Auteur Topic: donkere foto's met K20d  (gelezen 4227 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:donkere foto's met K20d
« Reactie #16 Gepost op: 5 mei 2011, 20:59:09 »
Dat klopt. In de P en de groene modus wordt de belichting gekozen volgens de programmalijn die in custom 1 is ingesteld, standaard, snelheid, diepte of MTF. Hierdor kunnen er kleine verschillen ontstaan. Als de custom modus niet is geactiveerd, wordt in groen of P de standaard programmalijn ingesteld die in principe overeen zou moeten komen met de Av of Tv modus maar daar kun je weer met de knoppen alleen de standaard reeksen kiezen terwijl de camera tussenliggende waarden kan kiezen. daardoor ontstaan er ook weer kleine verschillen.
Het is niet gauw goed met zo'n eigenwijze computercamera  :D
Maar toch zullen de EV waardes voor alle (half) automatische modus het zelfde moeten wezen.
Je camera meet tenslote alles met dezelfde lichtmetings sensor en door dezelfde lens.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:donkere foto's met K20d
« Reactie #16 Gepost op: 5 mei 2011, 20:59:09 »

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:donkere foto's met K20d
« Reactie #15 Gepost op: 5 mei 2011, 19:19:38 »
Het is niet gauw goed met zo'n eigenwijze computercamera  :D

Ik begrijp niet dat er mensen zijn die een spiegelreflexcamera kopen, en dan dat ding in groene standen en autopicten gaan gebruiken, maarja, ik ben dan ook een ouwerwetse en bovendien eigenwijze boerenlul.
Hebben ze eindelijk een product dat precies kan doen wat zij willen, en dan laten ze het door de camera uitzoeken, met programmalijnen, en ael-knoppen.....
Het lijkt allemaal heel makkelijk, maar ze komen allemaal op de koffie...........
Laat dit soort mensen toch fijn een goede compact kopen, daar halen ze gemiddeld meer uit  >:(

Mijn advies is: aan het begin van je "fotocarriere" een manuele lens op je camera zetten, en het allemaal zelf doen, the hard way dus. Heb ik bijna 2 jaar gedaan, en als dat eenmaal lukt dan lukt daarna alles, en weet je ook meteen waarom er es een keer iets misgaat (ik vergeet nog wel eens de juiste lichtmeet-methode in te stellen bv......)

En als je dán van een K10/20 naar een K5 gaat wordt het allemaal nog makkelijker: ik gebruik, sinds ik de K5 heb, bv. mijn grijskaart nog maar zelden, omdat de AWB vam de K5 zo onmeunig goed is; alleen als het belangrijk is fotografeer ik hem 1 keer mee, puur ter referentie.

Als de K5 mijn eerste camera was geweest had ik het waarschijnlijk een stuk minder moeilijk gehad dan op de K10 trouwens, en had ik veel minder geleerd.

Hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

asplx

  • Gast
Re:donkere foto's met K20d
« Reactie #14 Gepost op: 5 mei 2011, 16:15:23 »
Citaat
Het is niet gauw goed met zo'n eigenwijze computercamera  :D

Leve de LX en de Hasselblad.... :D :D

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:donkere foto's met K20d
« Reactie #13 Gepost op: 5 mei 2011, 16:05:28 »
Op enig moment heb ik op "auto modus", P-modus en Av modus  gekeken en daar koos de camera bij dezelfde lichtomstandigheden toch net een fractie anders.
Dat klopt. In de P en de groene modus wordt de belichting gekozen volgens de programmalijn die in custom 1 is ingesteld, standaard, snelheid, diepte of MTF. Hierdor kunnen er kleine verschillen ontstaan. Als de custom modus niet is geactiveerd, wordt in groen of P de standaard programmalijn ingesteld die in principe overeen zou moeten komen met de Av of Tv modus maar daar kun je weer met de knoppen alleen de standaard reeksen kiezen terwijl de camera tussenliggende waarden kan kiezen. daardoor ontstaan er ook weer kleine verschillen.
Het is niet gauw goed met zo'n eigenwijze computercamera  :D
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:donkere foto's met K20d
« Reactie #12 Gepost op: 5 mei 2011, 15:52:02 »
Edzo dat zou niet uit mogen maken. P-modus of Av/Tv zou dezelfde metering moeten opleveren. Alleen wisselen tussen meteringmode kan verschillen in belichting opleveren in principe. Of schiet je in Av-mode met totaal andere diafragma's dan je met de P-mode schoot. Bij gelijk diafragma zou de belichting in ieder geval hetzelfde moeten zijn.

Theoretisch niet. Op enig moment heb ik op "auto modus", P-modus en Av modus  gekeken en daar koos de camera bij dezelfde lichtomstandigheden toch net een fractie anders.
Vandaar dat ik destijds van de P-modus ben overgestapt naar de Av-modus. De "auto" modus lijkt me in ieder geval geen juiste keuze toch, of bestaan er andere meningen?

asplx

  • Gast
Re:donkere foto's met K20d
« Reactie #11 Gepost op: 5 mei 2011, 15:43:16 »
Bedankt allemaal voor jullie reactie. Ik heb er nu 1/2 stop overbelicht en dat gaat goed. Ik fotografeer dan in de Tav modus.
Kan ik die 1/2 stop overbelichting ook standaard in de camera instellen zodat hij dit ook dus bij de groene snelinstelling.

Ik had even wat foto's gemaakt en zag dat de groene instelling diafragma 8, 1/350 en 200 iso gebruikt terwijl in de Tav was dit 3,5, 1/350 en 100 iso.

Graag hoor ik weer van jullie.....

PS t.a.v. Aspix/Ruurd.... ik weet dat er een handleiding bij zit hoor.... Ben denk ik 1 van de weinigen die dit ook doorleest maar dat wil niet zeggen dat je alles snapt..... :-[

Komt mij heel erg bekend voor, hoor...
ik deel in je elende... ;D
En gedeelde smart is halve smart...

Succes en veel plezier met camera en fotograferen...

Groeten,
Ruurd

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:donkere foto's met K20d
« Reactie #10 Gepost op: 5 mei 2011, 15:42:10 »
Het is in ieder geval verstandig altijd in Av of Tv modus te fotograferen en niet de camera laten denken. Dat gaat in veel gevallen niet per definitie goed.
Ik had het met mijn *istDS ook. Ik fotografeerde eigenlijk altijd in P-modus met lichtmeting over gehele beeld en dan gaat de camera zoeken en kwam veelal te donker uit.
Ik ben op enig moment overgestapt naar Av (diafragma voorkeur, wat eigenlijk naar mijn idee beste modus is) en toen had ik het probleem niet meer.

Edzo dat zou niet uit mogen maken. P-modus of Av/Tv zou dezelfde metering moeten opleveren. Alleen wisselen tussen meteringmode kan verschillen in belichting opleveren in principe. Of schiet je in Av-mode met totaal andere diafragma's dan je met de P-mode schoot. Bij gelijk diafragma zou de belichting in ieder geval hetzelfde moeten zijn.

Schiet zelf overigens bijna altijd op matrix metering mode en na het schieten van 1 of meerdere proefopnames weet ik wel hoeveel belichtingscompensatie benodigd is als de situatie daar om vraagt. De beste lichtmeter is wat dat betreft de DSLR, ook al kan een histogram wel enigzins verradelijk in lastige situaties. Maar in 95% van de gevallen werkt het prima op matrix metering en een proefopname waarbij je het histogram bekijkt.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:donkere foto's met K20d
« Reactie #9 Gepost op: 5 mei 2011, 15:24:58 »
Het is in ieder geval verstandig altijd in Av of Tv modus te fotograferen en niet de camera laten denken. Dat gaat in veel gevallen niet per definitie goed.
Ik had het met mijn *istDS ook. Ik fotografeerde eigenlijk altijd in P-modus met lichtmeting over gehele beeld en dan gaat de camera zoeken en kwam veelal te donker uit.
Ik ben op enig moment overgestapt naar Av (diafragma voorkeur, wat eigenlijk naar mijn idee beste modus is) en toen had ik het probleem niet meer.

alweerik

  • Gast
Re:donkere foto's met K20d
« Reactie #8 Gepost op: 5 mei 2011, 15:15:36 »
Bedankt allemaal voor jullie reactie. Ik heb er nu 1/2 stop overbelicht en dat gaat goed. Ik fotografeer dan in de Tav modus.
Kan ik die 1/2 stop overbelichting ook standaard in de camera instellen zodat hij dit ook dus bij de groene snelinstelling.

Ik had even wat foto's gemaakt en zag dat de groene instelling diafragma 8, 1/350 en 200 iso gebruikt terwijl in de Tav was dit 3,5, 1/350 en 100 iso.

Graag hoor ik weer van jullie.....

PS t.a.v. Aspix/Ruurd.... ik weet dat er een handleiding bij zit hoor.... Ben denk ik 1 van de weinigen die dit ook doorleest maar dat wil niet zeggen dat je alles snapt..... :-[

RonHendriks

  • Gast
Re:donkere foto's met K20d
« Reactie #7 Gepost op: 5 mei 2011, 14:17:19 »
Zo te zien bestaat het probleem al een tijdje. Je bent in dezelfe tijd als ik lid geworden, januari 2009 en hebt al iets meer dan een jaar geleden er een topic aan gewijd: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=15403.msg118250#msg118250

Ik denk dat een aantal basisadviezen de revue gepasseerd zijn. Wil je iets sprankelendere foto's dan is iets plussen in belichting, + 1/3 EV een goede oplossing denk ik. Dat doe ik ook wel en sommige lenzen hebben het meer nodig dan andere.

Wellicht is een cursus over het gebruik van een spiegelreflexcamera ook wel een goed idee. Die worden toch wel zo'n beetje overal gegeven, soms in samenwerking met een fotozaak of een fotoclub of een lokale fotograaf doet dat. Zo'n spiegelreflex is iets heel anders dan een kleine compactcamera die door de kleinere sensor een heel andere foto zal leveren. Vaak met presets ingestld om altijd een beetje van die heerlijk blauwe luchten en zeeën te leveren alsof je vakantie zich in de Cariben afspeelde.

Het plaatsen van wat foto's zal zeker helpen bij het verkrijgen van het juiste advies.

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:donkere foto's met K20d
« Reactie #6 Gepost op: 5 mei 2011, 13:55:31 »
Dat is een  bekend verhaal en wordt uitgebreid besproken op verschillende fora, hier is er één http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=31811077
Het hangt vooral af van twee factoren:
- de gekozen meetmethode, center spot, center spot + reframe, center weighted, integraal/matrix
- elk objectief heeft (in principe) een eigen correctie nodig

Ik heb mijn body standaard op +1/3 stop staan bij 24 DIN 200 ASA ISO. Dat werkt in de meeste gevallen goed. Als je de EV aanpassing in het menu op 1/2 stops zet kan een 1/2 stop extra ook nog geen kwaad in de meeste gevallen. Verder zou ik niet gaan want dan ga je de hoge lichten beschadigen. Even testen op een kleurrijk tafereeltje is te adviseren.
LET OP!: denk eraan dat een eventuele flitser in P-TTL modus alle correcties kan wegcompenseren, ook even testen dus.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

asplx

  • Gast
Re:donkere foto's met K20d
« Reactie #5 Gepost op: 5 mei 2011, 13:52:09 »
Het enige wat we nu van je uitrusting weten, is dat je een K20d hebt. (Daar zit overigens normaalgesproken ook een handleiding bij  :-[ )
Wat voor lenzen gebruik je en welke instellingen pas je toe?
Vertel dat eerst eens.

Het kan allemaal best lastig zijn, ik kan er van mee praten. Uit de LX en andere analoge camera's haal ik perfecte resultaten, met de K10D heb ik heel wat worstelingen achter de rug. Dan wil dat niet zeggen, dat de het merk of de camera dat schuld is;
het is de fotograaf die de camera INSTELT  en HANTEERT.

Laat maar eens wat weten,
Sterkte,
Ruurd

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5927
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:donkere foto's met K20d
« Reactie #4 Gepost op: 5 mei 2011, 13:42:55 »
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn K10, toevallig met zo`n zelfde lens. Ik belichtte meestal een halve stop over en de rest wat evt nodig was corrigeerde ik in photoshop. Ja het is wat bewerkelijk en ik moet zeggen dat ik er nu met mijn K5 geen last meer van heb, nog steeds met dezelfde lens. Dus de lens als oorzaak aanwijzen gaat ook niet.
Ik hoop voor jou dat iemand met de ultieme oplossing komt. Overstappen op een ander merk is een kostbare zaak en kijk eens op een willekeurig forum van welk merk dan ook, daar kom je overal dezelfde soort problemen tegen.

Henk

Offline johan v.L

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 846
  • Geslacht: Man
  • Het kan altijd beter!
Re:donkere foto's met K20d
« Reactie #3 Gepost op: 5 mei 2011, 13:12:57 »
Is zo ook moeilijk wat over te zeggen.
Zet hier eens een voorbeeld foto neer met de exif erin

Gr. Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:donkere foto's met K20d
« Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2011, 13:01:28 »
Ten eerste, in welke modus schiet je vooral? P? Av? Tv? Of gewoon de groene stand?

Ten tweede kijk eens welke metering mode je gebrukt. Mogelijk gebruik je spot metering terwijl je matrix metering beter zou kunnen gebruiken in veel gevallen.

Als het daar niet aan ligt, met de EV-knop kan je een 1/3 of een 1/2 stop meer belichten dan wat de camera aangeeft nadat is gemeterd. Kan zelfs nog hoger maar waarschijnlijk is een 1/2 stop compensatie wel voldoende.

alweerik

  • Gast
donkere foto's met K20d
« Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2011, 12:56:05 »
Hallo,
Ik bezit een K20d met een sigma 18-200 mm objectief.

Ik vind dat mijn genomen foto's altijd donker zijn. Alles staat standaard ingesteld op de camera.
Als ik de foto inlaad in Photoshop en doe slimme fotocorrectie komen deze er een stuk lichter en helderder uit.

Als ik foto's neem met een digitale camera, geen DSR, een panasonic DMC-FS3, ook standaard ingesteld, dezelfde foto neem is deze wel meteen licht en helder.

Door dus de foto te bewerken met Photoshop krijg ik het zelfde resultaat als wat de panasonic zonder bewerking krijgt.
Wat doe ik verkeerd, of moet ik instellen op de K20d om dit meteen goed te krijgen. Ik baal ervan dat ik steeds alle foto door Photoshop moet halen voor een mooier resultaat.

Ik weet dat ik ook op M kan gaan fotograferen en zodoende de instelling te doen maar als de K20d instel moet dit op automatsisch toch ook kunnen.

Kan iemand mij van antwoorden voorzien.

PS Ben bijna zover dat ik de zaak wil verkopen en naar een ander merk wil gaan........ :schaam:...grrr....

Vriendelijke groet

Jan