Auteur Topic: Recensie Workshop Strobisme van Strobosfotografie  (gelezen 1125 keer)

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:Recensie Workshop Strobisme van Strobosfotografie
« Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2011, 21:45:11 »
Ik kan hiermee de cursus voor 100% aanraden!

Maar, het is wel een cursus voor gevorderden. Als je niet weet hoe je camera werkt, niet weet hoe je flitser werkt, niet de elementaire fotografie kennis (ISO, diafragma en sluitertijd) bezit, dan is dit niet de goed cursus voor jou...
Ook ik ben zeer tevreden over de cursus en als je in het bezit bent van genoemde basiskennis zul je echt een hele leuke en leerzame dag hebben.

Gr. Don

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2011, 21:45:11 »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2011, 13:24:00 »
Voor de duidelijkheid: bij de cursus zaten ook twee 'professionele' studiofotografen... Die wilde weten wat ze zonder hun studio konden bereiken. Conclusie: strobisme is *moeilijker* dan studiofotografie. Het luistert veel nauwer.. In een studio, met grote flitsers, giga octobox, instellichten!, lichtmeters komt het niet zo nauw... Hier is het mm werk...

Dan toch even een foto van Sara...
Als ik het me goed herinner: speedlight via een striplight vanonder het gezicht, snoot recht van voren en een speedlight linksachter met een CD als reflector :)

Voor meer foto's van Sara en Nanique:
http://www.mharda.com
- Portfolio models (beetje pretentieus)
- - folder met foto's van Sara
- - folder met foto's van Nanique

Let op: bij Nanique heb ik vals gespeeld toen ze in het raam zat: lekker niet geflitst en 'natural light' icm High Iso :)

« Laatst bewerkt op: 30 maart 2011, 05:30:47 door Mharda »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2011, 12:47:24 »
Helemaal top deze recensie!!!
Ik overweeg zelf hier ook een cursus/training te volgen. En mijn enthousiasme is nu alleen maar toegenomen.
Nu nog een geschikte datum vinden...  :-[ (is nogal lastig op dit moment) Maar dat komt goed.

Nogmaals dank voor je energie en tijd om dit te delen met ons. TOP!!!

Gr. Don

P.S. volgens mij gaat Monique van dit forum ook (of ze is al geweest). En die maakt me toch al mooie foto's!

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 6 februari 2011, 12:40:12 »
Mooi verslag, maar een foto mag er wel bij. Geeft niet dat de compositie geen wereldwerk is, het ging ook om de belichting. Uitleg van de beoogde belichting zou ook mooi zijn.

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2011, 09:38:39 »
mooi on te lezen dat je ondank de cactus problemen het wel naar je zin hebt gehad.

maar ik wil wel foto's!

gr jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Recensie Workshop Strobisme van Strobosfotografie
« Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2011, 09:17:19 »
Als er iets leuk is, is het wel spelen met licht. Een workshop studiofotografie had ik al eens gevolgd bij Frank Doorhof, maar nu eens met de kleine broertjes, de portable flashes... Voor Sinterklaas had ik van mijn lieve moeder een workshop bij Strobosfotografie cadeau gekregen en zaterdag was het zover.

Donderdag was de uitnodiging binnengekomen. Routebeschrijving, programma en de tip om ook eigen gear mee te nemen: daar moet je het verder immers ook meedoen. Heb je dat niet, geen probleem. Bram Jonker en Erwin Stok hebben meer dan genoeg bij zich!

Om half negen een vriend in Naarden die ook meeging afgehaald en half tien waren we bij een school in Epe. Koffie en koek stonden klaar. Bram en Erwin hadden volgens mij een verhuiswagen vol met de meest interessante spullen klaarstaan...

Handig was dat iedereen meteen even een naamsticker op kreeg. In totaal waren er tien cursisten (acht man en twee dames). Om 10 uur werd het serieus: Bram deed het leeuwendeel van de theorie met behulp van een groot tv/digiboard. Gelukkig geen 'wat is diafragma, sluitertijd en hoe werkt dat', maar alleen waarvoor we kwamen: licht uit flitsers. Op zich niet erg veel theorie maar elke keer goed ondersteund met voorbeelden op de tv en waar nodig pakte ze ook even een flitser erbij om e.e.a. nog verder te demonstreren. Cursus wordt soepel gegeven, veel humor (zonder flauw te worden), ruimte voor vragen en de theorie was voor mij een duidelijk brok kennis.

Tegen half elf kwamen twee modellen binnen en gingen zich vast klaar maken. Om elf uur gingen wij naar de naastgelegen gymzaal, waar er in twee groepen van vijf werd gewerkt. Je kon zelf ook van de ene groep naar de andere lopen, alles ging lekker los en soepel.

In het begin begonnen Bram en Erwin een setup te bouwen. Eerst één flash, dan variëren in opstelling, dan een tweede erbij.. dan een derde ect...

Daarna was er steeds meer ruimte om zelf mee te spelen (reflectiescherm hier, snoot daar) en Bram en Erwin gingen steeds meer van Docent naar Begeleider.

Rond één uur een broodje en wat drinken, daarna weer door. In de middag moest helaas één model weg, maar je kan natuurlijk ook op elkaar oefenen...

Handig was een set van geplastificeerde kaarten waarop foto's stonden. De bedoeling was die foto na te bootsen. Met als stelling: als je al deze foto's 'snel en blindelings kan maken' ben je technisch stobist. 

Tegen half vier sloeg de vermoeidheid toe (er is heel intensief gewerkt). Een drankje, evalueren en daarna weer huiswaarts.

Thuis wat teleurgesteld over de gemaakte foto's. Ik was zo bezig met belichting dat ik veel te weinig aandacht had voor de compositie. Maar op zich vind ik dat niet erg: ik heb erg veel geleerd en die foto's komen wel...

Ik kan hiermee de cursus voor 100% aanraden!

Maar, het is wel een cursus voor gevorderden. Als je niet weet hoe je camera werkt, niet weet hoe je flitser werkt, niet de elementaire fotografie kennis (ISO, diafragma en sluitertijd) bezit, dan is dit niet de goed cursus voor jou...

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink