Auteur Topic: PEF vs DNG  (gelezen 8750 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:PEF vs DNG
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2011, 17:37:03 »
De PEF bestanden van de K10 zijn ca 10Mb, maar als je DNG voor RAW gebruikt zijn ze ca 15MB. In de nieuwere Pentax camera's heeft Pentax een hoop verbeterd en is het verschil tussen PEF en DNG veel kleiner.
Overigens kan je bij Adobe het tooltje DNG converter uploaden voor je PC en die converteert zonder problemen je PEF bestanden naar DNG zodat je die daarna rustig met LR3 of PSE kan bewerken.
Je K10 zal overigens geen problemen hebben als er eens wat sneeuw over heen komt.  :)
Veel plezier en happy shooting  op je wintersport vacantie.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:PEF vs DNG
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2011, 17:37:03 »

gnodde

  • Gast
Re:PEF vs DNG
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2011, 17:27:45 »
Ik fotografeer altijd in DNG, omdat dat "universeler" is dan PEF. DNG-bestanden zijn, naar ik begrepen heb, wel wat groter dan PEF's. In kwaliteit is er geen verschil.

Jan.

Offline Kirsten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 436
  • Geslacht: Vrouw
  • yes, i'm a Pentaxian! ♥♥
    • SeventiesPhotography [create-inspire]
PEF vs DNG
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2011, 17:23:56 »
Hoi,

Binnenkort vertrek ik richting Tirol (Austria) voor mijn jaarlijkse wintersportvakantie
en heb mezelf voorgenomen om enkel foto's in RAW te maken.
Dus ditmaal geen .JPEG maar RAW toestanden omdat ik dan achteraf de foto's (beter) kan nabewerken.
Jullie weten dat sneeuwlandschappen moeilijk te fotograferen zijn, vaak ziet sneeuw er grijs of zelfs blauw uit.  :)

Nu, ik merkte onlangs dat LR3 blijkbaar problemen heeft om PEF bestanden te lezen, het lukt mij niet om ze te importeren?
Zijn er nog mensen die hetzelfde probleem ondervinden?
Welke extensie raden jullie aan? PEF of DNG?

Mochten jullie nog leuke tips hebben om mooie sneeuw foto's te schieten dan zijn deze steeds welkom!  ;) 

Alvast bedankt!
Kirsten