Auteur Topic: Full frame  (gelezen 1834 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:Full frame
« Reactie #19 Gepost op: 4 april 2011, 19:09:56 »
In die samenvatting kan ik me helemaal vinden....
Eindelijk die LX-D :cheer:

Het is te mooi om waar te zijn....

Groeten,
ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Full frame
« Reactie #19 Gepost op: 4 april 2011, 19:09:56 »

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Full frame
« Reactie #18 Gepost op: 4 april 2011, 18:59:14 »
Was het maar zo simpel. etc....
Wordt te lang om alles te quoten maar het lijkt me nogal mee te vallen. De spiegels waren vroeger ook veel zwaarder en dat was nooit een probleem, de verdikking voor het spiegelhuis is alleen nodig rondom de objectiefvatting, niet voor het hele huis, de afstand tussen sensor en objectief, cq. registerafstand is ook niets nieuws.

Samengevat, ik denk toch dat ze een LX als uitgangspunt kunnen nemen, de ruimte voor de winder misbruiken om de electronica en de accu in onder te brengen, dan vallen de aanpassingen aan de rest van de body wel mee. Als ik de concurrentie zo zie zijn daar ook weinig baanbrekende wijzigingen ten opzichte van de aps/c modellen gemaakt. De techniek lijkt me op zich geen echt argument om het niet te doen omdat veel uit oude systemen overgenomen kan worden. Ik hou het nog even op een marketing keuze en die snap ik wel, zeker als ik de resultaten van de K5 zie in vergekijking met de beschikbare FF modellen.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

newmikey

  • Gast
Re:Full frame
« Reactie #17 Gepost op: 4 april 2011, 18:41:03 »
Op zich is de camera niet heel ingewikkeld te maken. Je stopt alle techniek van de K-5/645D in een body met een nieuwe full frame sensor

Was het maar zo simpel. Alles, maar dan ook echt alles moet aangepast worden. De spiegel alleen al is met zijn slechts 50% grotere afmetingen wel meer dan 100% zwaarder, net zoals de sluiter. Daar moet dus nieuwe techniek achter zoals actuators en schokdempers.

Een grotere spiegel betekent ook dat zijn "zwaai" naar voren (bij gebrek aan een betere benaming meer ruimte nodig heeft dus de lensmount komt verder van de sensor af en de body wordt dikker (ja, ja, laat de grapjes maar: net zoals de mijne  :D :D :D )

Meer massa betekent meer inertie dus zowel het in beweging brengen van spiegel en sluiter vergt meer kracht, ook zorgen dat ze netjes afgeremd worden zonder kapot te gaan wordt ingewikkelder. Dat alles in een body die niet echt héél véél groter mag worden dan, zeg, een K10D/K20D en je ziet dat het niet echt een simpel leentjebuur spelen bij de 645D is.

FF is een niche markt, voor bijna alle merken. Pentax doet er goed aan de wapens te kiezen - op APS-C worden ze steeds bedreigender voor de andere merken met slimme technologie en spectaculaire resultaten in beeldkwaliteit. Met FF zouden ze weer catch-up moeten gaan spelen. Het zou mij verbazen als we dit snel gaan zien...

kdj4

  • Gast
Re:Full frame
« Reactie #16 Gepost op: 4 april 2011, 18:25:06 »
Een 16-50 is mooi op aps-c, maar voor full frame zul je eigenlijk een 24-70 moeten hebben.

Waarom zou een 16-50 niet mooi zijn voor een FF ?

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Full frame
« Reactie #15 Gepost op: 4 april 2011, 17:25:45 »
Hoe doet Sony het trouwens in die markt?
Als ze de merknamen niet hadden geloosd zou het een stuk beter gaan maar het materiaal schijnt best aardig te zijn, als newcomer brand.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Full frame
« Reactie #14 Gepost op: 4 april 2011, 17:12:13 »
de grote vraag is of de markt voor FF groot genoeg is voor een 4e speler.
Hoe doet Sony het trouwens in die markt?
Van wat ik hoorde viel het tegen...
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

  • Gast
Re:Full frame
« Reactie #13 Gepost op: 4 april 2011, 15:53:07 »
Ja, toch...

Ruurd

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Full frame
« Reactie #12 Gepost op: 4 april 2011, 14:58:15 »
... een 4e speler
Ik meen dat  Pentax op de kb-markt de 5e zou worden, even afgezien van het feit dat een aantal MF sensoren ook in de buurt van een 35 mm FF zit.
Toch?
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

asplx

  • Gast
Re:Full frame
« Reactie #11 Gepost op: 4 april 2011, 14:07:19 »
En daarom wacht ik maar rustig af.
Ik kan me er natuurlijk ontzettend druk om gaan maken, maar dat heeft geen enkele zin.

Rustig aan, dan breekt het camera-lijntje niet.

Ruurd

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re:Full frame
« Reactie #10 Gepost op: 4 april 2011, 13:57:09 »
de grote vraag is of de markt voor FF groot genoeg is voor een 4e speler. tel daarbij op de steeds betere wordende sensoren voor aps-c (ook FF natuurlijk) en ik denk dat de FF markt niet groter wordt maar op termijn mogelijk zelfs kleiner en dus totaal niet rendabel voor pentax

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline Sentinel

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Full frame
« Reactie #9 Gepost op: 4 april 2011, 13:17:27 »
Als ze nou eens beginnen met het uitbrengen van een 70-200/80-200 f2.8, die geschikt is voor aps-c en FF. Er zijn mensen die graag deze lens willen hebben van Pentax zelf. Als ze daarna de 24-70 f2,8 uitbrengen ook geschikt voor beide sensoren is er al een hele goede start.
Dan rest er nog een FF camera. Dit moeten ze goed uitdenken. Het moet geen half gebakken camera zijn omdat ze zo graag aan fullframe camera willen (want de markt vraagt/eist dit).

@ron:
Ik weet niet hoezeer pentax direct last heeft van de aardbeving en Tsunami. Indirect hebben ze er waarschijnlijk wel last van. Er zijn nog steeds black-outs door stroomgebrek, mensen die bekende hebben verloren, en al het andere persoonlijk leed wat zich verder voordoet met een ramp van deze grote. Daarnaast hoeft het bedrijf zelf geen last te hebben van hetgeen wat er gebeurd is, maar de toeleverancier kunnen daar natuurlijk wel last van hebben.
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Full frame
« Reactie #8 Gepost op: 4 april 2011, 10:37:50 »
Je kan moelijk de DA-lijn verkopen als FF-objectieven. Daar zijn die objectieven niet voor ontworpen, of ze nou wel passen op FF of niet.

De FA*-lijn opnieuw uitbrengen is een optie maar tegelijkertijd zijn het wel verouderde ontwerpen. Maar goed sommige ontwerpen zijn tegelijkertijd tijdloos.

Laat Hoya nou gewoon maar 1 nichemarkt proberen te ontginnen, denk dat het al genoeg kost om het 645D-pad te bevaren voor Hoya. FF ontwikkeling zou alleen maar geld ontrekken aan de APS-C ontwikkeling en Hoya/Pentax heeft nou net daar twee ijzersterke troeven in handen.

RonHendriks

  • Gast
Re:Full frame
« Reactie #7 Gepost op: 4 april 2011, 10:29:28 »
In ieder geval was in Japan de Pentax onderdelen geen slachtoffer van de tsunami. Dat wil niet zeggen dat er geen gevolgen zijn, want familieleden in zorgen geven vast ook bedrijfsmatige tegenslagen.

Het kan zomaar zijn dat er wel een FF komt, of zomaar niet. Op zich is de camera niet heel ingewikkeld te maken. Je stopt alle techniek van de K-5/645D in een body met een nieuwe full frame sensor (die komen eraan van Sony, o.a. een 24 megapixel). Die camera is dus geen snelheidsmonster, want processor is geen monster en SDHC gaat ook niet vlug. Een leuke camera met topkwaliteit beeld, die 3-5 fps geeft maakt veel behalve echte actiefotografie mogelijk. Lenzen zijn er niet heel veel, maar de DA*55, DA*200 en DA*300 zijn alvast geschikt. Als Pentax 2 lenzen uitbrengt is het hele project dus rendabel. Met een heruitgave van de DA*24-70/f2.8 en een DA*80-200/f2.8 ben je in de basis een heel eind. Ik verwacht hem niet meer dit jaar, hooguit een aankondiging voor volgend jaar.

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Full frame
« Reactie #6 Gepost op: 4 april 2011, 08:48:31 »
Velen zijn hoopvol maar ik denk dat Pentax onder de vleugels van Hoya nooit een FF gaat uitbrengen. Kijk naar de APS-C lijn, dat zijn nog maar 2 camera's. Dan zou je ook kunnen denken dat laat ruimte voor een FF-camera maar volgens mij gaat er ook veel R&D geld naar compactlijn, de 645D en de nieuwe mirrorless camera's. FF vereist een hele nieuwe lijn aan objectieven of ze moeten de hele FA-serie nieuw leven inblazen.


Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Full frame
« Reactie #5 Gepost op: 4 april 2011, 06:17:50 »
Denk je dat Pentax groot genoeg is om voor APS-C, FF en 645 lenzen te ontwikkelen en te produceren?

Plus de verwisselbare mirrorless...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Sentinel

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Full frame
« Reactie #4 Gepost op: 4 april 2011, 00:18:38 »
Ik weet niet waar hun R&D afdeling zit, maar aangezien de situatie in Japan op dit moment nog niet stabiel is verwacht ik dat ontwikkeling ook op een laag pitje komt te staan. Daarnaast, zoals ik het al tijden lees hier, is full frame nog niet aan de orde geweest. Ze zullen dan toch echt een aantal lenzen op de markt brengen die full frame geschikt zijn. Een 16-50 is mooi op aps-c, maar voor full frame zul je eigenlijk een 24-70 moeten hebben.
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

asplx

  • Gast
Re:Full frame
« Reactie #3 Gepost op: 3 april 2011, 23:16:02 »
De Full-Frame ontwikkeling is al lang een diskutabel item, waar nog steeds geen duidelijkheid over is.
Dat is dus voorlopig nog afwachten.

Ruurd

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Full frame
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2011, 22:40:54 »
Denk je dat Pentax groot genoeg is om voor APS-C, FF en 645 lenzen te ontwikkelen en te produceren?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline cootje1

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 181
  • Geslacht: Man
Full frame
« Reactie #1 Gepost op: 3 april 2011, 21:59:46 »
Mischien een stomme en overbodige vraag maar is Pentax ook bezig met het ontwikkelen van een full frame camera, ze hebben nu behoorlijk succes met de K5 en de K-R en aangezien ze ook wel aardig aan de weg timmeren met de 645D lijkt me het geen gek idee.

met vriendelijke groet

Marc
,D-BG4
SMC Pentax-A zoom 1:4 70-210mm, SMC Pentax-A zoom 1:3,5-4,5 35-70mm,  SMC Pentax-A 1:2,8 35mm. Pentax SMC DA 17-70sdm