Auteur Topic: Reviews en tests K-r  (gelezen 38348 keer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Reviews en tests K-r
« Reactie #67 Gepost op: 11 november 2010, 22:45:10 »
Naar mijn idee worden mensen die in een winkel een camera kopen onterecht gehersenspoeld met de opmerking dat Canon en Nikon zoveel lenzen hebben en Pentax niet. Accessoires is al helemaal vreemd, want die zijn doorgaans universeel en wie heeft er nu meer dan één flitser als beginnend fotograaf? Het gaat m.i. toch om de kwaliteit van je foto's en niet om de hoeveelheid lenzen die een merk kan leveren. Sterker nog, op mijn K-x past maar één lens per keer en zoveel hoef je er ook niet te hebben om het hele bereik aan te kunnen. Zeker de "gemiddelde hobby fotograaf" heeft over het algemeen maar één of twee lenzen tot zijn/haar beschikking en dan kom je met Pentax toch aardig goed uit lijkt me.
Voor mijn gevoel zou je dit soort verkopers juist uit een winkel moeten weren.......

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #67 Gepost op: 11 november 2010, 22:45:10 »

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #66 Gepost op: 11 november 2010, 21:23:11 »
Ik denk in redelijkheid dat er voor een K-x of K-r Pentax en Sigma of Tamron voldoende objectieven te koop zijn. Zeker minder keuze als bij Canikon, maar je hoeft niets tekort te komen zowel voor een wat lagere budget als voor duurdere, hogere kwaliteitslenzen. Voor de extreem dure 400+mm lichtsterke lenzen heeft Pentax weinig te bieden, maar niet elke tak van fotografie heeft zo'n lens nodig. En iemand met zo'n lens heeft er dan ook heus geen Canon 550D of Nikon D5000  aan hangen.

Overigens vergelijk eens één op één de high isofoto's van de Pentax K-x en de Nikon D5000 op http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM vanaf iso3200 is de K-x verreweg superieur!

Ga eens langs bij een fotowinkel als beginnend fotograaf, wat wil je dan liever kopen? Een camera waarvoor je ook diverse accesoires kan kopen eventueel nog wat andere objectieven dan de kitlens of een camera waarvoor je met geluk op bestelling de accesoires kan kopen? Nu zijn er wel winkels die een wat ruimer Pentax-aanbod hebben dan gemiddeld maar over het algemeen mag je al bij zijn dat Pentax uberhaupt als merk wordt gevoerd.

Wat betreft de K-x hoef ik verder niet overtuigd te worden t.o.v. de D5000, ook al vind ik het uitklapbaar schermpje van de D5000 wel handig. Maar vond de D5000 toch verder minder solide aandoen dan een K-x. Dat zal t.o.v. een K-r net zo zijn natuurlijk.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #65 Gepost op: 11 november 2010, 20:53:33 »
Ik denk in redelijkheid dat er voor een K-x of K-r Pentax en Sigma of Tamron voldoende objectieven te koop zijn. Zeker minder keuze als bij Canikon, maar je hoeft niets tekort te komen zowel voor een wat lagere budget als voor duurdere, hogere kwaliteitslenzen. Voor de extreem dure 400+mm lichtsterke lenzen heeft Pentax weinig te bieden, maar niet elke tak van fotografie heeft zo'n lens nodig. En iemand met zo'n lens heeft er dan ook heus geen Canon 550D of Nikon D5000  aan hangen.

Overigens vergelijk eens één op één de high isofoto's van de Pentax K-x en de Nikon D5000 op http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM vanaf iso3200 is de K-x verreweg superieur!
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #64 Gepost op: 11 november 2010, 19:35:55 »
.....Waar ik wel boos om kan worden is de vooringenomenheid van Photoradar dat ondanks dat de K-r minstens zo goed is als de Nikon D5000 (waarschijnlijk zelfs beter), ze toch de Nikon promoten als de betere keus. Het enige valide argument dat ze aanvoeren is de grotere keuze in objectieven bij Nikon, ze noemen ook de "quality of lenses" als argument. Hmm, volgens mij heeft ook Pentax pareltjes van lenzen. Natuurlijk in het pro-glas (<300mm) heeft Nikon meer te bieden. Maar iemand gaat niet gauw een 3000+ euro kostende lens aanschaffen op een cameraatje van 5 à 600 euro, en ook niet als die camera een plakkertje van Nikon heeft... Kortom, een weinig zeggend argument! >:(

Zo, dit moest ik even kwijt!
Carel

Citaat
the Pentax K-mount system simply can’t contend with the breadth and quality of lenses, flashes and accessories supplied by Canon and Nikon

Dat is helaas wel waar natuurlijk, het zijn niet alleen de objectieven maar ook alle andere zaken die een Nikon-aanschaf makkelijker maken dan de stap naar Pentax. Nu heeft Pentax een paar hele sterke punten als het aan komt op primes maar daar kijkt een koper die in de markt is voor een camera als de Nikon D5000 of de Pentax K-r. Net zomin als er gekeken wordt naar de inzetbaarheid van alle Pentax-objectieven voor het 35mm formaat en met adapters nog heel wat meer. Een verkoper zal daar ook niet snel op wijzen en reviewers evenmin, die zijn alleen geinteresseerd in alles wat nieuw nog verkrijgbaar is in winkels.

Tegelijkertijd zijn er ook wel reviews te vinden waarbij de voorloper van de K-x het toch won van de D5000, niet alle reviewers zijn bevooroordeeld. Sommigen kijken naar de functionaliteit van de camera zelf en niet perse naar het systeem wat je er omheen kan bouwen.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #63 Gepost op: 11 november 2010, 19:26:44 »
Het enige valide argument dat ze aanvoeren is de grotere keuze in objectieven...
Het is inderdaad grappig om de 5000, voor fans op de fora inmiddels omgedoopt tot n5k, te verkopen met als argument de keuze uit 16 flitsers en 86 objectieven (of zo), terwijl de verkoper goed weet dat de klant na aanschaf van de body met kitlens pas over 4 of 5 photokina's weer voor z'n neus staat.  :P
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #62 Gepost op: 11 november 2010, 17:44:36 »
.....Waar ik wel boos om kan worden is de vooringenomenheid van Photoradar dat ondanks dat de K-r minstens zo goed is als de Nikon D5000 (waarschijnlijk zelfs beter), ze toch de Nikon promoten als de betere keus. Het enige valide argument dat ze aanvoeren is de grotere keuze in objectieven bij Nikon, ze noemen ook de "quality of lenses" als argument. Hmm, volgens mij heeft ook Pentax pareltjes van lenzen. Natuurlijk in het pro-glas (<300mm) heeft Nikon meer te bieden. Maar iemand gaat niet gauw een 3000+ euro kostende lens aanschaffen op een cameraatje van 5 à 600 euro, en ook niet als die camera een plakkertje van Nikon heeft... Kortom, een weinig zeggend argument! >:(

Zo, dit moest ik even kwijt!
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #61 Gepost op: 11 november 2010, 16:20:08 »
Uit de hoek gekomen en dit gespot.

http://www.photoradar.com/reviews/product/pentax-k-r-review

Verdict:
The Pentax K-r is a superb camera that loses nothing in terms of image quality for those who can't afford the likes of the Nikon D300 or Canon 550D. We were delighted with the Pentax K-r high ISO samples, and the kit lens knocks spots off the 18-55mm is exceptionally good. Video quality, however, is more mixed. Your only serious consideration should be if you plan to go pro. Although the K-r is a superb all-in-one camera, the Pentax K-mount system simply can’t contend with the breadth and quality of lenses, flashes and accessories supplied by Canon and Nikon. With that in mind, you should consider the excellent Nikon D5000, at £100 less, before spending money on this.

Wel jammer van de verwijzing naar de Nikon D5000. Als mensen er al interesse in hebben zijn ze wellicht toch geneigd om voor Nikon te kiezen. En welke persoon die deze camera koopt zal ooit tegen de genoemde beperkingen aanlopen? Ik verwacht dat dat er heel weinig zullen zijn.

edit: ik hoop dat meester Carel niet meer boos is...  :-X

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #60 Gepost op: 10 november 2010, 19:49:27 »
Zal beter opletten en ga nu 5 minuten in de hoek staan.  ;)
  :rofl2:
Gr. Carel :drinks:

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #59 Gepost op: 10 november 2010, 19:01:41 »
Nee, zeker niet verkeerd! Maar, misschien is het een idee het topic ook door te lezen, je komt n.l. wel met nieuws die al gemeld is... (tip: lees post #50...)
Foutje!
Sorry maar ik had het echt niet gezien. Zal beter opletten en ga nu 5 minuten in de hoek staan.  ;)

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #58 Gepost op: 10 november 2010, 16:08:49 »
Overwegend positieve review op pop.

http://www.photographyblog.com/reviews/pentax_kr_review/

In summary the Pentax K-r is a logical fusion of the K-x and K-7, nicely filling the price-gap between the two whilst offering a worthy upgrade to the former and cheaper alternative to the latter. As a very well-specified and crucially cheaper alternative to the Big Two of Canon and Nikon, the new Pentax K-r is a great mid-range DSLR that is a worthy recipient of our Highly Recommended award.

Niet verkeerd dus!  ;)
Nee, zeker niet verkeerd! Maar, misschien is het een idee het topic ook door te lezen, je komt n.l. wel met nieuws die al gemeld is... (tip: lees post #50...)

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #57 Gepost op: 10 november 2010, 09:06:18 »
Overwegend positieve review op pop.

http://www.photographyblog.com/reviews/pentax_kr_review/

In summary the Pentax K-r is a logical fusion of the K-x and K-7, nicely filling the price-gap between the two whilst offering a worthy upgrade to the former and cheaper alternative to the latter. As a very well-specified and crucially cheaper alternative to the Big Two of Canon and Nikon, the new Pentax K-r is a great mid-range DSLR that is a worthy recipient of our Highly Recommended award.

Niet verkeerd dus!  ;)

X-Ray

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 9 november 2010, 17:47:35 »
Persoonlijk gezien, hoeft Pentax niet zo'n groot merk te worden als Nikon en Canon. Zou het mooi vinden als ze zich gaan scharen tussen de wat 'luxere' merken Contax, Leica (Hasselblad?). Ik zou het niet zo erg vinden om er dan wat meer voor te moeten betalen. Vroeger was Nikon het duurste Japanse merk. Ik vraag me af of dat nog gerechtvaardigd is nu, zeker nu ze met nogal wat volume modellen op de markt zijn.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #55 Gepost op: 8 november 2010, 10:29:05 »
Zo, dat geeft de burger moed. Nu nog een welgeplaatst media offensief ("men moet het ijzer smeden als het heet is") en dan is het doel van verviervoudigen van de omzet in drie jaar wellicht haalbaar.......
« Laatst bewerkt op: 8 november 2010, 10:39:30 door Edzo »

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #54 Gepost op: 8 november 2010, 10:08:08 »
En de volgende review is op ePhotozine te lezen...

The conclusion is that Pentax have a new and exciting product here that offers excellent performance and is very well priced to compete in the marketplace. Highly recommended.

Carel  :cheer:

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #53 Gepost op: 1 november 2010, 18:31:58 »
Nee, maar ik sluit helemaal niet uit dat hier een K-r gaat komen! (waarschijnlijk dan wel weer een zwarte, hoewel...)  :P

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 1 november 2010, 18:10:58 »
Heb je al zo'n mooie rode K-r besteld Carel  :P ?

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #51 Gepost op: 1 november 2010, 18:01:52 »
De eerste echte Pentax K-r Review is een feit! Zie: Photographyblog.com

Citaat conclusie:

Carel  8)

gnodde

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 27 oktober 2010, 01:45:07 »

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #49 Gepost op: 27 oktober 2010, 00:41:35 »
In Urk is die gewoon uit voorraad leverbaar, al een weekje zeker. Niet zo'n hele grote rij voor de deur denk ik.

De K5 ook?
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 26 oktober 2010, 23:59:41 »
In Duitsland en UK is de K-r toch al volop de koop?, net als de K5?

Volgens mij lopen we hier flink achter wb levering!

hansli
In Urk is die gewoon uit voorraad leverbaar, al een weekje zeker. Niet zo'n hele grote rij voor de deur denk ik.

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #47 Gepost op: 26 oktober 2010, 23:51:48 »
In Duitsland en UK is de K-r toch al volop de koop?, net als de K5?

Volgens mij lopen we hier flink achter wb levering!

hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 25 oktober 2010, 21:59:21 »
Online pdf manual voor de K-r in engels:

http://www.pentax.jp/english/support/man-pdf/k-r.pdf

ArjanvH

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 25 oktober 2010, 21:14:11 »
Foto foto Jans in tilburg heeft hem deze week in de huis aan huis folder staan voor 699,-

Bij zijn volledige profiel staat dat hij medio november pas de K-r gaat gebruiken...

http://foto-ivo.blogspot.com/2010/10/eerste-fotos-pentax-k-r.html

« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2010, 21:19:27 door ArjanvH »

Lampo

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 25 oktober 2010, 21:09:35 »
Bij zijn volledige profiel staat dat hij medio november pas de K-r gaat gebruiken...

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #43 Gepost op: 25 oktober 2010, 18:48:23 »
Blijkbaar is er al tenminste één Nederlander met een K-r.