Ik wou nog even mijn reactie kwijt doen voor Buks
Daar kan kamera express weinig aan doen want zij moeten natuurlijk ook resultaten behalen, een fotozaak is geen stichting Pentax.
Waar het bij pentax, vooral in NL, fout gaat is het omslachtige in & verkoop beleid en de geringe klantenkring.
In de Benelux stelt het werkelijk waar niks voor, de Beukelaar verwaarloosd de boel hier.
Maar dat wil niet zeggen dat het overal zo is, Pentax UK bijv. heeft de zaakjes wel goed voorelkaar.
Zij hebben een aantal grote klanten waaronder SRS Micro Systems.
De reputatie van de Beukelaar is nihil en de service die zij leveren is niet goed dus wees blij dat een fotozaak überhaupt nog Pentax aanbied.
Canon en Nikon hebben deze zaakjes beter voor elkaar omdat zij een veel groter relatiebeheer hebben.
Om deze dominantie te doorbreken heeft pentax innovatie & een hoop meer relatie beheerders nodig.
Jammer genoeg zit dit ervoor pentax momenteel niet in want de ruimte om te innoveren is te klein en daardoor wekken ze te weinig interesse bij potentiële klanten.
Het is lovenswaardig dat ze nog steeds bestaan en dat ze risico's durven te nemen zoals met de 645D.
Dat is een hele slimme stap geweest want daar zat echt een gat in de markt.
Met het slechte in-en verkoop beleid neem ik zowel pentax als de beukelaar in vaandel.
Pentax produceert namelijk in (kleine) batches en doet zover ik weet niet aan voorraden.
Neem als voorbeeld de DA* lenzen, bij introductie waren deze goed betaalbaar.
2 jaar naar dato zijn ze ongelofelijk in prijs gestegen, natuurlijk de crisis heeft hier ook deels aan bijgedragen.
Maar de prijsstijging zit hem meer in deze productie methode, die is gewoon te strak waardoor er schaarste is ontstaan.
Dit kun je positief benaderen met het feit dat die dingen beter verkocht werden dan geplant maar aan de andere kant, omdat er schaarste ontstaat, kun je dit ook een blunder van afdeling marketing noemen.
Ze zijn hier te bescheiden in geweest maar goed het is ook een kleine fabrikant met een krap budget dus ik begrijp het wel.
Maar goed wat heeft de Beukelaar hiermee te maken?
Wel de Beukelaar moet je als importeur zien die producten voert onder de merknaam Pentax etc.
Omdat Pentax in batches produceert en dus een x aantal spullen moet aanbieden aan diverse importeurs zal dit naar ratio gaan, lijkt mij.
Hoe meer afzet je maakt des te meer aanspraak je hebt op de inkoop hoeveelheden etc.
Het gedoe rondom de Pentax K-5 sensor stains is hier een goed voorbeeld van.
De Beukelaar kon minder snel leveren dan andere landen, dit omdat zij een kleiner afzetgebied beheren en dus minder aanspraak hadden op de K-5.
Er ontstond dus chaos omdat er veel vraag was naar de K-5 + er waren tal van gedupeerden.
Het duurde 2 maanden voordat ik mijn K-5 terug had, een tweetal citaten uit de correspondentie met de fotozaak:
"De Beukelaar weet geen eens wat ze doen"
"Het is een drama bij de Beukelaar"
Dit is toch belachelijk! Met dit soort lui zou ik geen zaken willen doen!
Diverse fotozaken bevestigen dit en om deze redenen nemen zij geen Pentax meer op in het vaste assortiment.
Wel zijn ze bereid om de spullen voor je te bestellen maar omdat dat vaak kleine afnames zijn kunnen ze het apparatuur nooit tegen een concurrerende prijs aanbieden.
En daardoor is het totaal niet aantrekkelijk voor hun.
Dit ondersteund het verhaal met die prijs stijging ook weer.
Hier in het noorden ken ik geen enkele fotozaak die 'goede' business doet met de Beukelaar.
En dat zal ook niet veranderen want als je eenmaal je stempel gedrukt hebt, heb je veel tijd nodig om de afdruk te laten vervagen.
De Beukelaar heeft dit te danken aan zijn naam en reputatie: onprofessioneel, afstandelijk, slordig, geen kennis van zaken etc.
Het zou veel beter voor Pentax zijn dat de Beukelaar verdwijnt en dat iemand anders het merk gaat voeren met een 'schone start'.
Over het relatiebeheer kan ik kort zijn.
Als de service naar de klant, hetzij zakelijk of particulier, al waardeloos is hoe kunnen ze dan ooit een solide relatiebeheer opbouwen?
Dat kan niet want als er geen vertrouwelijke band is naar de klant toe dan zal er ook nooit een netwerk ontstaan.
En daar zijn weer een hele rits oorzaken & gevolgen aan verbonden.
Canon en Nikon hebben deze kern, het vertrouwen naar de klant (vooral zakelijk), veel beter begrepen en daarom doen zij het veel beter in NL!