Op een avond verschijnt er aan de bar een oudere man, met een rauwe haast overstaanbare stem roept hij de kastelein:
mag ik een beertje?? Wat zegt de kastelein? Mag ik een beertje!? de kastelein verstaat de oude baas niet en vraagt nogmaals wat hij wil, EEN BEERTJE AUB!! met een haast niet verstaanbare stem...Oooo zegt de kastelein een biertje en schenkt er eentje in voor de oude man.
Sorry hoor maar ik verstond u echt niet, Geeft niets zegt de oude man, dit heb ik overgehouden uit de 2de wereldoorlog.
Die avond schenkt de kastelein nog meerdere biertjes in voor de man. Op het laatst vlak voor sluitingstijd vraagt de oude man; Kastelein, mag ik een Jeneefeur om af te sluiten, wederom verstaat de kastelein hem niet en bied de man al excuses aan, de oude man wimpelt dit af en wijst op de jeneverfles. Bij het afrekenen komt de kastelein een beetje in gewetensnood, hij loopt naar de oude man en zegt, meneer u heeft mij grootste respect dat u voor uw vaderland gevochten heeft en dat wij hier nu allemaal hier nog van kunnen genieten, ik verscheur de rekening en u heeft deze avond op mijn rekening mogen drinken.
De oude man kijkt hem aan met een diep geroerde blik en zegt: ach bitte, danke Schon...........