Auteur Topic: Wat moet je nou met al die foto's?!  (gelezen 3395 keer)

X-Ray

• Gast
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2011, 11:56:00 »
Mooi topic. Ik weet eigenlijk ook niet goed wat de beste archiveringsmethode is voor mij. Aangezien ik uit 't analoge tijdperk ook nog veel foto's heb ben ik geneigd hetzelfde te doen. 'Digitaal' negatief bewaren en de bewerking. Dit neemt uiteraard veel ruimte in beslag.
Misschien toch maar alleen de RAW bewaren. Ik maak al een eerste selecte bij het inladen, zet ze voorlopig dan nog in een aparte folder, waarna ik ze daarna allemaal in een keer weg kan gooien. Maar al die foto's kijk ik die nog wel eens terug? Toch wel merk ik en soms verrast me dat er toch nog goeie foto's tussen zitten, achteraf gezien zelfs die ik in eerste instantie minder vond.
Maar al met al, ik ben er nog niet uit, dus ik lees met veel interesse jullie oplossingen.

Raymond

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2011, 11:56:00 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2011, 11:39:51 »
In een digitaal fotolijstje zitten een hoop familie foto's ivm emotionele waarde en een aantal mooie foto's voor de afwisseling.
De foto's die ik zelf bijzonder vind en die bijv in de PPG staan komen op mijn PC langs als wallpaper en screensaver. Aan de muur hangen een paar van die foto's op 30x40 formaat en die vervang ik zo om de 6 maanden.
De familie foto's gaan allemaal in een aparte map omdat ik nu niet weet of daar door omstandigheden over enkele jaren mischien foto's bijzitten met een bijzondere emotionele waarde. Een neef van mij vroeg een paar maanden geleden als verjaardags cadeau om een CD met foto's van zijn moeder die een paar jaar geleden is overleden. Heb dus enkele duizenden negatieven door zitten struinen en daar ook voor mij toch weer enkele bijzondere familie foto's door terug gevonden. Iedereen maakt tegenwoordig met zijn mobieltje of P&S (familie) foto's, maar ze weten dat ik al sinds ik mijn eerste reflex had de negatieven, tegenwoordig dus RAW, opsla in mijn archief. Ik sta binnen de familie gewoon bekend als de familiefotograaf en ben er al aan gewend dat er soms de vraag langs komt voor een afdruk of zelfs vergroting van zo'n oude foto.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Buksbeest

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2011, 11:34:05 »
Toevallig dat ik ook eerdaags mijn fotoarchief ga opruimen.
Tot nu toe heb ik alles digitaal. De slechte foto's gooi ik weg, al bij het importeren.
De rest bekijk ik, beste bewerk ik even en sla de JPEG's op.
Van de allerbeste foto's (dat zijn er tot nu toe 4) heb ik 40x60 prints laten maken. Die staan nu netjes vóór de lijsten te wachten tot ik ze opplak (Fotokarton), inlijst en ophang.
Sommige dingen blijven wel eens liggen  ::).

Maar van de rest ga ik 1 deze weken opruimen: wat niet nodig is weggooien.
Mijn laatste back-up had 17.950 fotobestanden (let wel: zowel JPEG's, PSD's en Raw). Dat kunnen nooit allemaal goede foto's zijn  :D

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2011, 11:08:39 »
Zelf gooi ik de foto's die ik 'net niet' vind resoluut weg. Alleen de goede behouden. Van de familietripjes bewaar ik wat meer voor de herinnering. Mijn mooiste foto's gaan in mijn Online Galerij. Zo bleven er vorig jaar 1200 foto's over.

Van de kiekjes bewaar ik de RAW files niet. Dat doe ik alleen van de 'foto's'. Zo blijft de hoeveelheid data overzichtelijk. (nu zo'n 35GB na drie jaar intensief fotograferen). Al met al snij ik behoorlijk in mijn fotobestand. Gewoon omdat ik veel foto's het terugkijken niet de moeite waard vind. Aan mijn tv heb ik een mediaplayer hangen waarmee ik vaak de foto's afspeel. Daarnaast deel ik veel foto's op dit forum en via mijn website.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline Oki

• Super Pentaxian
  • Ricoh GR
« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2011, 10:25:26 »
Het is voor mij al een groot verschil sinds ik lid ben van dit forum,
voorheen zat ik er zelf alleen naar te kijken, dat is natuurlijk zeer onbevredigend.
Af laten drukken doe ik toch eigenlijk nooit, waarschijnlijk moet ik nog een foto maken die ik echt goed vind.
(dan gelijk posterformaat :))
Jochem.
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2011, 22:48:37 »
Tja, wordt wel een erg dik boek maar al die duizenden foto's......
Ik heb er inderdaad ook over na lopen denken of ik wel alle foto's moet blijven bewaren.
Ben nu steeds in PSP waarderingen aan het geven en de beste foto's bewaar ik in een aparte map.
De slechte gooi ik weg, maar de "middelmoot" bewaar ik nog. Wat doe je er in de toekomst nog mee??????

Wellicht een idee dat iedereen eens roept wat ze zoal doen. Dan kunnen anderen daar wellicht weer iets mee.

Groet
Edzo

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2011, 22:47:22 »
tja, wat doen jullie nou eigenlijk met al die foto's? Ik zat er een beetje over na te denken en ik vind het zo jammer om ze maar op te blijven slaan op de harde schijf of ander medium en dan maar laten wegslijten ergens waar je ze vrijwel niet meer ziet. Ik ben van plan om van elk jaar een fotoboek te maken dat je gewoon lekker in de kast zet en die je er ook gewoon bij kunt pakken als je daar zin in hebt. Ook leuk om te laten zien als je vrienden over de vloer hebt. Misschien per week één foto of iets dergelijks, of elk jaar een thema ofzo? Misschien per maand? Nou ja, wat doen jullie met je foto's waar je écht trots op bent....?

grt,

Chris.

Heb net een digitale fotolijst gekocht. Had er al 1 maar die was van een veel mindere kwaliteit. Ik zet binnenkort maar eens een verzameling van mijn beste foto's op die fotolijst. Heb verder wat werk aan de muur hangen en ik denk dat ik binnenkort wel weer wat op canvas of digibond laat printen. Digibond is wel erg fraai maar prijzig.

Offline chrizz

• Super Pentaxian
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2011, 22:43:46 »
tja, wat doen jullie nou eigenlijk met al die foto's? Ik zat er een beetje over na te denken en ik vind het zo jammer om ze maar op te blijven slaan op de harde schijf of ander medium en dan maar laten wegslijten ergens waar je ze vrijwel niet meer ziet. Ik ben van plan om van elk jaar een fotoboek te maken dat je gewoon lekker in de kast zet en die je er ook gewoon bij kunt pakken als je daar zin in hebt. Ook leuk om te laten zien als je vrienden over de vloer hebt. Misschien per week één foto of iets dergelijks, of elk jaar een thema ofzo? Misschien per maand? Nou ja, wat doen jullie met je foto's waar je écht trots op bent....?

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |