Auteur Topic: Sweet spot van de objectieven  (gelezen 1023 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re:Sweet spot van de objectieven
« Reactie #5 Gepost op: 3 februari 2011, 10:44:26 »

Je kan overigens ook de P-lijn gebruiken van je DSLR en dan de MTF-voorkeur kiezen. Bij de moderne Pentax-objectieven zal dan gekozen worden voor het diafragma dat het best de sweet spot benadert.

Hoi Eric,

MTF in p is volgensmij voor alle lenzen het zelfde namelijk ondergrens diafragma is volle opening plus een stop. Op zich wel een goede eerste orde benadering hoor.
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Sweet spot van de objectieven
« Reactie #5 Gepost op: 3 februari 2011, 10:44:26 »

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Sweet spot van de objectieven
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2011, 14:22:01 »
Op Photozone.de zijn redelijk veel Pentax-objectieven getest en daar kan je aan de hand van de MTF-cijfers de sweetspot van al die geteste objectieven vrij snel vinden. De lichtsterkere objectieven (zoom en prime) hebben hun sweetspot meestal tussen F4 en F5.6. De wat minder lichtsterke zooms tussen F5.6 en F8.

Je kan overigens ook de P-lijn gebruiken van je DSLR en dan de MTF-voorkeur kiezen. Bij de moderne Pentax-objectieven zal dan gekozen worden voor het diafragma dat het best de sweet spot benadert.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Sweet spot van de objectieven
« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2011, 14:14:42 »
Is een heel goed idee.
Ik kan het niet echt bewijzen, maar ik gebruik mijn DA* 50-135 als het even kan op F5.6. Hij is overigens al lekker scherp vanaf F4.

grtz, Andre 

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

asplx

  • Gast
Re:Sweet spot van de objectieven
« Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2011, 13:47:49 »
Goed idee, zo'n overzicht.

Ruurd

Serpiente

  • Gast
Sweet spot van de objectieven
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2011, 13:45:11 »
Ik was net op internet aan het speuren naar de meest optimale instellingen voor mijn objectieven. Ik heb mezelf voorgenomen om zo veel mogelijk binnen deze grenzen te gaan fotograferen. Een aantal foto's in mijn collectie vond ik namelijk niet goed genoeg (te veel lensfouten). Dat kwam vooral omdat ik ver buiten die grenzen ging. Ik kon nergens een topic vinden waarin alle lenzen verzameld werden met hun zogenaamde "sweetspot". Ik dacht dat we misschien samen een lijst kunnen maken.

Ik trap af met:

DA*

Objectief                                                          sweetspot

DA* 16-50 F2.8                                                  16mm= F5.6-F8 24mm= F5.6-F8 50mm= F5.6-F8      
DA* 300 F4                                                        F5.6 - F8

M

Objectief                                                          sweetspot
M 50mm F1.7                                                      F4-F5.6 (al goed scherp va. F2.8 )

Sigma

Objectief                                                         sweetspot
Sigma AF 17-70mm f/2.8-4 DC Macro                    17mm= F5.6-F8  35mm= F5.6-F11  70mm F5.6-F11

Ik heb de informatie uit reviews en een klein beetje uit eigen ervaring. Als er mensen zijn die de informatie hebben van de objectieven die in bezit zijn post ze in dit topic. Dan voeg ik ze toe aan de lijst.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2011, 16:51:31 door Serpiente »