Auteur Topic: SMC A 1.7 50  (gelezen 2978 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:SMC A 1.7 50
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2011, 13:13:58 »
Ik begreep de vraag niet echt goed en na wat zoekwerk begrijp ik dat je deze lens gebruikt in combinatie met een K10. Naast de door J@@p genoemde A-stand is mijn vraag ook: gebruik je ook andere oude lensen en wat doen die?
Is het van belang dat je in het menu diafragmeren toestaat?

Kortom, stel je probleem eens wat duidelijker en uitgebreider.

De genoemde lens is best nog wel prijzig in de 1.7 versie!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:SMC A 1.7 50
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2011, 13:13:58 »

Offline AOCo

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 110
  • Geslacht: Man
  • Let,s start the fun!
Re:SMC A 1.7 50
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2011, 12:57:09 »
Bedankt voor uw antwoord.Exif zegt mij niet zo veel.Maar dat de door mij gekozen A lens mij via het display informeert over de door de camera gekozen tijd en diafragma is wel zeker.Of uw titel nu SUPER is of niet,uw verhaal komt bij mij niet over.
Ik ben het wel met u eens dat de kosten van reparatie waarschijnlijk niet opwegen tegen de aanschaf van een andere 1.7 A.Ik zocht eigenlijk naar een hobbyist.
groet Carel

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:SMC A 1.7 50
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2011, 12:44:12 »
Ik snap je vraag misschien niet helemaal, maar een lens geeft sowieso geen tijden door. Je sluitertijd wordt door de camera bepaald en vastgelegd in de exif. Op basis van de belichtingsmeting zou de camera het diafragma kunnen bepalen, of op basis van het in de camera opgegeven diafragma zou de camera de sluitertijd kunnen bepalen. Voorwaarde is wel dat de diafragmaring op A stand staat, anders werkt 'ie gewoon als een M lens. Dan moet je zelf de sluitertijd bepalen (of laten bepalen met de groene knop). In dat geval legt de camera inderdaad in de exif geen diafragma vast, maar altijd nog wel de sluitertijd.
Dus check even of de diafragma ring wel echt goed op de A stand staat.
En mocht ik je niet goed begrepen hebben, en mocht de lens wel echt kapot zijn, dan is het maar de vragen of reparatie de moeite waard is. Voor een tientje of 5 a 6 heb je een andere via MP. Daarvoor kan een reparateur niet zoveel doen...

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline AOCo

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 110
  • Geslacht: Man
  • Let,s start the fun!
SMC A 1.7 50
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2011, 10:12:31 »
Deze lens laat wel de indicator van de scherpstelling zien,maar niet het gekozen diafragma en/of tijden.De resultaten zijn dan ook niet om aan te zien.
Wie weet er een betaalbare reparateur?
groet Carel