Auteur Topic: In Camera Magazine van April 2011  (gelezen 5016 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #25 Gepost op: 11 april 2011, 11:23:08 »
Kijk, dit is nou precies de reactie die verwachtte !!
Het is een persoon, die de markt door en door kent en bij een grote importeur werkt.

Verder zeg ik hier maar niets op, Eric.

 :-X :-X

Ruurd

Leuk voor hem maar hij heeft wel een danig vertroebelde blik. FF is maar voor een klein gedeelte belangrijk, de markt voor APS-C is gewoon veel groter. Verder is teveel van het goede in de K-5 ook een rare conclusie, dan ken je de digitale markt niet goed genoeg maar goed zoals je zegt is hij vooral een man uit het analoge tijdperk. Functionaliteit verkoopt en zeker bij digitale camera's. Als de K-5 qua functionaliteit uitgekleed zou zijn of gelijk aan de voorloper dan zou er ook veel commentaar zijn geweest. Digitaal betekent ingebouwde chips en al naar gelang de ontwikkeling van de technologie ook meer functionaliteit. Kern blijft, de fotograaf moet nog steeds zelf de foto's maken maar je hebt gewoon meer ondersteuning om tot een bepaald eindresultaat te komen.

Alle objectieven uitproberen, wat ik dus doe, heeft verder niks te maken met niche of niet. Dat is gewoon LBA, ook al verkoop ik momenteel nog meer dan dat ik aankoop. Als ik bij een fotografieblad had gewerkt had ik de goodies gewoon aangeleverd gekregen, nu moet ik om een goed oordeel te geven over een bepaald objectief toch eerst zelf het objectief aanschaffen en gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2011, 11:43:06 door EricR »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #25 Gepost op: 11 april 2011, 11:23:08 »

Serpiente

  • Gast
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #24 Gepost op: 11 april 2011, 10:47:18 »
De ontwikkeling is altijd geweest dat alles kleiner en lichter moest met betere prestaties.. Misschien dat de kwaliteit van APS-C over een paar jaar dermate gegroeid is dat maar heel weinig mensen nog behoefte hebben aan een dure FF. Zoiets is moeilijk te voorspellen.

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #23 Gepost op: 11 april 2011, 03:33:04 »
Het hart van de camera is de sensor. De kwaliteit die nog maar een jaartje geleden alleen bereikbaar was met een FF-sensor, haalt de K-5 nu uit zijn Sony-sensor.
Als een gereputeerde onderneming als DxOMark deze Pentax tussen de Nikon D3 en de D3s durft te rangschikken, weet je dat de K-5 zich bijzonder goed kan meten met FF camera's.
Eerlijk gezegd, zit ik daardoor echt niet langer te wachten op een FF Pentax.

asplx

  • Gast
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #22 Gepost op: 11 april 2011, 00:40:15 »
Citaat van: Stefan
Misschien dat de hele (D)SLR dan een niche markt is en we allemaal met EVIL schieten....

BBBBbbbben je hhhheeelemaal bela....

Dat is pas echt EVIL.... met EVIL schieten..... >:( >:( >:( >:( >:(

Ga je mond spoelen, man... en gauw....

Tjongejongejongejonge.........
met :evil: schieten.....
De jeugd van tegenwoordig speelt teveel rare spelletjes...  :-X :-X :-X

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #21 Gepost op: 11 april 2011, 00:17:23 »
en daar ging de geloofwaardigheid van de rest van de post :P
INderdaad wanneer de K5 versleten is dan zijn we wel 10 jaar of meer verder en wie weet wat er dan wel is.
Misschien dat de hele (D)SLR dan een niche markt is en we allemaal met EVIL schieten....
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Serpiente

  • Gast
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #20 Gepost op: 11 april 2011, 00:07:57 »
waarom? Die dingen verslijten toch ook gewoon, zeker als je ze wat intensiever gebruikt.
Er zat wat ironie in verwerkt.. ;) Komt een beetje door de frequentie van bodies kopen op dit moment, dat slijten mij zo sterk leek.. het is je wel gegund ;) :D

RonHendriks

  • Gast
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #19 Gepost op: 11 april 2011, 00:02:04 »
en daar ging de geloofwaardigheid van de rest van de post :P
waarom? Die dingen verslijten toch ook gewoon, zeker als je ze wat intensiever gebruikt.

Serpiente

  • Gast
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #18 Gepost op: 11 april 2011, 00:00:38 »
Ik denk dat ik een FF ga kopen als die uitkomt. De K-5 is tegen die tijd toch wel een beetje versleten. Ik denk dat er naast kennis van de markt ook wat nostalgie in die conclusie zit. Pentax zijn marktaandeel is nu zo'n 3 % wellicht wereldwijd en wel groeiende (misschien is het wel ietsje hoger, maar zeker onder de 5 %). In het verleden zijn er ondermeer gebruikers vertrokken o.a. door het ontbreken van een FF en ook nu gebeurd dat nog steeds. De gemaakte vergissing is dat er dus heel wat markt is, want die vertrokken gebruikers komen niet snel terug, want ze hebben allemaal flink geinvesteerd in CaNikon glas. De markt voor FF is ook echt klein (maar wel groeiende) en denk ik ook niet meer dan zo'n 3 % van de markt (onder de 5%). Voor een succesvolle camera-introductie van een FF camera van Pentax zal er dus een productie/verkoopplan moeten zijn. Hoe groot maak je de productielijn, want je wil toch minstens 3 jaar lang die productielijn op 100 % capaciteit laten draaien en alle camera's ook daadwerkelijk zien te verkopen. Welke klanten wil je daarvoor aantrekken? De goedkope variant is een body, met alle techniek van de K-5 en een nieuwe 24 megapixel FF sensor erin. Dat is zonder meer een hele mooie camera, maar heel snel is die niet (het alternatief is een geheel nieuwe electronisch verwerkingssysteem te ontwikkelen/kopen als upgrade). Ook is er geen glaswerk voor het grote werk in de sport/natuur dus die zul je ook niet snel aantrekken (althans overhalen om hun CaNikon spulletjes op marktplaats te zetten en over te stappen), sterker nog er zullen toch minstens twee nieuwe zooms op de markt gezet moeten worden. In hoofdzaak gaat het dus om gebruikers, die of nieuw zijn voor een Full Frame camera, opwaarderen vanuit Pentax APS-c of vanuit andere merken komen en daar nu in het lagere segment genesteld zijn of voor het eerst de digitale spiegelreflexmarkt betreden. Volgens mij kan het prima zolang je de ontwikkelingskosten (voor o.a. een nieuwe body) zo laag mogelijk houdt.
en daar ging de geloofwaardigheid van de rest van de post :P

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #17 Gepost op: 10 april 2011, 23:47:17 »
Nee, alle lenzen aanschaffen en uitproberen, dat is niet "niche".

Ruurd

Uh...dat heeft inderdaad niets met 'niche' te maken nee...

Verder is een fullframe camera leuk en zul je de 'diehard' pentax-fans daar ook vaak over horen praten, maar dit is maar een kleine groep.
Het is naar mijn idee op dit moment volkomen onlogisch voor pentax om een FF camera uit te brengen met het marktaandeel wat ze hebben. Laat ze eerst maar is een uitgebreide en gebalanceerde lens line-up opzetten voor APS-C.

Teveel features? Tja..ik gebruik ze ook niet allemaal, maar sommige ook weer wel. Dat is ook net het punt denk ik, iedereen klaagt als er net niet die functie op zit die hij/zij persoonlijk zo belangrijk vind. En al helemaal als die bij de concurrent wel te krijgen is. Ik noem bijvoorbeeld manual control voor video. Een 'kale' camera verkopen voor de pure fotograaf is een leuk idee (leica, fujifilm?) maar dan zou pentax zich pas écht in een nichemarkt begeven die ook niet aansluit bij de koers van het merk en de gebruikersgroep die pentax nu heeft opgebouwd. Als camera naast de huidge line-up zou dit misschien wel weer leuk kunnen zijn, met dan wel weer de focus op een 'rugged/water/weather/-proof' body.

Verder is het vast een nuttige review, maar vergeet niet dat ook hij een subjectief oordeel geeft en dit dus niet per definitie voor 'waar' aangenomen kan worden. Reacties hier en eventueel kritiek lijken me dus heel normaal.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

RonHendriks

  • Gast
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #16 Gepost op: 10 april 2011, 23:30:54 »
Wat ga je dan met de DA lenzen doen?
Die passen dan op de nog niet versleten K-5 ;D

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #15 Gepost op: 10 april 2011, 23:29:11 »
Ik denk dat ik een FF ga kopen als die uitkomt.
Wat ga je dan met de DA lenzen doen?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

  • Gast
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #14 Gepost op: 10 april 2011, 23:19:49 »
Ik denk dat ik een FF ga kopen als die uitkomt. De K-5 is tegen die tijd toch wel een beetje versleten. Ik denk dat er naast kennis van de markt ook wat nostalgie in die conclusie zit. Pentax zijn marktaandeel is nu zo'n 3 % wellicht wereldwijd en wel groeiende (misschien is het wel ietsje hoger, maar zeker onder de 5 %). In het verleden zijn er ondermeer gebruikers vertrokken o.a. door het ontbreken van een FF en ook nu gebeurd dat nog steeds. De gemaakte vergissing is dat er dus heel wat markt is, want die vertrokken gebruikers komen niet snel terug, want ze hebben allemaal flink geinvesteerd in CaNikon glas. De markt voor FF is ook echt klein (maar wel groeiende) en denk ik ook niet meer dan zo'n 3 % van de markt (onder de 5%). Voor een succesvolle camera-introductie van een FF camera van Pentax zal er dus een productie/verkoopplan moeten zijn. Hoe groot maak je de productielijn, want je wil toch minstens 3 jaar lang die productielijn op 100 % capaciteit laten draaien en alle camera's ook daadwerkelijk zien te verkopen. Welke klanten wil je daarvoor aantrekken? De goedkope variant is een body, met alle techniek van de K-5 en een nieuwe 24 megapixel FF sensor erin. Dat is zonder meer een hele mooie camera, maar heel snel is die niet (het alternatief is een geheel nieuwe electronisch verwerkingssysteem te ontwikkelen/kopen als upgrade). Ook is er geen glaswerk voor het grote werk in de sport/natuur dus die zul je ook niet snel aantrekken (althans overhalen om hun CaNikon spulletjes op marktplaats te zetten en over te stappen), sterker nog er zullen toch minstens twee nieuwe zooms op de markt gezet moeten worden. In hoofdzaak gaat het dus om gebruikers, die of nieuw zijn voor een Full Frame camera, opwaarderen vanuit Pentax APS-c of vanuit andere merken komen en daar nu in het lagere segment genesteld zijn of voor het eerst de digitale spiegelreflexmarkt betreden. Volgens mij kan het prima zolang je de ontwikkelingskosten (voor o.a. een nieuwe body) zo laag mogelijk houdt.

Serpiente

  • Gast
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #13 Gepost op: 10 april 2011, 23:02:32 »
@ Kees SC:
+1

En hij werkt bij een andere firma dan Pentax en kent tóch de Pentax-markt beter, dan een paar mensen die alleen met Pentax-digitaal gespeeld hebben.

Déze zuurpruim-reacties heb ik verwacht en jawel.. ze zijn er.  >:( >:(

Gegroet,
Ruurd
Ik kan ook niets aan die generatiekloof doen.. ;) Mijn ouders waren er al vroeg bij, dus ik had niet veel eerder kunnen komen.. ;)
Qua muziek en design ben ik wel erg retro :D

asplx

  • Gast
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #12 Gepost op: 10 april 2011, 22:58:30 »
@ Kees SC:
+1

En hij werkt bij een andere firma dan Pentax en kent tóch de Pentax-markt beter, dan een paar mensen die alleen met Pentax-digitaal gespeeld hebben.

Déze zuurpruim-reacties heb ik verwacht en jawel.. ze zijn er.  >:( >:(

Gegroet,
Ruurd

Edit:
Citaat van: Kees SC
Zijn boek is een aanrader trouwens voor the oldies!

En voor degenen, die niets begrijpen waarom anderen FF zouden willen en dat een nich-markt noemen.
Nee, alle lenzen aanschaffen en uitproberen, dat is niet "niche".

Ruurd
« Laatst bewerkt op: 10 april 2011, 23:01:38 door asplx »

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #11 Gepost op: 10 april 2011, 22:55:22 »
Op FF is mijn 150-500mm gewoon weer 150-500mm.  :( Wat is dat trouwens voor onzinconclusie als je een APS-C camera reviewed? Nog al bevooroordeeld die reviewer, de APS-C markt is vele malen groter dan de FF markt dus wie die 'velen' zijn begrijp ik niet zo goed. FF is hoe dan ook een nichemarkt, groot maar marginaal als je het vergelijkt met APS-C, MFT of andere kleinere sensoren dan FF.

Gerjan van Oosten is absoluut niet bevooroordeeld ten nadele van PENTAX! Hij is een liefhebber van het 1e uur!

Zijn boek is een aanrader trouwens voor the oldies!

asplx

  • Gast
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #10 Gepost op: 10 april 2011, 22:53:59 »
Kijk, dit is nou precies de reactie die verwachtte !!
Het is een persoon, die de markt door en door kent en bij een grote importeur werkt.

Verder zeg ik hier maar niets op, Eric.

 :-X :-X

Ruurd

Serpiente

  • Gast
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #9 Gepost op: 10 april 2011, 22:53:02 »
Tjah.. FF is wel leuk, maar ondertussen zijn er genoeg APS-C groothoeklenzen (en overige lenzen) en vind ik persoonlijk APS-C meer voordelen hebben dan nadelen sinds de K5 uit is.. Ik zit echt niet op FF te wachten, maarja ik heb geen analoge tijd meegemaakt. Ik denk ook niet in full-frame qua functie van lenzen. Een 150-500 is voor mij gewoon 500 zoals het er op een APS-c er uit ziet. Ik heb geen andere referenties.

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #8 Gepost op: 10 april 2011, 22:47:08 »
Op FF is mijn 150-500mm gewoon weer 150-500mm.  :( Wat is dat trouwens voor onzinconclusie als je een APS-C camera reviewed? Nog al bevooroordeeld die reviewer, de APS-C markt is vele malen groter dan de FF markt dus wie die 'velen' zijn begrijp ik niet zo goed. FF is hoe dan ook een nichemarkt, groot maar marginaal als je het vergelijkt met APS-C, MFT of andere kleinere sensoren dan FF.

asplx

  • Gast
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #7 Gepost op: 10 april 2011, 22:36:53 »
Wat moet je nou met een full-frame? Ik wil ook een tv met grote toeter achterop i.p.v. mijn plasma tv..

Fotograferen, Serpiente.
En in plaats van addertje, ook boa constrictors..... :evil:

De enige lenzen die ik specifiek voor de K10 heb aangechaft, zijn de Industar 3,5/50 mm, de Helios 44M 2,0/58 mm, de Panagor 3,0/55mm macro en de smc Pentax 2,0/55mm voor portretwerk, maar ze kunnen allemaal ook op de LX en de MX gebruikt worden. :cheer:

En laten de MX en LX nou net FF-camera's wezen...

Groeten,
Ruurd

Serpiente

  • Gast
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #6 Gepost op: 10 april 2011, 22:29:34 »
Wat moet je nou met een full-frame? Ik wil ook een tv met grote toeter achterop i.p.v. mijn plasma tv..

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2011, 20:08:29 »
Bedankt voor je tijd en energie Ruurd!  :toppie:

Gr. Don

gnodde

  • Gast
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2011, 19:21:14 »
Dank, Ruurd, voor deze samenvatting  :good: :clap2:

Jan.

asplx

  • Gast
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2011, 18:47:49 »
Dat is een mooi verslag van zo te lezen een goede review.

Ik heb me ook behoorlijk verslapen vanmorgen, Ron... :D
Ik kón het niet laten....
« Laatst bewerkt op: 10 april 2011, 21:02:01 door asplx »

RonHendriks

  • Gast
Re:In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2011, 18:40:35 »
Dat is een mooi verslag van zo te lezen een goede review.

asplx

  • Gast
In Camera Magazine van April 2011
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2011, 17:28:36 »
Gisteren in de brievenbus, CameraMagazine van april 2011
Vannacht effe de test van de K-5 met 2 lenzen gelezen....

Wat er nog meer in staat:
Testen: Camera's
Panasonic GH2
Olympus E-PL2
Samsung NX100
Sigma SD15

Testen: Objectieven
Voigtländer Noktor 0,95/25 mm
Nikon 2,0/200mm
Canon en Tamron 70-300 mm
Vannacht effe de test van de K-5 met 35/2,4 en18-135 mm gelezen

Testen: Printer
Epson Stylus Pro 4900 A2-printer

Verder verhandelingen over:
Lichting 0902 van Scholier tot Marinier, een fotoverhaal van fotografe Cornelie de Jong
De Belgische Kust een ode aan het leven!
Fotograferen bij nacht door Bas Meelker
75 jaar Fotokring Eemland
Macrofotografie door Leon Baars Zéér lezenswaardig!
de Nikon FM
en de Zenith en Zenith S
Overzicht van prijzen van DIGITALE OCCASIONS... Van Pentax: de *istD, *istDL, *istDS,   en de gehele K-serie, m.u.v. de K5.

Dit zijn de belangrijkste items, er staat nog veel meer interessants in. :cheer:

Het spannendste bewaar ik - uiteraard - voor het laatst en dat is natuurlijk wat iedereen weten wil: De conclusie van Gerjan van Oosten.
Voordat ik die geef:
Wie is deze persoon?
Hij was werknemer bij Pentax Nederland in Breda, kenner bij uitstek  van ALLE anloge camera's, grote drijfveer achter de Oldtimer Pentax club, die na de overgang van Pentax naar de Beukelaer ter ziele is gegaan...
Reeds ver voor het overgaan van Pentax naar de Beukelaer is GvO naar een andere werkgever vertrokken.
Kortom: hij is een Pentaxman ten voeten uit.
In zijn schrijfstijl is hij voor de analoge Pentaxians een bekend fenomeen, de pure digitalisten zullen wat moeite met zijn conlusies - kunnen - hebben.

Zo durft GvO rustig de stelling neer te zetten, dat de K-5 te veel rimram aan boord heeft. (Dat vind ik zelf al heeeeel lang van allerlei Pentax- en andere merken camera's en ik steun hem daarin van harte)
De conclusies neem ik integraal over:

Citaat van: Gerjan van Oosten in CM van apil 2011
CONCLUSIE
Deze smc PENTAX-DA 1:2,4/35 mm is een uitstekend standaardobjectief voor algemene fiotografie op een digitale refelex. Dankzij de relatief hoge lichtsterkte is ook fotograferen bij weinig licht geen probleem. De uitstekende beeldkwaliteit zorgt voor opnamen die 'spreken'. Gezien de lage prijs is dit objectie een waar koopje!


Citaat van: Gerjan van Oosten in CM van apil 2011
smc PENTAX-DA 1:3,5-5,6 18-135 mm ED AL [IF] DC WR

CONCLUSIE
Dit nieuwe Pentax-objectief is uitermate universeel bruikbaar. De optische prestatie zijn prima, met uitzondering van de 18 mm-stand, die wordt geplaagd door een vrij hardnekkige lichtafval. Gezien de prijs die je bij andere merken voor vergelijkbare objectieven betaalt, is deze Pentax stevig aan de prijs.
PLUS:
Weerbestendigheid
Ultrasone scherpstelling
Optische kwaliteit

Min:
Lichtafval & vertekening bij 18 mm
Chromatische abberatie bij 135 mm
Prijs (vergeleken met andere merken)


Tot slot: de K-5
Citaat van: Gerjan van Oosten in CM van apil 2011
CONCLUSIE

Na het testen van de K-5 vraag je je af of dit de camera is waar de Pentax-aanhangers op zitten te wachten. Het antwoord luidt: Ja en nee. Ja, want deze camera biedt zo ongeveer alles wat je mag verwachten en misschien in sommige opzichten wel een beetje te veel van het goede.
Nee, want het is geen volformaatcamera en dat is voor velen belangrijk. Wie al een PENTAX heeft zal deze afweging mogelijk maken. Wie niet specifiek hecht aan het merk en bij de concurrent kijkt, kan het oog bijvoorbeeld op de Nikon D7000 laten vallen. Die is goedkoper, heeft meer AF-punten, wellicht iets meer keuze in nieuwe objectieven,
maar hij mist een antal practische voorzieningen als de stof- en spatwaterbestendigheid plus ede vele extra's van de K-5.


Tot slot vermeldt Gerjan van Oosten in het artikel, dat de ondersteuning van het merk PENTAX van importeur-zijde wel wat meer inspanning verdient.
Waar heb ik dat meer gehoord?

En verder?
Op naar de boekhandel of de bieb...

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 10 april 2011, 18:24:11 door asplx »