Auteur Topic: Pentax Cashback  (gelezen 18991 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Pentax Cashback
« Reactie #69 Gepost op: 16 november 2011, 19:21:42 »
Gefeliciteerd Mike!!

Op hoeveel "overstappers" zitten we nu eigenlijk?
Als ik zo snel tel zijn er ongeveer 5 leden op de K5 over?

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Pentax Cashback
« Reactie #69 Gepost op: 16 november 2011, 19:21:42 »

newmikey

  • Gast
Re:Pentax Cashback
« Reactie #68 Gepost op: 16 november 2011, 18:26:29 »
Kerk----------->kogel

Net opgehaald, accu staat op te laden. Mijn oude neopreen draagriem losgepeuterd van de K20D en overgezet, de nieuwe mèt Pentax logo overgezet op de K20D - wàt een gepriegel allemaal ;D

Even naast elkaar op de eettafel, het verschil in grootte valt me niet eens zo héél erg op, wèl de diepere grip van de nieuwkomeling - kan me voorstellen dat ik deze zonder grip fijner in de hand vind liggen en dat had ik nou niet verwacht! (ondanks dat ik hem al enige malen vast had mogen houden in het afgelopen jaar)

Morgen maar eens even menu'tjes instellen.

PS: wat zal dochterlief blij zijn dat ze nu vaker de K20D mag gaan gebruiken! Een hele stap voor ons allebei.

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:waar in Utrecht
« Reactie #67 Gepost op: 16 november 2011, 18:17:47 »
Voor mezelf zou dat betekenen dat ik dit jaar een heel etmaal had moeten wachten op het wegschrijven van foto's, dus dat rechtvaardigd mijn aanschaf van die PRO UHS-I kaarten wel :D

Als je 150.000 foto's per jaar schiet loont het wel de moeite inderdaad  :D 

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:waar in Utrecht
« Reactie #66 Gepost op: 16 november 2011, 17:22:49 »
Voor mezelf zou dat betekenen dat ik dit jaar een heel etmaal had moeten wachten op het wegschrijven van foto's, dus dat rechtvaardigd mijn aanschaf van die PRO UHS-I kaarten wel :D

 :D :D
Toch snel verdient die hele dag.......

RonHendriks

  • Gast
Re:waar in Utrecht
« Reactie #65 Gepost op: 16 november 2011, 17:21:53 »
of wanneer je wat ongeduldig bent en die ene seconde wachten wat lang vind.

Voor mezelf zou dat betekenen dat ik dit jaar een heel etmaal had moeten wachten op het wegschrijven van foto's, dus dat rechtvaardigd mijn aanschaf van die PRO UHS-I kaarten wel :D

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:waar in Utrecht
« Reactie #64 Gepost op: 16 november 2011, 17:17:59 »
Mike, ik kocht hem bij Steenweg. Was maar goed dat ik de K-5 eerder de week gereserveerd had, ik had de laatste.
Bij Steenweg kan je altijd lekker onderhandelen over de prijs of spul erbij, ik kom er graag voor een camera.
Ik wilde graag de 5 jr garantie erbij, had ik met de K20D ook, maar kreeg er dus ook nog de 2e accu bij.

@Ron, heb 32 Gb nog even overwogen, maar dat was een heel stuk duurder.
Ik fotografeer met de K20D met 8 gb kaartjes en vond 16 al heel wat meer.

Ik vind trouwens wel dat het opslaan van een foto erg lang duurt, veel langer dan met de K20D.
Moet er nu af en toe echt op wachten. Ik gebruik altijd SanDisk Ultra kaartjes, ook de 16 gb is er zo een.
Misschien had ik wel over moeten stappen op een Extreme bij de K-5.

René

Staat wellicht de lenscorrectie aan? Daardoor duurt het opslaan ook langer.

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Pentax Cashback
« Reactie #63 Gepost op: 16 november 2011, 17:17:13 »
Nu ben ik echt niet zo technisch, maar is het MJPEG of MPEG?

MJPEG = Motion JPEG :)

MJPEG vs MPEG als je het echt wil weten
http://www.onssi.com/downloads/OnSSI_WP_compression_techniques.pdf

en hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Motion_JPEG
« Laatst bewerkt op: 16 november 2011, 17:20:59 door jjw »
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Buksbeest

  • Gast
Re:Pentax Cashback
« Reactie #62 Gepost op: 16 november 2011, 17:11:39 »
Nu ben ik echt niet zo technisch, maar is het MJPEG of MPEG?

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:waar in Utrecht
« Reactie #61 Gepost op: 16 november 2011, 17:09:50 »
Video bitrate van de K-5 ligt tussen de 40 en 65 Mbit/s (megabit), Ultra II-kaartjes halen schrijfsnelheden van 15 MB/s (Megabyte). In Mb/s is dat 120 Mb/s, zou ruim voldoende moeten zijn om eventuele overhead op te vangen van de HD video van een K-5.

Als er al bufferproblemen zijn dan ligt dat meer aan de camera en ik vraag me af of je dit met een sneller kaartje kan oplossen.

Wel jammer dat de K-5 nog in Mjpeg schiet en niet in het compactere AVCHD, voordeel van Mjpeg is dan wel weer dat je het makkelijker kan editten. Maar met de computers van tegenwoordig en zaken als CUDA is editten in AVCHD tegenwoordig een stuk sneller geworden.



Mee eens wat betreft de ultra II kaartjes. Ik heb het hier al meerdere malen aangegeven ook in andere topics, maar de extreme kaartjes zijn echt niet nodig en hebben weinig nut in de K5. Ik gebruik zelf dan ook de ultra II kaarten en die zijn snel genoeg, sowieso om mee te filmen, met gewoon foto's maken valt er misschien een hele kleine winst te behalen. De buffer van de camera zit hoe dan ook vrij snel vol en misschien dat je met een snelle kaart dan 1 of 2 foto's meer kan maken.

Wat betreft MJPEG ben ik het niet helemaal eens, het is inderdaad balen dat het een vrij groot bestandsformaat is, maar het voordeel is dat het veel meer informatie bevat dan bijvoorbeeld H.264 wat de meeste DSLRs gebruiken, vanwege de veel minder heftige compressie (zo'n techneut ben ik niet, maar dit valt op een heleboel plaatsen te lezen). Een video bitrate tussen de 40 en 65 Mbit/s is echt uitzonderlijk hoog in vergelijking met andere camera's, de Nikon D7000 filmt bijvoorbeeld met 20Mbit/s en zelfs de canon 5D II standaard maar met 38Mbit/s. Waarschijnlijk ook de reden waarom mijn laptop (i7 quadcore, 6GB, 1GB grafische kaart) het niet trekt om die videos vloeiend af te spelen.

Met de steeds groter wordende SD kaarten voor lagere prijzen zie ik het opslagprobleem niet zo. Als de K5 nou is een keer manual video controls zou krijgen via een firmware update, dan kan die MPJEG wel is een reden zijn voor mensen om juist voor de Pentax te kiezen.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

RonHendriks

  • Gast
Re:waar in Utrecht
« Reactie #60 Gepost op: 16 november 2011, 16:57:06 »
Video bitrate van de K-5 ligt tussen de 40 en 65 Mbit/s (megabit)
Ik heb ook een bitrate van 75Mbit/s gezien in clipjes die ik gemaakt heb. Testen en je weet het zou ik zeggen.

Snellere kaarten geven plezier bij het schieten in Hi- of Low-continu modus waarbij je een serie foto's maakt, of wanneer je wat ongeduldig bent en die ene seconde wachten wat lang vind.

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:waar in Utrecht
« Reactie #59 Gepost op: 16 november 2011, 16:35:30 »
Tsja die Ultra kaartjes zijn wat langzaam. Kijk eens of die Full HD filmen met drie sterren kunnen bijhouden als je een mooi gevarieerde scene met goed licht voor je hebt. Kan zomaar zijn dat die na een minuutje het voor gezien houd omdat de buffer vol is. Voor volle functionaliteit van de K-5 heb je of die SanDisk Extreme III 30 MB/s of de nieuwe PRO kaarten nodig. Of geduldig zijn en wachten tot alles is weggeschreven.

Video bitrate van de K-5 ligt tussen de 40 en 65 Mbit/s (megabit), Ultra II-kaartjes halen schrijfsnelheden van 15 MB/s (Megabyte). In Mb/s is dat 120 Mb/s, zou ruim voldoende moeten zijn om eventuele overhead op te vangen van de HD video van een K-5.

Als er al bufferproblemen zijn dan ligt dat meer aan de camera en ik vraag me af of je dit met een sneller kaartje kan oplossen.

Wel jammer dat de K-5 nog in Mjpeg schiet en niet in het compactere AVCHD, voordeel van Mjpeg is dan wel weer dat je het makkelijker kan editten. Maar met de computers van tegenwoordig en zaken als CUDA is editten in AVCHD tegenwoordig een stuk sneller geworden.


RonHendriks

  • Gast
Re:waar in Utrecht
« Reactie #58 Gepost op: 16 november 2011, 16:16:42 »
Ik vind trouwens wel dat het opslaan van een foto erg lang duurt, veel langer dan met de K20D.
Moet er nu af en toe echt op wachten. Ik gebruik altijd SanDisk Ultra kaartjes, ook de 16 gb is er zo een.
Misschien had ik wel over moeten stappen op een Extreme bij de K-5.

René

Tsja die Ultra kaartjes zijn wat langzaam. Kijk eens of die Full HD filmen met drie sterren kunnen bijhouden als je een mooi gevarieerde scene met goed licht voor je hebt. Kan zomaar zijn dat die na een minuutje het voor gezien houd omdat de buffer vol is. Voor volle functionaliteit van de K-5 heb je of die SanDisk Extreme III 30 MB/s of de nieuwe PRO kaarten nodig. Of geduldig zijn en wachten tot alles is weggeschreven.

Offline Charles

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 109
  • Geslacht: Man
    • Charles Webster Fotografie
Re:Pentax Cashback
« Reactie #57 Gepost op: 16 november 2011, 15:04:54 »
Ik weet niet welke merknaam deze heeft.
En ik heb mijn "vertrouwen" puur gebasseerd op de twee reviews en voor €10,- wil ik eigenlijk alleen maar een backup accu ingeval van nood.

Cees

Ook op die manier en dezelfde reden zo'n accu besteld, maar ook die blijken daar in China hard te gaan en staat mijn riante bestelling van nog geen 10tje in de backorder. Maar ik heb geen haast. Komt vanzelf goed.

Charles (die Chinees eten ook lekker vind)

Pentax K-5|SMC-DA 18-55mm|50-200mm AL WR|Metz 50 AF

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Pentax Cashback
« Reactie #56 Gepost op: 16 november 2011, 13:44:56 »
Hoe zit dat eigenlijk? Heb ooit voor een Nokiatelefoon zo'n nepaccu besteld, maar die ging vanaf het begin maar half zo lang mee en na een half jaar trok die krom en kon ik 'm weggooien.. Wil wel een goeie 2e accu, maar liefst niet voor 70 euro. Jupio schijnt wel goed te zijn?
Ik weet niet welke merknaam deze heeft.
En ik heb mijn "vertrouwen" puur gebasseerd op de twee reviews en voor €10,- wil ik eigenlijk alleen maar een backup accu ingeval van nood.

Cees

Offline Jasper

  • Newbie
  • Berichten: 16
  • Pentax rules!
Re:Pentax Cashback
« Reactie #55 Gepost op: 16 november 2011, 11:44:45 »
accu uit Hong Kong kost 10 euro
Hoe zit dat eigenlijk? Heb ooit voor een Nokiatelefoon zo'n nepaccu besteld, maar die ging vanaf het begin maar half zo lang mee en na een half jaar trok die krom en kon ik 'm weggooien.. Wil wel een goeie 2e accu, maar liefst niet voor 70 euro. Jupio schijnt wel goed te zijn?

rekel59

  • Gast
Re:waar in Utrecht
« Reactie #54 Gepost op: 16 november 2011, 11:16:31 »
Mike, ik kocht hem bij Steenweg. Was maar goed dat ik de K-5 eerder de week gereserveerd had, ik had de laatste.
Bij Steenweg kan je altijd lekker onderhandelen over de prijs of spul erbij, ik kom er graag voor een camera.
Ik wilde graag de 5 jr garantie erbij, had ik met de K20D ook, maar kreeg er dus ook nog de 2e accu bij.

@Ron, heb 32 Gb nog even overwogen, maar dat was een heel stuk duurder.
Ik fotografeer met de K20D met 8 gb kaartjes en vond 16 al heel wat meer.

Ik vind trouwens wel dat het opslaan van een foto erg lang duurt, veel langer dan met de K20D.
Moet er nu af en toe echt op wachten. Ik gebruik altijd SanDisk Ultra kaartjes, ook de 16 gb is er zo een.
Misschien had ik wel over moeten stappen op een Extreme bij de K-5.

René

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Pentax Cashback
« Reactie #53 Gepost op: 16 november 2011, 08:10:07 »

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Pentax Cashback
« Reactie #52 Gepost op: 15 november 2011, 21:56:19 »
Body's schijnen op dit moment zeldzaam te zijn.......
Was het maar alvast zaterdag........ :-\

Nog maar 4 nachtjes slapen....... :'(

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Pentax Cashback
« Reactie #51 Gepost op: 15 november 2011, 21:50:43 »
Body's schijnen op dit moment zeldzaam te zijn.......
Was het maar alvast zaterdag........ :-\

RonHendriks

  • Gast
Re:Pentax Cashback
« Reactie #50 Gepost op: 15 november 2011, 21:46:51 »
Waar in Utrecht, Rene? Ik heb hem in bestelling in Alkmaar maar met 16Gb èn extra accu lijkt me die van jou een uitstekende aanbieding!

accu uit Hong Kong kost 10 euro en met 32 GB kun je beter vooruit. Maar ook die pro-kaarten zijn goedkoper aan het worden.

Blijft een prima deal in Utrecht. Bij FotoLooman.nl zijn er eind volgende week weer K-5'jes.

newmikey

  • Gast
Re:Pentax Cashback
« Reactie #49 Gepost op: 15 november 2011, 21:39:53 »
Ik heb gelukkig lang genoeg gewacht. Heb hem vorige week vrijdag in Utrecht gekocht.
Moet zeggen dat het ook scheelt dat ik nog heel gelukkig was/ben met mijn K20D.
Incl 16 Gb, 5 jr garantie en 2e (niet originele) accu voor 846,-
Ben er wel heel wijs mee hoor!
Nu nog het cashback-actie formulier opsturen.

René

Waar in Utrecht, Rene? Ik heb hem in bestelling in Alkmaar maar met 16Gb èn extra accu lijkt me die van jou een uitstekende aanbieding!

rekel59

  • Gast
Re:Pentax Cashback
« Reactie #48 Gepost op: 15 november 2011, 21:35:23 »
Ik heb gelukkig lang genoeg gewacht. Heb hem vorige week vrijdag in Utrecht gekocht.
Was wel de laatste body daar overigens, vertelden dat het storm had gelopen.
Moet zeggen dat het wachten niet heel erg was omdat ik nog heel gelukkig was/ben met mijn K20D.

De K-5 had ik nu incl 16 Gb, 5 jr garantie en 2e (niet originele) accu voor 846,- Mooie prijs vind ik.
Ben er wel heel wijs mee hoor nu ik hem heb gebruikt!
Nu nog het cashback-actie formulier opsturen.

René
« Laatst bewerkt op: 15 november 2011, 21:39:23 door rekel59 »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Pentax Cashback
« Reactie #47 Gepost op: 15 november 2011, 18:35:50 »
Klopt, gelukkig kan ik zaterdag mijn K5 op gaan halen  :D :D

Er blijken nog K5's met 18-55 bij De Beuk te zijn, vreemd dus waarom de bekende internetwinkels aangeven dat ze niet weten wanneer ze leverbaar zijn.
De body's zijn inderdaad schaars. Bij KameraExpres en Camera.nl staan er nog volgens de website, de rest is helemaal "los".

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Pentax Cashback
« Reactie #46 Gepost op: 15 november 2011, 18:32:04 »
Overigens loopt die actie wel goed, bij verschillende zaken al niet meer op voorraad....

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Pentax Cashback
« Reactie #45 Gepost op: 15 november 2011, 15:46:20 »
Nee, wel een bevestiging via mail, maar nog geen bevestiging via ING.