De test. Volgens mij stelt het niet veel voor maar ik heb wel besloten dat ik de lineaaltjestest eens grondig ga onderzoeken.
Opnamen met de K20D en de Tamron 17-50/2.8 op ca 35 mm
1 de hele situatie om een idee te geven. De opname afstand was ca. 10 meter
Diaframga 2.8, geen AF correctie, direct vanaf de raw in pef, geen verscherping
2 het centrum op 100%
3 Diafragmeren tot f/8 levert weinig verbetering
4 Met correctie van de AF op +10
5 tot besluit zoals ik ze normaal uit de camera krijg, ICPP + 75/1/0 USM
Eerste conclusies:
- een aanpassing met 10 punten (= 10/1000 mm) maakt een flink verschil dat met diafragmeren niet is te overbruggen. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn
- verscherpen is altijd nodig, maar dat zal geen nieuws zijn (hoop ik). Bij een normale workflow wordt er echter 1x in de camera verscherpt (tenminste als je van de JPG's uit gaat), anders eerst in ACR of een andere RAW importer, en dan nog eens een keer binnen PS of LR of Aperture of wat je ook mag gebruiken. Ik vraag me af of het niet beter is om dat in 1 keer te doen.
- de schuine lineaaltest gaf mij een correctie van -6 bij dit objectief. Het lijkt er op dat correctie noodzakelijk is voor elke brandpuntsafstand, opnameafstand en diafragma. In ieder geval gaat de lineaaltest nog een keer onder de loep.
Schieten s.v.p. :surrender:
NB: de opnamen zijn op maat gezet naar 900 px met BDsizer, ook daar zijn verscherping en alle andere aanpassingen/correcties uitgezet.