Auteur Topic: Waarom fotografeer ik eigenlijk nog...  (gelezen 3197 keer)

asplx

• Gast
Re:Waarom fotografeer ik eigenlijk nog...
« Reactie #28 Gepost op: 20 september 2011, 00:26:57 »
:clap2: :clap2: :clap2:

Mooi gezeid, Jacko

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #28 Gepost op: 20 september 2011, 00:26:57 »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
« Reactie #27 Gepost op: 19 september 2011, 22:02:45 »
Maar jij zal ook wel eens werk zien waardoor je het gevoel krijgt dat je eigen progressie langzaam gaat, of langzamer dan je wil.
Ik bén gewoon langzaam  :)

Zonder gekheid:
Ik heb soms weken achtereen dat ik helemaal nada fotografeer, simpelweg door opgeslokt door de beslommeringen van het werk en dagelijks leven...maar dat houdt het vuurtje wel op gang. Ik ben vooral natuurfoto-hobbybob, ik ga graag naar buiten op zoek naar dieren, landschappen en insecten. Het is voor mij hobby/ontspanning en ik probeer er juist geen obsessie of broodwinning van te maken omdat dat de lol voor mij bedreft (BTDT)
Natuurlijk moet er een stijgende lijn in zitten, anders zal de drive op den duur verdwijnen maar of die lijn nu een vals plat of een alp D`huez is, is (voor mij) totaal niet interessant.

En ja, sommige foto`s in het flimpje zijn zijn waanzinnig en ik zie vaak zat beter werk dan dat van mezelf maar op de eoa manier koppel ik dat niet aan mijn eigen progressie. Wie weet hoelang die mensen al fotograferen, hoelang ze op school ervoor hebben gezeten of hoeveel cursussen en of fotoreizen ze gedaan hebben? Andere factoren zijn geld, sponsoren, kansen, PR, etc. Ik heb 4 jaar geleden zonder enige vorm van kennis een bridge gekocht en wat op internet gelezen, ik heb geen enkele cursus of workshop gedaan en boeken zijn iets van het laatste jaar...Hoe kan ik mezelf dan vergelijken met deze Steve?

Dus nee, ik koppel m`n eigen progressie niet aan het werk van anderen, er zijn gewoonweg teveel variabelen om een goede vergelijking te maken. Ik zie zulk werk wel als een uitdaging en inspiratie  :)
« Laatst bewerkt op: 20 september 2011, 18:07:32 door C20v »

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

macsterdam

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 19 september 2011, 16:15:03 »
De meeste van ons zijn en blijven gewoon een stelletje amateurs, is totaal niet te vergelijken.

Tuurlijk, dat snap ik & mee eens. Maar jij zal ook wel eens werk zien waardoor je het gevoel krijgt dat je eigen progressie langzaam gaat, of langzamer dan je wil.
Verder is het voor mij ook weer niet zo'n grote issue hoor, al is m'n innerlijke drang naar het maken van betere foto's wel eens groter dan realistisch haalbaar. :) 

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #25 Gepost op: 18 september 2011, 22:51:24 »
Tje, Steve is een broodfotograaf en een aantal van z`n foto`s zijn dan ook wereldberoemd (herkenden jullie het meisje met de groene ogen niet?)
De meeste van ons zijn en blijven gewoon een stelletje amateurs, is totaal niet te vergelijken. Ik ben het dan ook met Jonny eens dat als je alleen maar zo bezig bent met fotografie, het de hele dag, jaar in, jaar uit ademt, je vanzelf ook naar veel grotere hoogte dan nu stijgt. De training van het oog is het belangrijkste en het meest langzaamste aspect om te masteren.

Zijn kunnen is genieten en neemt m`n eigen lol in het fotograferen dan ook niet weg.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2011, 22:55:06 door C20v »

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

macsterdam

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 18 september 2011, 21:06:21 »
mooi stukje - helemaal mee eens!

Offline Jonny

• Senior Member
  • **
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
« Reactie #23 Gepost op: 18 september 2011, 20:07:42 »
Ik denk dat mensen die zo'n foto's maken een extra zintuig hebben ontwikkeld.  Je kan er naast gaan staan en hetzelfde onderwerp fotograferen, maar zelfs dan nog weten zij net dat tikkeltje meer te geven aan de foto.  Uiteraard spelen de locaties ook een grote rol.  Als eenieder van ons al jaren de wereld kan afschuimen en foto's maken dan zul je wel aardig in de buurt komen.
Kleine test, als je de mogelijkheid hebt om een van je eerste digitale foto's naast die van nu te leggen zie je ook welk enorme vooruitgang je maakt.
Maar toch pet af voor zulke fotografen.

Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #22 Gepost op: 12 september 2011, 19:41:10 »
en dan nog eentje die er nog mee door kan :D

In alle redelijkheid kan ik wel zeggen (voor mezelf) dat ik mijn allermooiste foto dit jaar gemaakt heb. Wat anderen ervan vinden, mogen ze zelf weten. ;)

maakt mij nieuwsgierig welke dit is...?

Inderdaad prachtige foto's in het filmpje hier boven maar ik sluit me wel bij Buks aan. De omgeving speelt hier een hele grote rol, die is sowieso al veel fotogenieker en levert fotografisch prachtige situaties op die je hier niet snel zal vinden. Gecombineerd met een goede compositie heb je dan een top-foto. Er zijn ook nog legio andere voorbeelden te vinden van andere (amateur)fotografen die prachtige foto's maken in Azië (zowel natuur als stad). Met foto's gemaakt in West-Europa en zeker Nederland heb ik dat toch minder snel. Dat kan zijn omdat ik hier aan alles gewend ben, maar toch heb ik altijd het gevoel dat we hier (zeker in Nederland) toch ook wel een beetje pech hebben :P

Bedenk trouwens ook wel even dat deze man fulltime fotograaf is en dit slechts een hele kleine selectie zal zijn van alle foto's die hij gemaakt heeft.
« Laatst bewerkt op: 12 september 2011, 19:52:55 door jjw »
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

RonHendriks

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 7 september 2011, 21:29:13 »
Één mooie op 70.000 kliks  ??? :o :-X :-X

en dan nog eentje die er nog mee door kan :D

In alle redelijkheid kan ik wel zeggen (voor mezelf) dat ik mijn allermooiste foto dit jaar gemaakt heb. Wat anderen ervan vinden, mogen ze zelf weten. ;)

X-Ray

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 7 september 2011, 21:02:24 »
Prachtige foto's. Vooral blijven fotograferen........

asplx

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 7 september 2011, 20:56:25 »
Één mooie op 70.000 kliks  ??? :o :-X :-X
« Laatst bewerkt op: 7 september 2011, 21:03:17 door asplx »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 7 september 2011, 20:48:35 »
@ron : en wanner zit je K5 op 77.777 kliks  ;D

grtz, Andre

Dat duurt eigenlijk nog best heel lang. Met mijn 3 K-5's (samen) heb ik sinds november toch al wel meer dan 70.000 foto's gemaakt. Best veel eigenlijk, maar er zat er toch wel een mooie tussen. :)

macsterdam

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 7 september 2011, 20:37:52 »
@Buks: Ik ben het met je buitenstaander-opmerking helemaal eens hoor, maar toch staat mijn bewondering daar los van. Tuurlijk, in den vreemde lijkt alles mooier/beter/etc, en dan is er ook nog eens de combi mooi licht/mooie kleuren, waardoor alles helemaal bijzonder lijkt.
De reden dat ik onder de indruk ben van deze serie is echter vooral omdat de balans van compositie, emotie (van het moment) en technische uitvoering echt helemaal klopt. Het is allemaal van zo'n hoogstaand niveau, dat kan en wil ik niet afdoen met 'buitenstaander' alleen. Dan doe je voor mijn gevoel de fotograaf en z'n vaardigheden tekort.

@patrick91: Ik ken schlijper.nl, en inderdaad, daar is ook fraai materiaal te vinden.

Buksbeest

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 7 september 2011, 17:48:14 »
Ditzelfde wilde ik ook zeggen, dank buks.

Ik stuur de rekening wel  8)
Maar zo blijkt maar weer, great minds think alike!  ;D

asplx

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 7 september 2011, 17:44:17 »
@ron : en wanner zit je K5 op 77.777 kliks  ;D

grtz, Andre

Dat kan nooit lang duren en moet ie gelijk de verkoop in.  :D
« Laatst bewerkt op: 7 september 2011, 18:13:14 door asplx »

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #14 Gepost op: 7 september 2011, 17:36:52 »
 :-X  :-[  Ik heb hier in alle stilte vol bewondering naar zitten kijken. Waanzinnig mooi gewoon!

Gr., Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #13 Gepost op: 7 september 2011, 17:24:38 »
@ron : en wanner zit je K5 op 77.777 kliks  ;D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #12 Gepost op: 7 september 2011, 17:21:50 »
Ik ben er even stil van :-X. Zo dat hebben we gehad, ik zie deze foto`s vooral als inspiratie bron en uitdaging om ook een stapje vooruit te komen.

Henk

RonHendriks

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 7 september 2011, 17:03:06 »

Kijk eens dagelijks op schlijper.nl is wat realistischer qua beelden (en hij is een goede fotograaf)
Geinig, want zijn serie van de Smart vind ik wel leuk. Ik heb ook een smart gehad en die is 1 dag later op kenteken gezet dan de zijn. 22 januari 2000. Al 260.000 km met dat kleine ding is toch zeker een klein wonder te noemen. De mijne bij 60.000 km weg gedaan.

Deze is wel heel geinig, want ik sta ook altijd uit te kijken naar zulke bijzondere gebeurtenissen:

Afgelopen week mijn bus 77.777km en mijn Suzuki staat op het punt om de 77.777 te doorbreken. :)

Nog geiniger:
« Laatst bewerkt op: 7 september 2011, 17:15:16 door RonHendriks »

patrick91

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 7 september 2011, 16:54:50 »
Hele mooie beelden zitten er tussen inderdaad!
Haal je moed maar weer snel op. Steve is een 'buitenstaander' voor de omgeving waarin hij fotografeert.
Let wel, al zou precies hetzelfde gebeuren in NL, zou je niet met deze foto's thuis komen. Pas als buitenstaander vallen je andere dingen op.

Daarom Mac, bied ik jou een benenreis aan naar Srië met verblijf op eigen kosten. Denk dat jouw beelden niet veel onder zullen doen voor die van Steve. Make Pentax proud!

Kijk eens dagelijks op schlijper.nl is wat realistischer qua beelden (en hij is een goede fotograaf)

JohnnieS

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 7 september 2011, 10:40:13 »
Absoluut mee eens, super leerzaam! :toppie:

Mvg,
JohnnieS

macsterdam

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 7 september 2011, 08:54:19 »
Mooie beelden, maar ik ga gelijk weer 10 stappen achteruit in m'n vaardigheden.

Perfecte verwoording van wat ik voelde toen het het filmpje voor de eerste keer zag!!  ;D (en absoluut super leerzaam!)

Offline Rugzak

• Senior Member
  • **
  • Met vallen en opstaan komen we er wel...
« Reactie #7 Gepost op: 7 september 2011, 08:51:18 »
Mooie beelden, maar ik ga gelijk weer 10 stappen achteruit in m'n vaardigheden.

Zeker een mooi moment om weer eens te bedenken hoe de div. standpunten waren op het moment van de opname.
Welk "gereedschap" de meester heeft gebruikt vind ik niet zo interessant, het is oog, standpunt en het moment.

Eric

Offline chrizz

• Super Pentaxian
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
« Reactie #6 Gepost op: 7 september 2011, 07:59:34 »
prachtige beelden, ik zie het maar als een bron van inspiratie  :)

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

asplx

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 7 september 2011, 01:44:05 »
kamera is irrelevant, alleen het oog van de fotograaf telt....

:clap2::clap2::clap2:

Citaat
Waarom fotografeer ik eigenlijk nog...

Om zoiets simpels als de damesfiets bij mijn hobbelbordje aan de Oude Gracht in Utrecht aan anderen te laten zien en de context aan te passen....

Maar ook dat moet je ontwikkelen, Rudy. En dat heeft tijd nodig.
Je ziet het of je ziet het - nog -niet.... :-[
Maar je kunt het wel léren zien... :yahoo:

De één ziet fietsen en bordjes, de ander rijdt met een camera zowat tussen de spaken op de fiets...
En zo heeft iedereen wel iets...

Kom op, man, laat je niet kennen. Je kunt het...

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 7 september 2011, 02:04:02 door asplx »

macsterdam

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 7 september 2011, 00:21:57 »
kamera is irrelevant, alleen het oog van de fotograaf telt....