Auteur Topic: Printerprofielen....HELP!  (gelezen 1200 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:Printerprofielen....HELP!
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2011, 21:53:36 »
Citaat
Ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt zover!

Henk

:toppie:

Dan ben je in ieder geval uit het dal... :cheer:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Printerprofielen....HELP!
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2011, 21:53:36 »

Buksbeest

  • Gast
Re:Printerprofielen....HELP!
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2011, 21:32:38 »
Voor exacte prints: elke school heeft een printercalibratiesetje liggen (Setje voor zowel je monitor als voor de printer).
Er zijn genoeg docenten die je even kunnen helpen! Staat alles gelijk 100% correct (printerprofiel van leveranciers zijn altijd nog maar 85%)

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Printerprofielen....HELP!
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2011, 21:30:56 »
Oké...iedereen bedankt voor zijn inbreng, ik ga er mee aan de slag.
Mijn monitor is niet gekalibreerd, maar ze zien er het zelfde uit op de wel gekalibreerde schermen van de fotovakschool.
Ook daar zie ik veel lichtere foto's op en met veel betere kleuren als mijn prints.

Ik zal wel iets fout doen met de instellingen, maar ga aan de slag met de info die jullie mij gegeven hebben.
Zal wel even duren want ik heb het nogal druk 's-avonds komende week.

Ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt zover!

Henk

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Printerprofielen....HELP!
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2011, 21:23:28 »
Allemaal veel te donker
Dit kan het verschil zijn dat papier niet van de achterkant verlicht word en je monitor wel.

Hier is een klein stukje daarover
http://lightroomkillertips.com/2010/presets-the-trick-to-getting-good-prints/

Ik heb het colorcorrection al op ICM gezet en dan inputprofiel op: Adobe RGB (1998) en de Rendering intent op: Perceptual
Eerder stonden al deze settings op standaard (dus kwam ik niet in dit menu)
colorcorrection moet op NONE staan & inputprofiel moet niet Adobe RGB (1998)
Als het goed is staan er ook profielen in voor canon papier als je in photoshop/lightroom de profiel kiest, als je canon papier gebruikt dan moet je een van die profielen pakken.
Gebruik je niet Canon papier dan heb je kans dat er een kleurprofiel te vinden is op de site van de papier maker, ik weet dat Ilford voor verschillende printers een profiel hebben voor hun papier.
Zo niet dan moet je even experimenteren met verschillende kleur profielen voor het beste effect of je koop een calibratie apparaat voor je printer.

Hier staan wat foto's van het printer menu en tekst hoe je het moet instellen.
http://albertdebruijn.com/home/archives/193


Voor kalibratie X-rite/Pantone heft nu eentje dat je LCD monitor kan kalibreren en je printer, het heet de Colormunki
http://www.xritephoto.com/ph_product_overview.aspx?id=1115
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2011, 21:27:57 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

  • Gast
Re:Printerprofielen....HELP!
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2011, 11:20:11 »
Bijna alle Printers die gemaakt worden zijn gebruiksvriendelijk,dus ook gemakkelijk.

Daar hoort deze categorie fotoprinters (of het nu HP, Epson of canon is) niet toe.

JohnnieS

  • Gast
Re:Printerprofielen....HELP!
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2011, 01:10:22 »
Daar heb je gelijk in Ron
Maar als alle instellingen goed staan moet je wel kleurenfoto's kunnen printen zonder al teveel problemen,toch?
Bijna alle Printers die gemaakt worden zijn gebruiksvriendelijk,dus ook gemakkelijk.

JohnnieS
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2011, 01:13:56 door JohnnieS »

RonHendriks

  • Gast
Re:Printerprofielen....HELP!
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2011, 00:48:17 »
Je moet bepalen wie de kleuren beheert. Dit doe je namelijk vanuit de afdruksoftware als je daarvoor PS of je laat het door de printsoftware doen. Daarvoor heb je printprofielen nodig, van de papier fabrikant en de juiste kiezen en deze moeten ook in de juiste map op je PC staan.

Tsja er komen hele mooie foto's uit, maar je moet wel weten hoe te bedienen. Ik heb zelf geen Canon, dus kan ik je niet specifiek verder mee helpen.

De opmerking over maandagmorgen model mag je gerust overslaan. Hier komen zonder juiste bediening geen mooie foto's uit.

JohnnieS

  • Gast
Re:Printerprofielen....HELP!
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2011, 00:41:10 »
Deze printer print in hoge kwaliteit, welke geschikt is voor particulier gebruik alsmede vooral voor professionele bedrijven. Hierbij valt niet alleen te denken aan fotografen maar ook aan bedrijven die kwalitatief hoog promotiemateriaal willen printen. De printer print zeer snel op A3 formaat, echter A4 formaat duurt langer dan bij de gemiddelde printers. De kleuren worden dankzij de 8 cartridges en de fantastische secuurheid van de printer, helder, contrastvol en scherp afgedrukt waardoor de drukkwaliteit uitermate goed is.
Dit was de reclame slogan toen van de Canon Pro 9000 markII printer Henk en ik vond hem voor mij veel te duur.
Als je alle instellingen goed hebt staan en hij is juist gekalibreerd (dus de Kleur) dan moet hij normaal printen,en ook mooi printen.
zo niet zou ik ermee terug gaan naar de leverancier,de kans is groot dat je een maandagmorgen printer in je bezit hebt. :'(
Heb je al contact met hun gehad via mail?? zou ik wel effe doen.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2011, 00:45:21 door JohnnieS »

Buksbeest

  • Gast
Re:Printerprofielen....HELP!
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2011, 23:39:15 »
Ik neem aan dat de basis goed is. Gecalibreerd scherm. Verder mag je de foto alleen beoordelen onder normlicht.

Er van uit gaande dat dat klopt. Ik print zelf vanuit Ps. Daar kan ik printerprofiel aangeven (te downloaden vanaf papierleverancier site). Profiel hangt af van printer en papier. Zelf zet ik het vinkje 'zwart punt compenseren' aan, verder beheerd Ps de kleuren.

Kan je daar wat mee?

henkvanzuylen

  • Gast
Printerprofielen....HELP!
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2011, 23:28:06 »
Hoi,

ik heb sinds een tijdje een Canon Pro9000 MarkII printer.
Mooi dacht ik.....maar al mijn foto's komen er anders uit als de bedoeling is.
Allemaal veel te donker en niet juist van kleur.

Ik heb het colorcorrection al op ICM gezet en dan inputprofiel op: Adobe RGB (1998) en de Rendering intent op: Perceptual
Eerder stonden al deze settings op standaard (dus kwam ik niet in dit menu)

Maakt allemaal geen verschil, blijft hetzelfde...te donker en kleuren onjuist

Heb geprobeerd te printenvanuit lightroom, bridge, canon eigen software...alles k...t >:( >:(

Wie kan me helpen met wat ik verkeerd doe :-X :-X??


Henk