Auteur Topic: gestolen  (gelezen 5026 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:gestolen
« Reactie #29 Gepost op: 8 augustus 2011, 21:07:28 »
Tja Lidy, je pakt hem direct bij de kop. Verzekeraars zijn helemaal geweldig in het (snel) incasseren van premies, maar als het op uitkeren aankomt zijn er bij die erg moeilijk doen.
Wij zitten met onze ziektekosten bijvoorbeeld bij Aevitae. Dat zijn me toch een stelletje laaienlichters. Die leggen alles zo uit als ze zelf willen en moet je maar bezwaar aantekenen als je het er niet mee eens bent. dan hopen ze er op dat je dat niet doet omdat je het teveel moeite vindt.
Bij dit soort "ruim te interpreteren" omschrijvingen is het altijd maar weer afwachten hoe ze het interpreteren.

Daarnaast betreft het een behoorlijke premie. Die discussie hebben we een tijd geleden in een ander topic al eens besproken en bleek dat als je een aantal jaren dergelijke premies betaald, het de vraag is of het wel iets toevoegt. Over het algemeen zijn we erg zuinig op onze spullen en verliezen we het niet snel uit het oog. Aan de andere kant lees je steeds meer verhalen over van die randdebielen die je op straat beroven en dus onder bedreiging al je spullen opeisen. De vraag wat dan goedkoper is: een pistool of 10 jaar premie betalen  :D
Naar mijn idee geeft het eerste meer voldoening, hoewel een gevangenis er van de buitenkant er fototechnisch over het algemeen mooier uit ziet dan van binnen (hoewel minder luxe van buiten dan van binnen).
Wel heb je plenty tijd om je aan je hobby te wijden.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:gestolen
« Reactie #29 Gepost op: 8 augustus 2011, 21:07:28 »

Offline lidy

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 459
Re:gestolen
« Reactie #28 Gepost op: 8 augustus 2011, 18:32:29 »
Klopt, Ron, dat staat in de toelichting, maar in de eigenlijke voorwaarden vind ik 't allemaal niet erg duidelijk omschreven. Wanneer wordt iets als een plotselinge, van buiten komende gebeurtenis beschouwd? Als een statief+camera door een plotselinge windvlaag in de vijver valt? En wat als je zelf struikelt en de hele handel in het water stort? Als je klunzig bent en een glas limonade over je camera gooit (maakt waarschijnlijk niet eens veel uit voor een WR Pentax-camera met dito lens) of ook als je door een plotselinge niesbui diezelfde limonade knoeit?

Bij schade wordt uitgegaan van de feitelijke voorwaarden. 't Kan best meevallen, hoor, maar zoals gezegd, ik vind ze niet uitblinken door duidelijkheid.  ::)
K-5 en wat lenzen

RonHendriks

  • Gast
Re:gestolen
« Reactie #27 Gepost op: 8 augustus 2011, 16:25:21 »
Eens even naar gekeken:

De NVN fotoapparatuurverzekering is een verzekering met een zeer ruime dekking en een scherpe premiestelling. De polis biedt dekking tegen elke plotselinge van buiten komende gebeurtenis.
Een voorbeeld hiervan is een statief dat onvoorzien omvalt waardoor de camera en lens kapot vallen cq te water raken en derhalve schade oplopen.
Een belangrijk onderdeel van de dekking, t.w. diefstal, vraagt om een nadere toelichting.
Diefstal uit een auto of vaartuig is niet verzekerd, tenzij verzekerde aannemelijk maakt dat hij niet in zijn zorg tekort is geschoten. Diefstal sec is wel gedekt, maar ook hierbij geldt dat verzekerde moet aantonen dat er alles aan gedaan is om deze diefstal te voorkomen.(de bewijslast ligt bij verzekerde). Een eventuele uitkering zal afhangen van de omstandigheden die verzekerde in zijn lezing aangeeft.
In beide voornoemde gevallen zal er altijd aangifte moeten worden gedaan.
In geval van een gedekte schade zal de verzekerde schadeloos worden gesteld tot maximaal de verzekerde som van het in de polis genoemde voorwerp.
Verzekerde zelf is verantwoordelijk voor het aanleveren van een specificatie waarbij het merk, type, serienummer en de huidige vervangingswaarde wordt opgegeven van de te verzekeren apparatuur.
Let op: iedere wijziging in het instrumentarium zal moeten worden opgegeven. Wat niet in de specificatie staat, is dus niet verzekerd.

Voor alle overige details verwijzen wij u naar de polisvoorwaarden op deze site.

De premiestelling:

Voor Europadekking dient 19 euro per duizend euro verzekerd bedrag te worden aangehouden.
Voorbeeld: een kandidaat verzekerde bezit 4.450,00 euro aan apparatuur en wil deze op basis van Europadekking verzekeren. De premie zal per jaar 4,450x19 = 84,55 euro bedragen exclusief de verschuldigde assurantiebelasting en poliskosten.


Ik weet niet hoe het met afgegevn bagage zit, maar ik vermoed dat hierbij de eigenaar zijn toezicht heeft laten varen en daarmee zijn recht op vergoeding.

Ziet er verder wel goed uit.

Offline lidy

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 459
Re:gestolen
« Reactie #26 Gepost op: 8 augustus 2011, 16:15:02 »
Hier http://www.nvnfoto.nl/ bedoel je, neem ik aan?

't Kan aan mij liggen, maar ik vind de omschrijving van wat/wanneer er precies gedekt is, niet erg uitgebreid c.q. duidelijk.  ::) En ik begrijp dat je je - alvorens je een verzekering kunt afsluiten - eerst moet aanmelden als donateur.
K-5 en wat lenzen

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:gestolen
« Reactie #25 Gepost op: 8 augustus 2011, 14:32:47 »
Doet mij toch weer denken aan die verzekering op nieuwprijs basis Edzo.... :-\

Ik heb 'm...via de NVN. Echt ideaal geregeld! Alles tegen nieuwprijs zonder afschrijving, 2de hands spullen ook te verzekeren tegen de aanschafwaarde zonder afschrijving. Eventueel spullen als geheugenkaartjes en tassen ook mee te verzekeren, zelfs een laptop kan er bij. Communicatie verloopt persoonlijk en duidelijk, een mailtje/belletje en je kan er zo een nieuw aangeschafte lens op de verzekering bij laten schrijven/af laten halen. Voor zover ik uit een telefoongesprek en een aantal mailtjes begreep zijn de gekste dingen verzekerd, bijvoorbeeld als je statief met camera en al om valt in een vijver.

Ps. zou voor de K5 gaan ;) krijg je geen spijt van:)
« Laatst bewerkt op: 8 augustus 2011, 14:38:34 door jjw »
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

RonHendriks

  • Gast
Re:gestolen
« Reactie #24 Gepost op: 8 augustus 2011, 11:04:02 »
En misschien mag ik het hier niet zeggen, maar een Canon sluit ik ook niet uit, ook gezien de overname van Pentax door Ricoh, weet nog niet wat ik hier van moet denken.

Over die overname hoef je je geen zorgen te maken. Ricoh heeft denk ik duidelijk grotere plannen waar we wellicht in oktober al meer van te horen krijgen. De komende 5 jaar zitten we weer helemaal warm onder de pannen en hoie de wereld er dan uitziet weet niemand. Misschien lopen we dan allemaal gewoon met een Apple camera rond.

Bovendien is je volgende Pentax al lang weer gestolen voordat er iets eng met het merk Pentax kan gebeuren. :evil:

gnodde

  • Gast
Re:gestolen
« Reactie #23 Gepost op: 8 augustus 2011, 09:16:26 »
Ook het internationale forum kent een serienummer-database, waar je o.a. op kunt geven of het betreffende item gestolen/beschadigd, enz. is: http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-serial-number-database/.
Zoveel mogelijk registreren maakt het de dief wat moeilijker om te boel te verkopen.

Jan.

Offline Johan-Paul

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 486
  • Geslacht: Man
Re:gestolen
« Reactie #22 Gepost op: 8 augustus 2011, 07:07:57 »
@Ron,

Ik zit inderdaad alweer te kijken naar iets nieuws.
K5, K7 or K-r.
Moet eens kijken wat de verschillen allemaal zijn.
En misschien mag ik het hier niet zeggen, maar een Canon sluit ik ook niet uit, ook gezien de overname van Pentax door Ricoh, weet nog niet wat ik hier van moet denken.

JP
| Canon 7D | Canon EF 70-300 F4.0~F5.6 L IS USM | Canon EF 24-105 F4.0 L IS USM | Canon EF-S 10-22 F3.5-4.5 USM |

RonHendriks

  • Gast
Re:gestolen
« Reactie #21 Gepost op: 7 augustus 2011, 22:34:15 »
Zo dat balen heeft nu wel weer lang genoeg geduurt denk ik. Ik denk toch aan die mexicanen. Zit je aan een K-r of aan een K-5 te denken als die verzekeringscentjes binnenkomen?

asplx

  • Gast
Re:gestolen
« Reactie #20 Gepost op: 7 augustus 2011, 22:28:48 »
K zal ut nazoeken.

Ruurd

patrick91

  • Gast
Re:gestolen
« Reactie #19 Gepost op: 7 augustus 2011, 21:54:29 »
Ruurd,

Vroeger kon je dat instellen maar volgens mij is dat niet meer zo..

asplx

  • Gast
Re:gestolen
« Reactie #18 Gepost op: 7 augustus 2011, 20:33:36 »
Inderdfaad aanmelden bij FotoApParatuur (FAP), maar ook bij Marktplaats kun jer een zoekfunctie instellen naar speciale zaken via "Mijn Marktplaats".
Zo zou je kunnen laten zoeken op merk en omschrijving. en indien er wat gevonden wordt, krijg je van Mp een bericht.

Kan hier ook erg nuttig voor zijn.

Sterkte met alles.
Groeten,
Ruurd

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re:gestolen
« Reactie #17 Gepost op: 7 augustus 2011, 18:23:21 »
Dat is flink balen, Johan-Paul!
Ik zou nooit fotoapparatuur voor een vliegreis in de koffer doen omdat er op vliegvelden enorm mee wordt gegooid, maar eruit stelen kan dus ook nog. Kun je de vliegmaatschappij niet aansprakelijk stellen?

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Jeroen_Cox

  • Gast
Re:gestolen
« Reactie #16 Gepost op: 7 augustus 2011, 16:01:28 »
ai das ronduit K met de hoofdletter K.. wel een wijze les voor iedereen hier op het forum. sterkte er mee

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:gestolen
« Reactie #15 Gepost op: 7 augustus 2011, 15:45:17 »
Handige website Kees.

Maar alleen maar Canon's gejat. Wie jat er nu een Canon??  :D :D :D :D

Welke 2e handsauto's worden het meest verkocht...... sloopauto's!! :D

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:gestolen
« Reactie #14 Gepost op: 7 augustus 2011, 15:38:33 »
Hier registreren kan ook geen kwaad: http://www.fotoapparatuur.nl/Gestolen/Gestolen.asp



Handige website Kees.

Maar alleen maar Canon's gejat. Wie jat er nu een Canon??  :D :D :D :D

patrick91

  • Gast
Re:gestolen
« Reactie #13 Gepost op: 7 augustus 2011, 15:38:24 »
Zeker de serienummers ergens bekend maken, zou het dan wel op 2 cijfers na online zetten, als de dief gaat zoeken online komen ze je waarschuwing ook tegen en gaat de verkoop wellicht op een andere manier.
Echt vervelend is het zeker en het gebeurd vaker hoor ik zo hier en daar :(

Reisverzekering zeker inschakelen en we houden onze ogen open voor je..

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:gestolen
« Reactie #12 Gepost op: 7 augustus 2011, 15:33:01 »
Hier registreren kan ook geen kwaad: http://www.fotoapparatuur.nl/Gestolen/Gestolen.asp


Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:gestolen
« Reactie #11 Gepost op: 7 augustus 2011, 15:29:33 »
Ai...pijnlijk pijnlijk....je kan niet goed genoeg op je spullen letten.
Hopen dat de verzekering het dekt! Dit setje kost bij elkaar zo'n 1200 euro (body 2de hands, lenzen nieuw). Een beetje reisverzekering dekt dat tot minimaal de helft!

Doet mij toch weer denken aan die verzekering op nieuwprijs basis Edzo.... :-\

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:gestolen
« Reactie #10 Gepost op: 7 augustus 2011, 14:54:59 »
Ik hoop dat je nog wel al je SD-kaartjes met foto's hebt... Camera komt wel weer! Ik heb altijd kosten wat het kost mijn spullen in mijn handbagage.

Hier eveneens. Als ik soms mensen met "handbagage" het vliegtuig in zie komen, denk ik vaak dat ik veel te netjes ben  :)
Hoewel, als we op duikvakantie gaan is mijn rugzak ook circa 15 kilo "licht". Dan moet ik moeite doen om bij afgeven van de koffer net te doen alsof de rugzak niets weegt  :D

Serpiente

  • Gast
Re:gestolen
« Reactie #9 Gepost op: 7 augustus 2011, 14:52:28 »
Ik hoop dat je nog wel al je SD-kaartjes met foto's hebt... Camera komt wel weer! Ik heb altijd kosten wat het kost mijn spullen in mijn handbagage.

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:gestolen
« Reactie #8 Gepost op: 7 augustus 2011, 14:23:00 »
Ai...pijnlijk pijnlijk....je kan niet goed genoeg op je spullen letten.
Hopen dat de verzekering het dekt! Dit setje kost bij elkaar zo'n 1200 euro (body 2de hands, lenzen nieuw). Een beetje reisverzekering dekt dat tot minimaal de helft!

Ik hou de advertenties links en rechts in de gaten, vooral die 10-17 moet opvallen :)

Succes!
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:gestolen
« Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2011, 13:52:45 »
Ik zou in ieder geval op iedere advertentie reageren en "ergens in het proces" vragen naar serienummer, dan wel eerste paar cijfers. Is altijd wel excuus mogelijk van slechte batch die je wil voorkomen of zo.

Offline Johan-Paul

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 486
  • Geslacht: Man
Re:gestolen
« Reactie #6 Gepost op: 7 augustus 2011, 13:35:52 »
ja, inderdaad erg vervelend.
maar alle serienummers heb ik nog.
is het zinvol om ze hier te plaatsen?

als het goed is, loopt er een reisverzekering via mijn bedrijf.
maandag eens kijken wat daar de mogelijkheden zijn.
en ik moet nog aangifte doen op het politiebureau, want dat kon niet online, omdat de spullen ook in Mexico al gesloten kunnen worden.

en er komt wel weer een nieuwe camera.

JP
| Canon 7D | Canon EF 70-300 F4.0~F5.6 L IS USM | Canon EF 24-105 F4.0 L IS USM | Canon EF-S 10-22 F3.5-4.5 USM |

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:gestolen
« Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2011, 13:25:54 »
Kees zette in ander topic een 17070 die op E-Bay staat > http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=20675.new#new
Ik weet niet of je de serienummers nog hebt van camera en lenzen?