Nou mensen: Ik heb hem.........
Laten we niet over de prijs gaan discussieren, want ik heb ongetwijfeld teveel betaald, maar ik wilde dit lensje nú en ik kon het me nu even makkelijk veroorloven;
OK: begin deze week kwam ik er achter dat dit lensje een goedkope rebuild is van de FA35/2.0, heb wat plaatjes bekeken, en aangezien 35mm op een cropped sensor mijn favoriete lens is, en ik alleen de 35/3.5 K-lens heb, die fantastisch is, en de 35/2.8 M, die middelmatig is, wilde ik dit dingetje heel erg graag. Ik gebruik 35 als walkaround, en dan is MF zeker een nadeel; ik hou ervan om met een camera voor mijn buikje door de stad te lopen, even te autofocussen op wat ik hoop dat dan in focus is, en te klikken (een soort lomografie dus)...... Ik heb de 40mm DA, maar de hoek is me toch te klein; het is op een cropped sensor te intiem voor een walkaround.
Halverwege de week kwam ik erachter dattie in Duitsland hier en daar al te koop is, op 3 plekken slechts overigens, allemaal in het westen van Dld, en aangezien ik in Nld. in het oosten woon zit ik in de buurt.
Foto Erhardt heeft hem op zijn webshop te koop, vanmorgen gebeld ,en ik kon hem in Osnabrück ophalen, wel 20 euro duurder dan in hun webshop, raar maar waar.......
Dus een ritje naar O'brück gemaakt, lensje getest en gekocht: wellicht ben ik de eerste in Nederland die hem heeft; de eerste indrukken:
Laten we het bij deze lens verder maar niet gaan hebben over de "build", want ik heb zelden of nooit zoiets plastics in mijn handen gehad, gewoonweg verschrikkelijk goedkoop; de focusring voelt handmatig heel stroef, veel te korte draai ook (hoe moet ik dat uitleggen: bij de K heb je gewoon een heerlijk draaiende focusring die een lekker lange draai heeft, wat het focussen heel luxe laat aanvoelen; de 2.4 is manual gewoon een ramp.
Maar daar koop ik de lens zoals gezegd niet voor, ik wil met dit ding kunnen rondlopen, en blind kunnen focussen, me alleen orienterend op gevoel en "het piepje"..........
Dan naar de goede punten: vergeleken met de K-3.5 ruim 1 stop lichtsterker, dus lekker lichte zoeker; zeer snelle AF, zelfs op mijn K10D die ik als proefkonijn had meegenomen; ik was van plan natuurlijk uitgebreid te gaan testen, maar kwam zo'n 20 km voor O'brück in een file wegens wegwerkzaamheden, en kwam in het halfdonker aan..................
Wel wat testjes gedaan, allemaal met lange sluiter en vrij hoge iso, niks van te zeggen dus nog, maar zoals de reviewer op pentaxforums.com al opmerkte: de bokeh is fraai, het worden pareltjes, ipv de assymetrische hexagrammen die ik van de K-35/3.5 zo goed ken! (niet dat de K dat altijd doet hoor, maar toch vrij regelmatig: het is een superscherpe, maar ook beetje harde lens, ook als je'm tegen je kop krijgt trouwens, en daar is de 35/2.4 volstrekt ongevaarlijk in
Ik heb net wat testjes binnenshuis op statief gedaan, en dat ziet er heel goed uit; over de kleurenrendering kan ik niet veel zeggen, het lijkt heel goed, maar niet de magie van de 55/1.8, maar ja, ik heb alleen de jpegs uit de camera bekeken; CA lijkt zoals reviewer al meldde vrijwel afwezig............
Kortom: het is precies wat ik wilde, de prijs (239,- jaja.......) vindt ik voor de optische kwaliteit iig heel goed (er kon echt niets vanaf, maar bij het setje Eneloops met lader voor 30 euro kreeg ik een extra set batterijen voor een tientje; ik vond dat ik daar wel even om mocht vragen..........), en de focus id dus idd erg snel. Wellicht is de K iets scherper, maar die lens ga ik dan mooi voor studies gebruiken; dit wordt het straathondje..........................
Ohja: ook nog even gevraagd wb de levering van de K5: vandaag is de eerste voorbestelde door de klant afgehaald......
Vergis je trouwens niet: foto Erhardt heeft vrij onooglijke winkeltjes, vooral bedoeld voor pasfoto's, een simpel cameraatje (de verkoper van diens stond net een camera te verkopen aan een jong stel, en hij had het zelfs even over de K-x, maar ik geloof dat ze toch met een instap-nikon naar huis gingen...........), maar verwacht hier geen echte fotozaken; in hun webshop is echter veel te koop, en sommige Pentax lenzen voor een mooie prijs......
Vreemd is dat de lens volgens bv. idealo.de maar in een paar zaken te koop is, allemaal in het westen....., wellicht omdat het dichter bij frankrijk is?...............
Ze hadden maandeg hun eerste zending lenzen gehad, en ik was de eerste die bij hun de 35 gekocht had, dus reken maar uit: ik heb echt de hoofd prijs betaald
Tot zover, morgen ga ik es even een paar appels kopen, op de markt, lomografie met autofocus en een plastic superlens......................
hansli
ps: ik zit het me net te beseffen: nu heb ik voor het eerst van mijn leven een echte AUTOFOCUS-CAMERA!!!!!!!!!!, ik heb 2 jaar lang vrijwel alleen manuele lenzen gebruikt
And it looks cheap, dat maakt dit lensje zo leuk, want iedereen zal denken dat je een crap-lens hebt, of een cheapo bridge camera, niemand die op je let....................