Auteur Topic: Ricoh koopt Pentax!  (gelezen 31580 keer)

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #87 Gepost op: 3 juli 2011, 19:33:02 »
Wat moet ik nu geloven?
Geen flauw idee, weet jij het?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #87 Gepost op: 3 juli 2011, 19:33:02 »

asplx

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #86 Gepost op: 3 juli 2011, 19:27:44 »
Dat is heel erg waar.
De moderne mens is gemakzuchtiger geworden.

kdj4

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #85 Gepost op: 3 juli 2011, 19:19:52 »
Service telt in deze tijd niet meer echt mee, vroeger [ik ben 44  :D] ging je naar de plaatselijke winkelier om daar iets te kopen want mocht er iets stuk gaan dan kon je zo weer naar hem toe lopen.
Ik heb bijna al mijn camera spul gekocht in Urk, voor mij een uurtje rijden en uurtje terug [duh] maar dat deed je vroeger niet om iets te kopen.

Ik denk dat service tegenwoordig op de tweede plaats komt, voorbeeld, als de K-5 in Urk €1000,- kost en bij de mediamarkt €950,- dan zullen er veel zijn die naar de mediamarkt zullen lopen. en mocht het stuk gaan zien we dan wel weer.

Alwin

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #84 Gepost op: 3 juli 2011, 19:08:18 »
Daar ging mijn verhaal ook over, het was een koper die aan de verkoper van de mediamarkt naar Pentax vroeg.
Het mediamarkt concept vraagt om en dient "economies of sales". Kleinere spelers in de markt komen bij zo'n keten niet meer aan bod.

Hythloday

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #83 Gepost op: 3 juli 2011, 19:06:16 »
Daar ging mijn verhaal ook over, het was een koper die aan de verkoper van de mediamarkt naar Pentax vroeg.

De namen die Pentax aan de camera's meegeeft, is verre van duidelijk. Laat een verkoper van een warenhuis maar eens uitleggen waarin de volgende camera's van elkaar verschillen: K100D, K100D super, K-m, K-x, K-r. De verkoper mag al blij zijn dat hij/zij ze in de tijd kan plaatsen. Canon pakt dat iets logischer aan: 300D, 350D, 400D, 450D, 500D, 550D, 600D. Welke fabrikant brengt er 1 camera in 12 verschillende kleuren uit. Dat is toch vragen om problemen.

De service van een winkelketen hoeft niet slechter te zijn dan die van een vakhandelaar. De service van Halfords is aanzienlijk beter dan die van mijn plaatselijke fietshandelaar, om een voorbeeld te geven.

kdj4

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #82 Gepost op: 3 juli 2011, 18:58:11 »
Heb ik even een dt-foutje ontdekt? ;)

Ik kan niet overal goed in zijn  ;)

Dobbe

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #81 Gepost op: 3 juli 2011, 18:55:08 »
en zolang dat niet veranderd......

Heb ik even een dt-foutje ontdekt? ;)

kdj4

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #80 Gepost op: 3 juli 2011, 18:50:30 »
Maar als het publiek niet weet dat Pentax bestaat. In de Mediamarkt tref je geen Pentax aan, wel Canon en Nikon.

Daar ging mijn verhaal ook over, het was een koper die aan de verkoper van de mediamarkt naar Pentax vroeg.

Hythloday

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #79 Gepost op: 3 juli 2011, 18:38:40 »
In HOYA ’ s Pentax brand digital cameras, the number of single lens reflex
cameras sold rose from a year ago, reflecting continued robust demand for entrylevel
cameras, which in turn resulted in higher sales of interchangeable lenses.
As a result, sales of the Information Technology segment stood at 208,735 million
yen, up 3.9% year-on-year, and segment income (profit for the year before tax)
amounted to 36,506 million yen, up 12.3% year-on-year.

Wat moet ik nu geloven?

Is er sprake van een stijging 3,9% of een daling van 13%?


Pentax is the world's tenth largest digital camera brand by shipments, with just 1.5 percent of the market, according to research firm IDC.

Sales of Pentax cameras dropped just over 13 percent in the year ended March 2011, amid fierce price competition in the compact camera market.

http://www.reuters.com/article/2011/07/01/ricoh-hoya-idUSL3E7I10G620110701

Hythloday

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #78 Gepost op: 3 juli 2011, 18:29:05 »
Het publiek moet er van overtuigd raken dat Pentax gewoon goede camera's maakt.

Maar als het publiek niet weet dat Pentax bestaat. In de Mediamarkt tref je geen Pentax aan, wel Canon en Nikon. In vele fotozaken is Pentax een stiefkindje of wordt niet meer verkocht. Twee jaar geleden kocht ik mijn DA17-70mm in Engeland. De zaak waar ik hem kocht, verkoop geen Pentax spullen meer.

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #77 Gepost op: 3 juli 2011, 18:05:10 »
Ik kom dagelijks een verkoper tegen die Pentax aanraad (wanneer het een passende oplossing bied tov de behoeften van de klant). Die verkoper zie ik vooral als ik 's morgens in de spiegel kijk ;)
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #76 Gepost op: 3 juli 2011, 17:58:50 »
En dat is niet alleen bij jou in het dorp, Kees,
Dat had ik in Delft ook in de zaak waar ik toen werkte...

En dat veranderde enigszins, toen collega's mijn uitrusting in handen kregen en de habndligging en ergonomie ervoeren...

Zie mijn opmerking hiervoor....

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #75 Gepost op: 3 juli 2011, 17:56:55 »
Ik heb ook veel plezier gehad met mijn Pentax K100 en er hele leuke foto's mee gemaakt en zeker maakt Pentax mooie camera's. Maar elders op het internet heb ik gelezen van iemand die aan een verkoper vroeg waarom ze bijna geen Pentax in hun assortiment hadden waarop de verkoper zij, het duurt te lang om iemand er van te overtuigen dat Pentax ook mooie camara's maakt, in die zelfde tijd lopen mensen de winkel al uit met een Nikon of een Canon. Tijd is geld.

Mensen die een camera willen kopen hebben bijna maar 1 ding in hun gedachte en dat is een Nikon of een Canon en met dat doel lopen ze naar de winkel,  komen ze in de winkel dan zien ze bijna ook alleen maar Nikon en Canon en zolang dat niet veranderd blijft Pentax het moeilijk houden [denk ik].

Voorbeeld Combi fotozaak hier in het dorp die man wil niet eens iets weten over Pentax, Jan Veensma ook lid van dit forum ging naar deze winkel toe en vroeg de beste man iets over Pentax, nou dat heeft Jan geweten. en zolang dat niet veranderd......

Dat is dan toch te wijten aan een aantal zaken, waarvan marketing één hele belangrijke is. Het publiek moet er van overtuigd raken dat Pentax gewoon goede camera's maakt.
Daarnaast denk ik de handel overtuigen, door bijvoorbeeld bonussen, opleiding, gimmicks geven, etc.
En dan zorgen dat de lokale importeur ook daadkrachtig optreedt. Als ik dan weer mijn issue over de test van water/stofdichte camera's aanhaal die ik van de week in het blad Kassa zat te lezen: de importeur van Pentax kon de nieuwe WG-1 niet leveren, dus deze is niet in de test meegenomen. Persoonlijk vind ik dat niet handig, sterker nog, verschrikkelijk stom: lever dan je oude model en laat er bij vermelden dat de nieuwe onderweg is en veel betere specs en mogelijkheden heeft. Daar moest bij de test en de plaatjes naar mijn idee gewoon een Pentax staan.

Dat zijn details waarop je uiteindelijk steeds achter de muziek aan loopt.

asplx

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #74 Gepost op: 3 juli 2011, 17:56:07 »
En dat is niet alleen bij jou in het dorp, Kees,
Dat had ik in Delft ook in de zaak waar ik toen werkte...

En dat veranderde enigszins, toen collega's mijn uitrusting in handen kregen en de habndligging en ergonomie ervoeren...

kdj4

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #73 Gepost op: 3 juli 2011, 17:50:59 »
Ik heb ook veel plezier gehad met mijn Pentax K100 en er hele leuke foto's mee gemaakt en zeker maakt Pentax mooie camera's. Maar elders op het internet heb ik gelezen van iemand die aan een verkoper vroeg waarom ze bijna geen Pentax in hun assortiment hadden waarop de verkoper zij, het duurt te lang om iemand er van te overtuigen dat Pentax ook mooie camara's maakt, in die zelfde tijd lopen mensen de winkel al uit met een Nikon of een Canon. Tijd is geld.

Mensen die een camera willen kopen hebben bijna maar 1 ding in hun gedachte en dat is een Nikon of een Canon en met dat doel lopen ze naar de winkel,  komen ze in de winkel dan zien ze bijna ook alleen maar Nikon en Canon en zolang dat niet veranderd blijft Pentax het moeilijk houden [denk ik].

Voorbeeld Combi fotozaak hier in het dorp die man wil niet eens iets weten over Pentax, Jan Veensma ook lid van dit forum ging naar deze winkel toe en vroeg de beste man iets over Pentax, nou dat heeft Jan geweten. en zolang dat niet veranderd......

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #72 Gepost op: 3 juli 2011, 17:48:00 »
Heb je cijfers Ruurd?

Ik wel  ;)
http://www.hoya.co.jp/english/investor/d0h4dj00000014ze-att/d0h4dj000000150v.pdf

31 maart 2011

<Imaging related products>
Sales of optical lenses were up from the previous year reflecting robust sales of
digital cameras in the market, particularly in emerging countries, and strong orders
for high-precision lenses and for interchangeable lenses, resulting in higher
shipments of such products, while keeping factories at their full production
capacity.
In HOYA ’ s Pentax brand digital cameras, the number of single lens reflex
cameras sold rose from a year ago, reflecting continued robust demand for entrylevel
cameras, which in turn resulted in higher sales of interchangeable lenses.
As a result, sales of the Information Technology segment stood at 208,735 million
yen, up 3.9% year-on-year, and segment income (profit for the year before tax)
amounted to 36,506 million yen, up 12.3% year-on-year.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #71 Gepost op: 3 juli 2011, 17:37:42 »
En omdat dat het allemaal zo goed doet, gaat de omzet achteruit en de marktpositie ook....

volgens mij klopt er iets niet...  :'(

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #70 Gepost op: 3 juli 2011, 17:26:43 »
Pentax is meegegaan in de strijd om allerlei snufjes en heeft de strijd verloren.
Welke snufjes?
gelukkig is de pixel strijd nu al een tijdje over in DSLR land, het lijkt nu voornamelijk om hoge ISO's te gaan en dynamische bereik, hopelijk vergeten ze de lage ISO's niet.  ;)

Maar wat heeft dit met de overnamen te maken?
Pentax staat er op zich best wel sterk voor sinds de Kx dat een behoorlijk succes was volgens mijn, de Kr doet het iets minder nu maar de K5 lijkt goed te scoren, beter dan de K7 in iedergeval.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Hythloday

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #69 Gepost op: 3 juli 2011, 17:19:40 »
En zullen we, na alle speculaas in dit topic, nou eens rustig afwachten ebn kijken wat er werkelijk gebeurt en gebeuren gaat, voor we een Canon kopen met adatpter om toch dat mooie PENTAX-glaswerk te kunnen gebruiken?

Pentax is meegegaan in de strijd om allerlei snufjes en heeft de strijd verloren. Wat nu telt zijn pixels, films kunnen opnemen met een fotocamera, terwijl dat eigenlijk helemaal niet belangrijk is. Pentax buit haar sterkste punt helemaal niet uit. Een Pentax camera geeft gemiddeld genomen de kleuren natuurlijker weer dan een Canon camera, en dan met name als er Pentax lenzen worden gebruikt. Vroeger had Pentax de reclame kreet: gebruik een Pentax op je Pentax.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #68 Gepost op: 3 juli 2011, 14:03:13 »
Luxe is op veel verschillende manieren te intepreteren. Ik zie Pentax als een hobbyistenmerk. Leuke camera's voor de fotohobyist. Ricoh kan dan meer gebruikt worden van jan-en-alleman. Dus ik zie dat wel zitten. Pentax hoeft helemaal geen kopie van Canikon te worden. Gewoon lekker eigenwijs blijven zoals ze nu ook zijn. Dus geen FF, maar goede APS-C camera's.

Misschien 3 modellen in lijn met 3 segmenten objectieven (budget, medium, high-end). Dus moeten er vooral nog een paar budget lenzen bijkomen (18-200, 16-105)

Zo bedoelde ik het ook, niet "luxe" in de zin van "duur en exclusief", maar in de zin van modellenreeks. Alles voor de "consumentenmarkt" onder de naam Ricoh en alles voor de (serieuzere) amateur onder de naam Pentax.

asplx

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #67 Gepost op: 3 juli 2011, 14:02:56 »
Dat is niet te hopen. Pentax maakte altijd goede, lichtgewicht camera's in het digitale tijdperk, en kwalitatief goede lenzen, echt value for money. Er was een ruime keus, van eenvoudige, no-nonsense camera tot camera's met uitgebreide mogelijkheden. Daar zaten nog modellen tussen. Als het een luxe merk wordt, zal de amateur overstappen op een ander merk met een ruime keuze.

Kijk,
daar ben ik het nou meer mee eens.

En zullen we, na alle speculaas in dit topic, nou eens rustig afwachten ebn kijken wat er werkelijk gebeurt en gebeuren gaat, voor we een Canon kopen met adatpter om toch dat mooie PENTAX-glaswerk te kunnen gebruiken?

(Ehh, ja die adapters bestaan tegenwoordig... Op MP word je e nog net niet mee doodgegoid...
enneeh... nee, ik heb er geen ervaring mee.
Ik gebruik een PK=>M42 adapter om oudere P-draad lenzen te kunnen gebuiken en aan andere adapters heb ik geen behoefte. Overigens gebruik ik die P-draad objectieven, om het karakter toe kunnen passen, voor ik dat om zeep help met HDR en andere kunstgrepen)

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #66 Gepost op: 3 juli 2011, 13:57:00 »
Dat is niet te hopen. Pentax maakte altijd goede, lichtgewicht camera's in het digitale tijdperk, en kwalitatief goede lenzen, echt value for money. Er was een ruime keus, van eenvoudige, no-nonsense camera tot camera's met uitgebreide mogelijkheden. Daar zaten nog modellen tussen. Als het een luxe merk wordt, zal de amateur overstappen op een ander merk met een ruime keuze.

Luxe is op veel verschillende manieren te intepreteren. Ik zie Pentax als een hobbyistenmerk. Leuke camera's voor de fotohobyist. Ricoh kan dan meer gebruikt worden van jan-en-alleman. Dus ik zie dat wel zitten. Pentax hoeft helemaal geen kopie van Canikon te worden. Gewoon lekker eigenwijs blijven zoals ze nu ook zijn. Dus geen FF, maar goede APS-C camera's.

Misschien 3 modellen in lijn met 3 segmenten objectieven (budget, medium, high-end). Dus moeten er vooral nog een paar budget lenzen bijkomen (18-200, 16-105)
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #65 Gepost op: 3 juli 2011, 13:54:35 »
Dus voor bepaalde digitale camera's. Het is dus te verwachten dat ze van Pentax het "luxe merk" maken en de compact camera's onder de naam Ricoh uit gaan brengen, zoals al eerder aangegeven. Het zou ook een erg slechte zet zijn om de naam Pentax overboord te gooien. Naar mijn idee gaan de DSLR's, van APS-C, medium format (en wellicht een te ontwikkelen FF) onder de naam Pentax op de markt komen. Hopelijk gaat Ricoh daar een flinke boost aan geven, met name door meer marketing budget en ontwikkeling van nieuwe producten.
Nu de Q uitkomt onder de Pentax naam zal dat misschien ook wel zo blijven.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Hythloday

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #64 Gepost op: 3 juli 2011, 13:42:07 »
Het is dus te verwachten dat ze van Pentax het "luxe merk" maken

Dat is niet te hopen. Pentax maakte altijd goede, lichtgewicht camera's in het digitale tijdperk, en kwalitatief goede lenzen, echt value for money. Er was een ruime keus, van eenvoudige, no-nonsense camera tot camera's met uitgebreide mogelijkheden. Daar zaten nog modellen tussen. Als het een luxe merk wordt, zal de amateur overstappen op een ander merk met een ruime keuze.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #63 Gepost op: 3 juli 2011, 13:12:00 »
Hier een verklaring van de CEO van Ricoh:
"On completion of the Acquisition, Ricoh will begin to use the PENTAX brand name for some of its digital camera products, and HOYA will continue to use the PENTAX brand name for their endoscopes and other products" en
"Furthermore, with the Acquisition, both companies will cooperate with each other to increase the value of the PENTAX brand".

http://www.ricoh.com/release/2011/0701_1.html

Dus voor bepaalde digitale camera's. Het is dus te verwachten dat ze van Pentax het "luxe merk" maken en de compact camera's onder de naam Ricoh uit gaan brengen, zoals al eerder aangegeven. Het zou ook een erg slechte zet zijn om de naam Pentax overboord te gooien. Naar mijn idee gaan de DSLR's, van APS-C, medium format (en wellicht een te ontwikkelen FF) onder de naam Pentax op de markt komen. Hopelijk gaat Ricoh daar een flinke boost aan geven, met name door meer marketing budget en ontwikkeling van nieuwe producten.


We hoeven dus vooralsnog de naam van dit forum niet aan te passen  :D
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2011, 13:22:37 door Edzo »