Bekijk dit dan maar eens:
http://www.pentaxforums.com/pentax_k-5_review.php#afcrs
Hier worden de K-7 & K-5 met dezelfde objectieven met elkaar vergeleken.
Omdat ik al met redelijk veel verschillende body's [uiteenlopend van amateur tot pro] gefotografeerd heb waardeer ik de AF als volgende:
Op basis van accuraatheid & snelheid [EF-L, EX & DA* glas]
Matig K10/K20
Voldoende K-7 / 450D
Goed K-5 / 40D / 50D
Zeer Goed Canon 7D
Uitmuntend Canon 1D Mark IIn
Al die tests zijn alles behalve gestandaardiseerd. Om een beetje objectief te meten en te vergelijken moet je tenminste kunnen beschikken over :
- dezelfde lichtomstandigheden
- dezelfde beweging (dus zeker niet zomaar een fietser of spelende kinderen ... enz.)
- nauwkeurig dezelfde ogenblikken en tijdsintervallen om AF te starten.
- Gestandaardiseerde variaties van voornoemde parameters kunnen doorvoeren
- meetbare beoordelingscriteria voor de scherpte van de foto's definiëren
- metingen voor iedere camera met verschillende brandpuntsafstanden, diafragmawaarden, gevoeligheden, sluitersnelheden èn AF-functies
(er zullen zeker verschillen bestaan bij gebruik van de scherpstelmotor in de camera en SDM, idem voor AFS, AFC ... enz.)
Dat alles, uitgevoerd onder reproduceerbare omstandigheden, leidt tot objectieve kennis. Om de betrouwbaarheid te vergroten, zouden de tests nog eens herhaald moeten worden met dezelfde camera en met tenminste één ander exemplaar van hetzelfde fabricaat & type.
Andere tests leveren subjectieve kennis op. Dat betekent niet dat die laatste waardeloos zou zijn - alleen moeten we ernstig rekening houden met een grote foutmarge. Ook allerlei toevallige omstandigheden kunnen de resultaten positief of negatief beïnvloeden.
Jouw rangschikking volgens accuraatheid & snelheid zou dezelfde kunnen zijn die gestandaardiseerde tests zouden opleveren, maar zeker is dat niet.
Verder zeggen getallen (uit metingen) meer dan indrukken als "matig ... uitmuntend". Dan zie je duidelijker de prestatieverschillen en waar/wanneer deze zich precies voordoen. Wellicht heb ik nog 't een en ander vergeten te vermelden dat belangrijk is om objectief te kunnen beoordelen en vergelijken, maar ik heb toch een kader geschetst.