Wie wint zich nog meer op over de jacht op walvissen en de rol die Japan hier in speelt? Zoals bijgaand nieuwsbericht laat zien heeft Japan een overeenstemming tot het instellen van een beschermd leefgebied geboycot door demonstratief de vergaderzaal te verlaten.

Ik weet dat er - voor zover mijn kennis reikt - geen walvisderivaat zit verwerkt in fototoestellen, en daarom een direct verband tussen een Japans fototoestel en de walvisvaart niet bestaat, maar zou een boycot van een Japans produkt door de consumenten- zoals Japanse fototoestellen - niet helpen om langzaamaan in Japan een bewustzijnsomslag ten aanzien van walvisjacht te bewerkstelligen?
Voor wie dit te vergezocht vindt: Ik stam nog uit de tijd van boycotacties tegen Zuid-Afrikaanse producten zoals de Krugerrand, en dat heeft toch ook mee geholpen om een einde te maken aan de apartheid in Zuid-Afrika?
Of leven we ondertussen in een tijd van kortzichtig consumentisme en slaan dit soort acties niet meer aan?
(Dit zal wel wat fanatiek klinken, maar mijn eerste kwaadheid leidde tot deze reaktie. Ik ben ook niet van plan zo'n anti-walvisvangst campagne op te zetten, maar dit is in de geest van een stamtafelgesprek een peiling van de meningen).