Hallo JJW
Hoe lang kun je filmen dan op Full-HD?
Groeten johan
Dat hangt er vanaf wat je precies bedoelt, qua opslagcapaciteit of qua maximale cliplengte?
Ik kan maximaal een aaneengesloten stuk van +- 6 minuten filmen (4GB volgens mij).
Wat betreft opslagcapaciteit, ik kan ongeveer 40 minuten kwijt op 32GB.
SD-geheugen wordt steeds goedkoper en ik heb het geluk dat ik nog aardig wat heb liggen (genoeg voor 2 uur) en dat de class 4 kaartjes het ook prima doen met full-hd (waar ik eerst dacht class 10 nodig te hebben).
De maximale lengte van één clip is geen enkel probleem, ik heb nog nooit een film gezien met één enkel shot van 5 minuten. In dit filmpje van 1 minuut zitten bijvoorbeeld al een stuk of 15 shots.
Ik kan me voorstellen dat er een moeilijkheid zit in het plaatsen van filmpjes op een fotografie forum

. Mensen die met een compact een eind weg clicken begrijpen vaak ook niet waarom bepaalde foto's van fotografen er goed uit zien en zien ook niet het werk dat er in zit, ze zien echter wel dat het een mooie foto is. Zo zal niet iedereen hier inzicht hebben in film, er zit zeker overlap in, maar het is toch een beetje een andere tak van sport. Ik wil absoluut niet beweren dat ik hierboven een meesterwerkje heb gemaakt, in tegendeel, dit is kinderspel in vergelijking met anderen. Maar het ontgaat veel mensen waarschijnlijk hoeveel shots er bijvoorbeeld in zitten, hoe dingen op elkaar aansluiten en waarom het filmpje er 'logisch' uit ziet. Film biedt voor mij een extra uitdaging in de mogelijkheid om een verhaal(tje) te vertellen, shots te bepalen, editing etc.
Wat betreft de K5, die zie ik als een camera. Zowel foto als film

Het is voor mij simpelweg een stuk gereedschap waarmee ik creatieve en leuke dingen probeer te maken. DSLRs zijn uiteraard meer gefocussed op het maken van foto's, maar dat neemt niet weg dat de video-mogelijkheden ook steeds interessanter worden. De video DSLR community groeit op het moment ook ontzettend hard.
Misschien leuke tip om dit filmpje te bekijken
http://vimeo.com/7058755 . Uiteraard is dit een wat professionelere productie en geschoten op een canon 5DII (toch wel de videoSLR topper) maar het laat zien wat er mogelijk is met een DSLR. De K-5 kan hier nog niet aan tippen, maar heeft desondanks wel veel potentie en doet naar mijn idee niet onder voor een canon 7D, ik hoop (en met mij vele andere, bijvoorbeeld op het engelstalige forum) dat Hoya dit ook inziet en op de proppen komt met een firmware die manual video volledig ondersteund.