;-)

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re:Orbs
« Reactie #13 Gepost op: 6 juli 2010, 12:59:59 »
 :D
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

asplx

  • Gast
Re:Orbs
« Reactie #12 Gepost op: 6 juli 2010, 11:24:34 »
En na die wandeling een gezamenlijke uitgave maken:

Orban Heroes..

asplx

  • Gast
Re:Orbs
« Reactie #11 Gepost op: 6 juli 2010, 11:17:45 »
Mundus vult decipi, ergo decipiatur.

Yves,
Dat Vlaams van jou klinkt schitterend.... :cheer:
Maar wat betekent dit nou weer....  ;D

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Orbs
« Reactie #10 Gepost op: 6 juli 2010, 11:14:32 »
Democratisch prijsje om "lens flare" na zo'n instructieve fotojacht "orbs" te mogen noemen  :D :D :D.
ha, je moest eens weten wat ik bijverdien met rondleidingen in graancirkels  ???  8)
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

gnodde

  • Gast
Re:Orbs
« Reactie #9 Gepost op: 6 juli 2010, 10:03:32 »
Ik kan dan dus het beste eenoude lens zonder smc-coating meenemen om mijn kansen op het waarnemen van orbs te vergroten? :D

Ja, want volgens prof.dr.ir. Hoek (algemeen bekend Orbs-deskundige) zijn ze allergisch voor smc  ;)

Jan.

RonHendriks

  • Gast
Re:Orbs
« Reactie #8 Gepost op: 6 juli 2010, 09:59:55 »
Ik kan dan dus het beste eenoude lens zonder smc-coating meenemen om mijn kansen op het waarnemen van orbs te vergroten? :D

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re:Orbs
« Reactie #7 Gepost op: 6 juli 2010, 08:23:41 »
Als je bepaalde effecten (bijv. lens flare) niet kunt verklaren noem je het maar orbs. Onvoorstelbaar dat men er een hele site aan besteedt. Het gaat vervelend worden als men anderen er mee belazert en er geld aan verdient.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Orbs
« Reactie #6 Gepost op: 6 juli 2010, 02:51:35 »
... Neem op die dag dan 20 euro voor je deelname ...
Democratisch prijsje om "lens flare" na zo'n instructieve fotojacht "orbs" te mogen noemen  :D :D :D.

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Orbs
« Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2010, 08:55:17 »
Najaar lijkt me wat aan de vroege kan. De meest kans op verse orbs heb je als je op een mooie winteravond tijdens een flinke sneeuwbui wat in de rondte gaat liggen flitsen. ;)
« Laatst bewerkt op: 5 juli 2010, 09:43:35 door roeland »
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:Orbs
« Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2010, 08:45:06 »
Mundus vult decipi, ergo decipiatur.

Cmdr_Keen

  • Gast
Re:Orbs
« Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2010, 08:41:43 »
Als je zeker wil weten dat je orbs kan fotograferen, moet je een potje zout mee nemen en dat voor de lens strooien. Succes gegarandeerd!

gnodde

  • Gast
Re:Orbs
« Reactie #2 Gepost op: 4 juli 2010, 22:05:29 »
Iemand al zulke ervaringen opgedaan?

Heel lang geleden, na een combinatie van weinig nachtrust, veel alcohol en en enkele plakken space-cake  :clap2:

Jan.

RonHendriks

  • Gast
Orbs
« Reactie #1 Gepost op: 4 juli 2010, 21:50:51 »
Ik werd gewezen op het volgende: Orbs fotobijeenkomst terwijl ik nog niet wist wat het was.

http://www.kd.nl/evenementen.html

Het gaat om het volgende artikel:
WANDELEND OP FOTOJACHT NAAR ORBS
Koorddanser nodigt je uit om op dinsdag 2 november 2010 mee het bos in te gaan

Net als de piramides, graancirkels en ‘onverklaarbare’ geluiden op bandopnames, zijn ook ‘orbs’ een fenomeen dat met mysteriën is omringd. Door de één geclaimd als geesten, door de ander verguisd als een ‘stofjes voor cameralenzen’. Ga je mee op 'jacht'?

Orbs zijn ronde lichtbollen op foto’s die met meestal digitale camera’s (en met een flitser) zijn gemaakt. Orbs bewegen niet, langzaam of snel, ze lijken sneller tevoorschijn te komen als er sprake is van prettige emoties zoals plezier en belangrijkste van alles is dat er aanwijzingen zijn dat orbs géén fysieke stofjes voor een cameralens zijn. Maar ‘iets’ anders.
Hoe werkt dat fotograferen van orbs? Eenvoudig: je gaat bij het vallen van de avond, maar ’s nachts kan ook, naar buiten en je schiet met je digitale camera op de flitsstand gewoon een beetje in het rond. In de natuur en op rustige, prettige of ‘leuke’ plekjes langs bijvoorbeeld een bosrand maak je het veel kans. Want op de tweede of soms pas de honderste foto zie je ineens op je lcd-schermpje een beeld met een – vaak, niet altijd – mooie ronde lichtbol. Soms een beetje doorschijnend, alsof ie van transparant materiaal is gemaakt. Soms met kleurtjes en soms als streep, een ‘shooter’ volgens kenners. En soms meer dan één, of zelfs hele zwermen, een ‘orbrain’.
Begeleider van de orbwandeling is Ed Vos. Hij is al jaren als beroepsfotograaf bezig met dit fenomeen en zette in 2000 hierover een site op. Talloze foto’s, verhalen en onderzoeken naar orbs zijn hierop terug te vinden. Ed Vos voltooide - ook vice-voorzitter van Forum Grenzwissenschaften und Kornkreisen.- bovendien een boek dat onlangs bij Ankh-Hermes is verschenen.
Koorddanser organiseert met Ed Vos een avondje orbs fotograferen. Op op de najaarsdag vanaf 17.00 uur kun je meelopen op Landgoed Kerhem op de Veluwe (maximaal 25 mensen). Stuur een mail met je adresgegevens naar info@kd.nl of vul het forumulier onderaan deze pagina in, dan ontvang je een routebeschrijving en heb je een plaats gereserveerd. Neem op die dag dan 20 euro voor je deelname en je (opgeladen) camera mee. Je krijgt ter plaatse de factuur. De tocht duur ca 2 à 3 uur. PS: er kan geen foto-garantie worden gegeven, want het blijven orbs natuurlijk.
Meer orbinfo en vooral veel fraaie voorbeeldfoto's: www.dutchlightorbs.nl.




De organisator van de tour:
http://www.dutchlightorbs.nl/ligtnl.htm

Iemand al zulke ervaringen opgedaan?