Als enthousiast gebruiker van ACDSEE Pro 3 heb ik niet de behoefte om over te stappen naar een ander pakket.....Maar als je echt wilt gaan bewerken dan hebben de produkten van Adobe toch wat meer in huis (bijvoorbeeld het werken met lagen)......
.....Al het andere is maar surrogaat.
Fotobewerkingsprogramma's zijn héél erg individueel. Je moet zeker niet een programma als Photoshop aanschaffen als je alleen maar af en toe wat wil bijwerken, de leercurve alleen al is erg steil en de vereisten aan je hardware zijn ook fors. Dat geldt trouwens ook wel met GIMP, het opensource "surrogaat" voor Photoshop, wat absoluut minder kan maar niet minder
is. Er zijn nog veel andere goede programma's die ik zeker niet zou willen vergeten, ieder met hun eigen sterke en zwakkere punten. Paint Shop Pro was vroeger al een heel fijn programma en een prima alternatief op de PC maar ook een programma als het Duitse "Fixfoto" heeft aardig wat in zijn mars.
Photoshop is inderdaad de "alleskunner" op dit gebied, alleen ben ik er van overtuigd dat 99% van die 'alles-kan" functies niet of nauwelijks gebruikt worden door 99% van de mensen. Dáár koop je het niet voor en dáá'r spendeer je niet je vrije tijd aan om te leren ermee te werken. Dat ànderen zeggen dat je het absoluut moet hebben, is wat mij betreft géén reden om het aan te schaffen of op zijn minst een domme reden.
Downloadt eens wat 30-dagen probeerversies en uiteraard alle gratis programma's en frutsel er wat mee - je voelt snel genoeg aan wat je "ligt". Waar vindt je de balans tussen redelijk snel goede resultaten mee kunnen halen en veel mogelijkheden to uitbreiden van je bewerkingskennis/kunde?