Auteur Topic: Ricoh koopt Pentax!  (gelezen 31576 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Serpiente

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #162 Gepost op: 18 juli 2011, 11:50:37 »
De merknaam Sony trekt denk ik klanten aan die de naam kennen van andere producten, in die zin is het marketingtechnisch geslaagd maar ik denk ook dat Minolta als merknaam onder fotografen meer serieus genomen zou zijn. Ik heb wat kennissen die met een Sony rondlopen en ik moet eerlijk zeggen, als je je over het "speelgoedgevoel" kan zetten zijn de resultaten niet eens echt onaardig.
Misschien is de naam Sony ideaal voor instapcamera's en Minolta voor de gevorderde/professionele modellen. Zij hebben ervoor gekozen om alles Sony te maken. Veel professionals associëren Sony toch met televisies en walkmans. Ik heb met merken die van alles maken altijd het idee dat ze het er maar bij doen, terwijl echte fotografie merken zich ergens op focussen. Dat hoeft niet zo te zijn, maar dat is in veel gevallen wel zo. Een merk als Minolta klinkt veel exclusiever.
Dat is misschien ook de reden waarom de Samsung DSLR geflopt is. Bij het instapmodellen gebeuren hadden zij het goed kunnen doen, maar in hogere segmenten zou bijna niemand een Samsung kopen. Nu doen zij het best aardig met die NX-modellen.

Bij de gevorderde of professionele markt heb je een gevestigde naam nodig zoals Pentax (Ricoh gaat daar gebruik van maken), Canon, Nikon, Olympus, "Minolta", Fujifilm (bekende naam die tegenwoordig goede toestellen maakt en weer een DSLR gaan maken) of Leica (veel jonge mensen kennen dit merk niet eens). Als nieuwe naam kom je er moeilijk tussen. Sony verkoopt bijna geen toestellen van boven de €900/€1000.

Als Ricoh goede producten gaat maken met de naam Pentax erop dan denk ik dat zij in de gevorderde/professionele markt beter gaan scoren dan Sony. Bij de instapmodellen zullen zij meer hun best moeten gaan doen met opvallen. In die markt hebben Panasonic (Lumix) en Sony het heel goed gedaan door respectievelijk de namen Leica en Carl Zeiss op de camera's te plakken (de lenzen zijn voor compactcamera's ook gewoon heel goed). Samsung biedt veel voor weinig en Canon doet het op alle fronten goed (qua verkopen, want er zijn altijd wel betere alternatieven voor hun compactcamera's).

Een compactcamera met een zeer goed design (beetje Fuji X100 achtig of strak met kleurtjes), Pentax op de camera, een naam op de lens die refereert aan kwaliteit (bij Pentax refereert het * aan kwaliteit, maar die moet je niet misbruiken) of gebuik een goede K-lenzenbouwer van vroeger. Daarnaast ook nog onderscheiden met bijvoorbeeld WR ofzo..

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #162 Gepost op: 18 juli 2011, 11:50:37 »

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #161 Gepost op: 18 juli 2011, 06:51:23 »
Zo zie je maar weer wat een goede merknaam doet. Sony verkoopt heel wat camera's, en ik vermoed voor een groot gedeelte vanwege de merknaam. Zou Minolta ooit zo'n marktaandeel gehad hebben?
De merknaam Sony trekt denk ik klanten aan die de naam kennen van andere producten, in die zin is het marketingtechnisch geslaagd maar ik denk ook dat Minolta als merknaam onder fotografen meer serieus genomen zou zijn. Ik heb wat kennissen die met een Sony rondlopen en ik moet eerlijk zeggen, als je je over het "speelgoedgevoel" kan zetten zijn de resultaten niet eens echt onaardig.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

su0229

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #160 Gepost op: 18 juli 2011, 06:29:25 »
Zo zie je maar weer wat een goede merknaam doet. Sony verkoopt heel wat camera's, en ik vermoed voor een groot gedeelte vanwege de merknaam. Zou Minolta ooit zo'n marktaandeel gehad hebben? Veel mensen met een instap DSLR van Sony hadden veel beter af geweest met een instapper van Pentax (of wellicht ook een Canon of Nikon).

Daarnaast doet Pentax het gewoon erg weggoed in testen, zoals bv. op dpreview. Zelf heb ik een abo op de Focus en de Chip Foto-Video en de eerste weet Pentax ook goed te waarderen. De Chip heb ik een dubbel gevoel over...... Voorbeeld: in de Focus en op dpreview wordt de K5 geprezen vanwege het lage ruisniveau en Chip beweert het tegendeel  :-[

Aan de andere kant heeft Chip mij wel aan de Pentax gekregen! Hun test van de K10d heeft mij destijds doen overstappen van Canon naar Pentax! (en ik heb toen werkelijk alles verkocht!)


Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #159 Gepost op: 18 juli 2011, 00:26:43 »
Wat dacht je van een Digital Rikenon 1.4/85?  :P
Geen Pentax toch?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #158 Gepost op: 17 juli 2011, 23:36:57 »
Citaat
De DFA 55 en de DFA 25 ook?  Knipoog
Zeker een mooi bericht!
Die passen toch niet op mijn K5 Knipoog

Wat dacht je van een Digital Rikenon 1.4/85?  :P


Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Serpiente

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #157 Gepost op: 8 juli 2011, 01:07:49 »
adapter
Geen AF en duuuur (de objectieven dan) ;)

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #156 Gepost op: 6 juli 2011, 22:48:44 »
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Serpiente

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #155 Gepost op: 6 juli 2011, 22:35:18 »
De DFA 55 en de DFA 25 ook?  ;)
Zeker een mooi bericht!
Die passen toch niet op mijn K5 ;)

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #154 Gepost op: 6 juli 2011, 20:50:00 »
De rest zijn oude wijn in nieuwe zakken
De DFA 55 en de DFA 25 ook?  ;)

Kijk dit is een statement waar we blij van worden (ik wel in ieder geval), met name de laatste alinea:

Ricoh's president, Mr Kondoh, has released the following statement:

"We would like to establish a strong business basis in the consumer goods and Digital camera is very important in this context.

We made this decision knowing very well that the business circumstance is extremely tough. It is often said that DSC business cannot be profitable if the unit sales is less than 10 Mio units, but I don’t think so. We would like to produce real value and cultivate and increase the consumers who really love our value (product). We would like to make sure to maintain the price to give the value to the consumers. Ricoh and Pentax can share this policy.

We would like to invest to be able to compete with Nikon and Canon. Rather than short-term synergy, we would like to establish something that contributes to Ricoh’s growth to be competitive worldwide. Some people will think it reckless challenge, but I personally believe that Pentax technology in lens manufacturing, image handling, mechanical designing is at the world class level that we can be proud of."

Bron: http://www.ephotozine.com/article/ricoh-buy-hoya-pentax-s-imaging-division-16859

Zeker een mooi bericht!
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Serpiente

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #153 Gepost op: 6 juli 2011, 20:39:44 »
DA*60-250
DA*55 (hoewel is dit een topper?)
DA35
DA18-135
DFA100 WR
DFA55
DFA25

De DA* 60-250 is een topper, maar die was al een hele tijd in ontwikkeling en uitgesteld enzo.. De DA* 55 is dan wel goed.
De rest zijn oude wijn in nieuwe zakken en de 18-135 wordt niet als top beschouwd.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #152 Gepost op: 6 juli 2011, 19:55:37 »
Kijk dit is een statement waar we blij van worden (ik wel in ieder geval), met name de laatste alinea:

Ricoh's president, Mr Kondoh, has released the following statement:

"We would like to establish a strong business basis in the consumer goods and Digital camera is very important in this context.

We made this decision knowing very well that the business circumstance is extremely tough. It is often said that DSC business cannot be profitable if the unit sales is less than 10 Mio units, but I don’t think so. We would like to produce real value and cultivate and increase the consumers who really love our value (product). We would like to make sure to maintain the price to give the value to the consumers. Ricoh and Pentax can share this policy.

We would like to invest to be able to compete with Nikon and Canon. Rather than short-term synergy, we would like to establish something that contributes to Ricoh’s growth to be competitive worldwide. Some people will think it reckless challenge, but I personally believe that Pentax technology in lens manufacturing, image handling, mechanical designing is at the world class level that we can be proud of."

Bron: http://www.ephotozine.com/article/ricoh-buy-hoya-pentax-s-imaging-division-16859

RonHendriks

  • Gast
Marktaandeel
« Reactie #151 Gepost op: 6 juli 2011, 19:42:10 »
Ik vond wat cijfers:
http://www.photoscala.de/Artikel/Digitalkameras-Sony-ist-Canon-dicht-auf-den-Fersen
Daar komt Ricoh niet op voor, dus die zijn echt heel klein. Pentax is ook niet sterk in P&S en dat is toch wel de grote bulk van de markt. Vivitar is zo'n merk dat hier bij de Lidl te koop is en toch flink wat cameraatjes wegzet.



Samsung is toch groter dan je vanuit de Nederlandse markt zou vermoeden, want heel sterk zijn ze hier niet.
« Laatst bewerkt op: 5 augustus 2011, 10:51:06 door RonHendriks »

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #150 Gepost op: 6 juli 2011, 19:35:34 »
K-x, K-r, K5 en 645D zijn toch wel toppers vergeleken met het Samsung tijdperk! Er zijn alleen niet echt veel toplenzen uitgekomen in het Hoya tijdperk!
DA*60-250
DA*55 (hoewel is dit een topper?)
DA35
DA18-135
DFA100 WR
DFA55
DFA25
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Serpiente

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #149 Gepost op: 6 juli 2011, 16:57:10 »
Ach laten we toch niet vergeten dat Hoya een belangrijk aandeel heeft gehad in de overleving de afgelopen jaren en het reorganiseren van Pentax met als resultaat toch een paar prachtige camera's. Tijd voor een volgende stap.
K-x, K-r, K5 en 645D zijn toch wel toppers vergeleken met het Samsung tijdperk! Er zijn alleen niet echt veel toplenzen uitgekomen in het Hoya tijdperk!

RonHendriks

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #148 Gepost op: 6 juli 2011, 16:05:57 »
Ach laten we toch niet vergeten dat Hoya een belangrijk aandeel heeft gehad in de overleving de afgelopen jaren en het reorganiseren van Pentax met als resultaat toch een paar prachtige camera's. Tijd voor een volgende stap.

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #147 Gepost op: 6 juli 2011, 15:24:29 »
Nu is Pentax gesplitst en is het camera bedrijf extra kwetsbaar geworden. Hoya houdt de medische poot van Pentax.

Volgens mij was Pentax kwetsbaarder bij Hoya die nooit echt aangegeven heeft wat ze met Pentax wilden doen. Of misschien eigenlijk wel, de camera-tak verkopen om zelf over te houden wat je eigenlijk wilde hebben.

Heb Hoya in ieder geval nooit als voordeel gezien voor Pentax wat betreft de camera-tak. Natuurlijk kon Pentax verder ontwikkelen maar tegelijkertijd heeft Pentax geen enkele stap omhoog gedaan tijdens het Hoya-tijdperk. Enige wat omhoog ging waren de prijzen.

Hythloday

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #146 Gepost op: 6 juli 2011, 15:07:14 »
Pentax als camera producent heeft zeker wat voorgesteld maar dat was in een tijd dat kleinere zelfstandige bedrijven een merk nog konden dragen. Tegenwoordig kunnen alleen de luxe merken dat nog en zelfs die worden vaak opgeslokt door veel grotere concerns.

Nu is Pentax gesplitst en is het camera bedrijf extra kwetsbaar geworden. Hoya houdt de medische poot van Pentax.

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #145 Gepost op: 6 juli 2011, 00:45:58 »
Niet alleen door het gebruik maar moderne camera's zijn volledig afhankelijk van batterijen resp. accu's en die hebben in vergelijking met de mechanische delen een korter leven. Zodra die niet meer leverbaar zijn is het over.

Oke, maar ik ken een onderneming waar ze je (voor weinig geld) om 't even welke Li-ion- of andere accu maken.
Enkele jaren geleden heb ik daar nog voor een collega een accu voor een draagbare taperecorder Uher 4200 laten maken.

Als de sluiter 25.000 clicks aankan, gaat zo'n K-5 gemakkelijk 25 jaar mee (1000 foto's per jaar is al veel voor mij  ;)).
Bovendien heb ik nog een K100super, K200, K20, K-m en K-x.

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #144 Gepost op: 5 juli 2011, 20:03:16 »
In beleggerstermen gesproken was Pentax een largecap aandeel en is nu een microcap aandeel. Een bedrijf dat 86 miljoen euro waard is stelt niets, maar dan ook niets meer voor. Bovendien bracht Ricoh ook analoge spiegelreflex camera's op de markt en de Ricoh lenzen waren voorzien van de K bajonet.

Wellicht weet Ricoh Pentax nieuw leven in te blazen. Het oorspronkelijke bedrijf Asahi is begonnen als lenzenfabrikant en bracht later camera's onder de naam Asahi Pentax op de markt. Asahi Pentax was een topmerk, met de Spotmatic, ME en LX als toppers. Pentax en Hoya Pentax hebben de onderscheidende kenmerken als SR, WR onvoldoende uitgebuit.

Pentax is nooit large cap geweest, hooguit mid-cap. Nu is het nog maar small-cap uitgedrukt in dollars (>$100 miljoen). Pentax was zelfstandig ook maar een bedrijf met minder dan 10.000 werknemers(2004, 6000 werknemers), dat is best groot maar in het huidige speelveld stelt het heel weinig voor. Canon heeft er bijvoorbeeld bijna 200.000.

Pentax als camera producent heeft zeker wat voorgesteld maar dat was in een tijd dat kleinere zelfstandige bedrijven een merk nog konden dragen. Tegenwoordig kunnen alleen de luxe merken dat nog en zelfs die worden vaak opgeslokt door veel grotere concerns.

Hythloday

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #143 Gepost op: 5 juli 2011, 19:40:21 »
De brand-name Pentax is verder ondanks het kleine marktaandeel toch wel redelijk sterk, denk dat Ricoh die naam dan ook wel zal blijven voeren voor de DSLR-range.

In beleggerstermen gesproken was Pentax een largecap aandeel en is nu een microcap aandeel. Een bedrijf dat 86 miljoen euro waard is stelt niets, maar dan ook niets meer voor. Bovendien bracht Ricoh ook analoge spiegelreflex camera's op de markt en de Ricoh lenzen waren voorzien van de K bajonet.

Wellicht weet Ricoh Pentax nieuw leven in te blazen. Het oorspronkelijke bedrijf Asahi is begonnen als lenzenfabrikant en bracht later camera's onder de naam Asahi Pentax op de markt. Asahi Pentax was een topmerk, met de Spotmatic, ME en LX als toppers. Pentax en Hoya Pentax hebben de onderscheidende kenmerken als SR, WR onvoldoende uitgebuit.

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #142 Gepost op: 5 juli 2011, 19:31:35 »
<knip>Een camera van nu slijt dus meer en is eerder aan vervanging toe.</knip>
Niet alleen door het gebruik maar moderne camera's zijn volledig afhankelijk van batterijen resp. accu's en die hebben in vergelijking met de mechanische delen een korter leven. Zodra die niet meer leverbaar zijn is het over.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Hythloday

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #141 Gepost op: 5 juli 2011, 19:27:26 »
Persoonlijk denk ik voldoende Pentax materieel te hebben om zeker nog een kwart eeuw te kunnen fotograferen, zonder de noodzaak te voelen dringend te moeten bijkopen.

Qua lenzen kan dat kloppen, maar wat de bodies betreft is dat een ander verhaal. In het analoge tijdperk werden er aanzienlijk minder foto's met een toestel gemaakt dan nu. Elk filmrolletje van 36 opnamen kostte geld en moest worden ontwikkeld. Of als je een eigen doka had moest je die zelf ontwikkelen. Nu maak je een opname en bekijkt hem. Niet goed, wissen en opnieuw maken. Een camera van nu slijt dus meer en is eerder aan vervanging toe.

asplx

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #140 Gepost op: 5 juli 2011, 15:21:12 »
Ik heb wel naar een Saab zitten kijken  :D
Maar Pentax is toch wel een ander verhaal en ik zie Pentax liever bij Ricoh zitten die er serieuze plannen mee heeft dan bij Hoya die het liever kwijt dan rijk is...

:clap2: :clap2:

Enne, ja, als dat in mijn vermogen zou passen, zou ik misschien nog wel een nieuwe SAAB kopen ook.
Ook nog wel een met Spyker-banden. :P

Maar ik houd meer van Volvo...

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #139 Gepost op: 5 juli 2011, 15:14:25 »
Ik hoop van harte dat het gaat lukken.. maar zou jij nog een nieuwe Saab kopen ?
Ik heb wel naar een Saab zitten kijken  :D
Maar Pentax is toch wel een ander verhaal en ik zie Pentax liever bij Ricoh zitten die er serieuze plannen mee heeft dan bij Hoya die het liever kwijt dan rijk is...
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

bbwijdieks

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #138 Gepost op: 5 juli 2011, 11:27:37 »
was zojuist op http://www.pentax.nl

geen woord over de verkoop van pentax camera's aan ricoh.

zou de verkoop toch een gerucht zijn,

of is de rol van pentax.nl uitgespeeld >:(



Dat is de website van de Beukelaar (leverancier die o.a. Pentax en Ricoh verkoopt in de Benelux)
Zij lopen wel wat vaker achter de feiten aan  :evil: