Auteur Topic: Focusafwijkingen en -correcties  (gelezen 4234 keer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Focusafwijkingen en -correcties
« Reactie #42 Gepost op: 28 april 2011, 20:40:23 »
Dark Side Of The Moon  :D ;)

Inderdaad! Gaaf, één van de beste LP's ooit gemaakt. :respect: :respect:
Van mijn favoriete groep, die helaas niet meer bestaat en door overlijden van Rick Wright ook helaas nooit meer als zodanig op zal treden, ook al koesterde velen jarenlang die hoop.
Kijk nog steeds terug naar Live8 in 2005:
Wish you were here: http://www.youtube.com/watch?v=11UUVzlI6hI
Comfortably Numb: http://www.youtube.com/watch?v=0wtiNzci1Wc
Na 24 jaar niet meer samen gespeeld te hebben was het weer als vanouds.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2011, 20:47:31 door Edzo »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #42 Gepost op: 28 april 2011, 20:40:23 »

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #41 Gepost op: 28 april 2011, 12:03:32 »
Voor kritische werk vanaf een statief kan je (moet je) gewoon live-view gebruiken en gebruik maken van de contrast AF meting in plaats van de phase AF sensor (standaard AF sensor).
Contrast AF kijkt naar het beeld dat van de sensor komt dus je hebt dan niets te maken met marges en afwijkingen.
@Roeland
Dat zal ook wel een leuk testje zijn om erbij te doen, Live view met contrast AF dat zal het scherpste resultaat moeten geven.
Zou een aardig idee kunnen zijn maar de live view op de k20 is volstrekt onbruikbaar voor wat dan ook. Ik heb het een keer bekeken toen ik de manual aan het doorkijken was, het werkt, verder nooit meer naar gekeken.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #40 Gepost op: 27 april 2011, 23:10:32 »
Correct Ruurd, bedankt voor de correctie.

Ik zat te denken dat je er van uitgaat dat de focus gewoon goed is dus als je dan thuis komt en de foto's ziet en ze zijn zacht dat dan kan komen door de focus-fout dus dat je eigenlijk naar de onscherpte zit te kijken in plaats van een goed gefocuste foto.
Dus de gedachte was niet verkeerd maar de uitleg niet goed  :schaam:
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 27 april 2011, 22:59:10 »
Citaat
maar als je een lens hebt die op je camera verdacht zacht is terwijl uit reviews en ervaring van andere blijkt dat de lens juist scherp is

Er is verschil tussen zacht en onscherp enerzijds en hard en scherp anderzijds, Stefan.

Je gooit nu termen en begrippen door elkaar  :o :o en zet mensen op het verkeerde been.  >:( >:(

Ruurd

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #38 Gepost op: 27 april 2011, 21:35:38 »
Kan iemand mij kort uitleggen hoe dit precies werkt? Is dit iets dat per lens ingesteld moet worden, of iets eenmaligs? Was van de week op Schiphol om de K-r te testen, maar vond veel foto's toch onscherp. Wellicht dat ik dat dus kan aanpassen door de AF-correctie. Ik heb dit alleen nog nooit gedaan... :schaam:

(Mag ook per PB)
Elke lens is anders zelfs als je twee de zelfde hebt zal je twee verschillende kalibraties waardes krijgen.
Dat komt omdat de AF system en de lenzen niet perfect zijn, heb je een kleine afwijking in de AF en een afwijking in de lens, soms heft het elkaar op maar soms kan het ook het focus verschil versterken.

Persoonlijk zal ik het niet te veel hier op letten maar als je een lens hebt die op je camera verdacht zacht is terwijl uit reviews en ervaring van andere blijkt dat de lens juist scherp is dan kan dit de oorzaak zijn.
Voor de Kr als het een nieuwe lens is gewoon omruilen voor dezelfde lens in de winkel.
Je kan ook de camera met de lenzen die je hebt opsturen naar pentax en die zullen er dan naar kijken als het goed is maar dat kost wel geld en tijd.

Voor kritische werk vanaf een statief kan je (moet je) gewoon live-view gebruiken en gebruik maken van de contrast AF meting in plaats van de phase AF sensor (standaard AF sensor).
Contrast AF kijkt naar het beeld dat van de sensor komt dus je hebt dan niets te maken met marges en afwijkingen.

@Roeland
Dat zal ook wel een leuk testje zijn om erbij te doen, Live view met contrast AF dat zal het scherpste resultaat moeten geven.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #37 Gepost op: 27 april 2011, 19:18:27 »
Als waar is, dat voor elke brandpuntsafstand van een zoom-objectief gecorrigeerd moet worden, dan wordt ik dar - op zijn zachtst gezegd - niet vrolijk van.
Het zou mijn standpunt bevestigen, dat je van een zoomobjectief nooit de afbeeldingskwaliteit mag/kunt verwachten dan van een reek primes.
Ik wordt helemaal niet vrolijk van dit gedoe. Het ergste is dat het Pentax standaard objectief net als alle andere Pentax objectieven, geen correctie nodig heeft met als gevolg dat een kitobjectiefje van 3 tientjes uit de doos een beter resultaat kan geven dan een vers omgebouwde Noctilux van 5 rugggen. En dat wil er bij mij niet in.
Voorlopig ben ik er nog van overtuigd dat het een eenmalige actie is en dat er daarna normaal gewerkt kan worden. Als dit ook bij de H'blad-achtigen zo is, moeten en nog veel meer combinaties van bodies, objectieven en achterwanden door de gebruiker worden uitgemeten en ergens opgeslagen.
Ansel Adams

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #36 Gepost op: 27 april 2011, 19:11:52 »
Maar hoe bepaal je dan of AF-correctie nodig is? Bij mij lijkt het voornamelijk te zijn als het object zich verder weg bevindt(een vliegtuig in dit geval). Als ik iets fotografeer met de 100-300 wat dichterbij is, dan heb ik geen last van onscherpte. Ik weet dat lenzen in de maximale stand, in mijn geval 300mm dus, ook onscherpte kunnen veroorzaken.

Je kunt zoals de meeste pixelpeepers beginnen met de schuine lineaal van bv Yvon Bourque, beschrijving vindt je hier. Er zijn alternatieven in vele varianten en je kunt ze zelfs voor heel veel geld kopen.
Een alternatief is afstellen op gehoor waarbij handig misbruik wordt gemaakt van moire patronen die ontstaan door de beperkte resolutie van LCD schermen zoals hier beschreven.
Verder googlen op auto focus adjustment is leerzaam.

Toevoeging bij de laatste zin: sommige objectieven kunnen "door oneindig" worden gedraaid. Dat is heel ver maar wel onscherp en een ander probleem dan dit.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2011, 19:20:18 door roeland »
Ansel Adams

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #35 Gepost op: 27 april 2011, 18:56:41 »
Maar hoe bepaal je dan of AF-correctie nodig is? Bij mij lijkt het voornamelijk te zijn als het object zich verder weg bevindt(een vliegtuig in dit geval). Als ik iets fotografeer met de 100-300 wat dichterbij is, dan heb ik geen last van onscherpte. Ik weet dat lenzen in de maximale stand, in mijn geval 300mm dus, ook onscherpte kunnen veroorzaken.
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

RonHendriks

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 27 april 2011, 18:42:15 »
Kan bij de K-r ook in het menu, enkel niet voor 20 verschillende lenzen...
O dat geeft mogelijkheden, moet je er alleen aan denken als je er een nieuwe lens opzet.

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #33 Gepost op: 27 april 2011, 18:32:22 »
Ik heb beide toestellen niet in handen gehad, maar ik meen dat dit niet mogelijk is via het menu, maar enkel via een DeBug programma.

Kan bij de K-r ook in het menu, enkel niet voor 20 verschillende lenzen...
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM

Offline zwitser

• Pentaxian
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 27 april 2011, 18:07:00 »
In het menu van de K5 zit de mogelijk wel.

Ron
2X Sony A7RIII

asplx

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 27 april 2011, 18:02:39 »
Citaat
(Mag ook per PB)

Da's niet zo handig: Dan moet elke vragensteller met deze vraag een PB toegestuurd worden.
Een antwoord in de rubriek verkleint dat aantal aanzienlijk ( maar omdat er altijd lui zijn, die niet verder kijken dan hun zoom lang is, blijft de vraag voorkomen  :'( )

Groeten,
Ruurd

RonHendriks

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 27 april 2011, 17:43:03 »
Kan iemand mij kort uitleggen hoe dit precies werkt? Is dit iets dat per lens ingesteld moet worden, of iets eenmaligs? Was van de week op Schiphol om de K-r te testen, maar vond veel foto's toch onscherp. Wellicht dat ik dat dus kan aanpassen door de AF-correctie. Ik heb dit alleen nog nooit gedaan... :schaam:

(Mag ook per PB)
K-7/K-5 hebben de mogelijkheid om een aanpassing van de AF te doen voor ik meen 20 verschillende lenzen. Dat geld helaas niet voor K-x/K-r die enkel een aanpassing voor alle lenzen kunnen hebben. Ik heb beide toestellen niet in handen gehad, maar ik meen dat dit niet mogelijk is via het menu, maar enkel via een DeBug programma.

asplx

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 27 april 2011, 17:38:12 »
@Roeland:
Als waar is, dat voor elke brandpuntsafstand van een zoom-objectief gecorrigeerd moet worden, dan wordt ik dar - op zijn zachtst gezegd - niet vrolijk van.
Het zou mijn standpunt bevestigen, dat je van een zoomobjectief nooit de afbeeldingskwaliteit mag/kunt verwachten dan van een reek primes. En wel om het feit, dat je van 10 primes beter 1x de weegave-kwaliteit kunt leren dan van een zoomobjecief, ook al is dat een 19-35 mm met "slechts" 17 hele mm standen.
En dan heb ik het over andere zooms nog niet gehad... ::)

@ Snipes:
Kijk eens in de K-r-Rubriek, of daar al iets gemeld is...
Ik weet het niet en maak er überhapt geen zorgenom, omdat ik altijd handmatig scherpstel.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 27 april 2011, 17:44:59 door asplx »

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #28 Gepost op: 27 april 2011, 16:29:14 »

(Mag ook per PB)
Greetz Wesly

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #27 Gepost op: 27 april 2011, 15:30:06 »
De test. Volgens mij stelt het niet veel voor maar ik heb wel besloten dat ik de lineaaltjestest eens grondig ga onderzoeken.
Opnamen met de K20D en de Tamron 17-50/2.8 op ca 35 mm

1 de hele situatie om een idee te geven. De opname afstand was ca. 10 meter
Diaframga 2.8, geen AF correctie, direct vanaf de raw in pef, geen verscherping

2 het centrum op 100%

3 Diafragmeren tot f/8 levert weinig verbetering

4 Met correctie van de AF op +10

5 tot besluit zoals ik ze normaal uit de camera krijg, ICPP + 75/1/0 USM

Eerste conclusies:
- een aanpassing met 10 punten (= 10/1000 mm) maakt een flink verschil dat met diafragmeren niet is te overbruggen. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn
- verscherpen is altijd nodig, maar dat zal geen nieuws zijn (hoop ik). Bij een normale workflow wordt er echter 1x in de camera verscherpt (tenminste als je van de JPG's uit gaat), anders eerst in ACR of een andere RAW importer, en dan nog eens een keer binnen PS of LR of Aperture of wat je ook mag gebruiken. Ik vraag me af of het niet beter is om dat in 1 keer te doen.
- de schuine lineaaltest gaf mij een correctie van -6 bij dit objectief. Het lijkt er op dat correctie noodzakelijk is voor elke brandpuntsafstand, opnameafstand en diafragma. In ieder geval gaat de lineaaltest nog een keer onder de loep.

Schieten s.v.p.  :surrender:
NB: de opnamen zijn op maat gezet naar 900 px met BDsizer, ook daar zijn verscherping en alle andere aanpassingen/correcties uitgezet.

Ansel Adams

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #26 Gepost op: 27 april 2011, 14:23:19 »
zojuist het muurtje bekeken, eerste conclusie: het schuine liniaaltje kan in de vuilnisbak tenzij je alleen op tabletop afstanden werkt. Ik moet nog een manier bedenken om de resultaten zonder al te veel sloopwerk toonbaar te maken.
Ansel Adams

Serpiente

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 26 april 2011, 22:59:20 »
Dark Side Of The Moon  :D ;)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #24 Gepost op: 26 april 2011, 22:33:33 »
Ik vraag me af hoe die aanpassing van de af dan moet werken, bij binnenlicht, overwegend gelig oranje en rood wordt anders gefocused dan bij daglicht? Dan ga ik denken dat de witbalans instelling de AF kan beïnvloeden en dat zal toch niet de bedoeling zijn?
witbalans is een andere stap.
Het probleem is dat de AF een prisma gebruikt dus je krijgt dit effect.

Daglicht bestaat uit alle kleuren en je AF staat er ook standaard op ingesteld om daar goed op te werken.
Als de lichtbron nu alleen maar een gloeilamp is dan zal het licht over het algemeen rood wezen dus je licht en je regenboog verandert en daarmee ook je focus.
Zo uit mijn hoofd gaat de AF maar naar voren toe focussen onder het licht van een gloeilamp en bij schaduw wat over het algemeen meer blauw is zal het iets meer naar achteren toe de focus vinden dan normaal.
De extra sensor is echt een extra sensor dat het licht analyseert specifiek voor de AF en niet voor het witbalans als je dat bedoelde.
Het witbalans wordt door een ander sensor gemeten en dat bevindt zich in de buurt van de zoeker.

Ik heb geen flauw idee waarom ze niet de witbalans sensor kunnen gebruiken, als je dat wilt vragen...
Misschien kijkt die sensor meer naar de tint van het licht in zijn totaliteit waarbij de andere sensor juist het licht ontleed, misschien?
« Laatst bewerkt op: 26 april 2011, 22:37:06 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #23 Gepost op: 26 april 2011, 21:31:50 »
(ik halen nu wel heel veel dingen door elkaar heen  :schaam:)
Maakt niet uit, zo zit het in ons hoofd ook het is alleen niet de bedoeling dat het er zo uitkomt, we kunnen het nog volgen  8) Iedereen door elkaar gooit weleens dingen een dingen paar.

Ik vraag me af hoe die aanpassing van de af dan moet werken, bij binnenlicht, overwegend gelig oranje en rood wordt anders gefocused dan bij daglicht? Dan ga ik denken dat de witbalans instelling de AF kan beïnvloeden en dat zal toch niet de bedoeling zijn?
Ansel Adams

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #22 Gepost op: 26 april 2011, 21:14:17 »
Het komt er op neer: De K-5 is rond en de K-7 is ook rond, maar anders rond. :o
De K5 de k7 en de 645D hebben een extra sensor om voor verschillende licht types de AF aan te passen. Blauw licht heeft een andere golf lengte dan Rood licht en de sensor kijk daar naar en pas het aan zo dat de focus altijd goed is.
Bij de k7 werkt het wel aardig maar de K5 in iedergeval heeft focus problemen bij rood licht (gloei lamp licht) en dat is wel jammer en zal eigenlijk niet mogen.

De SR heeft zeker invloed op de scherpte dat is toch de zin van dat ding (?), maar het wordt aangeraden de SR uit te schakelen als de camera op een statief staat.
Jij had het erover dat de dust removal de sensor flink op en neer laat bewegen en dat dat niet gezond kan wezen en ik ben het daar mee eens.
Bij SR is de sensor ook zwevend opgehangen dus ik ben benieuwt hoe ver die ook naar voren en naar achteren kan en daarmee de focus be invloed.

Dat je de SR uit moet zetten op een driepoot heeft te maken dat er een soort van feedbackloop kan ontstaan in het SR systeem als de SR geen beweging dedecteerd en dus de sensor laat bewegen omdat er een stroom doorheen loopt.

(ik halen nu wel heel veel dingen door elkaar heen  :schaam:)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #21 Gepost op: 26 april 2011, 20:51:40 »
@ roeland
jij had het in de andere topic over de dust removal shake thingy... tegenwoordig trilled de sensor niet meer maar alleen de filter die voor de sensor zit maar ik vraag me wel af of de SR invloed heeft op de scherpte (focus) van de foto?
De SR heeft zeker invloed op de scherpte dat is toch de zin van dat ding (?), maar het wordt aangeraden de SR uit te schakelen als de camera op een statief staat. Niet dat je statief om zal flkrn als dat ding aan de gang gaat maar je weet maar nooit.  :D
Ik heb nog geen tijd gehad om met het muurtje aan de gang te gaan maar ik heb vandaaag wel kunnen bepalen wanneer de beste tijd is. Verder weet ik niet of mijn k20 van tegenwoordig is maar ik hoop toch dat het filter redelijk muurvast op de sensor zit anders voorzie ik een volledig nieuwe toekomst voor Newtonringen. Ik ga dat wel even uitzoeken.
Finally: wat zou die sensor in de K5 en de K7 moeten doen?
Ansel Adams

asplx

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 26 april 2011, 20:02:39 »
Stefan, ik snap de ballen van jouw zin.

Het komt er op neer: De K-5 is rond en de K-7 is ook rond, maar anders rond. :o
Of snap ik jou nou verkeerd. ???

Ruurd

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Autofocus correcties
« Reactie #19 Gepost op: 26 april 2011, 19:59:31 »
Dit is zeker waar, want veel AF-modules (zeker ook in de K-5) hebben veel moeite met de kleur rood.
De K5 heeft daar een sensor voor (en de K7) die het licht scanned maar helaas werkt dat niet zo goed kennelijk  :-[

@ roeland
jij had het in de andere topic over de dust removal shake thingy... tegenwoordig trilled de sensor niet meer maar alleen de filter die voor de sensor zit maar ik vraag me wel af of de SR invloed heeft op de scherpte (focus) van de foto?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
Re:Autofocus correcties
« Reactie #18 Gepost op: 26 april 2011, 09:45:09 »
Ik wil er voor wat betreft AF zelfs nog een schepje bovenop doen door te stellen dat de kwaliteit en snelheid van AF mede afhangt van de overwegende kleur in het beeld.
Dit is zeker waar, want veel AF-modules (zeker ook in de K-5) hebben veel moeite met de kleur rood.