Auteur Topic: Dreumes Pentax  (gelezen 4240 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #9 Gepost op: 5 oktober 2010, 23:07:25 »
Waarom ik voor Pentax koos:
In mijn 3e analoge SLR-tijdperk stond ik voor de keuze welke nieuwe camera.
Daarvoor had ik resp. Prakctia, Ricoh en Yashica, nog allen met P-draad. Met name de laatste was een complete ramp met een spontaan opklappende spiegel, maar met als voordeel - bij het gebruik van een balg-apparaat - van LED-uitlezing in de - nogal donkere - zoeker.

Op zoek naar een andere reflex-camera heb ik aan de hand van diverse testen in CameraBeurs, focus e.d. een aantal camera's ter hand genomen, waaronder de Pentax MX.
Heldere, goede zoeker, duidelijke zoekerinformatie én LED-indicatie en dus goed zichtbaar in donkere omstandigheden.
De MX is in de loop de jaren voorbij gestreefd door de ASPLX, de LX dus en in verband daarmee heb ik een behoorlijk arsenaal aan glaswerk opgebouwd; aanvankelijk met P-draad, allengs met de Pentax bajonet.

De nieuwe body moest dus qua bajonet achter dat bestaande glaswerkarsenaal passen.
Weer bladen lezend en hier op het forum rondlezend kwam ik tot de keuze voor de K10D.

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Dreumes Pentax
« Reactie #9 Gepost op: 5 oktober 2010, 23:07:25 »

BenK10

  • Gast
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #8 Gepost op: 5 oktober 2010, 21:57:44 »
De argumenten die jullie gebruiken kan ik ondersteunen. Het Pentax gevoel: met de K10D heb je een camera in handen, met de K-7 is dat nog meer het geval. De instap-Canons en -Sony's hebben niet alleen een plastic behuizing, ze "voelen" plastic! De Olympus brugcamera, IS3000, kraakte als je hem stevig vastpakte, de Canon 400 en aanverwant "horen" plastic aan, hol en dun. Ik ben het oneens met de opmerking dat de K-7 te klein is al heeft dit ongetwijfeld te maken met mijn middelmaat formaat kantoorhanden. Hij ligt heerljk in de hand, compact maar ferm!
Maar het sterkste voordeel van Pentax is voor mij de ernorme toegangkeljkheid van de functies. Dit was mede te reden waarom de K10D een Eisa Award kreeg, toch?
Niet zoeken naar de witbalansinstelling want die zit meteen onder de knop. ISO instellen: razendsnel met de IS-knop. Flitscompensatie: onder de knop. Pentaxbezitters begrijpen mij, Canon- en zeker Sony-mensen krijgen vragende ogen. Witbalans even calibreren met de grijskaart? Geen punt, 30 seconden of zoiets.

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #7 Gepost op: 5 oktober 2010, 21:13:29 »
Waar ik hier in het hoge noorden vooral tegenaan loop, is dat alles wel te krijgen is, maar niets op voorraad ligt. Je kunt het dan ook niet uittesten voor je iets aanschaft. Erg lastig! Ter compensatie van de (langere) levertijden, ondersteunt mijn leverancier mij wel waar hij kan, maar hij geeft ook eerlijk toe dat hij naar zijn zin ook niet erg veel voor mij kan doen. Dat is soms erg vervelend, maar goed, dat neemt niet weg dat ik geen spijt heb van de keuze voor Pentax!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #6 Gepost op: 4 oktober 2010, 15:13:27 »
Begonnen met een K100D Super omdat in die prijsklasse die camera het meest complete pakket had. Zeker geen spijt van gehad ook al is die camera inmiddels vervangen voor een K20D en K-x.

Voordelen Pentax :

-Shake reduction, ook al is dat in-body wel wat minder dan als het via het objectief loopt
- Bodyprijs gelet op de uitrusting van de camera, functionaliteit maar ook een WR is bij Pentax meestal wel gegerandeerd voor een goede prijs
- Ergonomie, niet ieder merk heeft daar goed over nagedacht.
- Gebruik van zo'n beetje alle ooit voor Pentax gemaakte objectieven.
- In aanvulling, Pentax is voor degenen die graag manual focus gebruiken het merk. Catch-in focus, focusbevestiging en een keur aan topobjectieven uit het MF-tijdperk
- Beeldkwaliteit en hoge isoprestaties, ook al is dat niet uniek voor Pentax. Maar de laatste generaties camera's staan zeker hun mannetje t.o.v. de grotere merken
- HDR mogelijkheden d.m.v. bracketing. K20D was toch wel de king in zijn tijd qua instelmogelijkheden.


Nadelen Pentax :
- Prijs van AF-primes
- Geen Tokina AF-objectieven omdat Pentax zijn eigen versies heeft van die objectieven. Die over het algemeen een stuk duurder zijn
- Kleinere keuze uit non-Pentax objectieven en als de keuze er wel is dan worden de objectieven vaak pas later uitgebracht dan bij Nikon of Canon
- Geen of amper midprice objectieven meer
- Weinig ontwikkelingen in accesoireland bij Pentax zelf

bbwijdieks

  • Gast
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #5 Gepost op: 4 oktober 2010, 15:08:31 »
Mijn positieve punten voor Pentax [op basis van de k200d, mijn 1e dslr]

+ Weathersealing
+ Bouw kwaliteit
+ Ergonomie
+ Shake Reduction
+ De K-mount
+ Het gebruik van AA batterijen
+ Prijs
+ Kwaliteit van de Kit lens
+ Compactheid & gewicht

2 jaar terug heb ik als DSLR leek gekozen voor Pentax.
Ik was nog niet echt bekend met de techniek, dus mijn keuze viel meer op praktische zaken zoals weather sealing.
Het budget was niet zo groot en Pentax gaf gewoon de meeste features voor het geld.
Oké de AF was verouderd maar de weather sealing woog heel zwaar voor mij.

In die 2 jaar is er een hoop veranderd bij Pentax en de achterstand tot de grotere merken lijkt nu gelijkgetrokken.
Vandaar ben ik nog niet [volledig] overgestapt.
Naast mijn huidige k20d heb ik ook een eos 50d en de verschillen in prestaties zijn van formaat.
De k20d zat in dezelfde prijsklasse als de 50d.
Gezien de prestatie kloof met de 50d kan ik achteraf concluderen dat de k20d niet helemaal zijn geld waard was.
Dat neemt echter niet weg dat ik er nu nog een hoop plezier van heb.

De negatieve punten [op basis van de k20d vs 50d]

- Trage AF
- De AF hunt teveel
- Low-light prestaties
- Te weinig Fps/snelheid
- AF geluid op non-sdm lenzen
- Ligt minder goed in de hand dan de k200d & 50d

De negatieve punten lijken opgelost te zijn bij de huidige line-up.
De kans is groot dat de Canon & de k20d [Albert misschien heb jij interesse  ;D ] de deur uitgaan en plaats gaan maken voor de K-5.
Want wat mij betreft word dat de camera die beiden werelden met elkaar verbind, snelheid & betrouwbaarheid in lastige condities!
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2010, 15:14:17 door Berend »

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #4 Gepost op: 4 oktober 2010, 15:01:12 »
Mijn camera is een IstDs nieuw gekocht ongeveer ruim 5 jaar geleden, nooit kuren gehad en mij nooit teleurgesteld.

Voordelen :
- gebruik van hele oude lenzen mogelijk
- in-body shake reduction
- weather sealed
- de camera's (waren?) prijs/kwaliteit gezien erg aantrekkelijk
- het is een Pentax, het gevoel wat ik met mijn oude camera's had heb ik nu nog.
- goed formaat en ligt prettig in de hand.
- bediening is logisch zeker als je oude Pentaxen gewent bent
- NL gebruiksaanwijzingen gratis verkrijgbaar op het net, mocht je iets gekocht hebben in de grijze import of nooit gehad hebben.
- lekker buitenbeentjes gevoel, ik ben niet zo'n marketing beinvloedbaar schaap  ;)
- Pentax forum  :good:


Nadelen:
- hoger opgelopen prijs van lenzen.
- weinig op voorraad en dus moeilijk om materiaal uit te proberen

Doorgroei is voor mij niet zo aan de orde, mijn camera's moeten en kunnen jaren meegaan (mijn 4e in 35 jaar) ik kijk nu langzaam rond voor een netjes gebruikte K10 of K20. Mijn IstDs wordt dan een betrouwbare backup camera.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #3 Gepost op: 4 oktober 2010, 14:21:05 »
helemaal mee eens.

nadelen:
- geen aanbod van betaalbare lichtsterke lenzen (2.0 en lager)
- geen doorgroeimogelijkheid naar een echte top-camera.

Maar als ik de nieuwwaarde van al m'n spullen opnieuw mocht investeren, dan kocht ik geen Pentax meer. Ben benieuwd of dit voor meer mensen hier geld?

Bijkomend voordeel : (meestal) AA-batterijen mogelijk.
Nadelen :
- wat heet betaalbaar? Denk je echt dat die voor andere merken goedkoper zijn?
- als doorgroeimogelijkheid zie ik eigenlijk alleen een overstap naar FF.
Moest je nu Canikony (of Canikoly) hebben met allemaal APS-C objectieven (zoals de meesten) dan zou je bij bedoelde doorgroei ook opnieuw van nul moeten beginnen.

Als ik opnieuw moest beginnen zou ik wellicht een K-x als eerste DSLR kiezen, of misschien toch iets van Sony of Nikon, zoals een D90.
Met andere merken (in APS-C) zou ik zeker nooit starten.
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2010, 12:39:22 door Jazzer »

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #2 Gepost op: 4 oktober 2010, 13:46:32 »
helemaal mee eens.

voordelen:
- gebruik van oude lenzen is mogelijk
- in-body shake reduction maakt lenzen wat goedkoper (kijk bijvoorbeeld naar sigma) en werkt voor alle lenzen
- weather sealed, maar dit is al lang geen uniek punt meer
- de camera's (waren?) prijs/kwaliteit gezien erg aantrekkelijk
- het is een pentax? de merknaam? het logo? het gevoel?
- relatief klein formaat, al vind ik de k7/k5 eigenlijk te klein.


nadelen:
- hoge (opgelopen) prijs van lenzen in verhouding met de kwaliteit.
- geen aanbod van betaalbare lichtsterke lenzen (2.0 en lager)
- de FA LTDs zijn al slecht verkrijgbaar en gaan er nu waarschijnlijk helemaal uit.
- vrijwel alle nieuwe lenzen op DA formaat, dus onbruikbaar op FF (zeer onwaarschijnlijk, maar toch) + nadelen DA-formaat lenzen
- weinig op voorraad en moeilijk om materiaal uit te proberen
- geen doorgroeimogelijkheid naar een echte top-camera.
- het 'Pentax-gevoel'?  :P waardoor een overstap moeilijk wordt omdat volgens mij veel mensen zo graag willen geloven dat Pentax (weer) een top-merk is en hopen op een goede toekomst.

Ik ben tevreden met m'n camera, zeker voor wat ik er mee doe/kan.
Maar als ik de nieuwwaarde van al m'n spullen opnieuw mocht investeren, dan kocht ik geen Pentax meer. Ben benieuwd of dit voor meer mensen hier geld?
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2010, 13:50:11 door jjw »
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

BenK10

  • Gast
Dreumes Pentax
« Reactie #1 Gepost op: 4 oktober 2010, 13:08:21 »
Waarom hebben wij, jullie en ik, gekozen voor Pentax? OK, ik ging om, toen bleek dat mijn Sigmalenzen voor Canon uit het analoge tijdperk niet betrouwbaar functioneerden op Canon digitaal én toe ook de K10D camera van het jaar werd. Later realiseerde ik mij dat Pentax klein is en dat randapparatuur niet overal ruim voorhanden is.
Wij reizen tamelijk veel, zoals jullie misschien hebben opgemerkt, en wie veel reist, ziet veel vliegvelden. Het valt dan op dat Pentax weinig tot niet aangeboden wordt in de tax-free shops. De reis naar Indonesie liep via Hongkong en ja, daar werd een K-x aangeboden! Niet op Schiphol, niet op de meeste andere vliegvelden. Canon ja, Sony is blijkbaar aggresief want die zie je overal maar Pentax, nee...
Ook andere toeristen met camara's dragen zelden een Pentax reflex. Soms denk ik dat de Japanners nog het meest Pentax minded zijn, al moet ik toegeven dat ik Japanners, Chinezen en Zuid-Korianen nauwelijks uit elkaar kan houden en daar is niets discriminerend aan bedoeld.
Mijn Metz flitser moest worden besteld, mijn 30 mm Sigma ook. Waar zijn wij aan begonnen?
Hebben we al eens bedacht om een Pre-(en Con-)Pentaxlijst samen te stellen? Daar kunnen aspirant Pentaxianen misschien van leren.