Auteur Topic: FF brainstormen: K5 of K7  (gelezen 5059 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:FF brainstormen: K5 of K7
« Reactie #10 Gepost op: 15 mei 2011, 13:48:02 »
Citaat
Pentax maakt toch geen slechte camera`s?

Dat beweer ik ook niet. Maar het gaat er mijns inziens om, dat je niet over een nacht ijs gaat, en weldegelijk een goede afweging maakt. En daarin moet geld niet altijd een grote positie innemen. Ik heb zelf ook een k20, maar ik zou dan voor een K5 gaan. Overweeg ik nu nog niet hoor, maar ik vind wel dat als je vooruit wilt gaan, je dan ook maar de grootst mogelijke stap moet maken. Tenzij je natuurlijk echt genoeg hebt aan de K7. Maar dat weet je nog niet, want anders had je dit topic niet geopend.

Ik zit zelf ook met een dilemma over een andere lens. Ik wik en weeg, maar ben er nog niet helemaal uit. Maar wat ik ook koop, het moet wel echt goed zijn. En dan is de prijs een minder belangrijk issue.


K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:FF brainstormen: K5 of K7
« Reactie #10 Gepost op: 15 mei 2011, 13:48:02 »

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:FF brainstormen: K5 of K7
« Reactie #9 Gepost op: 15 mei 2011, 13:35:01 »
Even kort door de bocht; als je iets van 10 euro koopt wat achteraf niet voldoet, heb je het daar over 10 jaar nog over. Als je iets van 100 euro koopt en het bevalt prima, dan  heb je het alleen over de voordelen en niet meer over de (dure) aanschaf.

Iets te kort, Bernie  ;)
Pentax maakt toch geen slechte camera`s?  ;D

Zonder gekheid: Wat valt er zo tegen aan de K7? De IQ? Die zou toch in het slechtste geval gelijk moeten zijn aan de K20d?
De interface etc geloof ik wel, K7 en K5 zijn redelijk gelijk en anders dan de K20d.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:FF brainstormen: K5 of K7
« Reactie #8 Gepost op: 15 mei 2011, 13:26:13 »
Even kort door de bocht; als je iets van 10 euro koopt wat achteraf niet voldoet, heb je het daar over 10 jaar nog over. Als je iets van 100 euro koopt en het bevalt prima, dan  heb je het alleen over de voordelen en niet meer over de (dure) aanschaf.

Misschien kun je tijdens een forum-meet ook even met de toestellen van anderen uitvinden wat voor jouw het beste is?!


K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:FF brainstormen: K5 of K7
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2011, 13:19:45 »
Gentlepeople, bedankt voor jullie input. Begrijp me niet verkeerd, ik neig heel erg naar een K5 maar ik probeer toch een zo duidelijk mogelijke balans te krijgen.

Sensorvlekken heb je niet meer, dat probleem is opgelost.
Grip kun je ook 3rd party aanschaffen en dan ben je ongeveer 50 euro kwijt.

Da`s goed om te weten.

De K20D is zeker geen verkeerde camera dus wellicht kun je het moment van aanschaf nog even uitstellen. Wat betreft de grip: ik zou dit niet laten meewegen. Zelf heb ik op de K20D een originele grip gehad maar deze bij de K5 niet meer aangeschaft. Ik mis hem tot op vandaag niet, ook met 70-200 en 300mm kan ik zonder grip uitstekend uit de voeten.
Ik heb natuurlijk jouw k5 in Blijdorp even beet gehad maar ik miste daar toch wel degelijk de grip. Ik kan natuurlijk even tijdelijk voor de optie van Patrick gaan. De K20d is zeker geen verkeerde camera, ik heb `m niet voor niets al zo lang  :)

Ga voor de K5. Hij is even duurder, maar na een maand voel je dat niet meer. Je voelt de camera echter veel langer tijdens het fotograferen. :) Grip kan ook op langere termijn. K5 heeft in principe voor jou op de prijs na geen nadelen. Bij de K7 heb je twijfels. Volg je hart en niet je verstand bij zo'n keuze. :)
Da`s olie op het vuur, ik ben al zo impulsief waar het dit soort dingen aangaat  :D

Ik denk dat de K7 je namelijk tegen gaat vallen en dat zou dan inhouden dat je die ook weer gaat verkopen (loopt niet zo lekker de verkoop van dat model..)
Beter even sparen (of nu meer uitgeven) en je zit voor lange tijd goed.
Hoi Jacco,

Ik heb de K20, K7 en K5 allemaal gehad.
Het is een heel makkelijk verhaal, wil je er qua beeld kwaliteit op voorruit gaan ten opzichte van de K20 dan ga je voor de K5 verder is de K5 gewoon verder (uit)ontwikkelt ten opzichte van de K7. Ik ben met mijn K5 van af het begin tevreden terwijl ik met de k7 de hele tijd het gevoel had "is dit het wel".

Dus gewoon de K5, of nog een poosje bij de K20 blijven.

Ik ben het met jullie eens dat de K5 de betere camera is. Maar waarom zou volgens jullie de K7 tegenvallen?

Ik probeer het nu even objectief te zien: Als de K7 een K20d met wat extra`s is (die toevallig verbeteringen zijn van de dingen waar ik bij de K20d tegenaan loop) en verder dezelfde IQ heeft, zou ik dan meer geld uit moeten geven aan een model dat betere specificaties heeft maar waar ik irl geen ervaring mee heb? Ik bedoel: wat je niet kent mis je ook niet en het ISOverhaal kan ik nog steeds mee leven omdat ik niet anders ben gewend.

Hoe zit het trouwens met shutterblur? De K7 schijnt daar nogal last van te hebben? Heeft de K5 dit ook?
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2011, 13:23:49 door C20v »

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re:FF brainstormen: K5 of K7
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2011, 13:13:07 »
Hoi Jacco,

Ik heb de K20, K7 en K5 allemaal gehad.
Het is een heel makkelijk verhaal, wil je er qua beeld kwaliteit op voorruit gaan ten opzichte van de K20 dan ga je voor de K5 verder is de K5 gewoon verder (uit)ontwikkelt ten opzichte van de K7. Ik ben met mijn K5 van af het begin tevreden terwijl ik met de k7 de hele tijd het gevoel had "is dit het wel".

Dus gewoon de K5, of nog een poosje bij de K20 blijven.
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Serpiente

  • Gast
Re:FF brainstormen: K5 of K7
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2011, 13:00:57 »
Ga voor de K5. Hij is even duurder, maar na een maand voel je dat niet meer. Je voelt de camera echter veel langer tijdens het fotograferen. :) Grip kan ook op langere termijn. K5 heeft in principe voor jou op de prijs na geen nadelen. Bij de K7 heb je twijfels. Volg je hart en niet je verstand bij zo'n keuze. :)

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:FF brainstormen: K5 of K7
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2011, 12:57:07 »
K5, voor mij geen twijfel. gewoon even doorsparen en wellicht zakt de prijs nog iets. Ik denk dat de stap K20-K7 niet voldoende is tegen over de kosten.

Henk

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:FF brainstormen: K5 of K7
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2011, 12:31:56 »
Ik zou alleen voor de K5 gaan en desnoods nog een poosje (tot het najaar?) wachten tot de prijs nog verder is gezakt. De K20D is zeker geen verkeerde camera dus wellicht kun je het moment van aanschaf nog even uitstellen. Wat betreft de grip: ik zou dit niet laten meewegen. Zelf heb ik op de K20D een originele grip gehad maar deze bij de K5 niet meer aangeschaft. Ik mis hem tot op vandaag niet, ook met 70-200 en 300mm kan ik zonder grip uitstekend uit de voeten.

patrick91

  • Gast
Re:FF brainstormen: K5 of K7
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2011, 12:14:59 »
Ik zou voor de K5 gaan.

Sensorvlekken heb je niet meer, dat probleem is opgelost.
Grip kun je ook 3rd party aanschaffen en dan ben je ongeveer 50 euro kwijt.

Ik denk dat de K7 je namelijk tegen gaat vallen en dat zou dan inhouden dat je die ook weer gaat verkopen (loopt niet zo lekker de verkoop van dat model..)
Beter even sparen (of nu meer uitgeven) en je zit voor lange tijd goed.


Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
FF brainstormen: K5 of K7
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2011, 12:03:39 »
Jongens en meisjes, ik wil even brainstormen...

Ik heb, zoals een hoop van jullie weten, een K20d. In december wordt hij 3 jaar en ondertussen zijn er 2 opvolgers uit. Het begint voor m`n gevoel langzaam tijd te worden om over een nieuwe body na te denken.

De K7 heb ik bij introductie overgeslagen omdat de verbeteringen tov de K20d imho niet opwogen tegen de prijs.
Nu hebben we reeds de K5 die momenteel al onder de €1000 te krijgen is.

Mijn vormen van fotografie bestaan vooral uit Macro, landschap en wildlife. Nu is het niet echt een probleem maar er zijn toch wat dingetjes die beter zouden kunnen op de K20d.
Ik ervaar `m afentoe als traag, zowel bij AF als FPS. Daar kan de camera nix aan doen, dat heeft eerder met mijn behoeftes/ontwikkeling en stijl van fotograferen te maken.
Verder het bekende ISO verhaal, over het algemeen kom ik niet hoger dan ISO400 ivm ruis. Gezien de huidige norm (zie K5) is dat natuurlijk erg laag en helpt het niet echt om de sluitertijden omhoog te krijgen (macro en wildlife) bij minder of slecht licht.

Even de voor- en nadelen van de camera`s op een rij:

K20d vs K7:
+5.2 Fps ipv 3
+1/8000 sluitertijd (ja, de K20d hikt nog wel eens tegen de 1/4000 aan)
+77 metering segments ipv 16
+DR voor zowel highlights als schaduwen (k20d alleen highlights)
+Snellere AF
+Een aantal dedicated buttons (WB, Flitser, iso)
+groter en hogere resolutie LCD

-Kleiner
-Dure grip
-Sensor nagenoeg het zelfde (dus ook iso)


K5 vs K7:
+Nog sneller, 7 fps
+Verbeterde AF, plus scherpstelling tussen de frames door bij continuous shooting (een héle grote plus)*
+Koning ISO :)
+verbeterde filmfunctie (ik heb het niet nodig maar als het er dan toch opzit...)

-(kans op) Sensorvlekken
-Prijs (2x een K7)

Je zou zeggen, dat moet een K5 worden maar dan zit ik nog steeds met de prijs. De K7 is 2e hands rond de €500 te krijgen, een K5 kost gemiddeld het dubbele. Doe daar nog een grip bij (a €269,-) en dan wordt het ineens een aanzienlijk bedrag. Prijstechnisch is de K7 natuurlijk een winnaar maar ik ben er (nog steeds) niet van overtuigd of de K7 echt een verbetering is tov de K20d. De K5 heeft natuurlijk alles wat we destijds misten bij de K20 (en in mindere mate bij de K7), misschien is het toch verstandig om maar gelijk voor de K5 te gaan?

Graag jullie gedachten hierover, grtz Jacco  :)

*Heeft de K7 dit ook?

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-