Auteur Topic: Ricoh koopt Pentax!  (gelezen 31642 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #112 Gepost op: 4 juli 2011, 15:50:03 »
We willen kaartjes :D
Nee joh, een DA*60-250, DA*200 of een DA*300 als bedankje als we een kaartje kopen zodat we mooie fotos kunnen maken  ;)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #112 Gepost op: 4 juli 2011, 15:50:03 »

RonHendriks

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #111 Gepost op: 4 juli 2011, 15:40:22 »
Ik heb net eens door de website van Ricoh gesnuffeld en zie dat ze sponsor zijn voor verschillende sport evenementen o.a. de ATP wolrd tour (tennis) en daar zit ook Unicef Rosmalen bij. Wordt mischien interessant voor de sport fotografie liefhebbers hier.
Hun slogan is "Moving Ideas Forward" en dat vind ik dan wel mooi passen bij een merk als Pentax.

grtz, Andre

We willen kaartjes :D

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #110 Gepost op: 4 juli 2011, 13:16:40 »
Ik heb net eens door de website van Ricoh gesnuffeld en zie dat ze sponsor zijn voor verschillende sport evenementen o.a. de ATP wolrd tour (tennis) en daar zit ook Unicef Rosmalen bij. Wordt mischien interessant voor de sport fotografie liefhebbers hier.
Hun slogan is "Moving Ideas Forward" en dat vind ik dan wel mooi passen bij een merk als Pentax.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

gnodde

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #109 Gepost op: 4 juli 2011, 13:06:06 »
U doelt hier hopelijk niet op het automerk Saab...?

Nee, daar was het het kleine merk Spijker dat het grote merk Saab overnam, met alle huidige problemen ten gevolge.
Bij het "kleine" Pentax is het het grote Ricoh dat de overname doet. En gezien de marktpositie van Ricoh is dat toch een heel andere situatie.

Jan.

Offline JM

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 86
  • Pentax rules?
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #108 Gepost op: 4 juli 2011, 12:55:51 »

En laten we wel wezen: ASAHI PENTAX is al lang niet meer, het was Hoya Pentax en nu dan Ricoh Pentax. So what, Pentax was allang geen eigen onderneming meer. Van mij mag het zijn; PENTAX, a Ricoh company.

Zie je trouwens ook volop in de autowereld!


U doelt hier hopelijk niet op het automerk Saab...?

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #107 Gepost op: 4 juli 2011, 10:59:54 »
Ricoh heeft ook SLR gemaakt dus van camera's zullen ze wel het één en ander snappen, en de elektronica hebben ze wat ervaring mee met de P&S die ze maken dus hopelijk komt het goed.

Hopelijk zijn Ricoh net zo goed als Sony als het om marketing komt maar dat betwijfel ik helaas.

trouwens Pentax heeft wel een paar mooie commercials maar we zien die nooit  ::)
« Laatst bewerkt op: 4 juli 2011, 11:14:49 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #106 Gepost op: 4 juli 2011, 00:54:09 »
Daarom nu iedereen (ook de vrouwen) uit volle borst :
1,2,3,4  :cheer: Ho jaaa.., wij gaan naar Costa Ricaaah...  :yahoo:
:yahoo: :drinks:
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #105 Gepost op: 4 juli 2011, 00:49:57 »
Marketing is zorgen dat de klanten jouw product gaan kopen.
Hoe kan je Pentax in Nederland nu in de markt zetten? TV commercials? andere reclame? Ja, dat helpt, maar wanneer ze weer over zijn, valt het weer terug. Die moeten blijven hangen.

Daarom nu iedereen (ook de vrouwen) uit volle borst :
1,2,3,4  :cheer: Ho jaaa.., wij gaan naar Costa Ricaaah...  :yahoo:

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #104 Gepost op: 3 juli 2011, 22:10:33 »
Dat is wat ik ook hierboven betoog: daar heeft Ricoh na overname echt nog een slag (en niet zo een kleintje ook) te maken. Iedere third party fabrikant moet naast Canon, Nikon en Sony ook weer dezelfde zaken voor Pentax gaan maken wil je verder komen. Die moeten Pentax ook weer serieus gaan nemen. Het niet aanwezig zijn zorgt voor minder verkoop en minder verkoop weer tot nog minder third party fabrikanten die Pentax spullen willen maken. Een soort neerwaartse spiraal.
Daar moet je uit zien te komen lijkt me. Dat is naast marketing denk ik heel belangrijk.

Pentax hád een naam! In de jaren 60, 70 en 80 was het doorbrekend merk en een betaalbaar alternatief voor Nikon, Canon, Minolta (wie?), Olympus (wie?) en nog wat. Daarnaast was Pentax groot in de medische fotografie.

Daarna dacht Pentax met zeer matige camera's de compact wereld te veroveren, maakte dubieuze  SLR's, was te laat met een DSLR en ligt nu mijlenver achter met geweldige DSLR's! De naam is er niet meer voor de gewone man. "Pentax is van vroeger".

Enige conclusie voor mij: Pentax wedde op het verkeerde paard (compacts) en had een slechte marketing.

Als Ricoh er geld in wil stoppen door de marketing aan te pakken, de naamsbekendheid (Pentax) te bevorderen en wil innoveren zie ik alleen maar voordelen! Zolang de naam maar blijft.

En laten we wel wezen: ASAHI PENTAX is al lang niet meer, het was Hoya Pentax en nu dan Ricoh Pentax. So what, Pentax was allang geen eigen onderneming meer. Van mij mag het zijn; PENTAX, a Ricoh company.

Zie je trouwens ook volop in de autowereld!

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #103 Gepost op: 3 juli 2011, 22:03:00 »
Dat is marketing. Marketing is zorgen dat de klanten jouw product gaan kopen. Dat begint dus bij de R&D en eindigt bij de aftersales. Een marketing manager is eigenlijk de persoon die ervoor moet zorgen dat iedereen binnen een bedrijf hetzelfde doel heeft.

Dat bedoel ik: het goede product is er wel, maar krijgen ze niet goed verkocht.
Net Philips vroeger. Technisch briljant en leuke uitvindingen, maar niet verkocht krijgen (denk aan de Video 2000 t.o.v. VHS, DNL t.o.v. Dolby, etc.)

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #102 Gepost op: 3 juli 2011, 21:58:51 »
Dat is naast marketing denk ik heel belangrijk.

Dat is marketing. Marketing is zorgen dat de klanten jouw product gaan kopen. Dat begint dus bij de R&D en eindigt bij de aftersales. Een marketing manager is eigenlijk de persoon die ervoor moet zorgen dat iedereen binnen een bedrijf hetzelfde doel heeft.

Kijk eens naar Pentax in Nederland. Hoe kan je Pentax in Nederland nu in de markt zetten? TV commercials? andere reclame? Ja, dat helpt, maar wanneer ze weer over zijn, valt het weer terug. Pentax moet in de markt worden gezet (marketing) als merk dat staat voor ......, met als USP's a, b, en c. Die moeten blijven hangen.

Veel van mijn klanten willen Canon of Nikon, want die hebben de beste spullen. Het mooie van Canon en Nikon is dat het daar zelfs niet eens meer over USPs gaat. De USPs van die merken liggen vooral op psychologisch vlak. En ach, eigenlijk werkt dat bij mij op dezelfde manier met Pentax, ik heb er gewoon een goed gevoel bij, maar ik weet zeker dat ik met een Canon of Nikon net zulke goede/slechte fotos blijf maken.
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2011, 22:05:11 door Corros »
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #101 Gepost op: 3 juli 2011, 21:56:01 »
Dit is de leuze van Napoleon, het leidende varken in de revolutie tegen de boer in George Orwell's "Animal farm".

ah, kijk ik dacht eerst dat het daarvandaan kwam, zal het even aanpassen.

Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #100 Gepost op: 3 juli 2011, 21:52:13 »
"iedereen is gelijk, maar de ene wat gelijker dan de andere" ;)

Heeft iemand ooit nog eens een leuk boek over geschreven  :D
En inderdaad, iedereen heeft zo zijn voorkeur.

Actieve verkoop van Pentax blijft gewoon lastig. Vaak is er veel niet leverbaar, veel accesoires niet beschikbaar (geen tc, 3th party accesoires, objectieven etc).

Dat is wat ik ook hierboven betoog: daar heeft Ricoh na overname echt nog een slag (en niet zo een kleintje ook) te maken. Iedere third party fabrikant moet naast Canon, Nikon en Sony ook weer dezelfde zaken voor Pentax gaan maken wil je verder komen. Die moeten Pentax ook weer serieus gaan nemen. Het niet aanwezig zijn zorgt voor minder verkoop en minder verkoop weer tot nog minder third party fabrikanten die Pentax spullen willen maken. Een soort neerwaartse spiraal.
Daar moet je uit zien te komen lijkt me. Dat is naast marketing denk ik heel belangrijk.

RonHendriks

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #99 Gepost op: 3 juli 2011, 21:49:53 »
Ricoh is te klein om het als speeltje te kopen, ook al is het denk ik wel een jongensdroom van de bejaarde directie. Ze hebben vast goede plannen en intenties en ik hoop dat die ook uit gaan komen.

Alwin

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #98 Gepost op: 3 juli 2011, 21:49:38 »
(vrij gerefereerd aan het communisme: iedereen is gelijk, maar de ene wat gelijker dan de andere) ;)
Dit is de leuze van Napoleon, het leidende varken in de revolutie tegen de boer in George Orwell's "Animal farm".

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #97 Gepost op: 3 juli 2011, 21:45:41 »
:D :D
Gelukkig maar Cor, maar zie onze eerdere discussie hierover. Jouw collega's zien er denk ik ook maar één, en niet 's ochtends als ze in de spiegel kijken. Dit is geen verwijt, want het is elders denk ik net zo (behalve bij Booms natuurlijk, daar heb je er ook ééntje die net als jij is  ;)).

Actieve verkoop van Pentax blijft gewoon lastig. Vaak is er veel niet leverbaar, veel accesoires niet beschikbaar (geen tc, 3th party accesoires, objectieven etc).
Ik heb zelf een lichte voorkeur voor Nikon over Canon, dus verkoop meer Nikon. Bij een andere collega is dat weer anders. Maakt ook niet uit. Het gaat erom dat de klant met het juiste product naar huis gaat. En van die juiste producten zijn er vaak meerdere. Maar Pentax is uiteraard de meest juiste (vrij gerefereerd aan James Orwell's Animal Farm: iedereen is gelijk, maar de ene wat gelijker dan de andere) ;)
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2011, 22:04:50 door Corros »
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #96 Gepost op: 3 juli 2011, 20:57:25 »
Ik hoop toch wel dat Ricoh iets van het merk Pentax weet te maken.

Wie niet hier op het forum lijkt me.
Ik heb ook ergens gelezen dat Ricoh Pentax met name heeft gekocht voor uitbreiding aan de bovenkant van hun line-up, dus de DSLR's en met name ook de 645D, die zelfs nog ergens in de berichten door Ricoh wordt genoemd. Je gaat vandaag de dag niet dergelijke investeringen meer doen als je niet serieus van plan bent er winst mee te gaan maken. Een merk, inclusief alles erop en eraan "als speeltje" kopen doet geen enkel zichzelf respecterend bedrijf meer in de huidige tijd.

Ik heb er dus hoop op, dat Ricoh het merk Pentax naar een aanzienlijk hoger niveau weet te tillen.
Maar zoals Ruurd al terecht zei, allemaal speculaas nog, dus we moeten eerst maar eens zien lijkt me.

Hythloday

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #95 Gepost op: 3 juli 2011, 20:12:28 »
Ook speelt het al jaren dat Hoya Pentax wilt verkopen dus het is geen nieuw nieuws dat Hoya van Pentax af wilt.

In hetzelfde artikel staat dit:

"Copier and printer-maker Ricoh , which aims to shed nearly 10 percent of its workforce to improve profits, also has a digital camera business, but sales are too small to feature in global data."

De camera divisie van Ricoh stelt dus niets voor. Ricoh en Pentax zijn samen nog een kleine speler. Ik krijg de indruk dat Pentax een speeltje is geworden. Pentax en Samsung brachten elk onder eigen merknaam Pentax camera's op de markt. Samsung stopt ermee en Pentax wordt overgenomen door Hoya. Hoya verkoopt Pentax weer. Als leek zou ik denken dat Tokina (ook van Hoya) meer lenzen zou kunnen verkopen en dat Pentax dan minder ontwikkelkosten zou hebben. Ricoh maakt geen DSLR camera's, zie:

http://www.ricoh.com/r_dc/lineup.html

Ik hoop toch wel dat Ricoh iets van het merk Pentax weet te maken.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #94 Gepost op: 3 juli 2011, 20:08:59 »
Ik kom dagelijks een verkoper tegen die Pentax aanraad (wanneer het een passende oplossing bied tov de behoeften van de klant). Die verkoper zie ik vooral als ik 's morgens in de spiegel kijk ;)

 :D :D
Gelukkig maar Cor, maar zie onze eerdere discussie hierover. Jouw collega's zien er denk ik ook maar één, en niet 's ochtends als ze in de spiegel kijken. Dit is geen verwijt, want het is elders denk ik net zo (behalve bij Booms natuurlijk, daar heb je er ook ééntje die net als jij is  ;)).

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #93 Gepost op: 3 juli 2011, 20:08:34 »
Daarnaast méér en betere verkrijgbaarheid van accessoires. Als Tamron en Sgima al niet meer al hun lenzen met Pentax bajonet leveren, maar wel Sony bajonet uitbrengen, kun je mij niet vertellen dat daar geen geld van Sony achter zit om toch te zorgen dat er een Sony bajonet op komt.
Volgens mijn is Zeis ook gestopt...
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #92 Gepost op: 3 juli 2011, 20:04:41 »
Maar als het publiek niet weet dat Pentax bestaat. In de Mediamarkt tref je geen Pentax aan, wel Canon en Nikon. In vele fotozaken is Pentax een stiefkindje of wordt niet meer verkocht. Twee jaar geleden kocht ik mijn DA17-70mm in Engeland. De zaak waar ik hem kocht, verkoop geen Pentax spullen meer.

Dat is nu juist wat ik bedoel Hythloday.....
Méér bekendheid bij de consument, meer Pentax in de winkel en etalages.

In Lissabon liep ik langs een spaarzame fotozaak: welgeteld twee Pentax toestellen, beide compact camera's. Ze verkochten in ieder geval nog Pentax.......
Een grotere zaak (soort van Mediamarkt) had niets liggen, alleen maar Canon, Nikon, Sony en zelfs een Olympus DSLR. Te gek voor woorden als je een puike K-r en een nog puikere K5 in je assortiment hebt zitten. Ik zou dan zeggen: de importeur reclame budget EN een target meegeven. Na één jaar target niet gehaald, andere importeur zoeken.

Dat is dus méér advertenties in fotobladen, zorgen dat er in iedere test van fotocamera's een Pentax mee wordt getest, meer sponsoring, etc.

Daarnaast méér en betere verkrijgbaarheid van accessoires. Als Tamron en Sgima al niet meer al hun lenzen met Pentax bajonet leveren, maar wel Sony bajonet uitbrengen, kun je mij niet vertellen dat daar geen geld van Sony achter zit om toch te zorgen dat er een Sony bajonet op komt.

WIJ zijn trots op het feit dat we met een Pentax in het wild rondlopen, maar van de importeur krijg ik nu niet bepaald dat idee.
Daarom vind ik het ook een goede zaak dat de CEO van Hoya die brief heeft geschreven. Commercieel sterk richting je klantenkring.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #91 Gepost op: 3 juli 2011, 19:47:34 »
Zoals in jou link staat heeft Hoya Pentax gekocht voor de medische deel en die houden ze maar dat onderdeel daalt juist volgens hun report.

<Medical related products>
Shipments of medical endoscope products, in which overseas sales account for a
majority of overall sales, increased in comparison to the year-ago, as restriction of
purchase for medical equipment has been getting relieved at medical institutions
in Europe and the U.S. The sales decreased year on year due to significant
impact from the appreciation of the yen though the sales slightly increased on a
local currency basis.


Ook speelt het al jaren dat Hoya Pentax wilt verkopen dus het is geen nieuw nieuws dat Hoya van Pentax af wilt.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Dobbe

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #90 Gepost op: 3 juli 2011, 19:45:20 »
Ik kan niet overal goed in zijn  ;)

 :D

Hythloday

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #89 Gepost op: 3 juli 2011, 19:41:49 »
Geen flauw idee, weet jij het?

Een bedrijf verkoopt niet het tafelzilver, maar wel de winkeldochters om geld op te halen. Een marktaandeel van 1.5% schiet ook niet op.

Hythloday

  • Gast
Re:Ricoh koopt Pentax!
« Reactie #88 Gepost op: 3 juli 2011, 19:40:20 »
Ik denk dat service tegenwoordig op de tweede plaats komt, voorbeeld, als de K-5 in Urk €1000,- kost en bij de mediamarkt €950,- dan zullen er veel zijn die naar de mediamarkt zullen lopen. en mocht het stuk gaan zien we dan wel weer.

Ik heb ook wel eens bij een internetwinkel gekocht, maar toch is service nog wel belangrijk. Mijn eerste DA16-45mm was niet goed, de linkerkant was niet scherp. Maar ook niet zo onscherp dat het stoorde. Ik had enkele foto's op internet geplaatst en kreeg het advies om terug te gaan naar de winkel. Toen ik het probleem uitlegde, stuitte ik eerst op ongeloof. Toen ik de foto's op internet liet zien, waren ze bereid om de lens te testen. Pas toen gaven ze me gelijk en werd de lens omgeruild. Dan ben je blij dat je bij de vakhandel hebt gekocht.

Toen ik twee jaar geleden mijn DA17-70mm in Engeland kocht, vroeg ik naar de garantie. Ik kreeg een internationaal garantiebewijs mee. In geval van problemen zou elke Pentax dealer me moeten helpen, werd mij verteld. Gelukkig was mijn lens goed. Ik zie me al aankomen bij de plaatselijke Pentax dealer.