Nu cire , Ik heb kenners (hoop ik )mijn foto's laten zien, volgens de kenners komt het uitgebeten bij deze foto door de hoge is, bv foto 3 gebruik ik bij zonnig weer iso 2000. hoe denk jij hier over.
Ook heb ik ze een foto laten zien waar jij ook al aan gaf dat er uitgebeten delen in zatten, ik vroeg waarom zit het hier bij iso 400 dan ook, antwoord was dat komt door het gebruik van de flits, hier de foto waar ik het over heb en het commentaar van jou http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=17488.0 hoe denk je hier over ?
Even er eens wat info bijgehaald, Nikon D3S, Pentax K-5 met jouw 7D:
Het dynamisch bereik van de sensor van jouw camera loopt eenvoudig gezegd wat achter bij de K-5 of de FF D3s. Hier dus geen gezeur over iso-ruis prestatie (je wil de K-7 er niet naast zien
), maar eenvoudig gezegd de mogelijkheid van je sensor om verschillen in lichtbereik in een frame te onderscheiden. Is het dynamisch bereik bij een bepaalde iso-instelling groter dan dat van de sensor, dan gaat het clippen, (zwart aan de onderkant en uitgebeten wit aan de bovenkant). Als je dus dan met je iso omhoog gaat naar 2000 (zodat je bereik van je sensor omlaag gaat) terwijl zoals je zegd in de zon het dynamisch bereik van het licht (tussen fel licht van de zon en schaduw in je beeld) juist omhoog gaat zul je sneller tegen de grenzen aanlopen. Je zult dan al vlug uitgebeten witte plekken in je beeld zien. Daar zijn uiteraard wat hulpmiddelen voor (de Nikon D3s kopen is eentje bv). Zo heeft jouw camera vast ook een uitbreidingsstand voor het dynamisch bereik (bij Pentax heet dat DRon en start vanaf iso200) waardoor je aan de bovenkant een lichtstop ruimte erbij krijgt, wat zeker op een aantal plekken je zal redden voor het uitgebeten wit. Een andere mogelijkheid is werken in RAW, waardoor je optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van de sensor en in nabewerking nog kunt schuiven (vandaar zoals Cire zegd mijn mooiere serie bij Red Bull Crashed Ice, je wil de originele jpeg'jes niet zien in die reflecterende omstandigheden).
Ik denk tegen de zomer gewoon de opvolger van de 5D (de Mark III) die zal vast wel weer het gat met de sensoren van Sony opgevuld hebben. Je ziet namelijk in de grafiek ook duidelijk de voordelen van een Full Frame camera juist bij de hogere iso-instellingen.
@Cire ja wel knap werkje met het wegwerken van de onthoofde toeschouwer, dat doet de foto zeker goed.