Auteur Topic: Europese boomkikker  (gelezen 1693 keer)

Offline kristies

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re:Europese boomkikker
« Reactie #17 Gepost op: 20 mei 2011, 12:35:20 »
wat een bijzonder beestje is het toch ! En een erg mooie foto !
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #17 Gepost op: 20 mei 2011, 12:35:20 »

Offline ivotjuh

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Juggling with lenses
    • Ivo Vastré Photography
« Reactie #16 Gepost op: 19 mei 2011, 12:34:50 »
Knap op de foto gezet. Zeker qua compositie!  ;)

Ik ga toch maar wat klagen  :D
Misschien een stukje wit bovenaan weghalen en plaatselijk verscherpen?

Ivo

edit: dan is ie helemaal top!

Offline chrizz

• Super Pentaxian
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
« Reactie #15 Gepost op: 18 mei 2011, 22:01:16 »
Ja en nee...
De tak waarop het diertje zit is inderdaad iets aan de donkere kant, maar de foto in zijn geheel kan niet meer dan ½ stop opheldering verdrgen, omdat dan het lichte gedeelte van het kikkertje dichtslaat, eh... uitbleekt.

dat klopt denk ik ook wel, maar als je de curve iets verschuift is er nog wel alleen in de donkerdere stukken wat op te halen. Desnoods maak je een aanpassingslaag-curven in PS en haal je op wat je op wilt halen. Kán hè, hoeft niet hoor, sowieso een prachtplaat.

:o :o

volgens mij bedoel je:
maar dat is iets dat eventueel nog kan worden verholpen.

Dat was mijn zoutkorrel ;D

Greoten,
Ruurd

dat bedoel ik inderdaad ja....  :-X

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

asplx

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 18 mei 2011, 21:49:40 »
Citaat van: Chrizz
Mijn enige zoutkorrel is dat ik de foto als geheel wat aan de donkere kant vind,

Ja en nee...
De tak waarop het diertje zit is inderdaad iets aan de donkere kant, maar de foto in zijn geheel kan niet meer dan ½ stop opheldering verdrgen, omdat dan het lichte gedeelte van het kikkertje dichtslaat, eh... uitbleekt.

Citaat
maar dat is niks dat eventueel nog kan worden verholpen.

:o :o

volgens mij bedoel je:
maar dat is iets dat eventueel nog kan worden verholpen.

Dat was mijn zoutkorrel ;D

Greoten,
Ruurd

Offline PeterL

• Pentaxian
  • **
  • Voerendaal - Limburg
    • Peter Lambrichs Fotografie
« Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2011, 20:46:22 »
Ik zal proberen PeterL van commentaar te voorzien zoals hij dit zelf ook altijd zo uitgebreid doet  ;D

Ten eerste vind ik het een schitterend onderwerp, anders dan anders en als het dan ook nog zo is vastgelegd, erg mooi! De schuinte van de bramentak door het beeld, de blik en kijkrichting van het kikkertje en het feit dat er nog nét wat blad in de scherpte valt vind ik ook erg fraai. Je bent vaak geneigd als je zo'n beestje eenmaal hebt gespot hem zo compleet en 'heel' mogelijk op de foto te zetten, al gauw van de bovenzijde. Dat is hier niet zo en dat pakt goed uit!

Mijn enige zoutkorrel is dat ik de foto als geheel wat aan de donkere kant vind, maar dat is niks dat eventueel nog kan worden verholpen.

Peter; wauw, prachtplaat.

grt,

Chris.

Wauw............ wat 'n fantastisch analytisch commentaar.  ;D

Enne..... gelukkig heb ik geen wondje, dus die zoutkorrel is absoluut niet pijnlijk.
Thanks, Chris!

En alle andere natuurlijk ook bedankt voor het bekijken van de plaat en voor de complimenten.
K'was al best tevreden met het resultaat, maar nu (bijna) helemaal.

Offline chrizz

• Super Pentaxian
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
« Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2011, 20:21:37 »
Ik zal proberen PeterL van commentaar te voorzien zoals hij dit zelf ook altijd zo uitgebreid doet  ;D

Ten eerste vind ik het een schitterend onderwerp, anders dan anders en als het dan ook nog zo is vastgelegd, erg mooi! De schuinte van de bramentak door het beeld, de blik en kijkrichting van het kikkertje en het feit dat er nog nét wat blad in de scherpte valt vind ik ook erg fraai. Je bent vaak geneigd als je zo'n beestje eenmaal hebt gespot hem zo compleet en 'heel' mogelijk op de foto te zetten, al gauw van de bovenzijde. Dat is hier niet zo en dat pakt goed uit!

Mijn enige zoutkorrel is dat ik de foto als geheel wat aan de donkere kant vind, maar dat is niks dat eventueel nog kan worden verholpen.

Peter; wauw, prachtplaat.

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2011, 17:25:49 »
Goed gespot en vastgelegd. De toevoeging dat het een jonkie is van 2cm verduidelijkt het close-up/macro aspect van de foto.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2011, 14:07:04 »
Ik vind hem ook geweldig!

En of het nou macro is of close-up, of daartussen in, dat vind ik niet zo van belang. Het is gewoon een mooie plaat geworden! Het geduld is beloond!

Offline m.prieckaerts

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2011, 13:49:15 »
 :toppie: :respect:

asplx

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2011, 09:46:22 »
Knap gedaan.
Hier valt niets op aan te merken.
:toppie:

Ruurd

Offline Koos

• Senior Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2011, 09:28:04 »
Inderdaad een prachtplaat!!! Mijn complimenten.

Goed dat je aangeeft hoe klein het kikkertje is. Dit is niet te zien aan de foto. Ik had hem ingeschat als zijnde de grootte van een groene kikker. Dit wetende maakt het de foto nog bijzonderder.
Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2011, 09:27:39 »
Was eigenlijk meer voor mezelf de vraag wat nu eigenlijk macrofotografie is, maar even op Wiki kijken levert het volgende op:
Macrofotografie is het fotograferen op korte tot zeer korte afstand van onderdelen van mensen, dieren, planten of voorwerpen, met de bedoeling ze zo groot mogelijk af te beelden, zodat details zichtbaar worden die met het blote oog moeilijk of niet waarneembaar zijn.

We spreken van macrofotografie wanneer de vergroting groter of gelijk is aan één. Wanneer de vergroting kleiner is dan één, spreken we over een close-up. Of anders gezegd: wanneer het beeld op film/sensor groter of gelijk is aan het gefotografeerde voorwerp, spreken we van macrofotografie.

Lijkt mij dus een macro-foto ;)

OT maar weer...
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline PeterL

• Pentaxian
  • **
  • Voerendaal - Limburg
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2011, 09:02:48 »
Maar valt dit eigenlijk nog wel onder macro???

Vanwaar de twijfel, Snipes?

Voor de beeldvorming:
Het betreft hier een, circa 2 cm groot, juveniel exemplaar en z'n "hangplek" bestaat uit een jonge tak van een braamstruik.
Wellicht dat dit de verhoudingen wat duidelijker maakt.
Gr.  Peter

Offline Hans H

• Super Pentaxian
    • www.flickr.com/photos/hheekelaar/sets/
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2011, 08:18:44 »
Je bent inderdaad beloond voor je geduld hoor. Mooie foto, compliment.

Groet,
Hans
K-70 | Sigma 17-70 | DA 35 F2.4 | D FA 100 F2.8 WR | Tamron 70-200 F2.8 | Pentax AF-360 FGZ II | Velbon Sherpa 803 | Velbon RUP-L40

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2011, 07:24:09 »
Inderdaad een bijzondere opname. Erg leuk om die in het wild tegen te komen.
Maar valt dit eigenlijk nog wel onder macro???
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Watze

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2011, 23:40:15 »
Prachtige en bijzondere opname.
Zou zo een keer met je mee willen om dit mee te maken en om zo'n foto te kunnen schieten!

gr,  Watze

Offline PeterL

• Pentaxian
  • **
  • Voerendaal - Limburg
Europese boomkikker
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2011, 21:36:07 »
In Nederland komt de, circa 5 cm grote, Europese boomkikker (Hyla arborea) verspreid voor op een beperkt aantal geïsoleerde locaties in het oosten en zuiden, bij voorkeur in de buurt van dichte, zonbeschenen vegetatie zoals houtwallen, braamstruiken en rietkragen met visvrij en matig voedselrijk voortplantingswater in de buurt.

Afgelopen zondag wederom het (Limburgse) leefgebied bezocht en, voor het eerst dit jaar, enkele exemplaren gespot.
En als je jezelf dan focussed op één exemplaar, wordt je soms beloond met prachtige poses!

Geduld is niet alleen "een schone zaak", maar vaak onontbeerlijk voor een macrofotograaf........

90mm - ISO100 - f/5,6 - 1/125