Beste mensen,
ik heb Q ook een weekje op bezoek, met de 8.5/1.9, en meteen vallen er een aantal dingen op: het cameraatje is qua formaat een kleine compact, maar de strap die meegeleverd wordt dwingt je de camera om je nek te hangen, en dat wil je met dit soort speledingetjes niet!
De firmware-update gaat anders: bin op de kaart zetten, in menu naar firmware-versie gaan en updaten. Menu drukken en aanzetten geeft nog steeds firmwareversie, maar geen update. Toch een kleine cultuuromslag.
En een firmware-upgrade voor een lens!, dat heb ik nog nooit meegemaakt! Er is er ook 1 voor de zoom.
Qua bediening is het een schatje, wel erg klein, en echt een 1-hand-camera, maar menu en knoppen moeten ook voor een niet-pentaxian simpel zijn.
Alleen het extra knopje op de voorkant: je kunt er leuke functies aan toekennen, (zoals de aspect-ratio veranderen, maar 4:3 is gewoon wat de sensor doet, dus de rest is crop).
Je kunt er wel lekker je linker middelvinger onderleggen als je wat extra stabilisatie wilt......
Voor de K5-gebruiker is de overgang klein, en met de andere positieve berichten kan ik het alleen maar eens zijn, en die zal ik hier niet herhalen.
De beeldkwaliteit is voor zo'n kleine sensor natuurlijk ongelovelijk, en het cameraatje zit nu in mijn broekzak!
Uit Raw bewerkte platen zijn een stukje groter dan de jpg, zoals ook op een dslr, en de kwaliteit is meteen een stuk op te schroeven, maar mijn Gimp heeft nog geen lenscorrectie, en dat resulteert in een flinke vertekening in de hoeken!
Toevallig heb ik de 540 flitser ook te logeren, en die heb ik er voor de grap toch even opgezet
en dat lijkt fraai te werken; je houdt de flitser vast, en drukt gewoon op het knopje eronder
En ohja: focusproblemen in matige lichtomstandigheden! Erger dan bij de eerste firmware van de K5! De AF-assist kan het niet altijd af, maar is in iets betere omstandigheden wel behulpzaam.
Vergelijk het niet met een DSLR, maar met een bridge: in deze configuratie is het echt heel iets anders dan de X90/70: veel kleiner en iets beter!
Ook ik was erg sceptisch over dit product, en ik vind de prijs aan de hoge kant, maar als ik een kerstcadeautje mocht kiezen dan wist ik het wel!