Auteur Topic: Weer begonnen.....  (gelezen 2655 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kdj4

  • Gast
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #30 Gepost op: 21 januari 2011, 19:06:11 »
Ik wil best eens een keer langskomen en dan naar een crossbaan gaan, nemen ik Carel mee die wil ook nog eens naar motorcross.
Anders maken we er maar weer een meeting van, 24 & 25 april is er WK motorcross in Valkenswaard, ik ben er bij  ;)  klik


Mvg
Kees.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Weer begonnen.....
« Reactie #30 Gepost op: 21 januari 2011, 19:06:11 »

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #29 Gepost op: 21 januari 2011, 18:47:58 »
Hulp nodig hebben  .....    :schaam: ;)


Is trouwens niks mis mee om te fotograferen zoals de objecten het graag zouden willen, ook niet voor wat inkomsten!

kdj4

  • Gast
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #28 Gepost op: 21 januari 2011, 18:42:45 »


Mocht je ooit eens........ :schaam:



?

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #27 Gepost op: 21 januari 2011, 18:12:29 »
Al dat technische begrijp ik niet echt, maar ik vind het geweldige foto's. Wel HARD, maar daar hou ik nogal van.

Ik ben het vooral met de eerste opmerkingen van Cire eens en ik vind ze geweldig.

Mocht je ooit eens........ :schaam:

Wij gaan binnenkort ook weer naar de Koetree, Hellendoorn.

kdj4

  • Gast
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #26 Gepost op: 20 januari 2011, 19:58:40 »
het is wel zo dat motorcrossers vaak donkere kleding aan hebben, of ze zitten onder de modder en als je dan je lichtmeeting niet goed hebt staan dan gaan andere delen van de foto eerder overbelichten.
Ook zit je vaak bij het crossen met heel donker zand de lucht is dan mooi blauw en de rijder rijd net in de schaduw van de bomen en dan heb je ook alweer verschillende lichtomstandigheden.

En wat betreft de 7D tegen over de K-5 snap ik best, hier laat je wat daar krijg je wat zo gaat dat, ik heb met de K100 ook hele mooie cross foto's gemaakt maar ik heb later toch gekozen voor de 7D omdat die natuurlijk zeer geschikt is voor sportfotografie en 80% van mijn foto's die ik maak is toch sport, en daarbij is de 7D natuurlijk een zeer geschikte camera en zeker de snelle AF.


Mvg
Kees.

RonHendriks

  • Gast
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #25 Gepost op: 20 januari 2011, 16:59:05 »
@ Cire, ik snap wat Ron bedoelden en jullie hebben het mij vaker verteld dat raw beter zal zijn maar ben daarin een beetje eigenwijs. maar heb ook het idee dat het veel werk is ook omdat ik vaak met veel foto's thuis kom lijkt me jpg wat sneller werken.

Ik zie hierin wel helemaal je punt hoor, want mijn K-5 is vele malen trager (de PRIME II is langzamer dan de Canon processor) dan de 7D en je hebt er ook nog eens een dual processor in. Er is echter ook een verschil wat je op de foto zet. Ik denk dat de waarde van een bruiloftsfoto vele malen anders ligt dan de gemiddelde sportfoto.

En over je Canon: ach over 10 jaar kijk je terug en denk, goh wat was dat toch een ouderwetse camera :D

kdj4

  • Gast
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #24 Gepost op: 20 januari 2011, 05:43:50 »
@ Kobus, je heb wel een beetje gelijk  :)

@ Cire, ik snap wat Ron bedoelden en jullie hebben het mij vaker verteld dat raw beter zal zijn maar ben daarin een beetje eigenwijs. maar heb ook het idee dat het veel werk is ook omdat ik vaak met veel foto's thuis kom lijkt me jpg wat sneller werken.
Ik heb idd het contrast en de scherpte in het menu van de cam wat hoger gezet, ik heb dit eerder een keer wat terug gezet omdat je een keer bij voetbal foto's aan gaf dat er veel uitgebeten stukken in zatten, later heb ik dit toch weer hoger gezet. zal het wat terug draaien en de bewerking op de pc doe, kijken of dat beter gaat.
Of ik moet toegeven dat de 7D op dit stukje toch achterblijft  :-\ maar dat kan haast niet  ;D


Mvg
Kees.

RonHendriks

  • Gast
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #23 Gepost op: 19 januari 2011, 23:40:49 »
Kees,
Ik denk dat Ron de vraag die aan mij gesteld was, meer dan uitstekend beantwoord heeft. Ik zou het niet kunnen verbeteren en er ook geen aanvulling op weten.

dank dank dank wat een eer van al mijn gestudeer de afgelopen twee jaar. ;D

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #22 Gepost op: 19 januari 2011, 23:38:06 »
Kees,
Ik denk dat Ron de vraag die aan mij gesteld was, meer dan uitstekend beantwoord heeft. Ik zou het niet kunnen verbeteren en er ook geen aanvulling op weten.
Nog een ding misschien; je fotografeert in Jpeg en ron gaf al aan dat raw meer mogelijkheden heeft.
Maar ik geloof dat jij de instelling van de camera in jpeg op extra contrast heb staan en extra scherpte
Misschien help het als je alles neutraal hebt staan.
Ik kon het overigens niet zien in de exif gegevens van deze foto's.
Contrast edn scherpte kun je beter beinvloeden via een fotobewerkingsprogramma
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline kobus

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 880
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2011, 23:02:40 »
Kees, goede foto's, de voors en tegens zijn ook al ruim benoemd.
Ik heb het idee, dat je je een beetje aangevallen voelt, dit is niet nodig!!(gezien je commentaar van de jongens vinden het wel mooi, en het verkoopt, in die strekking)
Je houd van de bewerking of niet, dat is persoonlijk, en dat je er wat geld mee verdient, mooi meegenomen, dan komt er een klein beetje terug van de investering.

Ga zo Door ;)
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #20 Gepost op: 19 januari 2011, 21:48:26 »
Zo, even geen technische praat. Goede platen! Vooral foto 4 vanwege het perspectief!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

kdj4

  • Gast
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2011, 21:20:08 »
Ron bedankt voor de uitgebreide reactie.
Het was bij de foto's van de meisjes beter geweest om de flits wat te dimmen, je moet ook overal aan denken en later denk je dan had ik dit of had ik dat  ;)

Ik ga weer me best doen  :)

Mvg
Kees.

RonHendriks

  • Gast
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2011, 17:48:04 »
Maar nogmaals deze foto http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=17488.0 (foto 3 )zou die beter zijn geweest op iso 100, in plaat van iso 400 met flits ? denk het toch wel. ik heb hier de iso op automaat gehad en dat was beter van niet.
Als je naar de grafiek hier kijkt zie je dat tot iso400 je niet tegen extra beperkingen van de sensor aan zult lopen, dus daar moet je het probleem niet direct zoeken (zelfs de verschillen met de andere twee zijn klein, K-5 excelleert juist in het gebied iso80-200).

Met een iets hogere iso geeft je je camera de ruimte om een foto te maken met meer omgevingslicht en minder flitslicht, iets wat gezien de buitenlocatie niet direct noodzakelijk zou zijn (juist iets wat bij binnenfeestjes voor sfeerlicht in de achtergrond zorgt).

Nu komt het tricky deel van advies, want niet mijn grootste kennisvlak. Je flitser overstraald door de gedane lichtmeting (al die 1024 en nog wat meetvlakjes, je hebt er niks aan). Je zou zo'n foto (eigenlijk juist in RAW) iets moeten onderflitsen, dus normale lichtmeting, maar -0,5 of -1 EV flitspower, waardoor je je lichte delen niet overstraald en je donkere delen in nabewerking iets bijhaalt. Tsja hoeveel flitsfoto's maak je en hoeveel ontwikkel je nu echt. Je kunt ook RAW+ doen en een kaartje met RAW maken en de Jpeg's op het andere kaartje (je had toch 2 sleuven of niet?), kun je altijd nog eens spelen met de RAW als de jpeg je niet levert wat je ervan hoopt.

Een cursusje flitstechniek kan van pas komen, of gewoon eens wat extra veel oefenen (en ons vertellen hoe het werkt).

kdj4

  • Gast
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2011, 17:25:42 »
Oke de censor van de 7D zal best wel achter lopen op die van de K-5, misschien niet vergeten dat de 7D ook meer dan een jaar ouder is dan de K-5.
Hopen dat dan de opvolger van de 7D beter zal zijn  ;).

Maar nogmaals deze foto http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=17488.0 (foto 3 )zou die beter zijn geweest op iso 100, in plaat van iso 400 met flits ? denk het toch wel. ik heb hier de iso op automaat gehad en dat was beter van niet.

Mvg
Kees.

RonHendriks

  • Gast
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2011, 16:59:17 »
Nu cire  :), Ik heb kenners (hoop ik )mijn foto's laten zien, volgens de kenners komt het uitgebeten bij deze foto door de hoge is, bv foto 3 gebruik ik bij zonnig weer iso 2000. hoe denk jij hier over.

Ook heb ik ze een foto laten zien waar jij ook al aan gaf dat er uitgebeten delen in zatten, ik vroeg waarom zit het hier bij iso 400 dan ook, antwoord was dat komt door het gebruik van de flits, hier de foto waar ik het over heb en het commentaar van jou http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=17488.0 hoe denk je hier over ?

Even er eens wat info bijgehaald, Nikon D3S, Pentax K-5 met jouw 7D:

Het dynamisch bereik van de sensor van jouw camera loopt eenvoudig gezegd wat achter bij de K-5 of de FF D3s. Hier dus geen gezeur over iso-ruis prestatie (je wil de K-7 er niet naast zien :(), maar eenvoudig gezegd de mogelijkheid van je sensor om verschillen in lichtbereik in een frame te onderscheiden. Is het dynamisch bereik bij een bepaalde iso-instelling groter dan dat van de sensor, dan gaat het clippen, (zwart aan de onderkant en uitgebeten wit aan de bovenkant). Als je dus dan met je iso omhoog gaat naar 2000 (zodat je bereik van je sensor omlaag gaat) terwijl zoals je zegd in de zon het dynamisch bereik van het licht (tussen fel licht van de zon en schaduw in je beeld) juist omhoog gaat zul je sneller tegen de grenzen aanlopen. Je zult dan al vlug uitgebeten witte plekken in je beeld zien. Daar zijn uiteraard wat hulpmiddelen voor (de Nikon D3s kopen is eentje bv). Zo heeft jouw camera vast ook een uitbreidingsstand voor het dynamisch bereik (bij Pentax heet dat DRon en start vanaf iso200) waardoor je aan de bovenkant een lichtstop ruimte erbij krijgt, wat zeker op een aantal plekken je zal redden voor het uitgebeten wit. Een andere mogelijkheid is werken in RAW, waardoor je optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van de sensor en in nabewerking nog kunt schuiven (vandaar zoals Cire zegd mijn mooiere serie bij Red Bull Crashed Ice, je wil de originele jpeg'jes niet zien in die reflecterende omstandigheden).

Ik denk tegen de zomer gewoon de opvolger van de 5D (de Mark III) die zal vast wel weer het gat met de sensoren van Sony opgevuld hebben. Je ziet namelijk in de grafiek ook duidelijk de voordelen van een Full Frame camera juist bij de hogere iso-instellingen.


@Cire ja wel knap werkje met het wegwerken van de onthoofde toeschouwer, dat doet de foto zeker goed.

kdj4

  • Gast
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2011, 16:03:13 »
Cire, hier boven staat nog een vraag van mij aan jou (u).
Ik wou even weten hoe je hier over denkt.

Mvg
Kees.

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2011, 15:56:13 »
Kees,
Het is helemaal geen schande om wat inkomsten te hebben via je fotografie.
Je levert een goed product en het is maar wat fijn als je wat van je (forse) investeringen terug verdiend.
Succes en ik hoop voor jou dat het blijft "lopen".
cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

kdj4

  • Gast
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2011, 15:43:10 »
Berend, je zult best gelijk hebben en ik ben zeker geen prof en dat zou ook niet gaan in de drie jaar dat ik aan fotografie doe, als je mij drie jaar geleden gevraagt zou hebben wat een spiegelreflex camera is dan had ik die vraag onbeandwoord moet laten.

Het is wel zo dat wat ik nu doe zoals de bewerking bij deze foto's daar zijn de jongens heel blij mee en voor de verkoop is het ook goed, Cire heeft het over de actie die ik goed weet vast te leggen maar het is ook spelen met de camera. neem bv foto 3 en 4 hierbij houd ik de camera heel scheef, het effect is dat het lijkt dat de jonge op foto 3 een beetje scheef springt, maar als je goed kijkt naar de springbult dan zie je dat de grond scheef is, maar de jongens vinden het prachtig, ik kom de foto's van mij veel tegen op hyves en dan is het leuk te lezen hoe anderen reageren op de cross foto's :)

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik dit een hele leuke hobby vind, en dat ik hier niet aan begonnen ben om er geld mee te verdienen maar het loopt zoals het loopt, en ik kan zeggen dat het goed loopt  8)

Mvg
Kees.

« Laatst bewerkt op: 19 januari 2011, 15:47:51 door kdj »

bbwijdieks

  • Gast
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2011, 13:53:59 »
Uit commercieel oogpunt zijn dit gewoon prima foto's die goed de actie weergeven.

Als je de foto's op een 'creatievere' manier benaderd laten ze echter steken vallen.
Waaronder het harde contrast, harde clarcity, verkeerde luminantie & kleurintensiteit (:-[ Canon) etc.
Als creatieveling vind ik dat aan de ene kant jammer maar a/d andere kant is dat niet belangrijk bij deze foto's.

Bij sportfotografie houden zo maar bij foto's waar je creatieviteit wilt tonen is meer werk vereist.

kdj4

  • Gast
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #11 Gepost op: 18 januari 2011, 22:15:53 »
Iedereen bedankt voor de reacties.

@ Vulcan, zeker we moeten binnenkort maar weer eens op pad, lijkt me leuk.

Nu cire  :), Ik heb kenners (hoop ik )mijn foto's laten zien, volgens de kenners komt het uitgebeten bij deze foto door de hoge is, bv foto 3 gebruik ik bij zonnig weer iso 2000. hoe denk jij hier over.

Ook heb ik ze een foto laten zien waar jij ook al aan gaf dat er uitgebeten delen in zatten, ik vroeg waarom zit het hier bij iso 400 dan ook, antwoord was dat komt door het gebruik van de flits, hier de foto waar ik het over heb en het commentaar van jou http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=17488.0 hoe denk je hier over ?

ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat het mij niet eens was opgevallen de uitgebeten armen, bij foto 3,  ja toen jij het pas zij,

Mvg
Kees

Ps, ik heb het stukje van jou ook al even gelezen bij de foto's van Ron.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2011, 22:36:44 door kdj »

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2011, 17:01:08 »
Wat zeuren jullie toch over die achtergrond bij foto 5.
Het is inherent aan dit soort fotografie, dat soms minder goede momenten van de achtergrond worden meegenomen.
De actie is te snel om daar altijd rekening mee te houden. Juist bij deze sport zijn er plekken waar je weet dat er een sprong met de motor komt. Een andere opstelling is dan haast niet mogelijk. Het storende bij deze foto is het afgereden hoofd van de toeschouwer.
Ik heb het in de bijgaande foto opgelost. Je kunt zelfs die hele bak weghalen, maar ik denk dat dit juist hoort bij de crossbaan.
Het e.e.a. kan beter, maar dan moet ik wel een foto met een hogere resolutie hebben.

Maar Kees kijk ook even naar het commentaar bij http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=19112.0
cire

« Laatst bewerkt op: 18 januari 2011, 17:05:17 door cire »
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2011, 14:18:15 »
Ja, is weer een echte KDJ motorcross serie.
Ga ook wel met Ron mee wat betreft #5. Voor iedereen waarschijnlijk een hele goed, maar nav de achtergrond en naar KDJ maatstaven krijgt ie van mij ook een onvoldoende.
Tja, dat heb je als je zelf de lat zo hoog hebt gelegd.  :D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

RonHendriks

  • Gast
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2011, 17:45:35 »
Ik had er de eerste keer zomaar overheen gekeken. Ik vond meteen wel dat je foto's anders waren omdat nummer 1 en 2 zo je scherm uitspringen. Ik bekijk ze dus toch anders dan Eviz, maar het moet denk ik voor de uitzondering zijn, die paar die eruitspringen een extra kick geven. MOOI!

In deze serie vind ik nummer 5 een mislukkelingetje door de achtergrond. Tsja dat heb je als je goed bent, dan is gemiddelt niet meer acceptabel.

Offline Soap

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1120
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2011, 13:55:09 »
Heerlijke en scherpe actie zeg!
Vooral je nabewerking style bevalt mijn ogen goed!

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Weer begonnen.....
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2011, 02:48:26 »
Het is al eerder gezegd....typisch Kees foto's.
Wanneer dat zo gezegd wordt, mag je dat opvatten als een compliment. Dat wil ook zeggen, dat je daarin een duidelijk eigen stijl hebt ontwikkelt dan wel bent aan het ontwikkelen.
De bewerkingen vind ik leuk en ik laat verder in het midden of de foto's dat nodig hebben. Ik vind het eigenlijk ook niet zo relevant.
Mijn houding zal ongetwijfeld er mee te maken hebben, dat ik zelf ook graag binnen photoshop wat sluitel aan photo's.
Wel vind ik de foto's erg hard (ja, daar komt ie weer) De witten zijn volledig uitgebleekt, zelfs de huidkleur bij foto 1 en 3 op de armen is volledig gebleekt.
Door het hoge contrast ogen de foto's wel erg scherp, maar eerlijk gezegd zie ik dat toch liever anders.
Maar Kees het is wel weer lekker spectaculair......  en daar gaat het toch vooral om bij dit soort fotografie.
Dus mijn complimenten hoor.....
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl