Woensdag kreeg ik een telefoontje van de winkel dat mijn DA* 16-50 terug was van het Pentax service centre en dat ik hem kon komen ophalen. Dus ik sprong in de auto om zo'n 100 ~ 120 KM te gaan rijden naar de winkel. Onderweg kwam ik in een file te staan en ben dus gaan bellen naar de winkel met van dat ik het niet ging halen om voor sluitingstijd te komen, ik vroeg hen om te wachten als dat kon vooral ook omdat ik al bijna een half jaar bezig ben met dit gedoe. De winkelier gaf aan dat dat geen probleem was en dat ze open zouden blijven.
Maar toen ik aankwam bleek de winkel verdomme dicht te zijn! gggrrrr :X
Toen heb ik ze, terwijl ik nog voor de deur stond, een mail gestuurd met de kosten welke ik had gemaakt om erheen te rijden én de uren welke ik eraan verloren had.
De volgende dag ging ik het nogmaals proberen, ik was er nu vlak voor de lunch. Toen ik er kwam was de winkel vol met klanten. Ik vroeg een medewerker of iemand mij kon helpen met het omruilen van mijn leen objectief met mijn eigen objectief, de medewerker keek mij glazig aan en vroeg om gegevens. Toen heb ik hem maar eventjes fijntjes uitgelegd dat dit om 'hét Pentax objectief ging waar ze al bijna een half jaar mee bezig zijn om die goed te krijgen', toen ging de beste man naar achteren en ging het uitzoeken. Hij kwam terug met mijn eigen objectief ik heb toen een aantal keer in en uit gezoomed, dat ging GOED ! Hij bleef dit keer niet vast steken, máár hij maakte nu een piepend geluid tijdens het zoomen. De winkelier gaf aan dat dit smeermiddel kon zijn oid en dat het over zou moeten gaan na een aantal dagen gebruik, ik ging er maar even mee akkoord gaf wel aan dat het dan over moest zijn na een aantal dagen gebruik.
Ik zette vervolgens het objectief op mijn K20D om te kijken of die het ook goed deed. Dus ik liep naar buiten om wat test fotos te maken om te kijken of het objectief goed scherpstelt, verassing verassing het was dus niet goed :|.
Op F2.8 was het domweg te soft om bruikbaar te zijn, het objectief gewoon niet juist scherp stelde en het was niet te herstellen in de body op dat moment.
Dus ik vertelde de winkelier dan ook dat ik niet tevreden was met de seervice en dat ik ondertussen moe werd van al dit gedoe en dat het eens een keer écht opgelost moest worden. De winkelier vond dat er niets mis was met het objectief, die zei zelfs dat het zo hoorde.
Toen heb ik gevraagd of ik zijn baas/leidinggevende kon spreken want ik wilde hier geen genoegen mee nemen. Hij gaf mij aan dat ik naar hun hoofdkantoor kon gaan om het daar te regelen.
Dat heb ik dan ook gedaan later die dag, had tussendoor nog afspraken.
Toen ik op het hoofdkantoor kwam heb ik mijn verhaal gedaan en de foto's laten zien op mijn laptop, de mensen op het hoofdkantoor waren het eens met mij dat de foto's niet scherp genoeg zijn voor zo'n duur objectief én dat het objectief domweg verkeerd scherpstelt. Na zo'n overleg heb ik hen aangegeven dat ik mijn geld terug wilde en dat ik helemaal klaar ben met het Pentax reparatie centre. Zij hebben toen een brief gemaakt en mijn objectief ingenomen ter verzending naar het Pentax Service centre, in de brief stond dat ze een teruggave van het geld wilde van Pentax zodat ik mijn geld terug kan krijgen.
Al met al heb ik geen DA* 16-50 meer. En als ik het geld terug krijg ben ik ook niet zeker of ik wel weer een DA* 16-50 zal kopen na deze ervaringen.
Heel msischien dat ik hem wel weer opnieuw koop, maar dan bij een winkel meer in de buurt en een winkel waarbij ze er meerdere op vooraad hebben om te proberen.