Auteur Topic: Vraagje opvolging K-m  (gelezen 2873 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Vraagje opvolging K-m
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2011, 19:35:11 »
De K7 is een mooie camera maar dat is de K20D ook, het ligt er beetje aan welke het fijnst in je hand ligt.
De shutterblur komt bij alle K7 voor maar dat is niet heel bijzonder omdat elke (D)SLR met lamellen sluiter dit probleem heeft.
De shutterblur is vooral zichtbaar bij lage focal lengths onder de 20mm

Hier is het stukje over de shutterblur http://falklumo.blogspot.com/2010/07/lumolabs-shutter-induced-blur-with-slr.html
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Vraagje opvolging K-m
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2011, 19:35:11 »

Offline cootje1

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 181
  • Geslacht: Man
Re:Vraagje opvolging K-m
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2011, 17:36:17 »
@buksbeest

bedankt voor het advies, ik wil er ook een grip onder kunnen schroeven en die WR-lenzen komen er wel, als wij gaan kamperen is het helaas niet altijd mooi weer en ligt de boel nog weleens in de regen(niet handig geef ik toe ;) maar toch die dingen gebeuren.) dus daarom wil ik weathersealed en een grip geeft de mogelijkheid tot een extra accu en is makkelijker met de portretstand, viel me laatst op met de 70-210 dat dat toch wel handig is. Ik denk dat de keuze vooral tussen de K7 en de K20 valt. Ik wil weten of Shutter-blur vaker voorkomt en of dat een reden is om niet voor een K7 te gaan want daar gaat mijn voorkeur eigenlijk naar toe.

met vriendelijke groet

Marc
« Laatst bewerkt op: 24 april 2011, 21:34:58 door cootje1 »
,D-BG4
SMC Pentax-A zoom 1:4 70-210mm, SMC Pentax-A zoom 1:3,5-4,5 35-70mm,  SMC Pentax-A 1:2,8 35mm. Pentax SMC DA 17-70sdm

Buksbeest

  • Gast
Re:Vraagje opvolging K-m
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2011, 16:17:31 »
Ik heb zelf een K7 en nog geen last van de zogehete shutterblur.
Uiteraard zijn die K-x en K-r ook geweldige toestellen wat daadwerkelijk opvolgers zijn van de K-m.
Is die weathersealing echt zo belangrijk? Mis je dat echt op de K-m? Want die WR is alleen van toepassing als je ook lenzen hebt met WR (dus de 18-55 WR, 50-200 WR, 100mm Macro WR of de DA*).
De K7 is wel een stuk lichter dan de K20D, ook kleiner. Dus makkelijker mee te nemen.
De K5 heeft dezelfde body, maar betere sensor. Daar is hij dus ook een stuk duurder.

Dus de albekende vraag: Wat heb je er voor over en wat zoek je direct?

Op basis van wat je nu verteld zou ik namelijk eerder de K-x of K-r adviseren. Dit op basis van wat je hebt, je wilt en je huidige lenzen assortiment.

Offline cootje1

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 181
  • Geslacht: Man
Vraagje opvolging K-m
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2011, 15:33:38 »
Ik heb nu een tijdje een K-m en hoewel het een prima toestel is zijn er toch een aantal dingen die ik mis, waaronder de mogelijkheid om een grip te plaatsen met dus een extra accu cq batterij en je kunt merken dat het een instapmodel is van een aantal jaren geleden. Nu zie je inmiddels toch op MP. al wat K-7 in de aanbieding komen die je denk ik rond de 500 eurie toch wel moet kunnen krijgen. Mijn vragen zijn nu de volgende, is het een goede opvolger of moet ik doorsparen voor een K-5 hoewel die wel een heel stuk duurder is, ik las iets over Shutter-blur, komt dat vaak voor bij dit model(k-7 dus) of valt het wel mee en is dat te repareren, of zou ik gewoon een K20d kunnen kopen en zou dit ook een echte vooruitgang zijn.
Ik ga nog weleens kamperen met de motor dus weathersealed is wel belangrijk dus vallen K-x en K-r helaas af.
met vriendelijke groet

Marc
 
,D-BG4
SMC Pentax-A zoom 1:4 70-210mm, SMC Pentax-A zoom 1:3,5-4,5 35-70mm,  SMC Pentax-A 1:2,8 35mm. Pentax SMC DA 17-70sdm