Auteur Topic: De kristallen Pentaxbol  (gelezen 92345 keer)

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #725 Gepost op: 9 januari 2011, 22:36:20 »
De K-5 heeft de nieuwste Exmor sensor, maar dat is geen Exmor-R. Die backlit sensors zijn voor compactcamera's, mobieltjes en video camera's.
Thanks, je hebt ook helemaal gelijk. Zat gewoon in het verkeerde hoekje te kijken.

Tsja zo'n 110D zou mij ook wel bekoren. Ik verwacht niet dat het een uniek concept zal zijn met eigen lenzen en mount. Ook de oude lenzen zullen niet passen, want die hebben geen diafragma. In die kleine camera past uiteraard geen APS-C sensor, maar de 4/3-sensor die ook door Olympus/Panasonic wordt gebruikt. Dan is het ook logisch om aan te sluiten bij hun lensmount.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #725 Gepost op: 9 januari 2011, 22:36:20 »

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #724 Gepost op: 9 januari 2011, 22:03:39 »
tsja geen idee, kan het ook nergens vinden.

Wel heeft de Pentax de onboard A/D conversie, want dat is wel gedocumenteerd.

De K-5 heeft de nieuwste Exmor sensor, maar dat is geen Exmor-R. Die backlit sensors zijn voor compactcamera's, mobieltjes en video camera's.

asplx

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #723 Gepost op: 9 januari 2011, 18:49:24 »
Een Pentax Auto 110D?? Een soort I-10 met verwisselbare lenzen en grotere sensor? Compact is het zeker!

http://photorumors.com/2011/01/08/two-interchangeable-lens-cameras-are-expected-from-pentax-in-2011/#more-7743



Aan zoiets zat ik ook te denken.
Ik ben benieuwd

Ruurd

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #722 Gepost op: 9 januari 2011, 18:33:31 »
Ik zie niet echt het nut van die evil camera's het lijkt meer een hype om eerlijk te zijn.
Voor wie is de EVIL eigenlijk bedoelt?
Als je zegt voor mensen die een tussen stap willen tussen compact en DSLR, waarom koop je dan geen bridge-camera?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Serpiente

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #721 Gepost op: 9 januari 2011, 18:26:25 »
Een Pentax Auto 110D?? Een soort I-10 met verwisselbare lenzen en grotere sensor? Compact is het zeker!

http://photorumors.com/2011/01/08/two-interchangeable-lens-cameras-are-expected-from-pentax-in-2011/#more-7743


Serpiente

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #720 Gepost op: 8 januari 2011, 23:59:17 »
Gebruik van bestaande Pentax lenzen zal waarschijnlijk een probleem zijn (gezien de ongetwijfeld kleinere behuizing), maar wellicht via een adapter?

Jan.
Alle andere merken hebben een adapter. Zeer waarschijnlijk vanwege de afstand tot de sensor. Ik hoop alleen dat de AF met die adapter beter werkt dan bij Sony. Het zou mooi zijn als je die limited pancake's kan gebruiken. Een DA* 300 lijkt me een minder goed idee.

gnodde

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #719 Gepost op: 8 januari 2011, 23:56:15 »
Gebruik van bestaande Pentax lenzen zal waarschijnlijk een probleem zijn (gezien de ongetwijfeld kleinere behuizing), maar wellicht via een adapter?

Jan.

Serpiente

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #718 Gepost op: 8 januari 2011, 23:02:59 »
Dus toch een Pen-tax?

Jan.
Waarschijnlijk wel ja.. Ik maak er uit op dat een mirrorless tussen de compact camera's en de K-x/K-r in komt. Ik denk dat het prijsniveau ongeveer gelijk zal zijn met de K-x (tussen de €400 en €500 voor een kit). Die zal op termijn toch verdwijnen. In dat geval zal het geen FF worden, maar een camera met waarschijnlijk de K-r sensor. Ik hoop eigenlijk dat ze niet zoals de NX serie worden. Ik hoop eigenlijk meer op een retro look zoals die oude Pentax analoge camera's met het formaat van een NEX5. Hij mag qua bediening ook net zo simpel zijn als de NEX, maar met controle mogelijkheden zoals alle Pentax camera's hebben. Ze mogen wel opschieten voordat deze markt alweer opgedeeld is.

gnodde

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #717 Gepost op: 8 januari 2011, 21:53:26 »
Dus toch een Pen-tax?

Jan.

Offline Johan

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1782
  • Geslacht: Man
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #716 Gepost op: 8 januari 2011, 19:59:44 »

RonHendriks

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #715 Gepost op: 6 januari 2011, 23:58:19 »
Sony gebruikt deze nu en de -R versie op hun recente camera's, het is niet echt een voorloper volgens mijn.
De back illuminated sensors hebben zo ook hun nadelen misschien dat de gewone EXMOR voor nu de beste compromie is?
tsja geen idee, kan het ook nergens vinden.

Wel heeft de Pentax de onboard A/D conversie, want dat is wel gedocumenteerd.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #714 Gepost op: 6 januari 2011, 23:56:38 »
Sony gebruikt deze nu en de -R versie op hun recente camera's, het is niet echt een voorloper volgens mijn.
De back illuminated sensors hebben zo ook hun nadelen misschien dat de gewone EXMOR voor nu de beste compromie is?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #713 Gepost op: 6 januari 2011, 23:44:33 »
Of het is deze http://www.sony.net/SonyInfo/technology/technology/theme/cmos_01.html
zo te zien is dat eerder een voorloper. Wel al de onboard A/D conversie die het mogelijk maakt om sneller de beelduitvoer te verversen en zo een snellere sensor te maken.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #712 Gepost op: 6 januari 2011, 23:35:47 »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #711 Gepost op: 6 januari 2011, 23:32:28 »
Ron is de gene die in de K56 zit niet zo een sensor?
Ik heb me eigenlijk helemaal niet zo verdiept in de K5 wat er nu in zit.
Tsja dat zou dus zo'n Sony CMos Exmor-R Backlith sensor zijn.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #710 Gepost op: 6 januari 2011, 23:09:57 »
Ik neem aan dat de processor het beeld van de sensor ontvangt en verwerkt tot het beeld dat je in je scherm ziet en op je SD kaart opslaat toch?
Wat ik ooit heb begrepen is dat de resultaten van Pentax met de Sony-sensor met name te danken zijn aan de Pentax processor (ruis, hoge ISO en dynamisch bereik). Als je dus een nieuwe en snellere processor gaat ontwikkelen, is het maar net de vraag of je al die eigenschappen van de oude processor nog kunt behouden.
Niet als je in RAW schiet te minste, volgens mijn geeft Sony ook Pentax en Nikon de ruimte om een beetje te sleutelen (tweaken) aan de sensor.
Ik weet te minste dat Nikon dat heb gedaan met de D7000 en dat Pentax dat deed met de K7, ik vernomen dat Pentax het moeilijk had om het zo maar te zeggen met de samsung sensor, misschien dat het daarom minder presteert dan de K20D?
Maar dat is maar een speculatie natuurlijk.

Ron is de gene die in de K5 zit niet zo een sensor?
Ik heb me eigenlijk helemaal niet zo verdiept in de K5 wat er nu in zit.
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2011, 23:33:04 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #709 Gepost op: 6 januari 2011, 22:54:10 »
Ik neem aan dat de processor het beeld van de sensor ontvangt en verwerkt tot het beeld dat je in je scherm ziet en op je SD kaart opslaat toch?
Wat ik ooit heb begrepen is dat de resultaten van Pentax met de Sony-sensor met name te danken zijn aan de Pentax processor (ruis, hoge ISO en dynamisch bereik). Als je dus een nieuwe en snellere processor gaat ontwikkelen, is het maar net de vraag of je al die eigenschappen van de oude processor nog kunt behouden.
Nee de grote vooruitgang in de beeldkwaliteit bij hogere iso is voornamelijk te danken aan de nieuwe sensortechniek van Sony. Back-Lith op de Sony Exmor-R sensor:

Dat staat geheel los van de processor.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #708 Gepost op: 6 januari 2011, 22:50:47 »
We hebben het niet over de sensor, maar over de PRIME II processor, de CPU van ons kleine computertje dus.

Ik neem aan dat de processor het beeld van de sensor ontvangt en verwerkt tot het beeld dat je in je scherm ziet en op je SD kaart opslaat toch?
Wat ik ooit heb begrepen is dat de resultaten van Pentax met de Sony-sensor met name te danken zijn aan de Pentax processor (ruis, hoge ISO en dynamisch bereik). Als je dus een nieuwe en snellere processor gaat ontwikkelen, is het maar net de vraag of je al die eigenschappen van de oude processor nog kunt behouden.

RonHendriks

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #707 Gepost op: 6 januari 2011, 22:38:18 »
- Snellere processor lijkt me een must omdat je anders achter gaat lopen. Maar dat zal wel aardig voeten in de aarde hebben, omdat een nieuwe processor wel alle voordelen van de huidige processor dient te hebben (dynamisch bereik en kwaliteit bij hoge ISO waardes).
We hebben het niet over de sensor, maar over de PRIME II processor, de CPU van ons kleine computertje dus.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #706 Gepost op: 6 januari 2011, 22:01:47 »
- Dubbel SDXC slot lijkt me logisch, aangezien de "concurrentie" dat ook heeft.
- Snellere processor lijkt me een must omdat je anders achter gaat lopen. Maar dat zal wel aardig voeten in de aarde hebben, omdat een nieuwe processor wel alle voordelen van de huidige processor dient te hebben (dynamisch bereik en kwaliteit bij hoge ISO waardes).
- Verbeterde video functie lijkt me ook wel dat ze dat gaan doen.

Verder wellicht een nog snellere en betere AF, verder kan ik eigenlijk zo niet 1,2,3 iets bedenken.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #705 Gepost op: 6 januari 2011, 21:19:08 »
Welke verbeteringen zal de opvolger van de K5 met zich mee brengen?

Ik denk dat ze de body nog het zelfde houden, voor de laatste keer en dat de grootste veranderen de PRIME III processor zal wezen want je merkt dat dat de k5 nu tegen houd.
Ik verwacht eigenlijk niet dat ze een nieuwe sensor zullen gebruiken... misschien dat ze de video functie serieus gaan aan pakken.
Ik verwacht wel dat we een dubbel SDXC slot gaan vinden op de nieuwe camera.

Wat denken jullie?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Serpiente

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #704 Gepost op: 5 januari 2011, 21:51:56 »
De CES duurt nog een paar dagen.. ik weet niet of Pentax daar is..

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #703 Gepost op: 5 januari 2011, 21:06:38 »
Ik ben vrij optimistisch van aard, dus er zal ongetwijfeld nog wat komen dan  ;D

RonHendriks

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #702 Gepost op: 5 januari 2011, 21:04:37 »
5 januari: nog steeds geen nieuws langs zien komen toch???
De pessimist zegt: die komt er niet.

De optimist zegt: er is uitstel van het nieuws omdat er nog wat issues met de K-5 op te lossen zijn :)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #701 Gepost op: 5 januari 2011, 20:42:47 »
5 januari: nog steeds geen nieuws langs zien komen toch???