Deel 2 De Q lenzen
De touch en feel van de objectiefjes is een ander verhaal, op het oog lijkt het een mini limited lensje met een aluminium behuizing, echter het is kunststof.
Het bajonet van de standaard lens is daar in tegen wel van metaal, dus over de levensduur maak ik me geen zorgen, alleen de touch en feel past niet bij de body!
De praktijk:
De camera met standaard prime past in een beetje ruime broekzak, Hij is echt klein, maar houdt toch goed vast.
Doordat hij zo klein is kan hij echt altijd mee (ook waar het niet mag).
Voor een hike in de bergen waar bij je een tent van een 1.5 kg en een slaapzak van 700 gram mee neemt wordt een K5 met 21/35/70 mm onevenredig “zwaar”.
Het is een echte fotografen camera, je kunt hem geheel naar je hand zetten, ik gebruik hem in de stand AUTO ISO 125-1250 iso en met ruisreductie op het eerste streepje, laat je dit op auto staan dan wordt er in de JPG te veel onderdrukt wat veel detail verlies oplevert. De bovengrens voor auto iso zet ik nu maar op maar dat hangt een beetje van de smaak af hoeveel korrel je kunt verdragen.
De belichting vind ik erg goed, eerder eigenlijk hoef je aan de JPG’s niets meer te doen. Met RAW kun je in de hoog-lichten nog wat meer detail halen.
Witbalans op AWB prima.
AF de focus is “spot on”
De snelheid is ook prima voor dit type camera.
(het AF hulp licht heb ik uit gezet, want naast dat het hinderlijk is verraadt het ook dat je een foto maakt)
De objectieven:
De prime vind ik erg goed.
Lekker scherp al op diafragma 1,9 en je kunt zelfs met de scherpte diepte spelen!
De plastische weergave vind ik erg mooi de onscherpe gebieden zijn ook mooi rustig, prima dus
Weliswaar vertekent hij veel vooral in het dichtbij gebied, maar het is alleen eerste orde tonvormig, dus dit kun je makkelijk in AdobeRawConverter er uit halen, schuifje op 14% (in het dichtbij gebied). Wel is de sensor lens combinatie gevoelig voor tegenlicht (blauwe waas)
Een leuk uitschuifbaar zonnekapje zou niet gek zijn.
(ik zag net dat er als accessoire een zonnekap is, lijkt op die van de DA40mm2.8 limited)
De fisheye
Je mag lekker met de handscherpstellen, wat prima gaat de beelden zijn verbluffend goed, maar ja wanneer gebruik je zo iets nou? Voor mij blijft het dus een toy.
Enige vorm van een lens dop zou wel handig zijn want nu steekt het bolle front lenselement uit.
Momenteel zijn er voor het Q systeem verkrijgbaar:
De 01 standaard 47mm
De 02 zoom 28~80
De 03 fisheye 160 graden
De 04 groothoek toy 35 mm
De 05 tele toy 100 mm
Ik heb nog niet gespeeld met het zoom objectief en de toy lenzen.
Uit het verhaal van Pentax begrijp ik dat de toy lenzen niet gecorrigeerd zijn en meer voor de sfeer zijn. Maar ik kan er verder niets overzeggen.
Wil Pentax bij mij de handen op elkaar krijgen, dan zou ik naast de standaard prime nog graag een groothoek lens zien en een portret lensje allen met een redelijke lichtsterkte.
Dus eigenlijk de equivalenten van de FA31mm 1,8 (groothoek)
De meegeleverde normal prime is dan de FA43 1,9
En nog een portret lens de FA77mm 1.8
Als ik zie hoe weinig glas er in de normal lens gaat, dan verwacht ik dat het best wel mogelijk is om deze lichtsterktes te halen, tegen (relatief) lage kosten.