Vanmiddag ben ik samen met mijn zoon naar Foto Ten Velde geweest in Holten. Ik wilde eigenlijk de K-r en K5 samen vergelijken, aangezien ik er voor mezelf nog niet helemaal uit ben welke ik wil. Natuurlijk zal (en mag) de K5 wat beter zijn dan de K-r, maar wil ik voor die plussen de dubbele aanschafprijs betalen!? Ik weet het nog (steeds) niet! Foto Ten Velde (
www.cameratop100.nl) is een leuke, ruime fotozaak met vriendelijke en gemoedelijke mensen achter de toonbank. Maar helaas was er geen K5 voorradig (terwijl hun site aangaf voorraad: 3), nouja jammer, had ik dit vooraf maar moeten verifiëren. Toch even gespeeld met de K-r (+ kitlens) en enkele foto's gemaakt in de zaak op iso 3200 en 6400.
In het kader van "reviews en tests" neem ik de vrijheid jullie deze foto's te delen. De foto's zijn
volledig onbewerkt, en de ruisreductie van de camera stond uit. Alleen heb ik de beide portretfoto's licht gecropt (wat mooier gekaderd). De witbalans van de portretfoto's klopt niet helemaal, maar dat komt m.i. vanwege het kunstlicht in de zaak en links van mijn zoon was een raam en toegangsdeur. Dus een mengeling van buitenlicht en kunstlicht, blijkbaar heeft de K-r hier wat moeite mee. (mijn K100D nog veel meer trouwens!)
Foto 4 heb ik manual gefocust, gewoon om te kijken of dit goed ging. Het beeld in de zoeker is niet groter of kleiner dan van de K100D, maar naar mijn idee wel iets helderder. (ik had ter vergelijk ook mijn K100D mee)
Al met al maakte de K-r een degelijke indruk op mij. Er zitten zeker minder knopjes op dan op de K5, maar met een simpele druk op de Info-toets zijn alle instellingen absoluut heel snel te wijzigen.
Foto 1 (F8 1/40sec iso3200 40mm)
Foto 2 (F8 1/100sec iso6400 40mm)
Foto 3 (F8 1/60sec iso6400 55mm)
Foto 4 (F8 1/400sec iso6400 55mm)