Jouw indruk en bewoording illustreren perfect het probleem m.b.t. AF-toestanden. Er bestaat (voor zover ik weet) nog altijd geen gestandaardiseerde test om AF-gedrag betrouwbaar te meten en te vergelijken. Als ik daaraan ooit veel tijd kan en wil besteden, zal ik mijn Pentaxen eens zo objectief mogelijk vergelijken.
Bekijk dit dan maar eens:
http://www.pentaxforums.com/pentax_k-5_review.php#afcrsHier worden de K-7 & K-5 met dezelfde objectieven met elkaar vergeleken.
Uit eigen ervaring gaat het bij daglicht tussen de k-5/k-7 & k10/k20 qua
snelheid redelijk gelijk op.
Wel is de
accuraatheid van de K-5 beter.
De grote verschillen beginnen pas echt bij schemerlicht of ruimtes met weinig licht.
Waar de k10/k20 enorm gaat hunten [en vaak geen scherptepunt kan vinden] en verkeerd gaat belichten doet de K-5 het hier veel & veel beter.
Dit heeft te maken met o.a. de AF-assist light, SAVOX IX+, 77 segment meting & de Wavelenght sensor .
Omdat ik al met redelijk veel verschillende body's [uiteenlopend van amateur tot pro] gefotografeerd heb waardeer ik de AF als volgende:
Op basis van accuraatheid & snelheid [EF-L, EX & DA* glas]
Matig K10/K20
Voldoende K-7 / 450D
Goed K-5 / 40D / 50D
Zeer Goed Canon 7D
Uitmuntend Canon 1D Mark IIn
De 1D & 7D heb ik te leen meegehad, familie van mij heeft een 400d & 450d en de 40d+50d heb ik zelf gehad.