Auteur Topic: 10 cent (eerste macro test)  (gelezen 3052 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #25 Gepost op: 27 februari 2011, 22:22:53 »
Ik zie de foto's nu pas, wel heel gaaf die vergroting.


Even iets over LED licht, het lijkt misschien wit maar is het niet, het is voornamelijk blauw met wat geel.


Hier heb je een vergelijking wat het doet met de kleuren in een foto.
http://www.pentaxuser.co.uk/forum/topic/led-ring-lights-17399/p-0#comm180703
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #25 Gepost op: 27 februari 2011, 22:22:53 »

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #24 Gepost op: 27 februari 2011, 15:25:08 »
He top Kraaitje!

Die lucifers staan er m.i. prachtig belicht en scherp op.

En dat met de ring led light? Niet verkeerd hoor!

Offline kraayke

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 828
  • Geslacht: Man
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #23 Gepost op: 27 februari 2011, 15:13:17 »
Ik ben ook benieuwd.... :-) Maar voor die 5 tientjes (ontopic ;))kun je het wel riskeren.
Jep via  Pay-pal.

De led-ring binnen gekregen.
Hier ff 2 foto's die ik als test gemaakt heb... tot nu is de indruk goed. Nog wat oefenen.

1.Aderhulsje:


2. Vier op een rij:
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1

asplx

  • Gast
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #22 Gepost op: 12 februari 2011, 18:52:07 »
Soms krijg je door een heel simpele opmerking een ingeving. Dank je, KeesSC...

Een tijdje geleden kocht ik via Marktplaats een setje tussenringen met PK-adapters !! en ringen die er tussen geschroefd worden.
Deze set bevat een PK=>schroef-adapter en dus ook een schroef=>PK-adapter.
Ziedaar: In principe de oplossing.
In de praktijk moet ik nog wat uitproberen, maar nu eerst verder:
De BINNEN-schroefdraad in deze ringen en adapters is 58,22 mm.

Het twijfelpunt is op dit moment nog, of een filter of verloopring met 58 mm schroefdraad past in de schroefdraad van deze tusenring-adapter.
En aangerzien ik 58 mm spullen niet regelmatig in gebruik heb, moet ik daar even naar zoeken..

I keep You on the height... ;D

Ruurd


Een 58 mm ring blijkt niet zonder meer te passen, die is net te dun.

De diameter van de buitendraad is 59,74 mm en de buitendiameter van de tubus zelf is 62 mm.
Het is nu zaak, om een ring te vinden met een binnendiameter van 62 mm,

Wordt vervolgd.
Ruurd

Serpiente

  • Gast
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #21 Gepost op: 12 februari 2011, 17:18:44 »
Toch een flinke vergroting. De maximale vergroting, die ik kan halen is de foto hieronder.
Eerst met m'n "echte" macrolens: de Pentax-M 100mm f/4 macro, met 65mm (meer heb ik niet) aan tussenringen:



Daarna met m'n de Pentax-M 50mm f/1,7, met 65mm aan tussenringen. Hier hebben de tussenringen meer effect door de kortere brandpuntsafstand van de lens:



Je ziet: ik haal bij lange niet de vergroting, die jij hier al hebt.
Let niet op de kleurverschillen, dit was even "quick & dirty", de eerste foto is geflitst, de tweede belicht met een bureaulamp.

Jan.
Het scheelt inderdaad nogal wat.. :) Zoals je op die foto ziet is een 28mm+dunste ring niet erg groot. Ik kan er makkelijk mee uit de hand macro's schieten. :)

Je gaat alleen al snel op F11 of F16 om wat scherp te krijgen. Met een flitser goed te ondervangen. Alleen je zoeker is wat donker bij het scherpstellen.

Ik denk dat zo'n zaklamp achtig ding om de lens wel iets is. Er moet alleen een soort van ring geknutseld worden voor zo'n omgekeerde lens. Misschien dat er ringen combinaties mogelijk zijn? Ik heb geen idee waarop zo'n macro flits wordt bevestigd.

asplx

  • Gast
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #20 Gepost op: 12 februari 2011, 16:37:00 »
Ik heb begrepen dat het licht wat kouder is, maar daar kun je natuurlijk makkelijk wat aan doen met bewerken.

Ben heel benieuwd, ook naar de levertijd. Via Paypal?

Witbalans aanpassen in de camera.
In de K10D kan ik 3 kleurtemperaturen instellen als presets. Of andere camera's dat ook kunnen weet ik niet.

Of een kleurenfiltertje toepassen.
Laatste heeft als bezwaar, dat er wat licht wordt weggenomen.

Groeten,
Ruurd

asplx

  • Gast
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #19 Gepost op: 12 februari 2011, 16:31:02 »
Met wat creativiteit, wat handigheid en geduld vast wel.

Op de K-mount van je objektief plaats je een adapterring... maar nu: welke :o
Die moet van schroefdraad naar PK gaan... :-[

Soms krijg je door een heel simpele opmerking een ingeving. Dank je, KeesSC...

Een tijdje geleden kocht ik via Marktplaats een setje tussenringen met PK-adapters !! en ringen die er tussen geschroefd worden.
Deze set bevat een PK=>schroef-adapter en dus ook een schroef=>PK-adapter.
Ziedaar: In principe de oplossing.
In de praktijk moet ik nog wat uitproberen, maar nu eerst verder:
De BINNEN-schroefdraad in deze ringen en adapters is 58,22 mm.

Het twijfelpunt is op dit moment nog, of een filter of verloopring met 58 mm schroefdraad past in de schroefdraad van deze tusenring-adapter.
En aangerzien ik 58 mm spullen niet regelmatig in gebruik heb, moet ik daar even naar zoeken..

I keep You on the height... ;D

Ruurd
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2011, 16:34:08 door asplx »

Offline zwitser

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 764
  • Geslacht: Man
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #18 Gepost op: 12 februari 2011, 16:27:57 »
Ik heb een aantal foto's met een led-ringlite (Sunblitz RL716) gemaakt.
Het is best redelijk te doen, alleen de wit balans moest
aangespast worden daar het licht wat aan de blauwe kant is(3.000K).
 Groetjes Ron  
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2011, 17:12:33 door zwitser »
2X Sony A7RIII

Offline kraayke

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 828
  • Geslacht: Man
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #17 Gepost op: 12 februari 2011, 16:21:14 »
Ik ben ook benieuwd.... :-) Maar voor die 5 tientjes (ontopic ;))kun je het wel riskeren.
Jep via  Pay-pal.
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #16 Gepost op: 12 februari 2011, 16:17:37 »
Ik heb begrepen dat het licht wat kouder is, maar daar kun je natuurlijk makkelijk wat aan doen met bewerken.

Ben heel benieuwd, ook naar de levertijd. Via Paypal?

Offline kraayke

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 828
  • Geslacht: Man
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2011, 16:13:53 »
Dit past op elke lens van elk merk. Het enige wat je wel moet hebben is een flitsschoen! En die heeft de K-x.

@ Kraayke, heb jij zo'n ledlight besteld? Ik ben er al een jaartje mee bezig en heb hem nu maar op mijn lijstje gezet, voor over een maandje.

Dank voor het antwoord.. Ik heb er 1 besteld. Eens ff kijken of het echt iets is.
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1

gnodde

  • Gast
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2011, 16:10:43 »
Toch een flinke vergroting. De maximale vergroting, die ik kan halen is de foto hieronder.
Eerst met m'n "echte" macrolens: de Pentax-M 100mm f/4 macro, met 65mm (meer heb ik niet) aan tussenringen:



Daarna met m'n de Pentax-M 50mm f/1,7, met 65mm aan tussenringen. Hier hebben de tussenringen meer effect door de kortere brandpuntsafstand van de lens:



Je ziet: ik haal bij lange niet de vergroting, die jij hier al hebt.
Let niet op de kleurverschillen, dit was even "quick & dirty", de eerste foto is geflitst, de tweede belicht met een bureaulamp.

Jan.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2011, 15:54:37 »
staat er niet bij maar zou dit ook op een k-x werken?

Dit past op elke lens van elk merk. Het enige wat je wel moet hebben is een flitsschoen! En die heeft de K-x.

Als je een lens omgekeerd gebruikt weet ik het niet, dan wordt het puzzelen.

@ Kraayke, heb jij zo'n ledlight besteld? Ik ben er al een jaartje mee bezig en heb hem nu maar op mijn lijstje gezet, voor over een maandje.

Offline Jonny

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 494
  • Geslacht: Man
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2011, 15:48:30 »
Hier ben ik ook eens benieuwd naar.  Want voor die prijs kun je zelf niet bricoleren.
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

asplx

  • Gast
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #11 Gepost op: 11 februari 2011, 22:24:11 »
Inderdaad besteld, eens kijken hoe het kopen via e-bay gaat. :-)

:good::good:
Ik ben benieuwd.

Offline kraayke

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 828
  • Geslacht: Man
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2011, 22:21:08 »
Ja, waarom niet, Johan?
Gewoon aanschaffen en beginnen.

Inderdaad besteld, eens kijken hoe het kopen via e-bay gaat. :-)
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1

Serpiente

  • Gast
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2011, 20:54:31 »
Ik zie trouwens dat je een flitser hebt. Wat ik in dit geval doe is de flitser met een kabel en een verstelbare beugel naast de camera plaatsen en vlak voor de lens richten, hiermee kom je met de omgekeerde lens techniek heel ver. Kabel en beugel koop je voor weinig op Ebay. De ringflits is trouwens ook niet duur en het proberen waard.

Groet,

Maarten

Ik was even in een knip en plak bui. Dit had ik in iets minder dan een uur in elkaar gezet.  :D :D
Onder de kap zit een laag zilverfolie. Ik moet het nog perfectioneren. Vooral het gedeelte rond de lens.



Misschien toch maar een Pentax sticker kopen  :D :D

MvE

  • Gast
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2011, 20:17:37 »
Ik zie trouwens dat je een flitser hebt. Wat ik in dit geval doe is de flitser met een kabel en een verstelbare beugel naast de camera plaatsen en vlak voor de lens richten, hiermee kom je met de omgekeerde lens techniek heel ver. Kabel en beugel koop je voor weinig op Ebay. De ringflits is trouwens ook niet duur en het proberen waard.

Groet,

Maarten

asplx

  • Gast
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2011, 19:56:23 »
staat er niet bij maar zou dit ook op een k-x werken?

Ja, waarom niet, Johan?
Gewoon aanschaffen en beginnen.

Groeten,
Ruurd

asplx

  • Gast
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2011, 19:51:47 »
Citaat
Gaat zoiets passen op de lensmouth?

Met wat creativiteit, wat handigheid en geduld vast wel.

Op de K-mount van je objektief plaats je een adapterring... maar nu: welke :o
Die moet van schroefdraad naar PK gaan... :-[

Kortom: sterkte en veel plezier...
Leuke foto's als experiment, trouwns.

Ruurd

Offline kraayke

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 828
  • Geslacht: Man
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1

Serpiente

  • Gast
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2011, 18:00:53 »
Leuk om mee te experimenteren.
Wat ook goed werkt is je omgekeerde lens voor een zoomlens of prime plaatsen, je kunt dan de automatische functies van de lens op de camera gebruiken.
Met een 28 mm omgekeerd op een 80-200 zoom kom ik tot een vergroting van ongeveer 9:1.

Groet,

Maarten

Het is inderdaad interessant. Ik ben nog een beetje op zoek naar de ideale combinatie. Met drie tussenringen en de 28mm er normaal op kom je ook al redelijk ver. Met twee tussenringen en een 50mm ook. Alleen bij de 28mm is het scherpstelpunt dichter bij.
Ik heb nu alleen met een 28mm en de dunste tussenring geƫxperimenteerd. Die anderen kunnen alleen bij veel meer licht. Misschien dat ik daar nog wat op vind.
Het ideale van die 28mm omgekeerd met 1 ring is dat hij goed en makkelijk te hanteren is. Het is compact en je hoeft niet al te dichtbij te komen. Ik heb het allemaal uit het losse handje gedaan. Daarom ben ik erg tevreden met het resultaat. :) Een compacte macro die erg kan vergroten en goedkoop is. :)

http://cgi.ebay.nl/Macro-Ring-Flash-LED-Light-PENTAX-K-7-K10D-K20D-K100D-/180609551233?pt=UK_CamerasPhoto_CameraAccessories_CameraFlashUnits_JN&hash=item2a0d2b0b81

Gaat zoiets passen op de lensmouth?

MvE

  • Gast
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2011, 17:41:50 »
Leuk om mee te experimenteren.
Wat ook goed werkt is je omgekeerde lens voor een zoomlens of prime plaatsen, je kunt dan de automatische functies van de lens op de camera gebruiken.
Met een 28 mm omgekeerd op een 80-200 zoom kom ik tot een vergroting van ongeveer 9:1.

Groet,

Maarten

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:10 cent (eerste macro test)
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2011, 17:24:30 »

Ik ben nog wel op zoek naar een LED oplossing om het onderwerp als een soort zaklamp te verlichten. Dat is vooral voor de scherpstelling. LED is ongeveer net zo wit als de flitser. Dat scheelt weer met de witbalans.

http://cgi.ebay.nl/Macro-Ring-Flash-LED-Light-PENTAX-K-7-K10D-K20D-K100D-/180609551233?pt=UK_CamerasPhoto_CameraAccessories_CameraFlashUnits_JN&hash=item2a0d2b0b81

Serpiente

  • Gast
10 cent (eerste macro test)
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2011, 17:14:23 »
Hier is dan mijn eerste test. Ik was op zoek naar een voorwerp waarvan iedereen een beetje de grootte weet. Die is een muntje van 10 cent.
Ik heb deze gemaakt met een omgekeerde 28mm lens (met omkeerring) en een tussenring (nummer 1, de dunste) en mijn AF360 flitser (met zelfbouw macro reflectie spul). Het kortste scherpstelpunt ligt toch wel een aantal centimeter voor mijn voorste lenselement. De lens zelf is ook niet lang. Dit is wel handig bij het gebruik van een flitser. De flitser was ook wel nodig. Het was behoorlijk donker. Je hebt erg veel licht nodig. Daarom denk ik dat een dikkere tussenring alleen kan als je extreem veel licht hebt.

Ik ben nog wel op zoek naar een LED oplossing om het onderwerp als een soort zaklamp te verlichten. Dat is vooral voor de scherpstelling. LED is ongeveer net zo wit als de flitser. Dat scheelt weer met de witbalans.

Beide foto's zijn niet gecropt!!

1.


En nog een voorbeeld van een brief van Ziggo. Dit is een normaal lettertype (ik denk 11).
2.