Auteur Topic: Jan-Strap  (gelezen 2483 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

JohnnieS

  • Gast
Re:Jan-Strap
« Reactie #15 Gepost op: 18 juli 2010, 11:24:21 »
Ja"dat ziet zeer professioneel uit Jan,

Zou ik zoiets ook voor mijn K-X kunnen maken?

Of kun je dit ook kant en klaar kopen bij Pentax?,zelf maken geeft toch wel meer voldoening toch.

grt, JohnnieS :good:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Jan-Strap
« Reactie #15 Gepost op: 18 juli 2010, 11:24:21 »

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:Jan-Strap
« Reactie #14 Gepost op: 16 juli 2010, 15:23:53 »
Goed idee en nog productie capaciteit genoeg, met 94 cm materiaal over  :)

Ik gooi maar een balletje op wellicht geeft het een idee tot verbetering van dit goede concept. Ik volg het draadje tot het het idee uitgewerkt is en maak hem dan misschien ook wel

Mogelijk bruikbare haken zitten aan een honderiem
Tegen het verschuiven van de riem hebben ze bij de tassenwinkel wel iets, mijn vrouw heeft een stukje stroef materiaal in de band geplakt
Ook bij de tassenwinkel extra banden, soms om koffers stevig vast te maken
Wellicht is een autogordel glijgeval (hoe heet zo'n raar ding) dat zacht is op je schouder wel iets. Vergelijkbaar zit er ook wel eens bij stormbanden voor de tent.

Ik volg het draadje tot het ontwerp helemaal klaar is, dan denk ik dat ik er ook een maak.  :toppie:

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

asplx

  • Gast
Re:Jan-Strap
« Reactie #13 Gepost op: 16 juli 2010, 00:28:01 »
Een methode om een riem aan de onderkant van de camera te monteren, is het aanschaffen van een polsriempje met een statiefschroef.
Hama heeft die in het programma evenals Kaiser en Rowi.
Riempje vervangen door een schouderriem.... en Cornelis zou gereed moeten zijn...

Groeten,
Ruurd

gnodde

  • Gast
Re:Jan-Strap
« Reactie #12 Gepost op: 16 juli 2010, 00:11:06 »
Komt er nog een serie-productie, want het ziet al redelijk goed uit.

Een aantal van die hoeklijnstukjes, incl. gaten, kan ik wel maken (van de overgebleven 94 cm hoeklijn). Maar ik heb geen serie laptoptasriemen en snelkoppelingsplaatjes liggen  ;D

Jan.

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re:Jan-Strap
« Reactie #11 Gepost op: 15 juli 2010, 21:53:44 »
De bevestiging via de statiefaansluiting maakt het dragen comfortabeler dan de "standaard" bevestiging aan de ogen aan de bovenzijde van de camera, zeker bij grotere lenzen.



daar heb ik dan geen ervaring mee maar het is zeker een punt wat mij bij de r-strap aanspreekt.goed om te horen dat dat goed bevalt.

gr jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

RonHendriks

  • Gast
Re:Jan-Strap
« Reactie #10 Gepost op: 15 juli 2010, 16:18:45 »
Komt er nog een serie-productie, want het ziet al redelijk goed uit.

gnodde

  • Gast
Re:Jan-Strap
« Reactie #9 Gepost op: 15 juli 2010, 09:33:47 »
precies, en je moet een band hebben uit één stuk....

Nee, dat laatste hoeft niet: bij het deel, dat bij de schoudersteun zit kunnen bevestigingsstukken zitten, daar komt de camera toch nooit langs.

Maar goed: mijn systeem bevalt me (voorlopig?) prima: een heel stuk comfortabeler dan de bij de camera geleverde riem, en, ondanks de over de schouder glijdende riem, toch lekker vlot werkend.

Jan.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Jan-Strap
« Reactie #8 Gepost op: 15 juli 2010, 09:14:14 »
Maar ja, waar vind je zoiets, en dan natuurlijk breed genoeg voor een wat bredere band (smalle banden zijn minder comfortabel)  :(
precies, en je moet een band hebben uit één stuk....

gnodde

  • Gast
Re:Jan-Strap
« Reactie #7 Gepost op: 15 juli 2010, 09:09:59 »
Je moet dus eigenlijk een haak hebben die over de strap heen schuift zoals hier, maar dan een mooie  ;)

Maar ja, waar vind je zoiets, en dan natuurlijk breed genoeg voor een wat bredere band (smalle banden zijn minder comfortabel)  :(

Jan.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Jan-Strap
« Reactie #6 Gepost op: 15 juli 2010, 07:50:08 »
Jos heeft wel een punt. Ook ik heb een lange strap die je schuin over je lichaam hangt, maar die moet inderdaad altijd mee schuiven.
Je moet dus eigenlijk een haak hebben die over de strap heen schuift zoals hier, maar dan een mooie  ;)

gnodde

  • Gast
Re:Jan-Strap
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2010, 19:14:15 »
ik heb een lange camera strap kant en klaar bij de combi gekocht voor 14,95 die ik op dezelfde manier gebruik zoals jij.

De bevestiging via de statiefaansluiting maakt het dragen comfortabeler dan de "standaard" bevestiging aan de ogen aan de bovenzijde van de camera, zeker bij grotere lenzen.

Citaat
ik vind dit niet super prettig aangezien de hele band steeds over de schouder heen en weer schuift bij het pakken en weer laten hangen van de camera.

Over een T-shirt e.d. is dat met mijn oplossing inderdaad ook het geval, maar bij een meer ruwe stof (trui/jas) blijft de schoudersteun vaak wel op zijn plaats, en glijdt de band door die steun.

Jan.

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re:Jan-Strap
« Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2010, 19:05:29 »
lekker creatief maar de een beetje jammer van de moeite eerlijk gezegd.

ik heb een lange camera strap kant en klaar bij de combi gekocht voor 14,95 die ik op dezelfde manier gebruik zoals jij.

ik vind dit niet super prettig aangezien de hele band steeds over de schouder heen en weer schuift bij het pakken en weer laten hangen van de camera.

de r-strap (of kloon) heeft het haakje los van de strap. je pakt de camera maar de strap bijft op zijn plek.

mocht je daar je creativiteit op los willen laten wacht ik met spanning af. de prijs van de r-strap is zeker aan de hoge kant.

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

gnodde

  • Gast
Re:Jan-Strap
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2010, 18:55:12 »
Goed idee Jan, je bent niet de eerste die dit verzint.
Hier een ander voorbeeld ....

Die heb ik inderdaad ook gezien, maar ik kon geen statiefschroef met oog vinden/kopen/krijgen.

Jan.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Jan-Strap
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2010, 18:49:54 »
Goed idee Jan, je bent niet de eerste die dit verzint.
Hier een ander voorbeeld ....

gnodde

  • Gast
Jan-Strap
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2010, 18:38:17 »
N.a.v. positieve verhalen over de R-strap en aanverwante camerariemen ontstond bij mij ook het idee zoiets aan te schaffen. Echter: de prijzen ervan zijn niet om echt blij van te worden.
Dus ben ik zelf, na een diepgaande brainstormsessie met mijzelf, maar aan het knutselen gegaan. Onderstaande is het resultaat.

Ik heb een stuk alluminium hoeklijn gekocht met zijden van 4 en 2 cm, en heb daar een stukje van 6 cm afgezaagd (heb nu nog 94cm over).
In dat stukje heb ik 3 gaten geboord: 1 van iets meer dan 6 mm (6 mm boor en daarna wat uitvijlen), waar een statiefschroef door moet kunnen, en 2 gaten van 8 à 10 mm voor musketonhaken (zie foto 1).

Dit werkstuk schroef ik onder mijn camera met behulp van een oud snelkoppelingsplaatje van een statief (foto 2).

Foto 1:   Foto 2:

Een riem met musketonhaken had ik nog liggen van een laptoptas (foto 3), deze wordt aan de hoeklijn bevestigd (foto 4).

Foto 3:   Foto 4:

En daarmee is mijn Jan-Strap klaar (foto 5 en 6).

Foto 5:   Foto 6:

Met deze riem kan de camera, zelfs met een grote lens, comfortabel meegedragen worden. De camera hangt dan met de lens naar beneden op m'n heup of rug, en kan snel gepakt worden en voor het oog gebracht om een plaatje te schieten.

Jan.