Garantie is WEL aan de orde in Nederland. Nederlandse wetgeving stelt dat een apparaat deugdelijk moet zijn. Dat is geen mening van mij.
Je gaat toch geen 200,- euro afschrijven p/jaar en vrolijk een andere lens kopen als je de lens zelf niet kapot hebt gemaakt? Natuurlijk totaal aan de eigenaar, maar wetgeving gaat wat verder dan algemene - beperkende - voorwaarden die een fabrikant opstelt. Uiteraard wil je niet naar een rechter, dus zal je in de minne er willen uitkomen.
Niet om garantie vragen is gewoon zonde. Maar ja, ik merk in mijn vriendenkring dat ik 1 van de weinigen ben die ook bij normale aankopen vraagt om een afkorting. Aan de andere kant weet de verkopende partij die mij die korting of service verleent, dat ik een trouwe klant ben.
/edit wat sdm en contacten aangaat. Volgens mij werkt de schroefdraad ook op een digitale body en een sdm lens. Maar google is dan een betere vriend dan ik, ik heb ik geen sdm.