Auteur Topic: De kristallen Pentaxbol  (gelezen 92228 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #825 Gepost op: 24 april 2011, 20:35:05 »
met plaatjes van de eerste objectiefjes http://k-rumors.com/, ziet er nogal liberace uit zo op deze shots maar er komt in ieder geval ook een zwarte volgens de verhalen
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #825 Gepost op: 24 april 2011, 20:35:05 »

Buksbeest

  • Gast
Re:Pentax starts new camera teaser campaign
« Reactie #824 Gepost op: 24 april 2011, 16:18:32 »
Zo'n zwarte lap zal ook niet duur zijn.. ;)

Goedkoopste gadget voor de camera die ik ooit zal kopen  :D

Serpiente

  • Gast
Re:Pentax starts new camera teaser campaign
« Reactie #823 Gepost op: 24 april 2011, 13:19:33 »
En het werkt... Ik wil het hebben  :D
Zo'n zwarte lap zal ook niet duur zijn.. ;)

Buksbeest

  • Gast
Re:Pentax starts new camera teaser campaign
« Reactie #822 Gepost op: 24 april 2011, 12:58:14 »

Serpiente

  • Gast
Pentax starts new camera teaser campaign
« Reactie #821 Gepost op: 24 april 2011, 11:18:32 »

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #820 Gepost op: 2 april 2011, 15:59:41 »
Je kunt je afvragen of er vraag naar is, zo'n kleintje met verwisselbare lensjes. Lijkt me best wel een gepriegel en daarbij: zo'n kleine sensor is een stuk gevoeliger voor stof (want wordt sterker uitvergroot).
Ben je dan niet beter af met een compacte ultrazoomcamera?

Verder ben ik net als Ronald niet enthousiast over het ontwerp: het mist de Pentax Look 'n Feel, die de Auto 110 juist wèl heeft, ook al ziet het er retro uit. Het doet mij veel meer aan Minox denken i.p.v. aan Pentax :(

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Serpiente

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #819 Gepost op: 1 april 2011, 21:07:47 »
Het is toch al een compromis zo'n camera, jij richt je teveel op absolute kwaliteit. Verder was die 16mm maar een gooi in de lucht (ik zeg nog 'of zo'), niet om serieus te nemen. Maar klaarblijkelijk kan dat niet anders als jij deelneemt aan een discussie.
"of zo" staat alleen niet achter 16mm registerafstand. ;) Wanneer ik ironie gebruik of niet serieus ben gebruik ik een ;) of een  :P.. Dan is het duidelijk.

Maar goed, weer terug in de kristallen bol kijken..

Zou de zoeker+prisma+spiegelhuis etc. weglaten een flinke gewichtsreductie kunnen opleveren? Zou hij door minder mechanische arbeid zuiniger kunnen zijn (dus kleinere accu)? Als dat zo is dan heb je evengoed een compactere en lichtere camera.   

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #818 Gepost op: 1 april 2011, 21:00:21 »
Wie zegt dat die daar geen problemen mee hebben?
Midden is geen probleem en langere focal lengtes hebben er ook minder last van maar groothoek....
Kijk maar, de hoeken scoren over het algemeen slecht als je vergelijk met "normale" camera's/lenzen. http://www.photozone.de/sony-alpha-aps-c-lens-tests


Het is toch al een compromis zo'n camera, jij richt je teveel op absolute kwaliteit. Verder was die 16mm maar een gooi in de lucht (ik zeg nog 'of zo'), niet om serieus te nemen. Maar klaarblijkelijk kan dat niet anders als jij deelneemt aan een discussie.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #817 Gepost op: 1 april 2011, 20:57:54 »
De E-mount is 18mm, zou die 2mm het verschil gaan maken dan?
Wie zegt dat die daar geen problemen mee hebben?
het midden van het beeld is geen probleem en langere focal lengtes hebben er ook minder last van maar groothoek en hoeken....
Kijk maar, de hoeken scoren over het algemeen slecht als je vergelijk met "normale" camera's/lenzen. http://www.photozone.de/sony-alpha-aps-c-lens-tests
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #816 Gepost op: 1 april 2011, 20:47:29 »
De E-mount is 18mm, zou die 2mm het verschil gaan maken dan?
vast en zeker, maar enige ronding in de sensor zoals bij de M9 kan ook. O ja, hij wordt er niet goedkoper van.

Er is ook nog steeds het gerucht van een 2x of 2,5x crop die ook door Nikon gebruikt zou worden. Opties genoeg dus voor de grootte van de sensor. Misschien komen er gewoon wel veel meer systemen. Op zich niet het grootste probleem.

Deze met hele kleine sensor is wellicht gewoon een doosje met daarin camera en 2 lensjes en later nog een lensje erbij los te koop. Niet veel anders dan een P&S doosje aan de man/tienermeisje brengen

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #815 Gepost op: 1 april 2011, 20:41:19 »
16mm is te weinig voor een APS-C sensor, het licht van de "lens" moet zo recht mogelijk op de sensor vallen af anders neemt de kwaliteit af.
De licht gevoelig laag ligt namelijk in de sensor en niet erop zoals met film dus je moet met micro lenzen het licht dan flink gaan buigen...  :o

De E-mount is 18mm, zou die 2mm het verschil gaan maken dan?

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #814 Gepost op: 1 april 2011, 20:22:38 »
Het biedt volgens mij geen voordelen, behalve het verlies van het spiegelhuis. Sony en Samsung hebben niet voor niks een andere mount dan ze hadden voor hun DSLR's, de registerafstand wordt kleiner waardoor je ook een compactere body kan maken. K-mount afstand is gewoon achterlijk groot vergeleken met de E-mount van 18mm en de NX-mount van 25,5mm. De K-mount is meer dan 45mm. Je bent dus al gewoon minimaal 2 cm kwijt aan compactheid als je kiest voor de K-mount. Verder kan je adapters voor allerlei andere mounts ook vergeten.

Ben zelf aan het denken of ik een E-mount camera koop, daar kan je echt op plaatsen aan objectieven (met adapter).
Kleine register afstand met grote sensor is niet zo gezond (E-mount), het licht van de "lens" moet namelijk zo recht mogelijk op de sensor vallen af anders neemt de kwaliteit af.
De licht gevoelig laag ligt namelijk in de sensor en niet erop zoals met film dus je moet met micro lenzen het licht dan flink gaan buigen in de hoeken...
« Laatst bewerkt op: 1 april 2011, 21:25:09 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #813 Gepost op: 1 april 2011, 02:00:12 »
Laat Pentax nou maar gewoon een D-mount ontwerpen of zo, met 16mm registerafstand. Lekker compact en je kan echt alles plaatsen op zo'n body.

Je zit dan wel een tussenring van 3 cm om een SLR objectief te kunnen gebruiken.
Bovendien zal de cropfactor veel groter zijn dan 1,5x - volgens de geruchten zelfs 5,6x. Een 17-50 objectief heeft dan hetzelfde bereik als een 95-280 op FF (kleinbeeld).

gnodde

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #812 Gepost op: 1 april 2011, 00:30:43 »
Laat Pentax nou maar gewoon een D-mount ontwerpen of zo, met 16mm registerafstand. Lekker compact en je kan echt alles plaatsen op zo'n body.

En dan een verloop naar de K-mount uitbrengen, incl. alle contacten e.d.

Jan.

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #811 Gepost op: 31 maart 2011, 23:26:46 »
Nu we toch in de kristallen bol zitten.

Die K-mount heeft zijn vaste registerafstand. Wat als de body toch smaller wordt. Alles weghalen achter de sensor wat je kunt missen. Dus geen scherm achterop de camera, maar een groot topscherm. :D De evil zou tenslotte zich onderscheiden in de markt.

Een Evil zonder scherm achterop, dat is wel evil natuurlijk. Laat Pentax nou maar gewoon een D-mount ontwerpen of zo, met 16mm registerafstand. Lekker compact en je kan echt alles plaatsen op zo'n body.

RonHendriks

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #810 Gepost op: 31 maart 2011, 23:22:55 »
Nu we toch in de kristallen bol zitten.

Die K-mount heeft zijn vaste registerafstand. Wat als de body toch smaller wordt. Alles weghalen achter de sensor wat je kunt missen. Dus geen scherm achterop de camera, maar een groot topscherm. :D De evil zou tenslotte zich onderscheiden in de markt.

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #809 Gepost op: 31 maart 2011, 23:19:33 »
Ik vind het allemaal niet echt geloofwaardig gezien de datum. Gewone K-lenzen op een mirrorless. Wordt dit compacter dan een K-r of K5 met een pancake of andere kleine prime?

Het biedt volgens mij geen voordelen, behalve het verlies van het spiegelhuis. Sony en Samsung hebben niet voor niks een andere mount dan ze hadden voor hun DSLR's, de registerafstand wordt kleiner waardoor je ook een compactere body kan maken. K-mount afstand is gewoon achterlijk groot vergeleken met de E-mount van 18mm en de NX-mount van 25,5mm. De K-mount is meer dan 45mm. Je bent dus al gewoon minimaal 2 cm kwijt aan compactheid als je kiest voor de K-mount. Verder kan je adapters voor allerlei andere mounts ook vergeten.

Ben zelf aan het denken of ik een E-mount camera koop, daar kan je echt op plaatsen aan objectieven (met adapter).

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #808 Gepost op: 31 maart 2011, 23:15:43 »
Gewone K-lenzen op een mirrorless. Wordt dit compacter dan een K-r of K5 met een pancake of andere kleine prime?
Grote zal hetzelfde blijven want de register afstand (afstand tussen lensvatting en de sensor) moet het zelfde blijven, of anders focused die niet meer goed...
Sony gaat trouwens over op die doorschijnende spiegels, dus wie weet... misschien is de tweede mirrorless wel en video camera?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Serpiente

  • Gast
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #807 Gepost op: 31 maart 2011, 22:59:14 »
Ik vind het allemaal niet echt geloofwaardig gezien de datum. Gewone K-lenzen op een mirrorless. Wordt dit compacter dan een K-r of K5 met een pancake of andere kleine prime?

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #806 Gepost op: 31 maart 2011, 21:55:19 »
Ziet er top uit zeg die camera.
Daarnaast zijn ze nu al aardig enthousiast doordat ze met de kleinste mirrorless ter wereld komen.
In die zin lijkt het erop dat Pentax zich (net als vroeger) weer wil gaan onderscheiden van de middelmaat en weer inventief bezig is.
Goed nieuws dus!!

Nu hopen dat de vakpers het goed oppakt en de vakhandel eens een keer van hun bekende merken af gaat en ook eens iets anders durft te adviseren.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #805 Gepost op: 31 maart 2011, 21:36:29 »
Wat meer nieuws
http://www.mirrorlessrumors.com/hot-first-pictures-of-the-pentax-nc-mirrorless-system/

But here comes the even bigger news. Pentax will create two different mirrorless systems! The second system will feature a much larger APS-C sensor (Sony?) and be compatible with current K-mount lenses. That system should be introduced this summer.

Maar als het een mirrorless camera wordt is het ook niet direct een point&shoot model. Mirrorless suggereert verwisselbaren lenzen
Als je het stukje lees worden er twee verschillende lenzen genoemd  ;)

Some of the rumored lenses are 8.5mm f/1.9 and 5-15mm f/2.8-4.5.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:De kristallen Pentaxbol
« Reactie #804 Gepost op: 31 maart 2011, 21:26:08 »
Hmm, zo heel lelijk vind ik 'm ook weer niet. Past een beetje in de lijn van de Pentax I10. Beetje retro. Dus ik verwacht niet dat het een hoax is. Zelf zal ik 'm niet kopen, maar heb laatst wel serieus de I10 overwogen (werd uiteindelijke toch een canon....  :schaam:)

Maar als het een mirrorless camera wordt is het ook niet direct een point&shoot model. Mirrorless suggereert verwisselbaren lenzen, dus dan verwacht ik qua prestaties ook wat meer.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:"Pentax NC-1 Mirrorless komt in twee kleuren"
« Reactie #803 Gepost op: 31 maart 2011, 20:54:21 »
Tsja mooi is een relatief begrip. Ik denk dat we deze camera moeten vergelijken in de range waar ook de SamSung Ex1, Panasonic LX5 en de Canon G12 zitten. Met als voordeel dat je de lens kunt wisselen. Er zou een 14 mp CMos sensor in komen die betere prestaties zou hebben als de CCD sensor die in de eerder genoemde camera's zit.
niet als de sensor een 5.6x crop factor heeft, en persoonlijk vindt ik een CCD sensor beter dan CMOS omdat ik altijd laag zit met m'n iso's
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

  • Gast
Re:"Pentax NC-1 Mirrorless komt in twee kleuren"
« Reactie #802 Gepost op: 31 maart 2011, 20:32:34 »
http://photorumors.com/2011/03/30/pentax-nc-1-mirrorless-camera-will-come-in-two-colors/

Ik moet zeggen dat ik hoop dat het een hoax is. Ik vind dit design namelijk spuuglelijk. De handgreep is lelijk en er zit een rare knop op.
Tsja mooi is een relatief begrip. Ik denk dat we deze camera moeten vergelijken in de range waar ook de SamSung Ex1, Panasonic LX5 en de Canon G12 zitten. Met als voordeel dat je de lens kunt wisselen. Er zou een 14 mp CMos sensor in komen die betere prestaties zou hebben als de CCD sensor die in de eerder genoemde camera's zit.

We zien het vanzelf verschijnen. Het gaat hier denk om een topline Point&Shoot camera en zo moet je hem ook beoordelen denk ik.

Serpiente

  • Gast
"Pentax NC-1 Mirrorless komt in twee kleuren"
« Reactie #801 Gepost op: 31 maart 2011, 19:04:38 »
http://photorumors.com/2011/03/30/pentax-nc-1-mirrorless-camera-will-come-in-two-colors/

Ik moet zeggen dat ik hoop dat het een hoax is. Ik vind dit design namelijk spuuglelijk. De handgreep is lelijk en er zit een rare knop op.