Auteur Topic: Sensor probleem K20d  (gelezen 3335 keer)

RonHendriks

• Gast
Re:Sensor probleem K20d
« Reactie #29 Gepost op: 14 maart 2011, 00:35:34 »
Gefeliciteerd met je nieuwe K20D'tjes ik denk dat dat een verstandige zet is. Wat de toekomst gaat brengen weten we gewoon niet.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #29 Gepost op: 14 maart 2011, 00:35:34 »

jsoomers

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 14 maart 2011, 00:27:35 »
Ik begrijp het helemaal Ron en rationeel gezien ben ik het volkomen met je eens.
Ik heb nou eenmaal een ontzettende passie voor dit toestel in deze body en iedereen zijn eigen dingetje...
Gisteren stond ik op het punt om te up-graden naar de K-5 met grip en heb uiteindelijk niet op de knop "plaats order" gedrukt!
In plaats daarvan heb ik vandaag twee K20d's op MP weten te bemachtigen en ben er ontzettend blij mee!
Verstandig? wellicht niet..., maar wel blij.
Ik weet zeker dat de FF in een K20 body gaat uitkomen en tot die tijd kan ik nu vooruit... :cheer:

Gr. Jos

Offline jjw

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
« Reactie #27 Gepost op: 14 maart 2011, 00:18:52 »
Ik vrees ook dat er bij pentax gewoon grenzen gesteld moeten worden aan de garantie en dat er weinig coulance zal zijn...maar goed je kan het proberen, kan mooi meegenomen zijn.
Ik hoop dan wel dat ze eerst laten weten wat het gaat kosten en je dan de optie aanbieden om wel/niet te repareren. Ipv dat ze de boel oplappen en dan gelijk de rekening a €300+ sturen...

Maakt me wel benieuwd wat zo'n sensortje nou kost eigenlijk..
Een 2de hands K20d body is voor zo'n 325-400 euro te krijgen.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

RonHendriks

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 13 maart 2011, 23:42:39 »
Body is twee jaar geleden met de jaarwisseling aangeschaft (8000 clicks) en dus 2,5 maand buiten de garantie..

Tsja in mijn huidige systeem is die voor die tijd richting marktplaats verdwenen. Niet te lang over treuren, geen geld aan spenderen en iets nieuws kopen. Januari 2009 heb ik ook een K20D gekocht voor 629 euro (ik hoop dat je ook een slimme aankoop had) en daar heb je ten volle van kunnen genieten. Was fijn geweest als het een jaar langer had geduurd, maar het loopt nu zo.

jsoomers

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 13 maart 2011, 23:35:44 »
Hoe bedoel je dit, Jos?
Met de reparateur,, mag ik aannemen?

Sterkte en groeten,
Ruurd

Ja, precies.
In een begeleidend schrijven kan ik dan diverse zaken uitsluiten en hopen op een faire conclusie...
Dank!

Gr. Jos

asplx

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 13 maart 2011, 11:12:26 »
Citaat
Ik heb hem gisteren weggebracht naar de fotozaak om de sensor professioneel te laten reinigen.
Ook hier wil ik geen discussie over hebben...

Hoe bedoel je dit, Jos?
Met de reparateur,, mag ik aannemen?

Sterkte en groeten,
Ruurd

jsoomers

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 13 maart 2011, 10:24:25 »
Ik vrees met grote vrezen dat een reparatie (veel) duurder wordt dan een "pre-owned" K20. Heb je zin om hier mee te knutselen http://www.pixelfixer.org/ tot het varken voldoende gemest is?
Dit is wel een goeie! Thanks! Ik kan dan in ieder geval bestaande foto's nog redden en een tijd overbruggen...

Het is maar goed dat je zelf de firmware hebt geüpdatet. Als je hem had opgestuurd hadden zij dat ook gedaan en gezien dat je het probleem niet meer hebt. Dan was het ook even later als jij hem weer terug had teruggekomen. Dat doen die mobieltjes reparateurs ook weleens. ;)
Ik heb hem gisteren weggebracht naar de fotozaak om de sensor professioneel te laten reinigen.
Ook hier wil ik geen discussie over hebben...

Gezien de hoeveelheid kliks (8000), zou je er eigenlijk van uit mogen gaan dat het nog onder garantie zou kunnen vallen. Een beetje coulance zou in dit geval niet te veel gevraagd zijn.
grtz, Andre
Helemaal eens (uiteraard).. we zullen zien.

Gr. Jos

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #22 Gepost op: 12 maart 2011, 14:52:29 »
Als je de reparatie moet gaan betalen dan zou ik zeker van te voren navragen wat de kosten gaan worden. Als het richting de 300 euri gaat dan is een 2de hands K20 mogelijk een betere optie.
Gezien de hoeveelheid kliks (8000), zou je er eigenlijk van uit mogen gaan dat het nog onder garantie zou kunnen vallen. Een beetje coulance zou in dit geval niet te veel gevraagd zijn.
Succes en hopelijk kan je snel weer fotograferen.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Serpiente

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 12 maart 2011, 12:56:02 »
Ik vrees met grote vrezen dat een reparatie (veel) duurder wordt dan een "pre-owned" K20. Heb je zin om hier mee te knutselen http://www.pixelfixer.org/ tot het varken voldoende gemest is?
Een reparatie zal inderdaad de moeite niet zijn. Voor dat geld zal je al een tweedehands K20 hebben. Als je wat bijlegt al bijna een K7.
Het is maar goed dat je zelf de firmware hebt geüpdatet. Als je hem had opgestuurd hadden zij dat ook gedaan en gezien dat je het probleem niet meer hebt. Dan was het ook even later als jij hem weer terug had teruggekomen. Dat doen die mobieltjes reparateurs ook weleens. ;)

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #20 Gepost op: 12 maart 2011, 12:12:16 »
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

jsoomers

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 12 maart 2011, 11:04:27 »
Helaas, helaas, helaas...

Na een uurtje intensief schieten is het probleem weer terug gekomen :(
Ik ga hem opsturen en heb er in ieder geval alles aan gedaan, naar mijn gevoel...

In ieder geval een geruststelling voor Edzo.. Dat dan weer wel :D

Bedankt allen!

Gr. Jos

jsoomers

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 12 maart 2011, 09:54:54 »
Als ik de exif-data bekijk, zie ik dat de eerste foto een belichtingstijd van 8 sec. heeft, terwijl de tweede opname slechts 1/25 sec. duurde.
Zou het daar niet aan kunnen liggen?
Door werkende firmware te vervangen door dezelfde firmware verandert er normaliter niets. De camera wordt zelfs niet gereset.

Ik heb even de hele schaal doorgelopen en kan het niet meer reproduceren. Ook exact dezelfde instellingen nagebootst..
Toen het probleem nog bestond was het ook continu aanwezig bij alle mogelijke situaties.
Ik probeer het natuurlijk ook zelf te analyseren. Bedankt voor de tip!

Het enige dat ik tot nu toe ontdekt heb is dat het proces "Pixeluitlijning" eerst voor je ogen voorbij flitste (pakweg 1/2 sec.) en dat hij er nu toch een seconde of 3 erover doet.
Dit geeft mij toch wel het gevoel dat deze functie eerst niet werkte en nu wel...

Gr. Jos

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #17 Gepost op: 12 maart 2011, 02:59:12 »
Als ik de exif-data bekijk, zie ik dat de eerste foto een belichtingstijd van 8 sec. heeft, terwijl de tweede opname slechts 1/25 sec. duurde.
Zou het daar niet aan kunnen liggen?
Door werkende firmware te vervangen door dezelfde firmware verandert er normaliter niets. De camera wordt zelfs niet gereset.

jsoomers

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 11 maart 2011, 23:57:36 »
Eigenlijk heb je dan het gevoel dat je in de maling wordt genomen.  javascript:void(0);
gr. Harry

Nee hoor, "no hard feelings!" en ik zal het terug koppelen ook, als het zo blijft..
Een helpdesk kan je helpen zover hun "script" en persoonlijke ervaring reikt..
Veel zaken verlopen in de praktijk toch even anders dan voorspelbaar.
Als de communicatie maar transparant is, wordt iedereen er beter van.

Gr. Jos

asplx

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 11 maart 2011, 23:24:02 »
Wellicht had ik zo destijds mijn *istDS ook nog kunnen redden ja..... kom je nu mee  :D :D

Beter laat dan nooit... :evil:

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #14 Gepost op: 11 maart 2011, 23:06:30 »
Wellicht had ik zo destijds mijn *istDS ook nog kunnen redden ja..... kom je nu mee  :D :D

Offline Harry Wubbels

• Senior Member
  • **
    • Harry Wubbels Foto
« Reactie #13 Gepost op: 11 maart 2011, 23:04:19 »
Gelukkig is het opgelost.. en een goede tip voor mensen die dit probleem eventueel nog tegenkomen.

Waarom verteld Pentax niet dat je kan proberen de software opnieuw te installeren.

Scheelt je 4 maanden en en hoop geld.
Eigenlijk heb je dan het gevoel dat je in de maling wordt genomen.  javascript:void(0);

gr. Harry
K3, K10D , Pentax DA 1:4 -5.8 55-300mm ED, Pentax DA 18-55 kitlens, Sigma DC 17-70mm 1:2.8-4 macro HSM

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #12 Gepost op: 11 maart 2011, 22:51:54 »
In ieder geval zie ik geen sensorvlekken  :D :D
Top zeg!
Ik hoop voor je dat het zo blijft en anders steeds weer even de firmware overschrijven?  ;)

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2011, 21:04:54 »
Ik denk dat je hier een vette boterham aan kunt verdienen!
Een tijdje geleden heb ik gelezen dat bij sommige Canikons dit ook vaak voorkomt. Daar schijnt soms geen Pixelmapping mogelijk te zijn.
Enfin, met 14Mpix kun je voorlopig voort voordat ze op zijn. :D :D :D

Hoe heb je de firmware trouwens aangepast?
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

jsoomers

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2011, 19:39:40 »
Als ik dit kan volhouden totdat Pentax met de FullFrame komt, kan ik ermee leven ::)

Mijn technisch inzicht geeft mij (voorlopig) het vertrouwen dan een stukje "statische" hardware stuk is of niet.
Het niet (of niet juist) verwerken van data uit een lichtcel kan ook zomaar een software kwestie zijn.
We zullen zien...

Gr. Jos

Offline Will

• Senior Member
  • **
  • Udenhout (Nbr)
    • wpfotografie
« Reactie #9 Gepost op: 11 maart 2011, 19:24:48 »
Het is zo weer wel een mooi egaal zwart tafereel zeer rustgevend om naar te kijken.
Gelukkig dat het zo'n eenvoudig medicijn was.  ;)

Will
K20D met batterijpack. Canon SX200IS.
SMC 18-55II, SMC 50-200, Sigma Apo DG 70-300, Sigma 70-200 DG APO.
Metz 58 AF-1
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!
http://www.flickr.com/photos/made_by_will/

RonHendriks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2011, 19:19:25 »
Hopelijk blijft dat ook zo.

jsoomers

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2011, 19:11:37 »
Voor 399 koop je een nieuwe K-x en dan heb je je geld beter besteed dan aan deze reparatie.
+1 dus.
Ben het met Ron eens.

Met alle respect voor de K-x gebruikers, is dit voor mij geen optie.
Deze suggestie en het vooruitzicht dat ik misschien voorlopig zonder camera zit heeft mij wel aangespoord om zelf nog eens alles uit de kast te halen om mijn K20 niet op te hoeven geven!

Ik heb domweg de firmware overschreven (zo eigenwijs ben ik) en zie hier... ik krijg weer een vlekkeloos toekomstbeeld uit mijn camera!

Hoe donker dat ook is...

Allen bedankt!

Gr. Jos

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2011, 17:51:32 »
Ik zou hem niet meer repareren. De kosten zijn dusdanig hoog dat het de moeite niet is, in alle redelijkheid naar mijn mening.

Voor 399 koop je een nieuwe K-x en dan heb je je geld beter besteed dan aan deze reparatie.

+1 dus.
Ben het met Ron eens.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2011, 17:44:57 »
Ik zou hem niet meer repareren. De kosten zijn dusdanig hoog dat het de moeite niet is, in alle redelijkheid naar mijn mening.